[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Kaaiman » wo 12 dec 2012, 16:46

^^ Voor de concessie Groningen-Drenthe was gegund aan Qbuzz, reed Arriva echter wel met een allegaartje aan bussen van allerlei merken, leeftijden en zitopstellingen. Dat leek me bij reparatie en onderhoud behoorlijk inefficiënt; in aanschaf/overname scheelt het natuurlijk wel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 dec 2012, 17:00

Kaaiman schreef:^^ Voor de concessie Groningen-Drenthe was gegund aan Qbuzz, reed Arriva echter wel met een allegaartje aan bussen van allerlei merken, leeftijden en zitopstellingen. Dat leek me bij reparatie en onderhoud behoorlijk inefficiënt; in aanschaf/overname scheelt het natuurlijk wel.
Dat was allemaal spul van Arriva (of haar voorgangers). Het merendeel bestond uit bustypes die in Nederland ook bij andere vervoerders gangbaar zijn (Berkhof Ambassador, Mercedes Citaro, Mercedes Integro), de rest waren voornamelijk bussen waarvan Arriva in het buitenland ook veel exemplaren van heeft rondrijden (Wright Commander, Dennis Alexander), dus al met al viel het wel mee. Er reden nog wel wat exoten rond, zoals wat ouder materieel (Den Oudsten-bussen bijvoorbeeld) of bussen die eerder in het buitenland hadden gereden (een zooitje Volvo's die eerder bij Arriva in Malmö hadden gereden), maar over het algemeen viel het wel mee. Het was wel een gemêleerd wagenpark, maar het grootste deel bestond uit reguliere bustypes. :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 12 dec 2012, 17:33

^^ Juist, dat zeg ik: een allegaartje.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 12 dec 2012, 17:40

sirdanilot schreef:Zo werkt het niet. Dit heet een 'antennetraject' (van A naar B terwijl je eerst langs B komt zonder te stoppen). De NS kent deze trajecten (het zijn er maar een paar: lelystad - oostvaarders, hoevelaken - apeldoorn) en berekent automatisch het langere tarief (want: meer kilometers). Op trajecten waar je ook via een rechtstreekse route kunt reizen, móet je een via-kaartje kopen. Bijvoorbeeld den bosch - lunetten, soms is dat sneller via utrecht CS maar dat mag dus niet zonder een via-kaartje.
Binnen stadsregios (vermoedelijk 0 km afstand in de boekjes) is altijd geaccepteerd dat je de snelste (ipv kortste) route nam zonder "via" kaartje (ook al reed je feitelijk een klein stukje terug).De vuistregel was de reisplanner de regel moest kennen (wat wel eens lastig was met uitgevallen treinen of vertragingen, waar de planner niet in voorziet).

De huidige dienstregeling heeft dergelijke opties. Zoek maar eens een trip op van Groningen-Europapark naar Zwolle. Dat kan direct met de stoptrein OF met eerst een ritje naar Groningen en dan terug met de IC langs ditzelfde station. Effe uit- en inchecken op Groningen is met de OV-chip niet mogelijk, dus je betaalt de extra kms niet.

PS de andere kant op raadt NS de trein van Arriva aan naar Europapark. Dan moet je wel uit en inchecken op Groningen, maar bij verschillende vervoerders, dus betaal je wel de volledige afstand.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 18:19

