[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Willem » di 11 dec 2012, 20:57

sirdanilot schreef:Om en om bedienen van de stations. Bestaat in NL volgens mij nog niet,
Alleen tussen Ede-Wageningen en Utrecht gebeurt het nu: de ene Intercity stopt in Veenendaal-de Klomp, de andere in Driebergen-Zeist.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 dec 2012, 21:03

Er zijn een aantal nadelen aan een alternerende dienstregeling (hetgeen wel door de NS is overwogen).
1. Aansluiting op onderliggend openbaar vervoer wordt weer lastiger
2. Je kunt niet meer rechtstreeks tussen de stations reizen die alternerend bediend worden. Vooral lastig voor forensen die in Souburg moeten zijn.
3. Dienstregeling voldoet niet aan de concessievoorwaarden
4. Grotere kans op "fouten" waarbij de machinist een station voorbij rijdt of ergens stopt waar dat niet zou moeten.
Ik vind zelf argument 1 het belangrijkst, al zie ik op zich wel wat in een alternerende dienstregeling. Maar als gezegd, dat is overwogen en afgewezen om bovenstaande redenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 11 dec 2012, 21:14

In Zeeland speelt punt 1 alleen niet omdat de stations die daarvoor in aanmerking komen geen aansluitend ov hebben.
Souburg moet daarbuiten blijven: de reizigersaantallen daar rechtvaardigen een halfuurdienst.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 dec 2012, 21:23

Vinny schreef:Er zijn een aantal nadelen aan een alternerende dienstregeling (hetgeen wel door de NS is overwogen).
1. Aansluiting op onderliggend openbaar vervoer wordt weer lastiger
Onderliggend vervoer is voor het grootste gedeelte non, existent, maar ik zal alle relevante stations langsgaan.
Souburg: bussen rijden toch maar één keer per uur. alle bussen rijden ook via station middelburg.
Arnemuiden: geen aansluitend vervoer
Kapelle-Biezelinge: bussen rijden maar één keer per uur
Krabbendijke: bussen bedoeld als schoolbussen naar het calvijncollege, niet als overstapbussen voor de trein.
Rilland: bussen rijden maar 1 keer per uur

Kruiningen is het enige station waarbij het een beetje lastig wordt met de bussen, maar ik weet zeker dat dit moet kunnen.
2. Je kunt niet meer rechtstreeks tussen de stations reizen die alternerend bediend worden. Vooral lastig voor forensen die in Souburg moeten zijn.
Inderdaad lastig voor het handjevol mensen dat van Arnemuiden van Souburg moet, maar dat lijkt me in geen verhouding te staan tot de voordelen. Deze mensen kunnen trouwens ook in middelburg uitstappen en dan met de bus.
3. Dienstregeling voldoet niet aan de concessievoorwaarden
Da's puur administratief en niet gebruiksvriendelijk.
4. Grotere kans op "fouten" waarbij de machinist een station voorbij rijdt of ergens stopt waar dat niet zou moeten.
Hahaha, hoe diep is de NS wel niet gezonken !

Tijgernoot
dorpsstraat

Bericht door Tijgernoot » di 11 dec 2012, 23:14

Er is nog een vijfde reden: Fraude met vervoersbewijzen.

De concessie Hoofdrailnet heeft het laatste woord of iets wel of niet mag. In de conceptuitwerking voor 2015 (ingaande eind 2014) staat dat elk station langs het Hoofdrailnet minimaal 2x/uur in beide richtingen bediend moet worden op werkdagen gedurende de dagdienst (ik dacht 5:45 tot 0:00). Voor een station is een uitzondering verleend, dat betreft Hoevelaken. Verder zijn er op enkele plekken uitzonderingen voor de eerste bediening in één richting, al weet ik niet precies waar.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 dec 2012, 23:28

^ Huh, fraude met vervoersbewijzen? Wat bedoel je in vredesnaam?

