[OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Vinny » do 07 jul 2011, 9:15

Willem schreef:En als er met GTW's gereden gaat worden zijn er geen problemen met de PVR. Het is immers nog niet gezegd dat er DM's moeten gaan rijden.
Je kunt ook de FLIRT treinen bestellen. Die zie je overal in Zwitserland en ze rijden zelfs rond in Algerije en Wit Rusland...
http://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_Flirt
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door N342 » vr 08 jul 2011, 7:36

^^
De Flirt is dan wel een modulair concept, maar tot op heden niet zó modulair dat de aandrijftechniek gekozen kan worden. Als je de kosten nog hoger wil maken dan ze al worden bij reactivering dan moet je vooral gaan elektrificeren (hoezo nutteloze investering). Voor dieselelektrische aandrijving biedt Stadler, zoals gezegd, de GTW.
Willem schreef:En als er met GTW's gereden gaat worden zijn er geen problemen met de PVR. Het is immers nog niet gezegd dat er DM's moeten gaan rijden.
De Provinciale PVV had toch gesteld dat er elders in het land ongebruikte "diesellocomotieven" staan? Ik mag aannemen dat men daarbij op de DM's die in Hengelo staan worden bedoeld. Mensen vervoeren in de huif van een 6400 (die o.a. in grote getale op Amersfoort Vlasakkers terzijde staat) gaat wat moeilijk. ;)
Rene schreef:Met bussen zijn er nog véél minder problemen...
Inderdaad, zit lijn 6 (Zelzate-Terneuzen) zo bommetje vol dan?
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Rene » vr 08 jul 2011, 7:52

Zijn alle DH-1 en DH-2 treinstellen dan al afgevoerd ?
Een half jaar geleden stond het opstelterrein oostelijk van Amsterdam CS er nog vol mee.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door N342 » vr 08 jul 2011, 8:05

^^
Allemaal naar Polen c.q. Argentinië.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Vinny » zo 10 jul 2011, 16:43

elektrificeren
Elektrificeren is sowieso zinvol. Het bespaard enorm aan CO2 uitstoot, en is vanaf meer dan een trein per twee uur rendabel. Maar goed, dat is een boodschap die in Nederland tegen dovenmansoren gericht is... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Willem » zo 10 jul 2011, 21:50

En Belgische treinen (3000 volt) kunnen zonder problemen op de Nederlandse spanning van 1500 volt rijden, dus dan kan de verbinding met Belgisch materieel gereden worden (net zoals nu al naar Maastricht en Roosendaal gebeurd).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2011, 8:23

^^ Hoho, dat is niet zonder problemen. De treinen rijden dan feitelijk ook op halve kracht en daarom is het niet geschikt voor langere trajecten. Op grensbaanvakken zoals naar Maastricht en Roosendaal kan het, maar je moet het niet over langere afstanden willen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door captain007 » ma 11 jul 2011, 8:31

Als je besluit de verbinding te elektrificeren is het zowieso handig dit op 3000 volt te doen, aangezien er toch geen verbinding met gelektricifeerd Nederlands spoor is en ik die ook niet zie komen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » ma 08 aug 2011, 16:53

Rene schreef:Met bussen zijn er nog véél minder problemen...
Als er een rechtstreekse 100 per uur tourbus komt (bijvoorbeeld een Q-liner, zoals Rotterdam-Zierikzee) dan is dat een prima alternatief voor een treinverbinding. Maar Bus 6 slakt langzaam naar Zelzate, waar je ook nog eens moet overstappen. Voor de meeste plaatsen in Terneuzen is dat dus overstappen op Busstation (wat ook nog de verkeerde kant op is, duurt het nóg langer) en in Zelzate. Ik ken niemand die dat elke dag doet. In het weekend is er wél een rechtstreekse bus Goes-Gent (bus 20), het is me een raadsel waarom die alleen in het weekend rijdt.

