Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met PRT

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met PRT

Bericht door rick visser » vr 06 jan 2012, 23:50

In zijn strijd tegen de toenemende verkeersdruk in Breda denkt Wethouder Wilbert Willems (Breda) na over de introductie van een nieuwe vorm van openbaar vervoer: Ultra Personal Rapid Transit, oftewel Ultra PRT. Dat is een soort betonnen busbaan waarover kleine elektrische wagentjes rijden. In de karretjes kunnen maximaal zes mensen.

Ik citeer: Er zitten grote voordelen aan Ultra PRT, zegt de wethouder. Zo is het uitermate milieuvriendelijk en kost het weinig ruimte. ‘Je zou 'm zo op de middenberm van de Claudius Prinsenlaan kunnen aanleggen’, zegt Willems in de krant.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de reacties hierop van de leden van dit forum.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Klaasje » vr 06 jan 2012, 23:54

Het was op een ov-forum al neergesabeld. Dus ik denk niet dat het hier veel kans maakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Vinny » vr 06 jan 2012, 23:55

Nieuw?
http://nl.wikipedia.org/wiki/ParkShuttle

Kan interessant zijn voor de verwerking van een gestage groep passagiers die een gemeenschappelijk begin en eindpunt hebben. Iets in mij zegt dat dat hier wel niet het geval zal zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door rick visser » za 07 jan 2012, 0:18

Klaasje schreef:Het was op een ov-forum al neergesabeld. Dus ik denk niet dat het hier veel kans maakt.
PRT ligt veel te ver af van wat de gemiddelde reiziger nu weet van OV. Het wordt meestal neergesabeld zonder argumenten. Men neemt aan dat het nieuwlichterij is die wel weer veel te veel geld zal kosten. En omdat het nieuw is zal het wel weer mislukken. Jammer.

De pilot op Heathrow wordt door het publiek positief beoordeeld. Veel passagiers daar zijn verbaasd dat zoiets mogelijk is. Ik denk dat het goed zou zijn als iemand met wetenschappelijk gezag dit soort systemen eens behandelt in de normale media.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Rene » za 07 jan 2012, 1:06

Ongetwijfeld zal men ook wel verbaasd zijn over de kosten per reizigerskilometer in vergelijking tot een traditionele buslijn. Waarbij uiteraard aanleg en onderhoud van de baan wel even bij het exploitatieplaatje opgeteld moeten worden. En zo'n exploitatieplaatje is voor dergelijke mini-systeempjes al niet mals, zo heeft het experiment bij Rivium in het verleden al aangetoond.

Hoeveel nieuwe vormen van vervoer zouden OV-systeemfreaks nog kunnen bedenken ? :facepalm:

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door rick visser » za 07 jan 2012, 1:44

Rene schreef: Hoeveel nieuwe vormen van vervoer zouden OV-systeemfreaks nog kunnen bedenken ? :facepalm:
Als je mensen met innovatieve ideeën bestempelt als 'freaks' geef je blijk van een negatieve en bekrompen houding. Het kan toch niet zo zijn dat je tevreden bent met wat we nu hebben? Laten we alsjeblieft blijven innoveren en doorzoeken naar betere vormen van openbaar vervoer! Zolang we nog niet overal openbaar vervoer hebben 24 uur per dag zal de zoektocht moeten doorgaan. Uiteindelijk willen we toch allemaal dat iedereen de vrijheid heeft om zich te verplaatsen? Ook de ouden van dagen, gehandicapten en andere mensen die niet kunnen autorijden. Ook de mensen die in een gehucht wonen. Die moeten niet afhankelijk zijn van de goodwill van anderen: ook zij hebben recht op fatsoenlijk openbaar vervoer. Het is toch belachelijk dat we nog steeds met bijna lege bussen door de polder moeten rijden om deze mensen te bedienen, terwijl de techniek alle mogelijkheden biedt om het beter te doen?

Een verstandige overheid reserveert geld voor innovatie om niet te blijven stilstaan. Óók in tijden van recessie! :|

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Rene » za 07 jan 2012, 1:53

rick visser schreef:Als je mensen met innovatieve ideeën bestempelt als 'freaks' geef je blijk van een negatieve en bekrompen houding.
Er zit een verschil tussen realistisch innoveren en doorgedraaid systeemdenken.
rick visser schreef:Het kan toch niet zo zijn dat je tevreden bent met wat we nu hebben? Laten we alsjeblieft blijven innoveren en doorzoeken naar betere vormen van openbaar vervoer!
10% van de burgers gebruikt het, de andere 90% heeft er geen behoefte aan, ook niet aan al die nieuwe ideeën. Nieuwe systemen gaan echter wel ten koste van belastinggeld van iedereen. Zeker in deze magere tijden mag je daar grote vraagtekens bij zetten. Mensen klagen wel over het OV, maar dat gaat veel meer over het halen van aansluitingen, chipkaartperikelen, etc. Over het systeem trein of bus hoor je mensen niet klagen. Waarom dan veel effort steken in niche-systemen ?
rick visser schreef:Zolang we nog niet overal openbaar vervoer hebben 24 uur per dag zal de zoektocht moeten doorgaan.
Het spijt me zeer, maar zulke kolder heb ik nog zelden gelezen over OV. Laten we wel wezen; OV is geen doel op zich !
rick visser schreef:Uiteindelijk willen we toch allemaal dat iedereen de vrijheid heeft om zich te verplaatsen? Ook de ouden van dagen, gehandicapten en andere mensen die niet kunnen autorijden. Ook de mensen die in een gehucht wonen. Die moeten niet afhankelijk zijn van de goodwill van anderen: ook zij hebben recht op fatsoenlijk openbaar vervoer.
Tegen elke prijs ? Of is een taxi bestellen niet gewoon goedkoper ? Desnoods met een speciale "kortingspas voor zielige mensen". Dan voldoe je ook aan dat recht op mobiliteit. Maatschappelijk gezien echter wel véél goedkoper.
rick visser schreef:Het is toch belachelijk dat we nog steeds met bijna lege bussen door de polder moeten rijden om deze mensen te bedienen, terwijl de techniek alle mogelijkheden biedt om het beter te doen?
Het feit dat de bussen bijna leeg zijn zegt iets over de behoefte aan OV in de polder, niet over de behoefte aan nieuwe systemen.
rick visser schreef:Een verstandige overheid reserveert geld voor innovatie om niet te blijven stilstaan. Óók in tijden van recessie! :|
Een verstandige overheid stopt geen geld in niche-ontwikkelingen die de maatschappij veel meer kosten dan dat ze de maatschappij opleveren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Vinny » za 07 jan 2012, 12:00

Een taxi kost ongeveer 25 euro per half uur. Als je daar ook 50% overheidssubsidie tegenaangooit (net als met het reguliere openbaar vervoer) dan kom je op 12,5 euro per half uur uit. Ik denk dat zo'n 90% van het aantal Nederlanders op minder dan een half uur autorijden van het dichtstbijzijnde treinstation afwoont. Zo duur hoeft een taxi dus helemaal niet te zijn, en vroeger bestond het ook: De treintaxi. Het fijnmazige openbaar vervoer van de jaren '90... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door rene154 » za 07 jan 2012, 12:17

Rene schreef:10% van de burgers gebruikt het, de andere 90% heeft er geen behoefte aan, ook niet aan al die nieuwe ideeën.
Dat die andere 90% er geen behoefte aan heeft waag ik te betwijfelen. Ik kan mij nog wel een nieuw systeem bedenken waar ook die 90% wel gebruik van zou willen maken, namelijk autonoom rijdende taxi's die gewoon gebruik kunnen maken van de huidige infrastructuur. En daarmee kun je ook besparen op onrendabele OV-lijnen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door simon » za 07 jan 2012, 14:02

complete onzin. Een bus kan in landelijk gebied gewoon over de weg rijden - daar heb je geen speciale infrastructuur voor nodig en ook geen zeeën van ruimte voor de opstapplaatsen.

Bij de PRT zul je overal busbanen aan moeten leggen. Verder heb je veel ruimte nodig voor de opstapplaatsen en ruimte om bij de opstapplaatsen lege karretjes te stallen. En dat allemaal voor een handjevol reizigers. Bovendien zal een reiziger altijd over moeten stappen op een andere vorm van openbaar vervoer - de PRT is natuurlijk niet geschikt om grote aantallen reizigers te vervoeren. Een bus kun je gemakkelijk in het centrum van een dorp laten stoppen: PRT niet - geen ruimte voor de infrastructuur, geen ruimte voor opstapplaatsen. Dus zullen de dorpelingen vaak veel verder van het openbaar vervoer vandaan komen te wonen - het voordeel voor bejaarden en invaliden zie ik dan ook totaal niet.
Vinny schreef:Een taxi kost ongeveer 25 euro per half uur.
Tsja, de tarieven zullen wellicht van streek tot streek verschillen. Ik kreeg laatst een "aanbieding" in de brievenbus van Taxi Direct, met het "actietarief" van € 18,00 voor een rit van mijn wijk naar het station - 7,5 kilometer, max. een kwartier rijden.

Voor een rit naar Schiphol wordt gerust € 120,00 gevraagd - dat is € 50,00 per halfuur.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Vinny » za 07 jan 2012, 15:32

Het zijn ook grotendeels personeelskosten. Maar een taxichauffeur verdient minder dan een buschauffeur. Voor een taxi is geen groot rijbewijs nodig, vandaar ook de successen die op het platteland zijn behaald met lijntaxi's. Ik vind dat alleen wel de nadelen van een taxi combineren met de nadelen van de bus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Ds79m » za 07 jan 2012, 18:10

Als er in Breda zulke verkeersproblemen zijn, kan deze Groen-Linkse wethouder zich misschien beter afvragen of het downgraden van de zuidelijke rondweg zo'n handig idee was, in plaats van dit soort luchtfietserij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door rick visser » za 07 jan 2012, 18:18

simon schreef: Bij de PRT zul je overal busbanen aan moeten leggen. Verder heb je veel ruimte nodig voor de opstapplaatsen en ruimte om bij de opstapplaatsen lege karretjes te stallen. En dat allemaal voor een handjevol reizigers. Bovendien zal een reiziger altijd over moeten stappen op een andere vorm van openbaar vervoer - de PRT is natuurlijk niet geschikt om grote aantallen reizigers te vervoeren. Een bus kun je gemakkelijk in het centrum van een dorp laten stoppen: PRT niet - geen ruimte voor de infrastructuur, geen ruimte voor opstapplaatsen. Dus zullen de dorpelingen vaak veel verder van het openbaar vervoer vandaan komen te wonen - het voordeel voor bejaarden en invaliden zie ik dan ook totaal niet.
De 'busbanen' die voor deze vorm van PRT nodig zijn hoeven niet groter te zijn dan een fietspad. De opstapplaatsen zijn helemaal niet zo groot: er hoeven maar één of twee voertuigen klaar te staan. Zodra er een vertrekt wordt automatisch de volgende opgeroepen, zodat die weer snel klaar staat voor de volgende passagiers. Omdat de voertuigen elektrisch zijn kunnen de opstapplaatsen ook BINNEN in een gebouw worden geplaatst: dus opstappen binnen in het ziekenhuis, of het bejaardenhuis, of het winkelcentrum. Comfortabel en erg prettig voor bejaarden en invaliden. PRT is prima geschikt om mensen van en naar het station te brengen, net als de streekbus: in veel regio rijdt er maar één keer per uur een bus.

Alle PRT-lijntjes komen samen bij het station. Daar moeten dus in de spits heel veel passagiers tegelijkertijd overstappen van de trein op PRT en andersom. Dat is helemaal niet zo moeilijk: de PRT-voertuigen kunnen als een treintje achter elkaar naast het perron gaan staan, zodat de passagiers in 10 voertuigen tegelijk kunnen overstappen en vervolgens elk naar de eigen bestemming vertrekken. Er is een illustratief animatiefilmpje van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=w8VqlW1sIpc

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Coen Tunnel » za 07 jan 2012, 20:36

rick visser schreef:PRT is prima geschikt om mensen van en naar het station te brengen, net als de streekbus: in veel regio rijdt er maar één keer per uur een bus.
Dat is vaak meer dan voldoende omdat de trein in die regio's ook maar één of twee keer per uur rijdt.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: Wethouder Wilbert Willems (Breda) wil experimenteren met

Bericht door Rubbere Robbie » za 25 feb 2012, 2:06

typies weer een wethouder die "zijn stempel" wil plaatsen voor dat ie mag gaan. Tjolk Hekking 8-)
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Plaats reactie