Openbaar vervoer door de lucht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door rick visser » wo 14 dec 2011, 23:16

Nog een paar dagen. Dan gaan we weer met zijn allen glibberen door de sneeuw. Ik moet dan altijd aan mijn ski-vakanties denken. Daar stap je in een gondel en zoef je vrolijk over de sneeuw naar je bestemming. Geen centje pijn, al ligt er een meter sneeuw.
Stel nou eens dat je diezelfde gondels niet aan een touwtje hangt, maar aan een monorail. Als je al die gondels een eigen elektromotor geeft met voldoende kracht, kunnen ze onafhankelijk van elkaar bewegen. Als de motor sterk genoeg is kunnen de gondels een snelheid halen die goed genoeg is voor vervoer binnen de bebouwde kom (50 km per uur). Als je dan ook een list verzint zodat de gondels kunnen wisselen van baan, kun je een mooi monorail-netwerk bouwen.

Ook als het niet sneeuwt is het een mooi systeem. Je hebt een leuk uitzicht Je vliegt overal overheen, dus nergens kruisingen of stoplichten. Omdat die gondels niet zwaar zijn (paar honderd kilo) is het niet zo duur om de rails aan te leggen: een paar palen in de grond en een monorail erop; ongeveer zoals de Python in de Efteling. Of dat lelijk is? Ik vind de bovenleiding van een tram ook lelijk. En als je het vergelijkt met die bovengrondse metrobanen in Rotterdam…
Als je op internet zoekt zie je dat er genoeg ideeën zijn op dit gebied. Is het niet eens tijd om hierin te investeren?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2011, 23:21

Nee :hap:
De belangrijkste reden waarom dit soort projecten nooit de status van luchtfietserij ontgroeien is omdat de kosten en baten disproportioneel buiten verhouding zijn. Bij skipistes komt het financieel wel uit, omdat mensen een behoorlijk bedrag voor deze skiliften neertellen, 50 Zwitserse Frank voor een dag gebruik bijvoorbeeld, een dagkaartje voor onbeperkt tram, metro en busvervoer in Amsterdam is vele malen goedkoper. Ook de snelheid zal niet veel hoger zijn dan van een bus, tenzij je heel veel in- en uitstappunten toevoegt, en die maken het netwerk trager en minder betrouwbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door captain007 » wo 14 dec 2011, 23:25

We hebben natuurlijk al zoiets in Duitsland, namelijk de Schwebebahn in Wuppertal. Echter heeft men daar gebruik gemaakt van de rivier als ruimte voor zoiets. Nadeel is echter wel dat het vrij prijzig is om aan te leggen vanwege de grote constructies voor de baan.

Vrije baan:
Afbeelding
DSC_0701 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Station:
Afbeelding
DSC_0702 by jeroenvanlieshout, on Flickr

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door rick visser » wo 14 dec 2011, 23:39

Google eens op 'personal rapid transit'. Deze systemen werken met heel veel superkleine stationnetjes. Eigenlijk zijn het meer in- en uitstappunten, en ze zijn off-line: als iemand moet uitstappen gaat de gondel naar een zijspoor; gondels die verder willen zoeven daar gewoon langs. Dat betekent dat je in één keer naar je bestemming reist. Zonder te stoppen bij haltes en zonder overstappen. Als je dan met 50 km per uur reist ben je in een stad als Amsterdam altijd binnen een kwartier op je bestemming. Dat is een enorme tijdwinst als je het vergelijkt met bus en tram. Wat de kosten/baten betreft: als passagiers een euro betalen per rit moet je eens uitrekenen wat er per dag binnen komt als het systeem een beetje uitgebreid is en goed gebruikt wordt. Bovendien is er minder personeel nodig om het te runnen: een paar systeemcontroleurs en onderhoudsmonteurs. Geen chauffeurs!
Afbeelding

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door rick visser » wo 14 dec 2011, 23:46

Die Schwebebahn in Wuppertal is een hangende trein. Heel groot, zwaar en spuuglelijk. Als je met kleine gondeltjes werkt kan de constructie véél lichter, dus goedkoper en is veel minder lelijk: vergelijk het maar met de aanleg van bijvoorbeeld de Python in de Efteling: klein en licht. Het ruimtebeslag op de grond kan dan minimaal zijn: een paar palen passen bijna overal wel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Vinny » do 15 dec 2011, 0:14

Het geprojecteerde station is niet handig ontworpen. Voetgangers moeten dan de rotonde oversteken... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door rick visser » do 15 dec 2011, 0:35

... er is stiekem een tunneltje, net als bij de Arc de Trionphe ;) ;)
Maar je hebt gelijk: ik zal eens een andere fotomontage maken...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Rene » do 15 dec 2011, 8:36

Wat denk je dat het onderhoud van een dergelijke infrastructuur kost ? En wat denk je dat de vervoersprestatie van zo'n systeem is, vergeleken met een busbaan ? Een stukje busbaan in de stad kan wel 60 bussen per uur per richting verstouwen. Stel dat die bussen voor 75% van de zitplaatsen gevuld zijn, dan praat je al snel over zo'n 2000 personen per uur per richting. Met 2-persoons gondeltjes zou dat dus neerkomen op 1000 gondeltjes per uur per richting. Dat zijn er 16 per minuut. Ongeveer elke 4 seconden een gondel. Als je dezelfde zitplaatscapaciteit wilt bieden, moet je elke 3 seconden een gondel laten gaan. Absoluut gekkenwerk dus. Wisselconstructies om haltes te bereiken zullen in dergelijke systemen uit veiligheidsoverwegingen nooit binnen 3-4 seconden in de andere stand kunnen worden gebracht èn veilig gezekerd, zoveel is zeker. Uit veiligheidsoverwegingen moet het mechanisch borgingssysteem afdoende zijn ingericht, inclusief controlemechanisme. Zoiets kan niet alleen op een electrisch contactje dat een computer controleert, dat vergt ook tragere mechanische componenten. En in een 'alternatief' zonder wissels meteen de vraag hoe je met een dergelijke opvolgingstijd mensen nog fatsoenlijk wilt laten in- en uitstappen ? Ook de opa's, oma's, peuters, blinden, slechtzienden en (licht) lichamelijk gehandicapten die met het OV gaan. Daar kun je geen skilift 'spring-er-maar-op-terwijl-hij-door-blijft-gaan' van verwachten.
Dit soort ideetjes kan wat mij betreft snel in het rond archief. Erg duur, bij een veel te kort schietende vervoersprestatie.

Dan nog het feit dat zo'n op zichzelf staand systeem veel overstappen zal vergen op aansluitend OV. Geheel vergelijkbaar met de desastreuze gevolgen van een Amsterdamse Noordzuidlijn voor de wijze waarop reizigers uit Waterland straks 2x moeten overstappen in plaats van 1x nu: op CS èn op Noord. Alleen maar om die nieuwe lijn te kunnen vullen. Hetzelfde geldt voor een tram in Groningen: parallelle buslijnen (die veel goedkoper in exploitatie zijn) moeten gaan aansluiten, waardoor mensen die van de buitenwijk komen altijd zullen moeten overstappen, en vaak ook nog meerdere keren, ten opzichte van een directe reis nu. Dat zal voor zo'n gondelsysteem niet anders zijn.

Vinny heeft gelijk: de exploitatiekosten zijn disproportioneel; dit is luchtfietserij. Mensen zullen niet bereid zijn om ook maar een fractie van de werkelijke kosten te betalen - waarmee de belastingbetaler ervoor op mag draaien. Maar de belastingbetaler mag ook verwachten dat zijn geld sober en doelmatig wordt besteed. Doelmatig: een zo groot mogelijke vervoersprestatie per gesubsidieerde euro. Sober: geen fratserige nice-to-have niche-systemen. Dan kom je toch al weer snel uit bij de modaliteit bus-op-wielen.

Om nog maar niet te zwijgen van de vele mensen die toch een parallelle buslijn zullen eisen omdat ze absoluut niet in zo'n beweeglijk gondeltje meters boven de grond willen bungelen. Gewoon OV heeft geen last van hoogtevrees-perikelen, dit geval heeft daar heel nadrukkelijk wel veel last van.

Tenslotte: over smaak kun je twisten - maar dergelijke constructies zijn toch aardige horizonvervuiling. Zeker in een historische binnenstad.

Forumbeheer
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 01 feb 2008, 16:56

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Forumbeheer » do 15 dec 2011, 8:36

Verplaatst naar subforum Openbaar Vervoer. :idea:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door waldo79 » do 15 dec 2011, 8:59

Volgens mij is dit al eerder door dezelfde gebruiker ter sprake gebracht. Destijds is het idee finaal aan flarden geschoten.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door rick visser » do 15 dec 2011, 10:13

Vectus heeft een systeem ontwikkeld waarin er geen wissels nodig zijn: het voertuig zélf heeft de wissel aan boord: zie het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=V5W3OSZu ... 55D28F4FE6 (op 2:55 wordt het in beeld gebracht). Op die manier heeft de baan zelf geen bewegende onderdelen: het is gewoon een stuk staal, waar weinig onderhoud aan nodig is. De gondels kunnen dus bij wijze van spreken op een halve seconde achter elkaar veilig van baan wisselen. Geen vastvriezende wissels, want er zijn geen wissels!

Verder: op de meeste stationnetjes hoeven maar een paar mensen per minuut in en uit te stappen. Net als bij een bushalte. Op plaatsen waar wél veel moet worden in- en uitgestapt kan gewerkt worden met meerdere perronnetjes naast elkaar, zodat er per perron gelegenheid is om rustig in- of uit te stappen.

Omdat er wordt uitgestapt op een zijspoor kunnen de gondels op de doorgaande lijn gewoon vlak achter elkaar doorrijden (of vliegen ;)). Als zij net zo vlak achter elkaar rijden als auto's op een autoweg (minder dan een seconde tussenruimte), betekent dat dat er 3600 gondels per uur kunnen passeren. 3600 passagiers is 4 intercity's vol. Op één spoor.

Overstappen? Misschien één keer. Het is natuurlijk de bedoeling dat dit systeem uiteindelijk alle bussen en trams vervangt, zodat je alleen maar aan het eind hoeft over te stappen: op de trein.

En hoogtevrees? Misschien. Mijn opa vindt snelheden boven de 80 ook niet leuk. Toch rijdt hij met mij mee. Alles went.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door waldo79 » do 15 dec 2011, 10:42

En wat als er een voertuig vastloopt op de baan? De hele keten valt dan stil :hm:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door waldo79 » do 15 dec 2011, 10:46

Wat ik al eerder zei:

Deze draad lijkt verdacht veel op dit verhaal.
Moeten wij nu met donders geweld in zo'n concept gaan geloven :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Vinny » do 15 dec 2011, 12:25

Ach geloven...
De Telephériques (Seilbahnen) bestaan allang al. Je komt ze zelfs in India tegen:
http://maps.google.nl/maps?q=Srisailam, ... o-11971171
Hier hebben Marcel en ik ingezeten :yes:
Ik heb diep respect voor het onderhoudsteam dat in bergbeklim outfit de meest onmogelijke toeren moet uithalen om het noodzakelijke schilderwerk uit te voeren. Maar goed, het laat zich raden dat het onderhoud aan dergelijke systemen veel geld kost. Ook zijn ze niet echt snel. De reden dat ze hier vaak wel uit kunnen is omdat een (stads)bus nog langzamer is vanwege de vele haarspeldbochten en het feit dat traditioneel openbaar vervoer ook niet echt makkelijk met steile hellingspercentages overweg kan. Nederland is evenwel vlak. Een achtbaan, een kabelbaan of een monorail: lijkt me erg zinvol als toeristische trekpleister, eventueel met medegebruik door forensen (die reizen op andere tijden), maar niet als dragend element van een OV systeem. Een eventueel alternatief kan dit zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ParkShuttle
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door rick visser » do 15 dec 2011, 13:30

Als er op de weg of op het spoor een ongeluk gebeurt loop een gedeelte van het netwerk vast. Op de weg ontstaan file's en treinen moeten worden omgeleid, wat leidt tot vertragingen.