Een Q-liner zou kunnen vertrekken vanaf Busstation, dan rijden naar Terneuzen-Ziekenhuis (aan de zuidkant, wat nu al een klein OV knooppunt is) via de toekomstige sluiskiltunnel, en dan over de tractaatweg (autoweg, dus 100 per uur) naar Gent (belgische deel 90 km/u). Echte file komt niet echt voor op de R4 oost, dus ook dat is geen probleem. Anders kunnen de Belgen wellicht een busstrook aanleggen. Ik stem sowieso ook voor een Q-liner op het traject Terneuzen-Goes (kan zelfs één lijn worden Goes-Gent, zoals nu al in het weekend het geval is), omdat het grootste deel van het traject over 100 per uur wegen loopt (zelfs 130 op de A58...)

Bus 20 Terneuzen-Goes zit vaak werkelijk propvol, en zou wel in aanmerking komen voor een treinverbinding, ware het niet dat de Westerschelde dit onmogelijk maakt. Eigenlijk had men bij de aanleg van de Westerscheldetunnel een derde buis voor de trein moeten aanleggen, maar die kans is verspeeld (véé te duure !). Omdat Q-liners een beperkte capaciteit hebben, is de oplossing om simpelweg twee of drie q-liners in te zetten in de spits.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Willem » ma 08 aug 2011, 18:29

sirdanilot schreef:In het weekend is er wél een rechtstreekse bus Goes-Gent (bus 20), het is me een raadsel waarom die alleen in het weekend rijdt.
Dat is vanwege winkelend en ander recreatief publiek dat er in het weekeinde wel en doordeweeks veel minder is (met uitzondering van deze tijd van het jaar).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door waldo79 » ma 08 aug 2011, 19:21

Eigenlijk had men bij de aanleg van de Westerscheldetunnel een derde buis voor de trein moeten aanleggen, maar die kans is verspeeld (véé te duure !). Omdat Q-liners een beperkte capaciteit hebben, is de oplossing om simpelweg twee of drie q-liners in te zetten in de spits.
Zoveel vraag is er nu ook weer niet gedurende de hele dag. Degenen die per trein willen reizen maar om via Roosendaal en Antwerpen :nahzeg:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » ma 08 aug 2011, 19:45

Jij woont in Tiel, maar ik zie elke keer weer dat de bus Goes-Terneuzen vrijdagsmiddags altijd bomvol zit, zelfs als er een harmonicabus of twee bussen worden ingezet. Ook zondagmiddag en maandagochtend zit er heel veel volk op de bus, en op andere dagen van de week ook wel (maar wel iets minder). Het is dus een illusie dat er te weinig passagiers zouden zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 22:28

Van Goes naar Terneuzen reizen via Roosendaal en Antwerpen is natuurlijk een totaal onzinnige suggestie :facepalm:
Maar goed, gelukkig rijden door de Westerscheldetunnel ook gewoon bussen die in deze vevoersvraag voldoen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Coen Tunnel » di 09 aug 2011, 0:27

sirdanilot schreef:In het weekend is er wél een rechtstreekse bus Goes-Gent (bus 20), het is me een raadsel waarom die alleen in het weekend rijdt.
Het potentieel aan dagjesmensen die willen winkelen in Gent is groter dan aan forenzen.
Een Q-liner zou kunnen vertrekken vanaf Busstation, dan rijden naar Terneuzen-Ziekenhuis (aan de zuidkant, wat nu al een klein OV knooppunt is) via de toekomstige sluiskiltunnel, en dan over de tractaatweg (autoweg, dus 100 per uur) naar Gent (belgische deel 90 km/u). Echte file komt niet echt voor op de R4 oost, dus ook dat is geen probleem. Anders kunnen de Belgen wellicht een busstrook aanleggen. Ik stem sowieso ook voor een Q-liner op het traject Terneuzen-Goes (kan zelfs één lijn worden Goes-Gent, zoals nu al in het weekend het geval is), omdat het grootste deel van het traject over 100 per uur wegen loopt (zelfs 130 op de A58...)
Een bus heeft niks aan de 130 op de A58. ;)
sirdanilot schreef:Jij woont in Tiel, maar ik zie elke keer weer dat de bus Goes-Terneuzen vrijdagsmiddags altijd bomvol zit, zelfs als er een harmonicabus of twee bussen worden ingezet. Ook zondagmiddag en maandagochtend zit er heel veel volk op de bus, en op andere dagen van de week ook wel (maar wel iets minder). Het is dus een illusie dat er te weinig passagiers zouden zijn.
Voor Goes-Terneuzen is die vraag er zeker, en ik weet ook uit ervaring dat die bussen mudvol zitten, maar of het zinvol is om die bussen door te trekken naar Gent vraag ik mij af. Maar er mag best wat gebeuren aan de lijn Goes-Terneuzen, dat mag mijns inziens zeker een HOV-verbinding worden (dus een Q-Liner), die na het Busstation in Terneuzen ook nog de haltes in de stad zelf bedient.