En waarom krijgt Hoevelaken wél een uitzondering, en de Zeeuwse stations niet... da's toch ook belachelijk. Volgens mij wordt hoevelaken trouwens bediend door een private beheerder (valleilijn), dus het is inderdaad prima mogelijk om private stations op een hoofdspoor te hebben die niet hoeven worden aangedaan door NS treinen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 dec 2012, 23:43

Hoevelaken wordt dan ook 4x per uur bediend met treinen naar Amersfoort. In de richting Apeldoorn is geen bediening mogelijk, tenzij er absurde stoptreinen worden ingevoerd, derhalve is het volstrekt begrijpelijk dat daar ontheffing voor is gegeven. Voor zover er een vervoersvraag bestaat tussen Hoevelaken en Apeldoorn is een ommetje via Amersfoort volstrekt acceptabel. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

A58
woonerf

Bericht door A58 » wo 12 dec 2012, 0:06

sirdanilot schreef:
Vinny schreef:Er zijn een aantal nadelen aan een alternerende dienstregeling (hetgeen wel door de NS is overwogen).
Hahaha, hoe diep is de NS wel niet gezonken !
Tja, dat is weer een gevolg van het feit dat machinisten heel Nederland doorreizen tijdens hun werk, een foutje is snel gemaakt als het op een traject wat je niet kent verwarrend is waar je moet stoppen!

Vandaag had NS trouwens iets anders bedacht: vanwege de lange vertraging reed de 2646 (gepland vertrek Roosendaal 16:50, maar arriveerde en vertrok daar met +20) non-stop Bergen op Zoom - Vlissingen om daar nog enigszins volgens dienstregeling te kunnen keren en weer te vertrekken. Ik kreeg het idee dat ze de trein in Dordrecht of Roosendaal op hadden willen heffen, maar dat ze dan in Vlissingen in de knoei zouden komen te zitten met materieel dus moest het maar zo. De standaard bij grote vertragingen in de toekomst?

Dat is nou wel weer eens een échte IC door Zeeland. :hap:

Tijgernoot
dorpsstraat

Bericht door Tijgernoot » wo 12 dec 2012, 0:08

sirdanilot schreef:^ Huh, fraude met vervoersbewijzen? Wat bedoel je in vredesnaam?
Ik geef een voorbeeld: Je wil met de trein van Rilland-Bath naar Krabbendijke. De trein die in Rilland stopt, stopt niet in Krabbendijke, je zal dus via Goes of Bergen op Zoom moeten. Zo kan je dus met een kaartje van €2,10 een veel langer traject afleggen.
Vinny schreef:Hoevelaken wordt dan ook 4x per uur bediend met treinen naar Amersfoort.
De trein naar Barneveld Centraal stopt niet op Hoevelaken, alleen de trein van en naar Ede.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 0:22

Hoevelaken wordt dan ook 4x per uur bediend met treinen naar Amersfoort. In de richting Apeldoorn is geen bediening mogelijk, tenzij er absurde stoptreinen worden ingevoerd,
Ik zie nochthans wel wat in een doorgetrokken sprinter vanuit het oosten, stoppende in:

Ugchelen/apeldoorn-zuidwest
Barneveld-Noord
Zwartebroek-Terschuur
Hoevelaken
en zo naar amersfoort
Vandaag had NS trouwens iets anders bedacht: vanwege de lange vertraging reed de 2646 (gepland vertrek Roosendaal 16:50, maar arriveerde en vertrok daar met +20) non-stop Bergen op Zoom - Vlissingen om daar nog enigszins volgens dienstregeling te kunnen keren en weer te vertrekken. Ik kreeg het idee dat ze de trein in Dordrecht of Roosendaal op hadden willen heffen, maar dat ze dan in Vlissingen in de knoei zouden komen te zitten met materieel dus moest het maar zo. De standaard bij grote vertragingen in de toekomst?
Dat is wel hilarisch :rofl2: Ik vraag me af wat ik in die situatie had gedaan (stap altijd uit in Goes); blijven zitten tot Vlissingen en dan met de boot, of toch maar wachten in roosendaal op de volgende trein. Ik ben namelijk sinds de komst van de westerscheldetunnel nog nooit met de boot geweest !

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 0:28

Tijgernoot schreef:
sirdanilot schreef:^ Huh, fraude met vervoersbewijzen? Wat bedoel je in vredesnaam?
Ik geef een voorbeeld: Je wil met de trein van Rilland-Bath naar Krabbendijke. De trein die in Rilland stopt, stopt niet in Krabbendijke, je zal dus via Goes of Bergen op Zoom moeten. Zo kan je dus met een kaartje van €2,10 een veel langer traject afleggen.
Zo werkt het niet. Dit heet een 'antennetraject' (van A naar B terwijl je eerst langs B komt zonder te stoppen). De NS kent deze trajecten (het zijn er maar een paar: lelystad - oostvaarders, hoevelaken - apeldoorn) en berekent automatisch het langere tarief (want: meer kilometers). Op trajecten waar je ook via een rechtstreekse route kunt reizen, móet je een via-kaartje kopen. Bijvoorbeeld den bosch - lunetten, soms is dat sneller via utrecht CS maar dat mag dus niet zonder een via-kaartje.

EDIT: Ik zie dat met de nieuwe dienstregeling mijn voorbeelden niet meer geldig zijn, maar goed het gaat om het idee.

EDIT2: Al een beter voorbeeld gevonden. Roosendaal - Den Haag Moerwijk. Het meest logische is om naar den haag HS te gaan en van daar met de intercity. Maar dat mag dus niet ! Je móet dan een via-kaartje kopen, anders ben je tussen moerwijk en HS illegaal. :mrgreen: De reis kost ongeveer 3 euro meer via HS.

Tijgernoot
dorpsstraat

Bericht door Tijgernoot » wo 12 dec 2012, 0:59

Als een verbinding van A naar B niet rechtstreeks mogelijk is zonder je station voorbij te reizen is het niet nodig om een via-kaartje te kopen en worden er ook geen extra kilometers in rekening gebracht, het tariefsysteem neemt altijd de kortste route via het kortstepad-algoritme. Om afwijkingen in het systeem te voorkomen kan het aantal tariefkilometers tussen twee stations wel iets hoger zijn dan het echte aantal kilometers. Zou je een alternerend patroon hanteren in Zeeland dan krijgt de reiziger nog steeds die goedkope kaartjes.

Een reiziger van Maarn naar Ede-Wageningen wordt in de NS Reisplanner voor 21 tariefkilometers aangeslagen (is 4,10 enkele reis). Dat is 14 km voor Maarn - Veenendaal-De Klomp en 7 voor Veenendaal-De Klomp - Ede-Wageningen. Er is echter geen directe reismogelijkheid van Maarn naar Ede-Wageningen, de reiziger mag dus eerst naar Driebergen-Zeist reizen (twee keer 8 tariefkilometers) en daar de trein nemen naar Ede-Wageningen. Er is zelfs nog een leukere: Van Maarn naar Veenendaal-de Klomp loopt de reisroute via Utrecht Centraal (20 tariefkilometers enkele reis vanaf Maarn) dan de 14 tariefkilometers (dat is 3,00 enkele reis) die de reiziger zal betalen voor zijn treinkaartje. Een reiziger met zo'n kaartje zal voor gek worden verklaard door de conducteur want je kan vanaf Maarn beter naar Veenendaal Centrum gaan, maar hij is, behalve aan de randen van de dag, niet strafbaar.

Het alternerend systeem is een tijd geleden ook in Friesland besproken voor Akkrum en Grou-Jirnsum. Daar kwamen naast belachelijke reistijdverlengingen voor de treinreiziger ook deze fraudemogelijkheden aan het licht. Koop een kaartje van Akkrum naar Grou-Jirnsum voor 5 tariefkilometers en je mag er 11 of 13 naar Heerenveen of Leeuwarden mee afleggen. Mede daarom voerde men geen alternerend systeem in.

Station Hoevelaken is voor het systeem overigens op een andere spoorlijn gelegd, daar wordt de reiziger wel zes tariefkilometers voor zijn extra ritje naar Amersfoort aangeslagen als hij naar Apeldoorn wil. Maargoed, dat hele station is er een van eigenaardigheden, zo ligt het bijvoorbeeld in een andere provincie dan het dorp dat het bediend en ligt het aan een andere spoorlijn dan het oorspronkelijke station Hoevelaken :p

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 1:05

Ach ja, dat hele gedoe met die kaartjes moet toch op een gegeven moment worden afgeschaft, niet?