Bij een geautomatiseerd systeem zoals ik hier beschrijf is het precies hetzelfde: als er een voertuig stilvalt door pech dan valt tijdelijk een klein deel van het netwerk uit. Maar de meeste voertuigen kiezen gewoon een andere route; het is immers een netwerk?

Afbeelding

Overigens: de parkshuttle is ook een mooi systeem. Behalve het ongelukkige missertje bij de start in 2005 functioneert het prima: het systeem zou in principe 24/7 kunnen draaien onder toeziend oog van slechts een paar servicemonteurs. Geen chauffeurs. Ik vind het vreemd dat er nauwelijks belangstelling is voor dat systeem. Hoewel dit systeem in de sneeuw waarschijnlijk ook uitvalt... :|

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Alfa » za 24 dec 2011, 15:00

waldo79 schreef:En wat als er een voertuig vastloopt op de baan? De hele keten valt dan stil :hm:
Dat is toch bij een gewone tram ook zo? Lijkt me niet echt een probleem dus. Constant zullen mechanici op de baan moeten zijn maar daarin zit dus ook weinig verschil met de huidige situatie.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Davy » za 24 dec 2011, 15:12

Volgens mij zal zoiets vooral geldverslindend zijn vrees ik, en gaat men teveel uit van het idee dat je mensen voor alle verplaatsingen in het OV kan krijgen, iets wat nooit zal lukken, tenzij men het (hardhandig) afdwingt.
Zoiets zal dus een sprookje blijven denk ik.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Alfa » za 24 dec 2011, 15:17

Ik vind het idee zeer interessant. Zeker ter vervanging van het huidige ov dat teveel in lijnen en overstappen denkt. Maar het feit dat alle straten dan een soort tramsporen krijgen is uiteraard een groot nadeel.

Ook vraag ik me af hoe dit zal opereren tijdens de spits. Iedereen in zo'n gepersonaliseerde taxi zal in véél meer voertuigen resulteren dan nu het geval is. In feite zou je dan een soort compromis moeten uittekenen waarbij de voertuigen iets groter zijn, laat ons zeggen tot 12 mensen die een gepersonaliseerd traject door de stad kan afleggen op basis van de bestemmingen van de passagiers (een beetje zoals de belbus).

Tot slot is het ontbreken van een chauffeur ook een nadeel naar de sociale controle toe. Dat zal nog meer waar zijn bij kleinere voertuigen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Rene » za 24 dec 2011, 17:27

Dit soort ideeën wordt dan ook vooral omarmd door OV-o-fielen.
Toen ik 19 was geloofde ik eveneens in dit soort megalomaan dure waanzin.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Alfa » za 24 dec 2011, 20:19

^^Dit is duidelijk een visionair project. Maar dit soort ideeën wakkeren de innovatie aan. Laat ons het dus niet onmiddellijk afschieten. Ooit moet men ook verwonderlijk gekeken hebben naar het idee viervaksbanen tussen de steden aan te leggen waar voertuigen aan 120 per uur over kunnen rijden.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door nederland24 » zo 25 dec 2011, 22:08

^^Ik denk dat maar weinig mensen zitten te wachten op een paar metalen buizen op vier meter boven de grond voor hun huis. Er kan nog veel verbeterd worden in het OV, maar daar hebben we deze nieuwe dingen niet voor nodig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Alfa » zo 25 dec 2011, 22:14

Ik had het meer over het laatste systeem dat me veel realistischer lijkt dan de monorail.