Even een aantal vragen beantwoorden.
Chipkaart
Voor wat betreft de OV chipkaart: De NS gaat incidentele reizen verchippen, dan koop je aan de kaart automaat een wegwerp-OV chipkaart met het reisproduct (vergelijkbaar met het huidige enkeltje) er al op. Dit gaat wel meer geld kosten dan op saldo reizen, maar geen 7,50 (dat kost een anonieme meervoudig te gebruiken chip). Voor toeristen komen er waarschijnlijk arrangementen die ook al in Amsterdam bestaan: dat is dan een chipkaart waar een retour Schiphol per trein, en een dag- of meer dagen abbonement van het GVB al ingebakken zijn. Losse kaartjes kun je ook op de tram en bus kopen, maar zijn wel relatief prijzig.
Informatieschermen
De NS heeft in al haar wijsheid besloten om niet meer vast te houden aan de eindbestemming op de nieuwe digitale schermen. Op Schiphol heb je nu de sprinter naar "Amsterdam Muiderpoort" gekregen. Het kost mij wel even moeite om te bedenken welke trein dat dan is (stoptrein naar Almere via Amsterdam Centraal), maar het is wel een verbetering. Veel reizigers hebben niets tot weinig aan wat het laatste station van een treindienst is, maar willen gewoon weten in welke richting de trein rijdt, en of deze ook de (eind)bestemming van de reiziger aandoet.
Terugsteken
Terugsteken was vroeger legaal als de reisroute expliciet stond aangegeven in het spoorboekje: "Reizigers tussen Maarn en Arnhem mogen reizen via Utrecht Centraal". Fraude kan natuurlijk altijd, maar dat kun je natuurlijk oplossen door een prijsverhoging. Dat is dan jammer voor de twee reizigers per werkdag die reizen tussen Akkrum en Grou-Jirnsum, maar goed tussen beide dorpen kun je ook fietsen.
http://maps.google.nl/maps?saddr=Akkrum ... 2&lci=bike
Hoevelaken
Waarom Hoevelaken niet door alle Valleilijntreinen wordt bediend moet ik nog even na vragen, maar ik vermoed dat dat komt omdat ze in Amersfoort nog met verbouwingen bezig zijn. Daarnaast is het onlogisch dat de trein naar Barneveld het station overslaat in plaats van de trein naar Ede.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 20:23

Daniel op OVinNL schreef:Richting Amersfoort zit die trein vlak voor de IC uit Enschede, allicht dat er daarom geen extra stop tussen past. Hij moet immers ook nog door Bnva (Barneveld aansluiting) tussen doorkomst van de IC naar het oosten en de tegentrein.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 12 dec 2012, 20:52

^^ De stop in Hoevelaken zit al heel veel jaar verwerkt in de rijtijd van de Valleilijn, dus voor de IC uit Enschede maakt dat niet meer uit. Als de trein uit Barneveld niet in Hoevelaken stopt rijdt hij tussen Barneveld en Amersfoort langzamer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2012, 21:10

Meer keertijd in Amersfoort, dus meer speling dunkt me.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 12 dec 2012, 21:58

^^ Nee, want de trein kan niet eerder in Amersfoort binnenkomen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 12 dec 2012, 22:09

Van Barneveld naar Amersfoort bedraagt de rittijd 17 minuten ongeacht of er wel of niet gestopt wordt in Hoevelaken. Er is dus geen probleem met overig treinverkeer. De werkzaamheden op Amersfoort hebben ook geen effect. Sinds de nieuwe dienstregeling zijn de treinen beter gespreid en worden de sporen 4 en 5 nauwelijks gebruikt. Genoeg ruimte dus voor de stoptreinen naar Barneveld en Ede.

Wat betreft de informatieschermen: Amersfoort Schot is weer gewijzigd in Schothorst. Dat staat dus ook prominent op de borden in bijvoorbeeld Gouda.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 dec 2012, 22:25

Vinny schreef:Hoevelaken
Waarom Hoevelaken niet door alle Valleilijntreinen wordt bediend moet ik nog even na vragen, maar ik vermoed dat dat komt omdat ze in Amersfoort nog met verbouwingen bezig zijn. Daarnaast is het onlogisch dat de trein naar Barneveld het station overslaat in plaats van de trein naar Ede.
Natuurlijk is dat niet onlogisch. Zo is er vanaf Hoevelaken ook een verbinding die verder gaat dan Barneveld.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 14 dec 2012, 21:38