Eventueel kunnen de lijnen Rotterdam Zuidplein-Zierikzee en Goes-Terneuzen als Q-Liner aan elkaar worden gekoppeld, zodat Terneuzen dan een snelle rechtstreekse verbinding met de Randstad krijgt. De bus Zierikzee-Goes is in de spits namelijk ook aardig gevuld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » wo 10 aug 2011, 0:30

Een bus Rotterdam-Zuidplein - Terneuzen Ziekenhuis (via busstation Westerscheldetunnel) zou inderdaad een uitkomst zijn. Dan kan ik op mijn eigen halte instappen en heerlijk slapen tot aan rotterdam :mrgreen: Even serieus, in een verbinding Terneuzen-Zierikzee zie ik wel wat. De bus kan wat langer stoppen op Goes Station om eventuele vertraging te compenseren. En als de trein weer eens problemen heeft, kun je gewoon rechtstreeks naar zierikzee en van daar naar Rotterdam.

Sowieso kan het een stúk beter met de overstap van de bus Terneuzen-Goes op de trein. In het weekend is die vaak ronduit belabberd (wachttijden tot 40 minuten !!!), en door de week is die ook niet heel erg prettig te noemen (zo'n 20 minuten wachttijd van bus op trein, van trein op bus is dan wél goed). Daarnaast zou de bus veel vaker helemaal de stad door moeten gaan: nu moet je vaak uitstappen op busstation Westerscheldetunnel, en dat is niet handig. Hoe minder overstap, hoe beter :!:
Het potentieel aan dagjesmensen die willen winkelen in Gent is groter dan aan forenzen.
Wat was er eerder, het kip of het ei? Als er geen handig OV naar Gent is, gaan mensen er niet studeren/werken als ze elke dag vanuit Terneuzen moeten komen. En omdat mensen dat niet doen, is er geen handig OV :facepalm:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Rene » wo 10 aug 2011, 9:07

sirdanilot schreef:Wat was er eerder, het kip of het ei? Als er geen handig OV naar Gent is, gaan mensen er niet studeren/werken als ze elke dag vanuit Terneuzen moeten komen.
Wel eens van de auto of (brom)fiets gehoord ?

Je redenering gaat dus mank. De verplaatsingsbehoefte is niet afhankelijk van de aanwezigheid van OV.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » wo 10 aug 2011, 12:05

Rene schreef:
sirdanilot schreef:Wat was er eerder, het kip of het ei? Als er geen handig OV naar Gent is, gaan mensen er niet studeren/werken als ze elke dag vanuit Terneuzen moeten komen.
Wel eens van de auto of (brom)fiets gehoord ?

