[OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Palance » di 07 feb 2012, 21:12

Volgens mij doe je ook altijd hetzelfde (kaartjes controleren, informatie verschaffen, een trein besturen), en dat is dan irrelevant waar je je dan bevindt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2012, 21:24

Rene schreef:Die kennis van trajecten hebben machinisten nu ook al. Ze moeten namelijk examens afleggen voor wegbekendheid.
De reden waarom het rijdend personeel geen rondje om de kerk wil: het is volgens hen slaapverwekkend om de hele dag hetzelfde te moeten doen. Afwisseling maakt het werk leuker en interessanter, waardoor men beter bij de les kan blijven. Wat uiteindelijk ook veiliger is.
Ik heb toen ik zelf een tijdje een project bij de NS deed op de IC Zwolle-Nijmegen wel eens een conductrice uit Amsterdam gesproken die daar vrijwel nooit kwam. Die wist dus niet een simpele vraag van een reizigers te beantwoorden (Is de overstap in Deventer op hetzelfde perron?), noch had ze enig idee welke stations er tussen Zwolle en Deventer lagen (Wijhe en Olst), waar de trein dus wel stopte. Natuurlijk kan een conducteur dat opzoeken op de Railpocket, maar het lijkt mij handiger om gewoon conducteurs in te zetten die vertrouwd zijn in hun regio. Bij Arriva, Veolia, Syntus e.d. is het immers niet anders.

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door ConradM » di 07 feb 2012, 21:34

Ik geloof echt niet in het argument van 'bedrijfs blindheid' juist de enorme bekendheid met het traject(veel beter dan je met een examen kunt behalen) maakt het imo veel veiliger. Die blindheid treed alleen op bij eenvoudige, kort op elkaar repeterende taken, dus ja,iedere 10 tussen Leiden en Leiden Lammenschans heen en weer pendelen is na verloop van tijd killing, maar tussen Amsterdam CS en Dordrecht zit voldoende afwisseling om deze taak dagelijks uit te voeren.

Voor conducteurs gaat deze blindheid al helemaal niet op. En inderdaad, het werk in de trein is op traject A hetzelfde alsop B en C. Dus hier geld zeker dat de toegevoegde waarde van een vast team opweegt tegen alle mogelijk argumenten tegen een vast traject. zoals ik al eerder zei kun je dit voor zowel klant als medewerker heel aantrekkelijk maken door te belonen voor geleverde prestatie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door duikgek89 » di 07 feb 2012, 21:47

Tsja... Ik kan me best voorstellen dat je ook graag eens op andere routes rijd. En ik kan me ook best voorstellen dat het saai wordt als je maar heel weinig verschillende trajecten rijd. MAAR wat moet dat moet, niet zeiken maar de mouwen opstropen en aan het werk. Leuke routes rijden kan in de zomer ook...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2012, 21:52

Inderdaad, dat rondje om de kerk is vooral handig op doordeweekse dagen. In vakanties en weekeinden kun je daar best van afwijken, maar niet bij calamiteiten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Rein » di 07 feb 2012, 21:52

Tja, aan de lopende band is het ook saai, als postbode elke dag dezelfde ronde lopen ook. En zo kunnen we nog wel even door gaan........
Wie zei dat werken niet saai hoeft te zijn?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV]Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door boe! » di 07 feb 2012, 21:57

ConradM schreef:Rondje rond de kerk lijkt mij juist veel beter: Machinisten leren het traject beter kennen; 'sein x staat meestal op rood maar is niet te goed voor af te remmen, even vaart minderen'
Dezelfde redenatie: 'sein x staat meestal op groen, dus lekker vaart maken' en dan net die ene dag staat het sein niet op groen, maar op rood. Dat kan behoorlijk slecht aflopen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Vinny » wo 08 feb 2012, 10:41

, dus ja,iedere 10 tussen Leiden en Leiden Lammenschans heen en weer pendelen is na verloop van tijd killing,
Dat is wel eens gebeurd bij een stremming tussen Alphen en Leiden. De machinist en zijn conducteur hebben toen ongeveer 12 keer heen en weer gependeld, in plaats van een slag naar Utrecht en een slag naar Gouda... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: [OV]Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Remco » wo 08 feb 2012, 12:43

boe! schreef:
ConradM schreef:Rondje rond de kerk lijkt mij juist veel beter: Machinisten leren het traject beter kennen; 'sein x staat meestal op rood maar is niet te goed voor af te remmen, even vaart minderen'
Dezelfde redenatie: 'sein x staat meestal op groen, dus lekker vaart maken' en dan net die ene dag staat het sein niet op groen, maar op rood. Dat kan behoorlijk slecht aflopen.
Dan ben je als machinist geen klap voor de neus waard. Overigens hebben we (gelukkig) allerlei systemen die de kans op door rood rijden aanzienlijk verminderen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door mavas » wo 08 feb 2012, 16:10

We hebben ook gezien dat juist het niet rijden van rondjes om de kerk kan leiden tot ongevallen. Machinisten kunnen ook in slaap vallen op lange trajecten omdat men dan aaneengesloten in de cabine zit wat ook niet goed voor de afwisseling is. In het buitenland zijn daar genoeg zware ongevallen door opgetreden.