Tijgernoot
dorpsstraat

Bericht door Tijgernoot » wo 12 dec 2012, 1:12

Met de OV-Chipkaart valt ook wel een smoes te verzinnen, bij die kaart is tenslotte aan niets gedacht :PP:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 12 dec 2012, 1:25

sirdanilot schreef:Ach ja, dat hele gedoe met die kaartjes moet toch op een gegeven moment worden afgeschaft, niet?

Hoe bedoel je dit? Dat je enkel nog met een OV-chipkaart kan reizen?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 1:57

Op termijn lijkt het me wel dat dit de bedoeling wordt, ja (met uitzondering van internationale reizen uiteraard). Niet voor niets staan er op stations zoals Leiden Centraal en Almere Buiten al poortjes. Ze kunnen nog niet worden afgesloten, maar dat is wel ooit de bedoeling.

Laatst vroeg een buitenlander op r dam centraal mij wat hij moest doen als hij gewoon even één los ritje naar zijn hotel wou kopen met de tram. Dan kun je toch gewoon betalen bij de chauffeur? Ik weet eigenlijk niet hoe het in de tram werkt want voor ik mijn studenten OV had ben ik nog nooit in een tram geweest, en ook nu nog kom ik niet al te vaak in trams :oops:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 12 dec 2012, 2:18

Nou lekker gebruiksvriendelijk zou het zijn als je enkel nog met een OV-chipkaart zou kunnen reizen... :roll:

De buitenlandse toerist, de occasionele reiziger die 1 of 2 keer per jaar in een grote stad eens de tram neemt,... Mensen dus die totaal niet vertrouwd zijn met het systeem en/of geen zin hebben in dat chipkaartgedoe. Maargoed, deze discussie lijkt me wat offtopic.

De problemen met de Fyra haalden ook het Vlaamse TV-nieuws vandaag. Blijkbaar flinke kinderziektes...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 dec 2012, 8:26

daviedoff schreef:Nou lekker gebruiksvriendelijk zou het zijn als je enkel nog met een OV-chipkaart zou kunnen reizen
Dat is zeker zo. Maar waarom verbaast het je? Die plannen zijn al jaren bekend.
daviedoff schreef:De buitenlandse toerist, de occasionele reiziger die 1 of 2 keer per jaar in een grote stad eens de tram neemt,... Mensen dus die totaal niet vertrouwd zijn met het systeem en/of geen zin hebben in dat chipkaartgedoe.
Ja, en? Die trekken gewoon een kaartje uit de automaat of kopen die bij de bestuurder, dat kon al met de oude kaarten en het kan ook nu al met de chipkaart. Daar verandert niks aan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 dec 2012, 8:54

daviedoff schreef:Nou lekker gebruiksvriendelijk zou het zijn als je enkel nog met een OV-chipkaart zou kunnen reizen... :roll:

De buitenlandse toerist, de occasionele reiziger die 1 of 2 keer per jaar in een grote stad eens de tram neemt,... Mensen dus die totaal niet vertrouwd zijn met het systeem en/of geen zin hebben in dat chipkaartgedoe.
In veel buitenlandse steden zijn er soortgelijke prepaid-systemen. In Lissabon werkt het met een soort chipkaart, in Istanbul met een tag en in Bilbao met een magneetstripkaart (soort van oude telefoonkaart).

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 12 dec 2012, 10:16

In vrijwel alle duitse steden met een trambedrijf staan kaartautomaten bij de halte. Dat is pas gebruikersvriendelijk.
Het was pas vervelend toen ik zag dat in Magdeburg dus niet het geval is. En de zeldzame kaartautomaat die ik vond was stuk.

De OV-Chipkaart is echt een abominatie. Het is dan geen "exploitatie rail 2013" maar voor de bus: nieuwe busvervoerder, neemt de bussen van de oude over, moet alle chipautomaten vervangen omdat die niet compatibel zijn. :facepalm: :wall: :nuts:

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 12 dec 2012, 10:22

Palance schreef:Ja, en? Die trekken gewoon een kaartje uit de automaat of kopen die bij de bestuurder, dat kon al met de oude kaarten en het kan ook nu al met de chipkaart. Daar verandert niks aan.
Dat werkt inderdaad gewoon prima met van die wegwerpkaarten. Een paar jaar terug nog zonder problemen een dagje in Rotterdam in de metro gezeten met zo'n wegwerp dagkaart toen ze nog daar aan het testen waren met de chipkaart. Probleem met die hele kaartellende zit voornamelijk in de apparatuur die regelmatig uitvalt en de ellende dat je moet in/uitchecken wanneer je van vervoerder wisselt en dan met name als dat op hetzelfde perron is bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk te wijten aan de slechte implementatie van het systeem en ik denk niet dat men dat nog ooit gaat "verhelpen". Kost teveel om aan te passen en het levert voor de vervoerders niets op, enkel voor de reiziger.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 12 dec 2012, 10:47

Ik reageerde trouwens puur op de opmerking dat je enkel nog met een OV-chipkaart zou kunnen reizen, en het dus niet meer mogelijk is om een los kaartje te kopen ;) . Als je dit zou doorvoeren zal de occasionele reiziger heel snel afhaken (en daar hoor ik ook bij).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 12 dec 2012, 10:55

^^ Dat "kaartje" is nu vervangen door een kaartje met een chip erin. Nog steeds van papier/karton. Verschil is dus wel dat je in en uit moet checken. Dat kan je dan weer enigsinds vergelijken met het afstempelen van een kaartje.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 dec 2012, 12:29

Maar verder kan je dus gewoon een los (chip-)kaartje kopen, gezeur om niks dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 12 dec 2012, 13:20

Waarom staat er als einddoel op de informatieschermen op de perrons Amsterdam in Vlissingen? De Intercity loopt tegenwoordig toch van Vlissingen naar Lelystad..
Staat er in Lelystad ook geen Vlissingen maar Amsterdam?
Ik vind het een vreemde gang van zaken. :|

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 dec 2012, 13:22

Er wordt met slechts enkele ritten doorgereden na Amsterdam Centraal.

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 12 dec 2012, 15:26

^^ Overdag 2x/uur, om precies te zijn. Maar het is niet de kortste en snelste route.
De NS reisplanner geeft zowel deze doorgaande treinen als de route met dubbele overstap inclusief de Fyra Rotterdam-Schiphol. Dat laatste is wel bijna een half uur sneller.

In Lelystad staat Amsterdam Sloterdijk aangegeven (zag ik gisteren).
Laatst gewijzigd door evos op wo 12 dec 2012, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Tijgernoot
dorpsstraat

Bericht door Tijgernoot » wo 12 dec 2012, 15:32

Alle ritten rijden na Amsterdam door naar Lelystad, enkele ritten zelfs naar Groningen of Leeuwarden. De route via Amsterdam Centraal is over het spoor niet de kortste route (dat is via Amsterdam Zuid) en daarom wordt Amsterdam Centraal als tussenbestemming gebruikt vanaf Vlissingen tot en met Schiphol. Vanaf Amsterdam Lelylaan wordt wel Lelystad gebruikt. Als het goed is wel een balkje "Rijdt verder naar Lelystad Centrum" voorzien. Als je vanaf Den Haag HS of zuidelijker echter naar Almere of Lelystad wil loont het echter niet om over te stappen op een andere trein, je bent er dan zelfs later dan zonder overstap.

In Lelystad en Almere staat overigens ook Amsterdam Centraal op de borden, daar is een balkje "Rijdt verder naar Vlissingen" in de reisinformatie toegevoegd. Er is bovendien ook nog extra informatie toegevoegd aan de trein dat deze Almere Centrum - Lelystad Centrum non-stop doet, met de nieuwe dienstregeling is namelijk de IC-status van Almere Buiten opgeheven.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 15:44

^ Dat laatste is dan weer jammer, ik heb namelijk familie in Almere-Buiten, toevallig, en zou daar dus vanaf zeeland zonder overstap naartoe hebben kunnen reizen :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 dec 2012, 16:28

Egbert schreef:De OV-Chipkaart is echt een abominatie. Het is dan geen "exploitatie rail 2013" maar voor de bus: nieuwe busvervoerder, neemt de bussen van de oude over, moet alle chipautomaten vervangen omdat die niet compatibel zijn. :facepalm: :wall: :nuts:
Komt weinig voor. Vaak gaat een nieuwe vervoerder ook met nieuwe bussen rijden. Uitzonderingen zijn er alleen bij zeer specifiek materieel: de Arnhemse trolleybussen bijvoorbeeld.