Je redenering gaat dus mank. De verplaatsingsbehoefte is niet afhankelijk van de aanwezigheid van OV.
Komt-ie weer met z'n VVD-retorica... met de fiets naar Gent is ten eerste voor de meeste mensen veel te ver, ten tweede is de route door België levensgevaarlijk. En de laatste keer dat ik er was was de Tractaatweg nog altijd een autoweg waar je niet mag brommeren :geeuw:
De meeste studenten hebben geen geld voor hun eigen auto, en niet élke student gaat op kamers als ze ook thuis kunnen blijven wonen, zeker in het eerste jaar. Als er een betrouwbare, snelle Q-liner van Gent naar Terneuzen zou gaan, zouden eerstejaarsstudenten thuis kunnen blijven wonen. Nu gaat bijna iedereen uit Terneuzen die studeert op kamers omdat het simpelweg niet anders kan (en velen, zoals ik, vinden het ook niet zo'n probleem, maar dat geldt niet voor iedereen). Het grote aantal studenten aan de hogeschool in Vlissingen dat wél elke dag met de bus gaat, bewijst dat er wel degelijk een "markt" is van studenten die bereid is om elke dag een lange afstand in de bus af te leggen. Ook dit is een rechtstreekse bus. Ik studeer zelf in Leiden, maar ik zou het niet erg vinden om elke dag met de bus naar Gent te gaan, omdat je in de bus kunt dutten of lezen.

Voor forensen kan het ook handig zijn, als ze in het centrum van Gent moeten zijn, al is het wel zo dat er niet zó veel mensen uit Terneuzen in België werken. Andersom wel, trouwens: de helft van mijn leraren op de middelbare school was Vlaams...

Verder moet je OV ook als een service zien. Het lijkt mij een vrij triviale service om rechtstreeks naar de grootste stad in de buurt te kunnen, die maar 30 km ver weg is. Vergelijking: stel je voor dat je niet rechtstreeks van Baarle-Nassau naar Breda kon? Qua grootte en afstand is deze situatie vergelijkbaar. Maar tussen die plaatsen is dus gewoon een rechtstreekse bus die ieder uur rijdt. Ik vind dit een basale service voor de inwoners van Terneuzen, die toch al nauwelijks een kant op kunnen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Rene » wo 10 aug 2011, 15:45

Je snapt het dus duidelijk niet. Mijn opmerking had er betrekking op dat het ontbreken van een OV-aanbod niet betekent dat er geen vervoersspanne is. En zo presenteerde jij het wel. Enfin, bij deze de complete uitleg. Ik zal de volgende keer even nadenken het verhaal van A tot Z even voor je uit te spellen... :geeuw:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » wo 10 aug 2011, 16:16

Ik zei ook niet dat er geen vervoersspanne is, maar het OV kan zeker bijdragen aan meer verplaatsingen Terneuzen-Gent, vooral onder studenten. Dit zorgt óók voor een economische impuls voor de nogal achtergestelde regio Terneuzen. Want zoals het nu staat, wil er geen hond in Terneuzen wonen: het heeft geen charme, ligt afgelegen door gebrek aan goed OV en de toltunnel en de werkgelegenheid is nogal eenzijdig (chemische bedrijven zoals DOW).

Als er geen weg tussen A en B is, zullen mensen ook niet de moeite doen om via een omweg toch van A naar B te komen, tenzij ze er écht moeten zijn. Als er wél een weg is, zullen er meer mensen van A naar B gaan. Voor de tunnel er lag was ik, naar mijn weten, nog nooit in Goes geweest (een stad op 15 kilometer afstand, beeld je eens in)! Dat zou nu ondenkbaar zijn. De theorie van "meer asfalt/ov betekent niet meer verkeer/passagiers" is dus slechts ten dele waar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door waldo79 » wo 10 aug 2011, 22:05

Vinny schreef:Van Goes naar Terneuzen reizen via Roosendaal en Antwerpen is natuurlijk een totaal onzinnige suggestie :facepalm:
Maar goed, gelukkig rijden door de Westerscheldetunnel ook gewoon bussen die in deze vevoersvraag voldoen...
Wat ik ermee wilde zeggen: als je zo graag per trein vanuit Goes naar Gent wilt dan ga je via de bestaande treinroute. En over een treinverbinding Goes-Terneuzen over België heb ik niet gesproken :shutup:
En als er voldoende vraag is om de bestaande busverbinding doordeweeks aan te bieden dan moet dat vooral gebeuren. En dat er een vervoersrelatie Terneuzen-Oost Vlaanderen is lijkt me niet zo raar.
sirdanilot schreef:Jij woont in Tiel
ach, je zet ook botte opmerkingen over zaken die buiten je blikveld spelen. No offence verderr :hap:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Coen Tunnel » do 11 aug 2011, 0:14

