[OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

[OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » za 05 jan 2013, 10:39

In vervolg op dit topic.

Na reactivering van de baanvak Zuidbroek - Veendam zijn er plannen om de lijn verder door te trekken naar Stadskanaal. Momenteel is de lijn in beheer van de STAR. Het baanvak is grotendeels enkelsporig en op de meeste overgangen is geen beveiliging. De enige beveiliging die ik weet zijn de N378 en de N374 en worden met de hand geactiveerd. De lijn is tot aan Musselkanaal. Daarna is de lijn opgebroken.


Dit artikeltje kwam ik in DvhN tegen:
[url=http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9659381.ece]Dagblad van het Noorden[/url] (22-12-2012) schreef: Extra stop voor trein naar Stadskanaal

DVHN | Gepubliceerd op 22 december 2012, 10:55

WILDERVANK - Treinreizigers kunnen na het doortrekken van de spoorlijn Groningen-Veendam naar Stadskanaal gebruikmaken van een extra station. Provincie, Arriva en ProRail willen de trein in 2019 ook laten stoppen in Wildervank.

Volgens de provincie is dat te danken aan het succes van en de verdere groeiverwachtingen op het regionale spoor in Groningen. Ook zouden de kosten meevallen voor het opknappen van het traject waar nu museumspoorlijn STAR rijdt. De investering bedraagt geen 80 maar tussen de 56 en 63 miljoen euro.

"Een station in Wildervank is voor ons een geweldige opsteker", zegt de Veendammer wethouder Henk Jan Schmaal.

"Wat je ziet is dat nogal wat reizigers uit Wildervank en de omgeving Langebosch op de fiets of met de auto naar Veendam komen en daar op de trein stappen. Dat geeft extra drukte in het stationsgebied. Die mensen pakken straks gewoon de trein in Wildervank."
Nog even een leuk feitje: Museumspoorbaan STAR is met 26 kilometer de langste museumspoorbaan in Nederland.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Rene » za 05 jan 2013, 11:40

Het station van Stadskanaal ligt allesbehalve centraal.
Wellicht een idee om dat oude station, wat vooral STAR-opstelterrein is, maar voorbij te rijden en een aparte Arrivahalte te bouwen aan de Drouwenerkade ?

Verder neem ik aan dat de STAR met een kilometer of 10 spoor tussen Stadskanaal en Musselkanaal nog altijd meer dan voldoende rijlengte heeft.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Willem » za 05 jan 2013, 15:19

Is het zinvol om ook in Bareveld nog een station te openen?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Kaaiman » za 05 jan 2013, 16:11

Mag ik hieruit concluderen dat de route via Nieuwe Pekela dus van de baan is?

Voor Stadskanaal lijkt een station me trouwens het meest rendabel ter hoogte van de N374. Daar is naast bedrijventerrein Drentse Poort nog wel wat ruimte voor een station en dan pik je ook meteen Nieuw-Buinen mee. Bovendien is het goed bereikbaar, plus een hele zooi buslijnen die daar in de buurt komen. De buslijnen vanuit het centrum kunnen via de Navolaan prima verlengd worden totaan dit station.

Een station aan de Drouwenerkade/straat lijkt me niet erg handig, die weg is er totaal niet voor geschikt.

Misschien is een oplossing met twee stations ook nog wel te doen, eentje bij de N374 en eentje bij de N378 (huidig stationsgebouw). Het N374-station is dan vooral voor busreizigers uit de Veenkoloniën, het N378-station vooral voor de inwoners van Stadskanaal zelf.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » za 05 jan 2013, 21:40

Volgens de politieke opvattingen zal hier ongeveer een station gepland worden.
https://maps.google.nl/maps?q=Dideldom, ... anaal&z=15

Ik mag hopen dat ze deze wanstalige naam van de bordjes afhouden. Het is verdorie niet elke dag carnaval... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » za 05 jan 2013, 21:57

^^ :lol: Dat is zelfs de naam van het industrieterrein. Iets verder heb je de Stationsstraat in Nieuw Buinen. Er heeft (ooit) wel een station gestaan...

(Moet smakelijk om Vinny's uitspraak lachen)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Naturist » za 05 jan 2013, 22:10

Mensen stappen straks zingend op de trein:
[youtube]cHjL5U7f8J8&[/youtube]
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » za 05 jan 2013, 22:30

:stopbord: Nee Nee, het is geen Brabant hiero! Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mennomulder » ma 07 jan 2013, 11:29

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Groningen » wo 10 apr 2013, 20:58

Men wil de lijn kennelijk laten doorgaan:
www.rtvnoord.nl schreef:
De trein van Groningen naar Stadskanaal kan vanaf 2017 rijden. Dat zegt directeur Anne Hettinga van vervoerder Arriva.
De provincie gaf eerder deze week groen licht voor het doortrekken van de spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal. De ontbrekende financiering komt uit het fonds dat eerder gereserveerd was voor de regiotram.

Arriva pleit al jaren voor deze verbinding, waar volgens directeur Anne Hettinga 1000 tot 2000 mensen gebruik van zullen maken. De vervoerder gaat nu aan de slag met de voorbereidingen en het aankopen van treinsstellen. Spoorbeheerder ProRail moet zorgen voor het benodigde spoor.
Op een deel van het traject rijdt nu stoomtrein S.T.A.R. als toeristische attractie. Arriva wil samen met de organisatie zoeken naar een oplossing om deze stoomtrein te behouden.
Hettinga hoopt dat de spoorlijn nu ook wordt doorgetrokken naar Emmen, en dat er van daar een nieuwe spoorverbinding komt naar Meppen in Duitsland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 apr 2013, 21:03

Aanhakend op de laatste zin van dat bericht las ik van de week ook dat de gemeente Coevorden zich gaat inzetten voor een reizigerstrein Coevorden-Bad Bentheim-Rheine.

Goed, er zijn altijd nog veel stommere ideeën voor nieuwe spoorlijnen... :mrgreen:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Groningen » wo 10 apr 2013, 21:05

^^ :emo:

Overigens rijdt daar in de buurt al een trein: zo'n turftreintje bij Twist.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 apr 2013, 21:22

Jaren geleden, zo rond 1996, ben ik op de secundaire weg van Schöninghsdorf naar Meppen (ten zuiden van de B402) eens zo'n turftreintje tegengekomen. Die kruiste mijn pad toen ik aan het fietsen was, en ik was er toen best wel verbaasd over. Dat spoorlijntje ligt er nu verlaten bij en is niet meer in gebruik, maar van het vrij omvangrijke smalspoornetwerk voor de turfwinning in die regio is er volgens mij nog wel een deel in gebruik.

Overigens vind ik een spoorlijn Emmen-Meppen de grootste onzin. Er is nu een redelijk snelle busverbinding, driemaal per dag, en die trekt wel wat reizigers, maar druk is het niet te noemen. De grensovergang bij Zwartemeer is ook erg rustig, dus ik denk niet dat er een significantie vervoersvraag is om een spoorverbinding ook maar enigszins te rechtvaardigen. Voor goederenvervoer hoeft het ook niet, daarvoor is er al de Bentheimer Eisenbahn tussen Rheine en Coevorden, ook al is die dermate verouderd dat er op delen maar 30 km/u mag worden gereden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door sirdanilot » wo 10 apr 2013, 21:23

Coen Tunnel schreef:Aanhakend op de laatste zin van dat bericht las ik van de week ook dat de gemeente Coevorden zich gaat inzetten voor een reizigerstrein Coevorden-Bad Bentheim-Rheine.

Goed, er zijn altijd nog veel stommere ideeën voor nieuwe spoorlijnen... :mrgreen:
Ik vind het idee om een station in Staphorst te heropenen toch niet zo heel gek... Plannen om een nieuw spoor aan te leggen zijn uiteraard wél onzin.

Plekken in deze regio waar een station zou moeten komen:

Zwolle-Zuid (spoorlijn richting deventer)
Staphorst
Assen-Noord (peeloërweg)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Willem » wo 10 apr 2013, 21:48

Staphorst heeft wel iets van 15.000 inwoners en in die zin groot genoeg voor een station. Er zijn zat kleinere dorpen met een station.

Om op Coevorden-Bad Bentheim, na verhoging van de Vmax, met reizigerstreinen te gaan rijden zit wel wat in. Nordhorn heeft 50.000 inwoners en de laatste jaren zijn in en rond Emmelkamp veel Nederlanders gaan wonen. Zij kunnen dan met de trein naar Nederland gaan, of naar Nordhorn en verder Duitsland in. Gezien de komst van Nederlanders in de grensstreek is het misschien nog wel een optie om Coevorden-Emmelkamp-Nordhorn-Bad Bentheim-Oldenzaal te gaan rijden i.p.v. naar Rheine, met een extra station in Gildehaus.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 apr 2013, 22:00

sirdanilot schreef:
Coen Tunnel schreef:Goed, er zijn altijd nog veel stommere ideeën voor nieuwe spoorlijnen... :mrgreen:
Ik vind het idee om een station in Staphorst te heropenen toch niet zo heel gek... Plannen om een nieuw spoor aan te leggen zijn uiteraard wél onzin.
Het plan voor een station in Staphorst bestaat al langer en is natuurlijk geen gek plan, het dorp is er groot genoeg voor. Daar doelde ik ook niet op, ik doelde op een nieuwe spoorlijn naar Hasselt en Genemuiden... :nuts:
Plekken in deze regio waar een station zou moeten komen:

Zwolle-Zuid (spoorlijn richting deventer)
Is al eerder geopperd, maar is vooralsnog niet mogelijk. Een station in Zwolle-Zuid kan niet in de dienstregeling ingepast worden zolang niet de hele lijn tot aan Deventer dubbelsporig is. Tussen Olst en Deventer ligt enkelspoor, al is het spoortalud breed genoeg voor twee sporen en zijn de bovenleidingportalen ook geschikt voor twee sporen.
Assen-Noord (peeloërweg)
Dit station, en ook een station bij Assen-Zuid ten behoeve van het TT-circuit en nog een rijtje andere stations waren gepland voor het Kolibri-/Regiotram-project. Dat is echter niet doorgegaan. Op zich is het ook niet nodig, vanaf Marsdijk en Peelo (de wijken aan de noordzijde van Assen) zijn frequente snelle rechtstreekse busverbindingen over de A28 met Qliners naar Groningen, waardoor de totale reistijd concurrerend is met de reistijd met de trein, zelfs als er een station Assen-Noord geopend zou worden. Vanaf het noorden van Assen is Groningen ook maar 20-25 km weg.
Willem schreef:Om op Coevorden-Bad Bentheim, na verhoging van de Vmax, met reizigerstreinen te gaan rijden zit wel wat in. Nordhorn heeft 50.000 inwoners en de laatste jaren zijn in en rond Emmelkamp veel Nederlanders gaan wonen. Zij kunnen dan met de trein naar Nederland gaan, of naar Nordhorn en verder Duitsland in. Gezien de komst van Nederlanders in de grensstreek is het misschien nog wel een optie om Coevorden-Emmelkamp-Nordhorn-Bad Bentheim-Oldenzaal te gaan rijden i.p.v. naar Rheine, met een extra station in Gildehaus.
Om Coevorden-Bad Bentheim geschikt te maken voor passagierstreinen moet er toch wel heel wat gebeuren. Maar goed, het tracé ligt er al, het is zeker geen onmogelijke taak. De spoorlijn bedient met Emlichheim, Hoogstede, Veldhausen, Neuenhaus en uiteraard de stad Nordhorn de nodige plaatsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » wo 10 apr 2013, 22:22

Is al eerder geopperd, maar is vooralsnog niet mogelijk. Een station in Zwolle-Zuid kan niet in de dienstregeling ingepast worden zolang niet de hele lijn tot aan Deventer dubbelsporig is. Tussen Olst en Deventer ligt enkelspoor, al is het spoortalud breed genoeg voor twee sporen en zijn de bovenleidingportalen ook geschikt voor twee sporen.
Dat is in principe niet zo. Een extra opstelspoor voldoet op Zwolle. Wel is het zo dat de dienstregeling tussen Zwolle en Deventer wat krapjes wordt - zeker als je alle aansluitingen wilt blijven bieden. Het station is feitelijk gepland als tramhalte voor de sneltram Kampen (IJsselmuiden) - Zwolle - Zwolle Zuid met een halte op het voorplein van station Zwolle.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Kaaiman » do 11 apr 2013, 9:10

Hettinga hoopt dat de spoorlijn nu ook wordt doorgetrokken naar Emmen, en dat er van daar een nieuwe spoorverbinding komt naar Meppen in Duitsland.
Zelfs in de Railvisie Drenthe 2040, die duidelijk nog in de vettere jaren van het OV is opgesteld (zonder dreigende afschaffing van de studenten-OV en dergelijke), kreeg dit plan (als apart document bij de Railvisie gevoegd) een negatieve beoordeling voor zowel goederen- als personenvervoer.

De Railvisie Drenthe 2040 (2010) zet qua netwerkuitbreiding vooral in op de relatie Emmen - Groningen via een tracé over de Hondsrug (globaal via de N34).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door hoevenpe » do 11 apr 2013, 9:22

Als ik zo naar het nog bestaande baanvak kijk, waarom dan niet gelijk doorgetrokken naar Musselkanaal?
Daar stopt nu het spoor en dat lijkt me ook nog een grote plaats daar.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Kaaiman » do 11 apr 2013, 9:28

En waarom niet doortrekken naar Ter Apel? Dat is ook nog best een aardig dorp. En waarom niet doortrekken naar Meppen? Dat is een behoorlijke stad.

Er was vast een reden waarom het baanvak Ter Apel - Meppen nooit is aangelegd en de hele spoorlijn tot Zuidbroek vervolgens doodbloedde...

Overigens denk ik wel dat als men de in 1953 voorgestelde goederenspoorlijn Emmen - Ter Apel wèl had aangelegd, de spoorlijn het nog veel langer had volgehouden en nu wellicht veel makkelijker in zijn geheel als personenvervoerlijn (diesel) te reactiveren was geweest. In 1953 was echter de vraag naar spoorlijnen al flink tanende, dus dat voorstel kwam gewoonweg 25 jaar te laat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door hoevenpe » do 11 apr 2013, 9:36

Kaaiman schreef:En waarom niet doortrekken naar Ter Apel? Dat is ook nog best een aardig dorp. En waarom niet doortrekken naar Meppen? Dat is een behoorlijke stad.
Gewoon omdat nu het spoor stopt bij Musselkanaal? Vanaf daar is het opgebroken, dus dat lijken me hele andere kosten dan de trein een stukje verder laten doorrijden over bestaand spoor waar niets meer aan gedaan hoeft te worden (behalve wat onkruid weghalen).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Kaaiman » do 11 apr 2013, 10:35

Het is niet zo dat het bestaande spoor zonder wijzigingen kan blijven liggen. Het voordeel is dat de STAR de tussenliggende jaren heeft gezorgd voor onderhoud, maar het is wel degelijk een verouderd spoor dat niet zonder aanpassingen in gebruik kan worden genomen. Er moet beveiliging aangebracht worden, wissels moeten worden geautomatiseerd, de spoorstaven moeten wellicht vervangen worden, sommige bochten moeten misschien in een verkanting worden gelegd om hogere snelheden mogelijk te maken en alle overwegen moeten worden voorzien van voldoende overwegbeveiliging. En dan vergeet ik vast nog wel wat.

Als het spoor erg slecht blijkt, zal het qua reactiveringskosten denk ik weinig schelen, omdat de bestaande infrastructuur dan alsnog vervangen moet worden. Dan heb je de kosten voor sloop én aanleg, versus de kosten van aanleg alleen. Aangezien het steenbed al aanwezig is zal dat in zo'n geval nog het meest kosten schelen t.o.v. nieuwbouw (er overigens van uitgaande dat het opgebroken tracédeel tegen lage kosten verworven kan worden).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » do 11 apr 2013, 11:19

Kaaiman schreef:En waarom niet doortrekken naar Ter Apel? Dat is ook nog best een aardig dorp. En waarom niet doortrekken naar Meppen? Dat is een behoorlijke stad.
Doortrekking van Stadskanaal naar Emmen is natuurlijk het meest logisch. Buiten het feit dat dat de meeste reizigers zal trekken (je kunt bovendien de Qliners tussen Emmen en Groningen opheffen), is er geen behoefte aan een verbinding tussen Groningen/Veendam/Ter Apel en Meppen. De buslijn Ter Apel-Haren met directe aansluiting naar Meppen is zelfs opgeheven, enkele jaren geleden.

Overigens kan zo'n spoorlijn tussen Stadskanaal en Emmen best via Ter Apel lopen. Tot Musselkanaal is al een tracé beschikbaar, en aan de noordzijde van Emmen zal het huidige spoor in eerste instantie toch ook richting Weerdinge moeten worden doorgetrokken. De omweg via Ter Apel zal dan beperkt zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Rogier » do 11 apr 2013, 11:32

^^

Maar waarom zou je zo'n spoorlijn willen hebben. De bussen hebben niet voor niets de lokale spoor- en tramwegen in de jaren dertig en vijftig verdrongen.
De plannen gaat enige miljoenen kosten en dan praat ik nog niet over de onderhoudskosten (en vervangingskosten) van de spoorlijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » do 11 apr 2013, 11:42

^^ Ik denk dat zo'n spoorlijn tegenwoordig een stuk rendabeler te exploiteren is. Bovendien kan het een regio een impuls geven. En met een spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal komt er ook een alternatief naar het noorden in geval van stremmingen tussen Zwolle en Meppel.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Rogier » do 11 apr 2013, 13:51

^^

Ik vrees dat je daar lelijk in vergist. Een lokale spoorlijn zal de regio nauwelijks een impuls geven. De bereikbaarheid van het gebied is via het wegennet al goed. Daarnaast kun je je afvragen of de investering wel opweegt tegen de extra reizigers. (Off-topic) Daarom ben ik zo tegen het ombouwen van het Kamperlijntje naar een tramlijn. Het liefst zie ik deze lijn opgedoekt worden, zodra de eerste grote onderhouds- \ vervangingsinvestering noodzakelijk is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door sirdanilot » do 11 apr 2013, 15:56

^ Oneens. Een spoorlijn Emmen - Musselkanaal - Groningen klinkt mij helemaal niet gek of onrendabel in de oren, en er is vast een vervoersmaatschappij die deze zou willen exploiteren. Ter Apel lijkt me dan wel een beetje uit de richting, maar bedenk dat een station niet perse in een dorpskern moet staan. D.m.v. een bus + een P+R terrein kunnen stations buiten de bebouwde kom ook prima te gebruiken zijn. Als men op zo'n lijn kiest voor wat minder, maar wel hoogwaardige stations, loopt de reistijd Emmen-Groningen ook niet te veel op.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door captain007 » do 11 apr 2013, 16:10

Een reactivering naar Stadskanaal zie ik nog wel zitten vanwege al de aanwezigheid van iets van infrastructuur, maar niet uitbreiding naar Emmen. Een volledig nieuwe spoorlijn aanleggen kost al gauw honderden miljoenen euro's, dus ik denk dat dat plan nooit levensvatbaar kan zijn.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » do 11 apr 2013, 16:25

^^ En waarbij ik moet aanmerken dat de banen die opgebroken zijn nu (nieuw)bouw is gekomen. Dus zal je een nieuw tracé moeten aanleggen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » do 11 apr 2013, 18:28

sirdanilot schreef:^ Oneens. Een spoorlijn Emmen - Musselkanaal - Groningen klinkt mij helemaal niet gek of onrendabel in de oren, en er is vast een vervoersmaatschappij die deze zou willen exploiteren. Ter Apel lijkt me dan wel een beetje uit de richting, maar bedenk dat een station niet perse in een dorpskern moet staan.
De omweg langs Ter Apel met een station aan de westkant van het dorp zou hooguit een paar kilometer extra zijn.
mhkamp schreef:^^ En waarbij ik moet aanmerken dat de banen die opgebroken zijn nu (nieuw)bouw is gekomen. Dus zal je een nieuw tracé moeten aanleggen.
Bij de plek waar het oude spoortracé (goed te zien op satellietbeelden) naar het oosten afbuigt, Ter Apel in, kun je de lijn natuurlijk ook naar het zuiden doortrekken. Daarna langs Nieuw-Weerdinge naar Emmen. Tot aan Ter Apel kan de spoorlijn prima op het oude tracé worden heraangelegd.

Plaats reactie