[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Via » zo 16 dec 2012, 17:19

sirdanilot schreef:Eigenlijk ben ik ervoor om de eersteklas gewoon af te schaffen, en in plaats daarvan stiltecoupés zwaarder bewaken (dus ook iemand een boete geven als hij overlast veroorzaakt). Voor een stiltecoupé zou ik eerder extra betalen dan voor de eerste klas. Of Henk en Ingrid uit de Kooi of Pieter-Jan en Annabel uit Wassenaar nu hardop zitten te praten, dat blijft even irritant. De stoelen zitten nu ook weer niet zo veel lekkerder dat het het extra geld waard is.
Mee eens. De eerste of tweede klas is een achterhaald idee, je kunt inderdaad beter verschil maken tussen stilte- en niet-stiltecoupés en zorgen dat daar ook op wordt gehandhaafd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door jelger » zo 16 dec 2012, 17:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Palance » zo 16 dec 2012, 18:25

Willem schreef:Wat ik niet begrijp ik dat sommige mensen uitgebreid heel luid in de trein met de bank gaan bellen om hun financiele toestand te bespreken, of door de telefoon hun hele priveleven (met alle sores) open en bloot vertellen.
Ook als er iemand naast zit, schijnen sommigen nog wel eens op luide toon alles te moeten bespreken. Ook in stiltecoupe's, waar het gros van de reizigers maling aan heeft.

Wat klassen betreft± Lekker in stand houden, die 1e klas, voor meer comfort (lees: meer kans op zitplek) mag best betaald worden naar mijn mening. Moet alleen een conducteur niet zo dom zijn om bij drukte om te roepen dat men ook in de 1e klas mag zitten.

Ik ben ook voor een 3e klasse, houten bankjes, maar dat is voor voetbalsupporters :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door sirdanilot » zo 16 dec 2012, 18:35

In een land als China is het verschil tussen de inkomens dusdanig groot dat ik zo een hard-seat soft-seat onderscheid wel logisch vind. Anders kunnen of arme mensen echt nergens meer heen, of rijke mensen gaan absoluut nooit meer met de trein. Maar in Nederland kun je daar best komaf mee maken.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Steptimer » zo 16 dec 2012, 19:53

Vandaag was het wederom een drama met de nieuwe dienstregeling!
Ik moest van Goes naar Breda! Het was ongelooflijk maar in het kleine stukje van Vlissingen naar Goes had de Intercity al 5 minuten vertraging opgelopen
Ik dacht, dan haal ik de aansluiting in Roosendaal nog net. Helaas bleef de trein langzaam rijden, af en toe stond de trein zelfs stil. De trein was uiteindelijk 10 minuten te laat in Roosendaal aangekomen. De machinist riep door een microfoon: ''Hier kan je overstappen naar Breda!''. Ik dacht netjes, dan haal ik de trein naar Breda nog net. Toen ik door het raampje keek zag ik tot mijn grote verbazing de trein van Roosendaal richting Breda\Zwolle wegrijden!
Lekkere communicatie bij de NS! Als de trein 1 minuut langer had gewacht dan konden de reizigers uit Zeeland en Bergen op Zoom de aansluiting nog halen!

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door jelger » zo 16 dec 2012, 21:09

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny » zo 16 dec 2012, 22:17

Je kunt voor een paar euro altijd wel een overgangsbewijs tweede --> eerste klasse kopen. Ik deed dat regelmatig als ik om wat voor reden dan ook aangewezen was op DD-AR mat in de brede spits. Daar wordt mijn persoon namelijk heel erg onblij van, dus met een kleine investering verloopt de treinreis een stuk meer comfortabeler :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Ties » zo 16 dec 2012, 23:24