waldo79 schreef:En als er voldoende vraag is om de bestaande busverbinding doordeweeks aan te bieden dan moet dat vooral gebeuren. En dat er een vervoersrelatie Terneuzen-Oost Vlaanderen is lijkt me niet zo raar.
Dat is zeker niet raar, maar volgens mij rijdt de bus Terneuzen-Zelzate elk uur en is er in Zelzate aansluiting naar o.a. Gent. In die zin is dat goed gefaciliteerd. Vanaf Terneuzen kun je met een overstap in Hulst ook relatief snel naar Antwerpen, en met een overstap in Oostburg kun je vanaf Terneuzen naar Brugge. Sluit volgens mij allemaal heel behoorlijk op elkaar aan.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Davy » do 11 aug 2011, 0:39

Maar van Oost- naar West-Zeeuws Vlaanderen is niet zo goed...
De DJ die hier in de plaatselijke Sluisse kroeg/discotheek plaatjes komt draaien woont in Axel en komt met de bus, en doet er enkele reis ruim 2 uur over!

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » do 11 aug 2011, 1:37

Ik ben wel eens met de bus naar Brugge gegaan. Het duurt echt heel erg lang, omdat de bus langs allerlei dorpjes rijdt. De overstap viel dan nog wel mee, maar netto ben je dus alsnog ellenlang onderweg. Naar antwerpen is wel goed gefaciliteerd d.m.v. de Breda-bus (Hulst-Antwerpen-Breda). En ja, je kunt in Zelzate naar Gent overstappen, maar overstappen is sowieso nooit prettig en het duurt allemaal gewoon onnodig lang. Hoe rechtstreekser, hoe beter :!: Ik kan me heel goed voorstellen dat dit het aantal studenten dat in Gent wil studeren en in Terneuzen wil wonen, kleiner houdt dan het potentieel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door waldo79 » do 11 aug 2011, 19:06

Wie in Gent studeert kan beter in de stad zelf of de directe omgeving gaan wonen :?:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door captain007 » do 11 aug 2011, 22:00

^^ Als ik de afstand zo bekijk is het ongeveer hetzelfde als de afstand tussen Ewijk en Arnhem waar ik 4 jaar gestudeerd heb. Niet echt een afstand om op kamers te gaan wonen, omdat je vaak toch je verenigingsleven/vriendenkring nog bij je ouders in de omgeving hebt (of je moet er bewust voor kiezen om op kamers te gaan, maar ik vond dat onzin aangezien bijna niemand het bij mijn studie deed en het toch en berg centen kost). Echter is voor een student het OV het vervoersmiddel, zeker als je pas 17 bent zoals in mijn geval als je gaat studeren en nog geen rijbewijs hebt en in mijn geval ook geen bromfietscertificaat wat er destijds nog was. Ik was dus dan ook blij met een goede OV verbinding die ook veelvuldig werd gebruikt en zelfs in de spits naar een kwartierdienst werd uitgebreid vanwege de hoge reizigersaantallen in de spits. Ik kan mij voorstellen dat het bij de relatie Gent - Terneuzen op dit moment anders is, omdat er geen goede OV verbinding is, maar er wel potentie is dat bij een goede verbinding er langzaam aan meer gebruik van gemaakt gaat worden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door sirdanilot » za 13 aug 2011, 1:15

captain007 schreef:^^ Als ik de afstand zo bekijk is het ongeveer hetzelfde als de afstand tussen Ewijk en Arnhem waar ik 4 jaar gestudeerd heb. Niet echt een afstand om op kamers te gaan wonen, omdat je vaak toch je verenigingsleven/vriendenkring nog bij je ouders in de omgeving hebt (of je moet er bewust voor kiezen om op kamers te gaan, maar ik vond dat onzin aangezien bijna niemand het bij mijn studie deed en het toch en berg centen kost). Echter is voor een student het OV het vervoersmiddel, zeker als je pas 17 bent zoals in mijn geval als je gaat studeren en nog geen rijbewijs hebt en in mijn geval ook geen bromfietscertificaat wat er destijds nog was. Ik was dus dan ook blij met een goede OV verbinding die ook veelvuldig werd gebruikt en zelfs in de spits naar een kwartierdienst werd uitgebreid vanwege de hoge reizigersaantallen in de spits. Ik kan mij voorstellen dat het bij de relatie Gent - Terneuzen op dit moment anders is, omdat er geen goede OV verbinding is, maar er wel potentie is dat bij een goede verbinding er langzaam aan meer gebruik van gemaakt gaat worden.
't Is precies dat :!: Stel je voor dat het je een uur kostte om van Ewijk naar Arnhem te gaan, met twee overstappen, en niet na 6 uur 's avonds. Dan zou iedereen al lang moord en brand hebben geschreeuwd, het zou op het journaal zijn gekomen wat voor een schandaal het wel niet is, etcetera. Maar in Zeeuws-Vlaanderen moet dat allemaal maar gewoon worden geaccepteerd :facepalm:

Ik zou af en toe beginnen te denken dat het beter was geweest, als we kort na WO I aan België zouden zijn gegeven...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door waldo79 » za 13 aug 2011, 9:34

Vanuit Julianastraat, Ewijk naar Arnhem Presikhaaf op een werkdag: 1.02 uur reistijd en 2 keer overstappen.
Niet teveel drama :wijsvinger:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Vinny » za 13 aug 2011, 10:18

Toen ik nog studeerde was het openbaar vervoer een drama, als ik nu op 9292ov.nl kijk dan is dat niet veel beter geworden:

De snelste verbinding van mijn ouderlijk huis naar de universiteit is nu 1.10, maar dan wel met 5 :!: keer overstappen. (Aalsmeer Hortensiaplein, Schiphol parkeerterrein P30, Schiphol Plaza/NS, Station Duivendrecht en Station Amsterdam Amstel)
Een meer comfortabele verbinding, namelijk met maar één overstap duurt buiten de spitsuren 1.19. Dat is voor het afleggen van 20 kilometer belachelijk sloom...

Tijd voor kamervragen :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door captain007 » za 13 aug 2011, 11:32

waldo79 schreef:Vanuit Julianastraat, Ewijk naar Arnhem Presikhaaf op een werkdag: 1.02 uur reistijd en 2 keer overstappen.
Niet teveel drama :wijsvinger:
Het is de afgelopen jaren verbeterd ;). De dienstregeling is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd, waardoor de verbinding naar Arnhem nu erg goed is. In mijn tijd deed ik er gemiddeld nog 1:30 uur reistijd over. In het begin reed er nog een stoptrein Nijmegen - Zutphen die niet aansloot op de buslijn naar Nijmegen. Later besloot de NS de stoptrein niet meer van Nijmegen naar Zutphen maar van Ede-Wageningen naar Zutphen te laten rijden. Daarna is de sprinter die er nu rijd pas ingevoerd, maar toen studeerde ik er niet meer. Het ligt er dus maar net aan wat de verschillende vervoerders weer ieder jaar aan dienstregelingen verzinnen. Dat kan je per jaar zo 15 minuten reistijd per reis schelen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Willem » za 13 aug 2011, 22:23

Vinny schreef:Een meer comfortabele verbinding, namelijk met maar één overstap duurt buiten de spitsuren 1.19. Dat is voor het afleggen van 20 kilometer belachelijk sloom...
Het is wel een rit die vrijwel de gehele route (bij beide varianten, als je Schiphol als bebouwde kom ziet) binnen de bebouwde kom ligt. Dat drukt de snelheid erg.

Plaats reactie