Treinstations krijgen nieuw meubilair

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door Via » di 04 sep 2012, 19:22

Nu.nl schreef:Treinstations krijgen nieuw meubilair
UTRECHT - De grootste en drukste treinstations van Nederland krijgen een facelift. Vanaf eind dit jaar verschijnt er nieuw meubilair op de perrons en worden windschermen, afvalbakken en de wachtruimten voor reizigers vernieuwd.

Dat meldde Prorail dinsdagochtend.
Het huidige meubilair is vaak al meer dan 20 jaar oud en was aan vervanging toe. Tientallen grote en middelgrote stations worden voorzien van het nieuwe meubilair. Het eerst aan de beurt zijn onder meer Breda, Arnhem, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.

De perrons krijgen ook een nieuw soort zitplaatsen: zwarte en koperkleurige 'poefjes' en zogeheten leunsteunen langs de glazen windschermen. ''Bij het ontwerp hebben we als uitgangspunt genomen dat de meubels comfortabel zijn, goed ogen, maar ook duurzaam zijn wat betreft onderhoud en levensduur'', aldus een woordvoerder.
Voor de operatie heeft Prorail 125 miljoen euro uitgetrokken. In 2020 moet het meubilair op in totaal 85 stations zijn aangepast. Sinds de splitsing van NS en Prorail is de spoorbeheerder verantwoordelijk voor de transferruimten, roltrappen, wachtruimten en het meubilair op de stations.
En de link met de plaatjes: http://www.nu.nl/binnenland/2900483/tre ... ilair.html#

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Dat stations als Rotterdam, Breda en Den Haag CS, die toch al in verbouwing zijn, nieuw meubilair krijgen is logisch. Of de rest zo hard aan vervanging toe is durf ik me sterk af te vragen, wat mij betreft steken ze liever wat geld in degelijk wisselverwarming, zodat het in de winter niet weer zo'n chaos wordt als afgelopen twee jaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door Vinny » di 04 sep 2012, 19:47

Gemiddeld eens in de 10 jaar wordt het meubilair vervangen. Normaal gesproken is dat geen persbericht waard, maar nu wil Prorail de spoorsector eens in positief daglicht brengen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door Palance » di 04 sep 2012, 20:02

Komen er ook massagestoelen en loungebanken?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door Vinny » di 04 sep 2012, 20:03

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door Willem » di 04 sep 2012, 20:13

Palance schreef:Komen er ook massagestoelen en loungebanken?
Als je weer een uur in een ongelukkige houding hebt moeten staan omdat de trein te vol was kun je daarop weer bijkomen...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door boe! » di 04 sep 2012, 21:10

Dus de Hispeed Lounge op Rotterdam wordt binnenkort heropend op perron nul? Dan begrijp ik de naam Hispeed ineens een stuk beter. :mrgreen:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Treinstations krijgen nieuw meubilair

Bericht door Rein » di 04 sep 2012, 22:51

:rofl2:

Het wordt nog dringen bij de uitspraak van de week......

Plaats reactie