Palance schreef:Wat klassen betreft± Lekker in stand houden, die 1e klas, voor meer comfort (lees: meer kans op zitplek) mag best betaald worden naar mijn mening. Moet alleen een conducteur niet zo dom zijn om bij drukte om te roepen dat men ook in de 1e klas mag zitten.
Dit vind ik een totaal onbegrijpelijke redenatie. Als er lege plaatsen zijn, dan kan de NS het niet maken om mensen elders in de trein te laten staan. Klassen zijn sowieso nutteloos geworden. Voor sprinterachtige treinen voegen eerste klassen niets toe, want het gaat om korte trajecten en die moderne bankjes zitten allemaal voor geen meter. Voor de trajecten op lange afstand, zou ik liever zien dat de NS inversteert voldoende zitplaatsen (want staan telkens moeten staan van Den Haag naar Utrecht is gewoon onacceptabel), goede scheiding van kletscoupés en stiltecoupés, en 220V-aansluitingen en werkende WiFi voor laptops. En dat allemaal gewoon in één klasse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny » zo 16 dec 2012, 23:44

Nee hoor, ik ben voor onderscheid tussen eerste en tweede klas. Als je er niet tegen kan dat je moet staan koop je gewoon een eerste klasse biljet. Die dingen zijn niet onbetaalbaar ofzo. Wel vind ik dat de eerste klas best wat luxer kan, door bijv. laptopaansluitingen aan te bieden en dergelijke. Bovendien zie je ook gewoon zakenmensen de trein nemen (vooral tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Rotterdam en Den Haag). Die mensen hebben gewoon behoefte aan een rustige comfortabele werkplek in de trein en zitten niet te wachten op een stelletje ballorige studenten die nog in het jaar 1968 leven... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Tijgernoot » ma 17 dec 2012, 0:05

sirdanilot schreef:Ik vind de nieuwe treinstellen waanzinnig goed ! Ik zat er gisteren in. Er is een soort 'loungebank' achtig hoekje waar je met een groepje prima kan zitten (al was ik alleen op reis gister), meer beenruimte, het lijkt zo dat er wat grotere tassen kunnen in de baggagerekken, en uiteraard wifi + reisinfo (al hadden we dat al eerder). Ik vraag me echter wel af: wie betaalt dat allemaal? Het lijkt namelijk alsof er minder mensen in passen dan in de normale treinstellen, al kan ik me vergissen.
Eerlijk gezegd vind ik die "nieuwe" intercity's (het zijn gewoon de vroegere dubbeldekstoptreinen met groene bankjes) een beetje over de top. Plafondbekleding met wolken van gaatjespatronen, deurklinken van koperen afgietsels van vuilnisobjecten en stickers op de ramen om overlegcoupé's aan te duiden :nothanks:

En ook: loungebanken en klapstoelen in de eerste klas. In de eerste klas betaal je als reiziger voor een beetje luxe zoals een verstelbare stoel met individuele armleuningen, een leeslampje en een stopcontact, dan wil je toch niet op een klapstoeltje terechtkomen :shutup:

Wel positief is dat die ventilatieroosters op de bovenverdieping eruit gesloopt zijn, dat waren echte ondingen.

En wat men nu in de koplopers aan smerig antislipbloemenkleedje over de stoelen aan het trekken is verdient ook geen schoonheidsprijs. Het eerdere stof werd welliswaar snel vuil, maar om dan meteen maar voor schuurpapier te kiezen waardoor verzitten onmogelijk wordt gemaakt :sadley:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door sirdanilot » ma 17 dec 2012, 1:29

Vinny schreef:Nee hoor, ik ben voor onderscheid tussen eerste en tweede klas. Als je er niet tegen kan dat je moet staan koop je gewoon een eerste klasse biljet. Die dingen zijn niet onbetaalbaar ofzo. Wel vind ik dat de eerste klas best wat luxer kan, door bijv. laptopaansluitingen aan te bieden en dergelijke. Bovendien zie je ook gewoon zakenmensen de trein nemen (vooral tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Rotterdam en Den Haag). Die mensen hebben gewoon behoefte aan een rustige comfortabele werkplek in de trein en zitten niet te wachten op een stelletje ballorige studenten die nog in het jaar 1968 leven... ;)
Wat een onzin. Dus jij vindt dat mensen in de eerste klas betalen voor een stoel, en mensen in de tweede klas alleen voor veevervoer? Zowel in de tweede klas als in de eerste klas betaal je voor een stoel. In de tweede klas voor een iets minder comfortabele stoel, in de eerste klas iets comfortabeler.

Zolang het nog steeds wel eens zo druk is dat je niet kunt zitten, zal ik gewoon af en toe een halte in de eerste klas blijven zitten (mits er genoeg ruimte is daar). En totdat die ouderwetsche eersteklas vs tweedeklas onzin wordt afgeschaft zal dat wel zo blijven op de spitstrajecten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door jelger » ma 17 dec 2012, 7:22

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Rene » ma 17 dec 2012, 7:47

sirdanilot schreef:Zowel in de tweede klas als in de eerste klas betaal je voor een stoel.
Mis.

Je koopt een vervoerbewijs en betaalt voor de reis, NIET voor de stoel. Dat geldt in beide klassen.
Alleen zouden er erg weinig mensen méér blijven betalen voor dezelfde reis, als ze niet tenminste kunnen zitten.
Dus is het logisch dat de spoorwegen graag een veel grotere kans op een zitplaats aanbieden in de 1e klas.
En NS ziet graag 1e klas reizigers, want zij betalen een tarief dat (bijna) kostendekkend is, terwijl er bij een 2e klas kaartje dik geld bij moet.

En als je niet graag wilt staan, dan koop je maar een 1e klas kaartje - en wil je dat laatste niet, prima, eigen keuze, maar loop dan ook niet te miepen over de grotere kans dat je geregeld moet staan.


Overigens waren en jaren geleden wel mogelijkheden om héél goedkoop 1e klas te reizen. Zo had je rond 1990 ook de 1e klas Zomertoer.
3 dagen onbeperkt 1e klas treinen in de zomervakantieperiode voor maar ƒ 79,- (€ 35,85, dus nog geen € 12/dag...).

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Vahalis » ma 17 dec 2012, 8:19

(want staan telkens moeten staan van Den Haag naar Utrecht is gewoon onacceptabel)
Ik reis dit dagelijks in de spits v.v. en kan negen van de tien keer zitten. En, als ik moet staan is het meestal mijn eigen schuld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door sirdanilot » ma 17 dec 2012, 10:25

Ik heb ook wel eens zo'n zomertoer achtig iets gedaan waarbij ik voor weinig geld een dag lang eersteklas mocht reizen, maar dat was dus enkele jaren terug en niet rond 1990 (want toen bestond ik nog niet :mrgreen: ). Het is ook logisch om juist in de zomer goedkoop eersteklaskaartjes aan te bieden, want dan zijn de treinen toch veel minder vol.

Ik ben eigenlijk wel voor een systeem met reserveringen, zeker in 1e klas en/of stiltecoupés. Die reserveringen moeten dan bedoeld zijn voor de incidentele en niet voor de dagelijkse reiziger. Als ik dan naar mn ouders wil kan ik bijvoorbeeld een stoel reserveren, daar wil ik best een paar euro's voor neertellen (want je zit toch 2 uur in één trein, dat is wel de moeite). Maar de eersteklas brengt me dusdanig weinig voordeel dat ik daar geen geld aan ga verspillen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Peter » ma 17 dec 2012, 15:57

De laatste jaren heeft men vaak kortingskaartjes huis-aan-huis geleverd, met bijv gratis upgrade of gratis meereizen (met betalende reiziger) voor de zomermaanden. Ook 60+ers hebben zo hun 1e klas voordeeltjes bij hun kortingsabonnement. In zoverre terecht dat er relatief meer vakantiereizigers zijn en minder forensen, waardoor de 1e klas (70% zakelijk) relatief leeg is, ondanks dat de treinen in de regel korter zijn.

Grootste voordeel van de 1e klas (ik heb een abonnement 1e klas, waarvan ik slechts 10% zelf betaal ipv reiskostenvergoeding) is inderdaad de grotere kans op een zitplaats en de grotere kans op een enkele stoel, dus niemand naast je. De stoelen zijn ook iets comfortabeler en er zitten minder vaak brallende studenten of gillende kinderen in de coupe. Op maandagochtend zit overigens in de IC de 1e klas voller dan de 2e klas, waardoor ik soms noodgedwongen 2eklas zit. Die kans op een zitplaats is dus niet altijd groter in de 1e klas.

In de sprinters zijn het precies dezelfde (2-zitter) stoelen met een ander kleurtje, dus daar is de kans op een zitplaats het enige voordeel van 1e klas.

Terecht als men de 1e klas in mag als de trein letterlijk uitpuilt (proppen op balkon), maar het is wat zuur als je in de 1e klas moet staan, omdat mensen met een 2e klas kaartje de stoelen in beslag nemen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door sirdanilot » ma 17 dec 2012, 16:05

Peter schreef: Terecht als men de 1e klas in mag als de trein letterlijk uitpuilt (proppen op balkon), maar het is wat zuur als je in de 1e klas moet staan, omdat mensen met een 2e klas kaartje de stoelen in beslag nemen.
MAar dat is natuurlijk ook ontzettend asociaal, en zou ik persoonlijk nooit doen. Echter heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dat ook de eersteklas vol zat, uitgaande van reguliere omstandigheden (het komt wel voor bij vertragingen en dergelijke, en misschien ook op andere trajecten dan mijn traject).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door jelger » ma 17 dec 2012, 16:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Peter » ma 17 dec 2012, 16:55

Als er mensen in het gangpad staan, wordt er zelden gecontroleerd (want de controleur/conducteur komt er lastig door en ontvangt te veel klachten). Veel mensen "nemen" dan de vrijheid om 1e klas te zitten en meestal zijn dat geen minder validen. Mocht er toch een controle komen, dan stuurt de conducteur hoogstens mensen naar de 2e klasse (staplaats). Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand met een geldig 2e klassekaartje al zittend in de 1e klasse een boete kreeg als er geen zitplek was in de 2e klasse. De brutalen zullen dat weten en daarvan ge(mis)bruik maken.

PS Er zijn nog genoeg trajecten met >30 minuten zonder stop, zoals Assen-Zwolle of Zwolle-Amersfoort. Als er een stop is op een rustig IC-station zoals Lelystad Centrum is de kans ook groot dat je geen zitplaats vindt tijdens een stop.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Ties » ma 17 dec 2012, 17:03

Rene schreef:
sirdanilot schreef:Zowel in de tweede klas als in de eerste klas betaal je voor een stoel.
Mis. Je koopt een vervoerbewijs en betaalt voor de reis, NIET voor de stoel. Dat geldt in beide klassen.
Dat is dan een 19e-eeuwse instelling. Ik begrijp dat de spoorwegen niet kunnen garanderen dat elke reiziger in de spits een zitplaats heeft, maar het ronduit belanchelijk om lege plekken onbenut te laten terwijl er mensen staan te proppen in het tweedeklasgangpad.
Rene schreef:Overigens waren en jaren geleden wel mogelijkheden om héél goedkoop 1e klas te reizen. Zo had je rond 1990 ook de 1e klas Zomertoer.
3 dagen onbeperkt 1e klas treinen in de zomervakantieperiode voor maar ƒ 79,- (€ 35,85, dus nog geen € 12/dag...).
Die vlieger gaat natuurlijk niet op. In 1999 was de verhouding euro/gulden weliswaar 2,20371, maar je kunt een 1990-gulden niet op die manier vergelijken met een 2012-euro.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door sirdanilot » ma 17 dec 2012, 17:11

jelger schreef:Als je 1e klas wil zitten dan betaal je er maar voor. Als je een 2e klas kaartje hebt, je vertikt het om te staan (terwijl er wellicht echt nog wel een zitplaats aan het andere uiteinde van de trein is) en gaat maar zitten in de 1e klas "want daar is ruimte" (en je hebt geen fysieke gebreken cq zwaktes) dan ben je gewoon een asociale hork. Als je toch gaat zitten omdat je die 15 minuten niet kan staan, dan ben je ook nog eens een mietje. Er zijn maar weinig hele drukke IC trajecten waar 30 minuten of meer tussen 2 stations zitten. De genoemde IC Den Haag - Utrecht stopt ook weer sinds een aantal jaren in Gouda, dus daar is ook weer uitwisseling van passagiers halverwege.
En als iemand zegt dat mensen die 15 km te hard rijden asociaal zijn, staan we hier op onze achterste poten? Qua 'ernst' is dat namelijk ongeveer gelijk aan in de eerste klas zitten terwijl je geen 1e klas kaartje hebt (doch ook niemand hindert). Ik hinder helemaal niemand als ik in een lege 1e klas ga zitten terwijl de 2e klas vol zit, en als je niemand hindert ben je ook geen 'asociale hork'. Ik vind het belachelijk om maar te blijven staan terwijl er vlak voor m'n neus tientallen ongebruikte zitplaatsen zijn (en geloof me, dit is in de ic a dam vlissingen heel vaak het geval !). Dat ik niet wil blijven staan is niet omdat ik een 'mietje' ben maar omdat het volstrekt onnodig is.

Het is inderdaad waar dat in de praktijker zelden wordt gecontroleerd in dit soort situaties. Ik zit ten eerste maar heel kort in de 1e klas (bv. tot den haag holland spoor vanaf leiden), ten tweede wordt er minder gecontroleert omdat de conducteur zich dan tussen al die spreekwoordelijke haringen-in-de-ton moet wurmen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door jelger » ma 17 dec 2012, 17:14

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door sirdanilot » ma 17 dec 2012, 17:31

Ik ben student, hoe wil je dat ik een 1e klas abonnement vergoed ga krijgen :facepalm:

Het probleem is niet het staan, maar dat ik altijd reis met veel spullen bij me. Het is dan gewoon niet handig om te moeten staan met al mijn spullen die in de weg zitten. Ik ben dan veel minder hinderlijk als ik even in de 1e klas ga zitten !

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Palance » ma 17 dec 2012, 17:41

Ties schreef:
Palance schreef:Wat klassen betreft± Lekker in stand houden, die 1e klas, voor meer comfort (lees: meer kans op zitplek) mag best betaald worden naar mijn mening. Moet alleen een conducteur niet zo dom zijn om bij drukte om te roepen dat men ook in de 1e klas mag zitten.
Dit vind ik een totaal onbegrijpelijke redenatie. Als er lege plaatsen zijn, dan kan de NS het niet maken om mensen elders in de trein te laten staan.
Geef eens één argument waarom niet? De 1e-klas-stoelen zijn duurder, dus als iemand een grotere kans wil op zitplek, betaalt-ie maar gewoon bij. Ik zie geen enkele reden waarom de NS dat niet zou kunnen maken.
Ties schreef:
Rene schreef:
sirdanilot schreef:Zowel in de tweede klas als in de eerste klas betaal je voor een stoel.
Mis. Je koopt een vervoerbewijs en betaalt voor de reis, NIET voor de stoel. Dat geldt in beide klassen.
Dat is dan een 19e-eeuwse instelling.
Maar René heeft wel gelijk, je hebt een vervoersbewijs, geen garantie op een zitplek. Het kan dus inderdaad voorkomen dat je een 1e-klaskaartje koopt, maar toch geen zitplek hebt. Dat zou je overigens kunnen ondervangen met reserveringsmogelijkheid (geen reserveringsplicht!).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door jelger » ma 17 dec 2012, 17:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny » ma 17 dec 2012, 18:45

Peter schreef:Als er mensen in het gangpad staan, wordt er zelden gecontroleerd (want de controleur/conducteur komt er lastig door en ontvangt te veel klachten). Veel mensen "nemen" dan de vrijheid om 1e klas te zitten en meestal zijn dat geen minder validen. Mocht er toch een controle komen, dan stuurt de conducteur hoogstens mensen naar de 2e klasse (staplaats). Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand met een geldig 2e klassekaartje al zittend in de 1e klasse een boete kreeg als er geen zitplek was in de 2e klasse. De brutalen zullen dat weten en daarvan ge(mis)bruik maken.

PS Er zijn nog genoeg trajecten met >30 minuten zonder stop, zoals Assen-Zwolle of Zwolle-Amersfoort. Als er een stop is op een rustig IC-station zoals Lelystad Centrum is de kans ook groot dat je geen zitplaats vindt tijdens een stop.
Nee hoor, in mijn tijd als "teller in de trein" heb ik een keer meegemaakt dat de conducteur daadwerkelijk boetes uitdeelde aan reizigers die onterecht eerste klas zaten toen daar alle zitplaatsen bezet waren en er mensen moesten staan. En terecht.

En in de sprinters is het verschil tussen de eerste klas en de tweede klas groter dan een ander kleurtje, in de eerste klas heb je een privé-leeslampje. Moet je maar eens op letten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Groningen » ma 17 dec 2012, 19:43

Vinny schreef:Bovendien zie je ook gewoon zakenmensen de trein nemen (vooral tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Rotterdam en Den Haag). Die mensen hebben gewoon behoefte aan een rustige comfortabele werkplek in de trein en zitten niet te wachten op een stelletje ballorige studenten die nog in het jaar 1968 leven... ;)
En ambtenaren tussen Groningen en Den Haag. De trein van 7:46 uit Groningen vandaan heeft niet voor niets de bijnaam Ambtenarentrein en er werden / worden (?) zelfs treinstellen op gezet met extra 1e klas plaatsen.

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Tijgernoot » ma 17 dec 2012, 19:56

Die trein rijdt dit jaar met VIRM, die zijn sowieso relatief goed bedeeld in de hoeveelheid eerste klas. Er zijn geen aparte treinstellen meer met extra veel eerste klas, het laatste treinstel dat dit had, de roemruchte koploper 4444, is bij de revisie gelijkgetrokken met de rest van de serie en heeft nu ook een ander nummer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Mark » ma 17 dec 2012, 20:10

jelger schreef:Ik ben ook student geweest, maar je maakt mij niet wijs dat je het hele eind van Vlissingen naar Amsterdam/Leiden (of het grootste deel daarvan) staand doorbrengt. Toch? Als je van Vlissingen komt zit je in het beginpunt, staan lijkt me dan helemaal niet nodig. Dan reduceer ik het tot je vertrek vanuit Leiden (toch?). Dan kan je vanaf DH-HS naar alle waarschijnlijkheid al zitten. Maar ook in Leiden lijkt me dat het een kwestie is van de juiste instapplek.
Jarenlang ervaring op Schiedam Centrum - Leiden v.v.. Achteraan instappen werkt vrijwel altijd. Alleen in de nu doorgetrokken IC Lelystad - Vlissingen is het in de avondspits vanuit Lelystad wat drukker achterin.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door orionpax » ma 17 dec 2012, 20:21

Ik ben blij dat er een verschil is tussen 1e en 2e klas. Vooral omdat die ten alle tijden rustiger is dan de 2e klas. Daarbij komt de hogere kans op een zitplaats. Dit maakt het mij die extra investering waard.

Ik heb in 1,5 jaar OV 1 keer meegemaakt dat ik als 1e klasser moest staan. Dit was op Utrecht ri Denhaag/ rotterdam en vice versa. Daar rijden mijn inziens treinen met zeer beperkte capaciteit. Dubbeldekkers zouden meer recht doen aan de drukte op dit traject.

Plaats reactie