Theodorus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 mar 2016, 19:53

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Theodorus » zo 20 mar 2016, 20:46

Ik was niet eerder bekend met dit forum. vandaar dat ik nu pas reageer ik op artikel van dec. 2011.
De Schwebebahn van Wuppertal is 110 jaar oud. Ongeveer twee jaar geleden was hij even buiten werking door groot onderhoud en werd in die periode vervangen door stadsbussen. Deze konden de passagier stroom bijna niet verwerken en gebruikten meer dan 4 x zo veel energie. De stad Wuppertal heeft besloten om weer een aantal nieuwe rijtuigen aan te schaffen.
Een nadeel van de Schwebebahn is dat de rijtuigen alleen langs het traject heen en weer kunnen rijden tussen twee stadsdelen.
In kranten en tijdschriften verschijnen regelmatig artikelen over kabelbanen door een stad. Nijmegen had jaren geleden het idee om een kabelbaan aan te leggen over de Waal van Lent naar het centrum van de stad. De Bosch wilde met een kabelbaan een verbinding maken tussen het transferium bij het stadion naar het ziekenhuis en scholen aan de ander kant van de stad.
Daardoor heb ik mij een paar jaar geleden ook verdiept in een hangende spoorbaan.
Ik heb een transportsysteem ontworpen met een relatief lage massa, dat zich kan bewegen, hangend onder een onderhoudsarme kokervormige of geleiderail.
Deze starre hangende baan kan worden gecombineerd met een kabelbaan.
Omgekeerd, kan worden uitgegaan van een kabelbaan als basissysteem, dat kan worden uitgerust met wisselplaatsen en opstapplaatsen aan de ondersteuningspunten van de staalkabels.
Het Mono-systeem is geschikt voor zowel het vervoer van personen als voor goederentransport en is inpasbaar binnen bestaande bebouwingen van binnensteden en industrieterreinen.
Het systeem vergt geen grote infrastructurele ingrepen, zoals het boren van tunnels en ondergraven van gebouwen.
Door de, naar verhouding, lichte uitvoering kunnen de geleiderails (baandelen) van de Mono eenvoudig worden opgehangen, aan bruggen en in tunnels of binnen fabrieksgebouwen.
Tussen pilaren of tussen (bestaande) gebouwen en zelfs binnen in die gebouwen, zonder echt afbreuk te doen aan het architectonische of historische uiterlijk van die gebouwen.
In de geleiderails bevinden zich bij de splitsingen wisselplaatsen zonder bewegende delen.
Elk voertuig is voorzien van een eigen uniek stuursysteem en kan, onafhankelijk van de andere voertuigen, op de genoemde wisselplaatsen uitvoegen of invoegen en op die manier van baan wisselen.
In een gebied zonder extreem hellingen is het zelfs mogelijk, de kokervormige baan te vervangen door een kabelbaan met stilstaande kabels.
Doordat de dragende kabels zelf niet bewegen kan, speciaal in het buitengebied, een netwerk van kabelbanen worden aangelegd, compleet met bochten en wisselplaatsen waar ook elk voertuig, onafhankelijk van de andere voertuigen, van baan kan wisselen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Wouter N14 » zo 20 mar 2016, 20:48

^^ En wat is daar precies het voordeel van?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door duikgek89 » zo 20 mar 2016, 21:03

Klinkt interessant, maar:
Ik heb een transportsysteem ontworpen

Dan heb je vast wel een paar schetsen o.i.d?
inpasbaar binnen bestaande bebouwingen van binnensteden en industrieterreinen.
Hoe? En hoe ga je eigenaren zover krijgen om een OV systeem door hun gebouw te laten lopen? En wie is er dan verantwoordelijk voor wat? Moeten externe partijen dan op alle tijden toegang hebben tot dat systeem?
Door de, naar verhouding, lichte uitvoering kunnen de geleiderails (baandelen) van de Mono eenvoudig worden opgehangen, aan bruggen en in tunnels of binnen fabrieksgebouwen.
Is het zo licht dat dat ook voor bestaande gebouwen opgaat? Je kunt niet zomaar een paar honderd kilo extra aan een paar kolommen knopen zonder daar het e.e.a te berekenen.


En dan: Hoe snel gaat het? Wat is de vervoerscapaciteit? Hoe ga je de energievoorziening regelen? Hoe worden de gondeltjes aangestuurd? Wat kost de aanleg? Wat kost het onderhoud (kabels hebben wel onderhoud nodig, zelfs als ze niet bewegen).

Theodorus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 mar 2016, 19:53

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Theodorus » zo 20 mar 2016, 22:10

Ik heb een omschrijving met eenvoudige tekeningen.
En een werkend model van een voertuig met een wisselsysteem en wisselplaats zonder wissels.
Zelfs een werkend model dat zou kunnen worden gecombineerd met de Schwebebaan van Wuppertal echter met voertuigen van elk 2500 kg.
Echter niet te combineren met een kabelbaan.
Hiermee zou Wuppertahl zelf een vervoersnet kunnen aanleggen naar buitenwijken

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Rene » zo 20 mar 2016, 23:24

De hele zweefbaan ligt parallel aan een S-Bahnspoorlijn. Met hooguit 3-4 S-bahn-stations erbij is een belangrijke deel van het verkeer af te vangen. De rest kun je met bussen regelen. En dan heb je al helemaal geen systemen nodig die zichzelf nog helemaal niet vervoerskundig bewezen hebben. Wuppertal wil echter graag geld over de balk blijven gooien aan het onderhoud van een lelijk bovengronds tracé door de stad (en dan bedoel ik vooral het westelijk deel tussen de Sonnbornerstraße en Vohwinkel).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Peter » ma 21 mar 2016, 4:40

Omdat het uniek en oud is (en de stad nu niet echt anderszins een toeristentrekker is of een schoonheidsplaatje is) denk ik dat toch dat het een meerwaarde heeft voor de stad. Er zijn genoeg mensen die stalen constructies mooi vinden (mits enigszins onderhouden). De Hef heeft als monument ook zo zijn meerwaarde.

Veel stadsmuren en stadspoorten zijn gesloopt omdat men ze rond 1840-1900 lelijk vond (er waren er nog veel en vaak slecht onderhouden) of ze stonden "in de weg". Veel gemeentes zouden die beslissing graag teruggedraaid zien....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door RSK » wo 23 mar 2016, 14:54

Ik denk dat kabelbaan-achtige systemen vooral in een stedelijke omgeving succesvol kunnen zijn, omdat de snelheid beperkt is. Kijk ik in het skigebied even rond, dan zijn de meeste stoeltjesliften en gondels ontworpen op 5 m/s (18km/h), de nieuwste stoeltjes halen 6 m/s (21,6km/h). De grotere cabines (télépheriques en funitels) kunnen snelheden tot 40km/h halen. Groot voordeel is dat je een vrijwel continue aan- en afvoer van mensen kunt realiseren, in plaats van de pieken die je hebt met bijvoorbeeld metro's. Nadeel is dat het tracé tussen twee stations kaarsrecht moet zijn. Dat is normaal gesproken niet heel problematisch op bijvoorbeeld een Blaak, een Coolsingel of bij een rivieroversteek, maar in binnensteden als Utrecht en Amsterdam gaat zoiets hem niet worden. Al kun je er wel een mooi stadspanorama voor toeristen van maken.

De capaciteit per voertuig is ook wel doorslaggevend in de keuze. De nieuwste stoeltjesliften komen vooral in 6-persoons voor, met een enkele 8-persoons, gondels gaan van 8 tot lokaal 10, funitels kunnen per cabine een capaciteit tot 40 personen hebben en télépheriques herbergen tot ruim 200 man. Een grotere capaciteit staat echter garant voor een lagere frequentie; de volgafstand van funitel-gondels is een stuk groter en télépheriques ken ik eigenlijk alleen in pendel-uitvoering, waarbij er één omhoog gaat en er tegelijk één naar beneden komt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Theodorus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 mar 2016, 19:53

Re: Openbaar vervoer door de lucht

Bericht door Theodorus » do 24 mar 2016, 0:16

Even terug naar Wuppertal. Langs een vaste baan, vijf meter boven de grond kom je weinig voetgangers of andere medeweggebruikers tegen.
Tijdens de 110 jaar dat de Schwebebahn bestaat is er één ongeluk gebeurd met dodelijke afloop.
Een technicus had gereedschap op de baan achtergelaten.

Plaats reactie