Tweetaligheid Arriva

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 jan 2013, 21:51

Timon91 schreef:Of er in Zwitserland ook nog Franse omroepen gedaan werden kan ik me niet meer herinneren.
Normaliter alleen in Franstalig gebied, en soms bij de grotere stations, maar alleen als de trein van/naar Franstalig gebied gaat.
sirdanilot schreef:^ Oh, ik wist niet dat je in belgië op de trein nog ticketjes kon kopen... De weinige keren dat ik met de trein ging in België (vooral naar Gent en/of Antwerpen) kocht ik gewoon zo'n vliegticket - ahum, ticketje - aan het loket. Dat vind ik dan wel weer sympathiek 8-)
Veel Belgische stations hebben geen loketten, of het loket heeft slechts beperkte openingstijden, en kaartautomaten mogen alleen op stations met loketten staan. Als het loket dicht is of als er geen loket is, dan kun je zonder toeslag bij de conducteur een kaartje kopen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Vinny » zo 06 jan 2013, 21:56

Normaliter alleen in Franstalig gebied, en soms bij de grotere stations, maar alleen als de trein van/naar Franstalig gebied gaat.
In Zürich hebben ze dat voor IR en IC treinen ook ingevoerd voor treinen die halt houden bij de luchthaven. Daar zijn drietalige omroepen. Voor lager geklasseerde treinen die de luchthaven aandoen is de omroep Duits en Engelstalig. In de overige treinen in en rond de stad is de omroep alleen Duitstalig. Wat ik opmerkelijker vond is dat in kanton Tessin Duits en Italiaanstalige omroepen zijn, terwijl wanneer dezelfde trein aan de Duitstalige kant van de Alpen is, het Italiaans niet meer belangrijk genoeg wordt geacht...

/Disclaimer ik ben niet meer recentelijk in Zwitserland geweest dus het kan zijn dat het inmiddels is aangepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door sirdanilot » zo 06 jan 2013, 22:01

kaartautomaten mogen alleen op stations met loketten staan
Huh? Is het niet logischer om die dingen juist op stations zónder loketten te zetten? Dan bezorg je de conducteur ook minder werk :dontknow:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Vinny » zo 06 jan 2013, 22:05

Nee, dat is werkontneming. Daar houden de vakbonden niet van. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 jan 2013, 22:14

Vinny schreef:Wat ik opmerkelijker vond is dat in kanton Tessin Duits en Italiaanstalige omroepen zijn, terwijl wanneer dezelfde trein aan de Duitstalige kant van de Alpen is, het Italiaans niet meer belangrijk genoeg wordt geacht...
Volgens mij alleen in de doorgaande treinen, waarvan de meeste van/naar Duitstalig Zwitserland gaan. In de TiLo's is het voor zover ik me kan herinneren enkel Italiaans.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door sirdanilot » zo 06 jan 2013, 22:52

Wordt Romansch ook nog ergens gebruikt in de omroepberichten?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Vinny » zo 06 jan 2013, 22:58

Goede vraag, maar ik denk het niet. Ik heb zelf meer het idee dat die taal als een soort monument gekoesterd wordt in Zwitserland, terwijl mensen de taal zelf niet willen gebruiken: je komt er niet zo ver mee...
Ik heb zelf overigens wel een keer een paar liedjes in deze taal gezongen. Geen idee of mijn uitspraak een beetje correct was, ik sprak alles op zijn Frans uit en dat leek wel overeen te komen met wat mijn collega-amateur-zangers zongen :)
In ruil daarvan heb ik wat Zwitsers de Nederlandstalige versie van "Tulpen uit Amsterdam" geleerd ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

gpvos
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 0:19

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door gpvos » zo 06 jan 2013, 23:15

Timmetje schreef:IC Berlijn-Amsterdam v.v. - Op de Duitse kant (dus tot Bad Bentheim) wordt alleen Duits omgeroepen. Op de Nederlandse zijde is dat Duits, Engels, en Nederlands, meestal in goede kwaliteit.
Aan Duitse zijde heb ik toch ook wel Engels gehoord, meen ik me te herinneren.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Sophie » zo 06 jan 2013, 23:38

^^
Dat kan best wezen, maar ik durf dat op basis van eigen ervaringen (8 reizen, geen daarvan met Engels) incidenteel te noemen. Enige uitzondering is natuurlijk de oproep voor Bad Benhtheim in richting Berlijn, die wordt nog door NShispeed gedaan...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 jan 2013, 19:25

sirdanilot schreef:Wordt Romansch ook nog ergens gebruikt in de omroepberichten?
Reto-Romaans wordt in de omroepberichten volgens mij niet gebruikt, het is me toen ik in 2009 in Davos was in ieder geval niet opgevallen. Er werd voor zover ik mij kan herinneren enkel Duits gesproken, ik neem aan dat op de Berninanlijn richting Berninapas/Tirano ook Italiaans wordt gesproken en in de toeristentreinen wellicht ook Engels. Maar je komt nog wel een beetje Reto-Romaas tegen: zo staat op de treinen van de Rhätische Bahn wel de Reto-Romaanse naam Viafier retica en zijn er een aantal plaatsen waar de Reto-Romaanse naam de officiële naam is, en de stationsnaam dus ook Reto-Romaans is, zoals Scuol. De website van de RhB is echter alleen in het Duits, Engels en Italiaans, niet in het Reto-Romaans.

De SBB komt niet in het gebied waar Reto-Romaans wordt gesproken. De SBB-normaalspoorlijn eindigt in Chur en die stad is volledig Duitstalig.
Timmetje schreef:^^
Dat kan best wezen, maar ik durf dat op basis van eigen ervaringen (8 reizen, geen daarvan met Engels) incidenteel te noemen. Enige uitzondering is natuurlijk de oproep voor Bad Benhtheim in richting Berlijn, die wordt nog door NShispeed gedaan...
Hangt volledig af van de treinbegeleider. Ik heb in IC's, EC's en ICE's dikwijls meegemaakt dat binnen Duitsland alle stations (zelfs kleine IC-stops als Remagen) in het Duits en Engels werden omgeroepen, maar het is dikwijls ook enkel Duits.

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Re: Tweetaligheid Arriva

Bericht door Tijgernoot » di 08 jan 2013, 1:37

Personeel van de DB roept vaak pas in het Engels om als ze er na kaartcontrole achter zijn gekomen dat er ook mensen in de trein zitten die minder goed/geen Duits kunnen. Bij het regionale treinverkeer is in Duitsland de automatische omroep bijna onvermijdelijk, daar zie je Engelstalige omroepen vooral bij verbindingen tussen een grote stad en een vliegveld (bijvoorbeeld Köln Hbf - Köln/Bonn Flughafen of Dresden Hbf - Dresden Flughafen).

Plaats reactie