Coen Tunnel schreef:
sirdanilot schreef:Trouwens ook raar dat de stoptrein Antwerpen-Roosendaal door de NMBS wordt uitgevoerd. Waarom niet door de NS? Dan zou dat ding vanaf Roosendaal naar Den Haag CS kunnen rijden als intercity. Dan zit je in ieder geval niet meer met de extra overstap en kunnen mensen die de toeslag niet kunnen betalen rechtstreeks naar Antwerpen vanaf den haag (om daar over te stappen op de trein naar Brussel). En het zal nog steeds even ontmoedigend zijn, omdat je dus wel met de extra reistijd zit van de stoptrein die op elk stationnetje stopt.
Hoe had je dat voor je gezien? Nederlands materieel is geschikt voor 1,5 kV bovenleidingspanning en kan niet in België rijden, waar 3 kV bovenleidingspanning gebruikt wordt. Omgekeerd kan wel, zij het op halve kracht (daardoor kan NMBS-materieel tenminste nog tot Maastricht en Roosendaal rijden).
Tijgernoot schreef:En hoewel de Benelux de comfortabelste IC-trein in België was, was het naar Nederlandse maatstaven gewoon een ouderwetse trein zonder internet of visuele reisinformatie.
Kon er binnen Nederland ook geen internet gebruikt worden?

Comfortabelste IC-treinen in België vind ik overigens de treinen richting Zwitserland. Dat SBB-materieel zit gewoon erg goed! :)
Visuele reisinformatie is tegenwoordig ook gemeengoed op Belgische IC's. Internet weet ik niet, maar ik heb er toch ook al over gehoord.

Wat betreft de comfortabelheid van treinen: eigenlijk vind ik alle modern materieel harde zetels hebben. De klassiekjes en Varkensneuzen (de rode treinen) hebben nepleren zetels. Dát zit comfortabel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 dec 2012, 10:42

Alfa schreef:Wat betreft de comfortabelheid van treinen: eigenlijk vind ik alle modern materieel harde zetels hebben. De klassiekjes en Varkensneuzen (de rode treinen) hebben nepleren zetels. Dát zit comfortabel.
Inderdaad, in België kun je de comfortabelste stoelen in oude treinen vinden. MS80, I6 en I10, dat vind ik het materieel met de fijnste stoelen. Ik heb een tijdlang geregeld de IR tussen Luik en Luxemburg gebruikt, eerst met I6-rijtuigen, later met I10-rijtuigen, maar vooral in die I6-rijtuigen met compartimenten vond ik het altijd een plezierige rit.

evos
verkeersader

Bericht door evos » za 15 dec 2012, 11:33

^^ Tegenwoordig moet alles hufterproof zijn...
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 15 dec 2012, 12:48

Deze laatste versie van Mat '54 hadden de lekkerste stoelen. (en ook de eerste ICM stellen, 4001 - 4007 die eind jaren 70 opgeleverd werden)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 15 dec 2012, 18:15

De coachstellen van mat '54 had je voor wat betreft de 1e klas in twee varianten: coach of standaard.
De standaardstoelen zaten goed, de vliegtuigstoelen waren een compleet drama.

Sowieso vind ik dat tegenwoordig de verhoudingen in het interieur zoek zijn. De 2e klas heeft vaak gestoffeerde zittingen, en in de 1e klas van dat vreselijke plakleer. Dat hoort andersom, zoals vroeger ook het geval was. Iemand die een 1e klas kaartje betaalt, moet je pluche aanbieden, niet een plakzetel. Leer is niet beter, het is slechter.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 dec 2012, 19:34

Ik heb ooit eens in Italië de fout gemaakt door bij een temperatuur van bijna 40 graden met korte broek op een zwarte leren stoel te gaan zitten. Dan krijg je iets van wie de billen brandt enzo :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » za 15 dec 2012, 23:13

^^ Toch geen trein van AnsaldoBreda? :duck:

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » zo 16 dec 2012, 12:40

Alfa schreef:Wat betreft de comfortabelheid van treinen: eigenlijk vind ik alle modern materieel harde zetels hebben. De klassiekjes en Varkensneuzen (de rode treinen) hebben nepleren zetels. Dát zit comfortabel.
Helaas is visuele reisinformatie lang niet overal beschikbaar. Laatst zat ik in een IC treinstel en dat hield toch echt op bij Roosendaal, terwijl de hele rit wel internet aangeboden werd. :nuts:
Laatst gewijzigd door mavas op zo 16 dec 2012, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: gaarne alleen quoten datgene waar je op reageeert! Mvg Mavas

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 16 dec 2012, 12:48

De visuele informatie van de NMBS is ook 'statisch', in de zin dat het alleen voorgeprogrammeerde informatie over het volgende station en de eindbestemming toont (en wat blabla over geldige vervoerbewijzen enzo), geen informatie over vertragingen of storingen op het spoornet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 16 dec 2012, 13:27

Rene schreef:De coachstellen van mat '54 had je voor wat betreft de 1e klas in twee varianten: coach of standaard.
De standaardstoelen zaten goed, de vliegtuigstoelen waren een compleet drama.

Sowieso vind ik dat tegenwoordig de verhoudingen in het interieur zoek zijn. De 2e klas heeft vaak gestoffeerde zittingen, en in de 1e klas van dat vreselijke plakleer. Dat hoort andersom, zoals vroeger ook het geval was. Iemand die een 1e klas kaartje betaalt, moet je pluche aanbieden, niet een plakzetel. Leer is niet beter, het is slechter.
Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik denk er net andersom over. Liever een zachte leren zetel dan en harde pluche. Dat 'plakken' ervaar ik eigenlijk niet echt als een nadeel.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 16 dec 2012, 14:14

Aangezien ik *meestal* toch wel al mijn kleren aan heb in de trein, ervaar ik leer niet als 'plakkerig'. Leer plakt op huid maar niet op kleding :mrgreen:

Ik zit als het druk is vaak even één halte in de eerste klas, tot er een zetel vrij is in de tweede klas. Misschien mag het officieel niet, maar a) ik betaal (weliswaar indirect dmv belastingen enzo maar toch) voor een zetel, dus dan wil ik ook kunnen zitten b) de eersteklas is vaak uitgestorven, als het ook daar vol zit zal ik de hooggeëerde dames en heren eersteklaspassagiers uiteraard niet storen.

Ik vind de nieuwe treinstellen waanzinnig goed ! Ik zat er gisteren in. Er is een soort 'loungebank' achtig hoekje waar je met een groepje prima kan zitten (al was ik alleen op reis gister), meer beenruimte, het lijkt zo dat er wat grotere tassen kunnen in de baggagerekken, en uiteraard wifi + reisinfo (al hadden we dat al eerder). Ik vraag me echter wel af: wie betaalt dat allemaal? Het lijkt namelijk alsof er minder mensen in passen dan in de normale treinstellen, al kan ik me vergissen.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 16 dec 2012, 14:19

^^ Wie dat betaalt? De reiziger door een kaartje te kopen en de rest van NL door de subsidies die naar de NS gaan.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 16 dec 2012, 14:21

sirdanilot schreef:a) ik betaal voor een zetel, dus dan wil ik ook kunnen zitten
Fundamenteel fout. Je betaalt alleen om vervoerd te worden, niet om te kunnen zitten.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 16 dec 2012, 14:30

^ Dan kun je net zo goed alle zetels uit de trein halen, of mensen op het dak vervoeren zoals in India. Zo werkt het natuurlijk niet; als er een mogelijkheid is om te zitten moet die geboden worden. Vaak is de eerste klas uitgestorven en zit de tweede klas hutjemutje. Als ik even een halte (bijvoorbeeld leiden - noi) in de eersteklas zit hinder ik ook niemand. Wat uiteraard niet kan, is met een groep maar in de eersteklas gaan zitten omdat er in de tweede klas geen stoelen bij mekaar zijn. Dan veroorzaak je natuurlijk gewoon overlast.

Eigenlijk ben ik ervoor om de eersteklas gewoon af te schaffen, en in plaats daarvan stiltecoupés zwaarder bewaken (dus ook iemand een boete geven als hij overlast veroorzaakt). Voor een stiltecoupé zou ik eerder extra betalen dan voor de eerste klas. Of Henk en Ingrid uit de Kooi of Pieter-Jan en Annabel uit Wassenaar nu hardop zitten te praten, dat blijft even irritant. De stoelen zitten nu ook weer niet zo veel lekkerder dat het het extra geld waard is.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 16 dec 2012, 15:11

Pieter-Jan en Annabel zullen het waarschijnlijk ordinair vinden om de trein te nemen, dus hou je toch de praat van Henk en Ingrid over. Als het op een normale toon is stoor ik me er niet zo aan, maar mensen moeten altijd zo hard mogelijk praten. Dan weet de rest van de trein ook dat Kevin het uitgemaakt heeft met zijn vriendin (ofzo).

Wat ik niet begrijp ik dat sommige mensen uitgebreid heel luid in de trein met de bank gaan bellen om hun financiele toestand te bespreken, of door de telefoon hun hele priveleven (met alle sores) open en bloot vertellen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 16 dec 2012, 15:38

sirdanilot schreef: Eigenlijk ben ik ervoor om de eersteklas gewoon af te schaffen, en in plaats daarvan stiltecoupés zwaarder bewaken (dus ook iemand een boete geven als hij overlast veroorzaakt). Voor een stiltecoupé zou ik eerder extra betalen dan voor de eerste klas. Of Henk en Ingrid uit de Kooi of Pieter-Jan en Annabel uit Wassenaar nu hardop zitten te praten, dat blijft even irritant. De stoelen zitten nu ook weer niet zo veel lekkerder dat het het extra geld waard is.
Jij misschien wel. Anderen betalen graag extra voor eerste klas. De luxere inkleding, meer kans op zitplaats en het chiquere imago komt het imago van het OV ten goede. OV mag niet het transport van de armen worden.

Het enige waar men wat aan moet doen is het steeds meer uitkleden van eerste klasse. Het verschil tussen eerste en tweede klasse wordt alsmaar kleiner. Op veel moderne treinen verschilt enkel de kleur van de zetelbekleding nog van tweede klasse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 16 dec 2012, 15:54

Als je alleen nog maar 2e klas hebt, passen er meer mensen in de trein en heb je dus netto méér treinreizigers !

'De trein als vervoer voor de armen' - ik zie de trein meer als vervoer voor a) hen die geen auto kunnen rijden/betalen (studenten, idd. arme mensen, ouderen),en b) hen die geen auto wíllen rijden (idealistische mensen, mensen die in stadscentra wonen of werken). Die eerste groep is inderdaad 'de armen', de tweede groep niet zozeer en zul je ook niet de trein uitjagen als de eersteklas verdwijnt. Sterker nog, ze zitten waarschijnlijk liever in een 2e klas stiltecoupé dan een normale 1e klascoupé.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 16 dec 2012, 16:56

c) de mensen van wie de werkgever sterk stimuleert om met het OV te gaan, al dan niet onder werktijd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 16 dec 2012, 17:08

Het lijkt hier wel communistisch China zeg, daar mocht ook geen 1e en 2e klasse zijn. Wel was/is er hard-seat / soft-seat (vertaald). Waarbij er bij hard-seat geen bank-plaats garantie is, je kan altijd op de vloer zitten. Een zitplaats is in die zin wel gegarandeerd. :hap:

Ondergetekende heeft wel eens een nacht lang op een dergelijke vloer gezeten. Goeie leerschool...