Dus: Rondje om de kerk invoeren, ook in de gewone dienst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Vinny » wo 08 feb 2012, 16:13

precies. Je zult maar metromachinist zijn in Amsterdam. Dan rij je altijd rondjes rond de kerk....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Rene » wo 08 feb 2012, 17:19

Het 3x wisselen van personeel op een doorgaande sneltreindienst brengt anders ook enorme risico's voor de dienstregeling met zich mee... :roll:

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door ConradM » do 09 feb 2012, 10:21

Vinny schreef: Je zult maar metromachinist zijn
Dan zie je ongeacht je traject helemaal geen kerk

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door waldo79 » do 09 feb 2012, 11:02

Alle metrolijnen hebben bovengrondse trajecten. Daar kan men wel kerken tegenkomen :mrgreen:

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door ConradM » do 09 feb 2012, 11:49

waldo79 schreef:Alle metrolijnen hebben bovengrondse trajecten.
Ja, dat is ook weer waar, toch wel jammer, metro hoort gewoon onder de grond (net als mollen)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Palance » do 09 feb 2012, 16:22

Vanmorgen vroeg naar Utrecht gereisd: Ik had de reis juist erg ruim genomen: De auto zat nog onder het ijs (die parkeerde ik bij de metro), en vanmorgen vroeg stonden er al berichten over problemen met de bovenleiding tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht, terwijl de helft van de IC's niet eens reed.

Even voor 6 uur de deur uit, en kwart over 7 stond in ik Utrecht. Tot mijn verbazing haalde ik nog een eerdere trein, en niks gemerkt van welke verstoring dan ook. De trein was ook langer dan normaal, het enige minpuntje was dat de borden in Rotterdam nog aangaven dat de trein naar Leeuwarden/Groningen zou rijden, maar uiteindelijk niet verder dan Utrecht reed. Dankzij het OV was ik dus veel te vroeg :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door N342 » do 09 feb 2012, 16:25

Rene schreef:Het 3x wisselen van personeel op een doorgaande sneltreindienst brengt anders ook enorme risico's voor de dienstregeling met zich mee... :roll:
Als NS overschakelt op de winterdienstregeling dan hoort daar (uiteraard) ook bij dat de diensten van conducteurs en machinisten overschakelt op de winterdienstregeling, m.a.w. personeel wordt dichter bij de standplaats gehouden. Je hoeft in de winterdienstregeling niet te verwachten dat personeel van de standplaats Hengelo opeens tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal, 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal of Leiden Centraal en Haarlem rijdt (waar zij in de dienstregeling 2012 normaliter regelmatig komen).

Bovendien zitten er regelmatig ontzettende gaten in de diensten het personeel. Vrijwel alle diensten die overgaan tussen twee treinen die géén verband met elkaar hebben (bijvoorbeeld mcn komt in Deventer aan met de IC uit Enschede en moet vervolgens de Sprinter naar Enschede rijden, dan zit daar meer dan voldoende tijd tussen, zodat de dienst bij vertraging niet 9 van de 10 keer in de soep loopt. Om maar eens een voorbeeld te geven:

Code: Selecteer alles

 7066          17:47 Hgl     18:51 Apd
 7066  ROM     18:51 Apd     19:08 Apd
 7065          19:08 Apd     19:24 Dv
72869         20:04 Dv      20:17 Zpge
72869 RGNT    20:17 Zpge    20:26 Zpge
      L       20:27 Zpge    20:37 Zp
 7678  P       21:06 Zp      21:36 Ah
 7678          21:39 Ah      21:58 Nm
      *       21:58 Nm      22:36 Nm
73077         22:36 Nm      22:49 Ah
 3680          23:10 Ah      00:13 Zl
 3680  RONT    00:13 Zl      00:18 Zl
73680 P       00:19 Zl      00:38 Dv
 1787  P       00:49 Dv      01:24 Hgl
Wat uitleg:
SPOILER: TOON

ROM = Rangeren omrijden materieel: na aankomst doorrijden naar een opstelspoor, rijrichting wisselen en weer terug naar het perron voor de volgende trein.
RGNT = Rangeren na trein: na aankomst moet het materieel naar zijn opstelspoor worden gerangeerd.
L = lopen
P = passagieren
* = pauze
RONT = Rangeren ombouwen vertrekgereedmaken na trein: na aankomst rijrichting wisselen en klaarmaken voor de volgende machinist
Hgl = Hengelo
Apd = Apeldoorn
Dv = Deventer
Zpge = Zutphen Goederen, emplacement ten noorden van station Zutphen
Zp = Zutphen
Ah = Arnhem
Nm = Nijmegen
Zl = Zwolle
Overal waar de uitvoering van de dienst afhankelijk is van een personeelsovergang is er tenminste 20 minuten ingepland om eventuele vertraging op te vangen. Daarnaast zitten er op diverse standplaatsen genoeg machinisten enkel op reserve (voor het geval dat) die door de bijsturing zo ingezet kunnen worden (die mogelijkheid hangt dan natuurlijk wel samen met de beschikbaarheid van materieel).
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Winterweer op het spoor (is er een oplossing)

Bericht door Vinny » do 16 feb 2012, 20:04

Een filmpje over de bijsturing. Ik vind het ongelofelijk pathetisch, maar geeft wel een leuke blik in de keuken bij bijsturing, ondanks de wat knullige voorbeelden. En een echte aanrijding is natuurlijk tienmaal zo traumatisch als een bijna aanrijding.
Link
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie