Gele borden weg bij de NS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

hogetoon
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 16:51

Gele borden weg bij de NS

Bericht door hogetoon » zo 15 dec 2013, 16:54

NS wil de gele borden weghalen. Zo is niet meer duidelijk hoe laat de treinen vertrekken. Iedereen zou toch op internet zitten zo redeneert de NS. Alsof de website NS.nl altijd online is. Verder kun je op een elektronisch bord zien hoe laat de treinen vertrekken maar daar staan niet alle tijden vervolgens op, of die van de volgende dag. En als de stroom uitvalt zul je denk ik al helemaal niets meer kunnen zien. De papieren versie werkt altijd en ook als de stroom niet werkt. Ze hebben dan een onderzoek gedaan bij de NS en daaruit zou blijken dat er nog maar weinig mensen op de gele borden zien. Mijn ervaring is anders! Ik zie daar nog steeds mensen opkijken. Ik zou ze willen uitdagen door daar camera te gaan plaatsen! Dan pas kun je conclusies trekken!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Palance » zo 15 dec 2013, 16:56

Het is wel duur om die staten te maken - en vooral te onderhouden. Stukken dienstregeling veranderen nog wel eens gaandeweg het jaar en dan moet je op (soms veel) stations de staten aanpassen.

De oude staten gaan overigens eindigen als dienblad :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hogetoon
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 16:51

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door hogetoon » zo 15 dec 2013, 16:58

1 keer in het jaar wordt de dienstregeling aangepast? Het spoorboekje moest ook al verdwijnen. Ik mag dan hopen als er dan nog een loket is dat die meneer of mevrouw de tijden mondeling kan geven of heeft op een foldertje. Dus straks de tijden ook maar weg bij de bushaltes???

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door sirdanilot » zo 15 dec 2013, 17:03

Als de stroom uitvalt wordt het sowieso moeilijk om treinen te laten rijden op de voornaamste, geëlektrificeerde routes :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Palance » zo 15 dec 2013, 17:09

hogetoon schreef:1 keer in het jaar wordt de dienstregeling aangepast?
Nee, er zijn regelmatig kleinere tussentijdse aanpassingen. Bijvoorbeeld omdat een station tussentijds opent of het aanbod van passagiers vraagt om treinen toe te voegen of te laten schrappen.
En op de grotere stations met verbouwingen (Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, etc.) zijn ook nog met enige regelmaat spoorwisselingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Wally » zo 15 dec 2013, 17:22

sirdanilot schreef:Als de stroom uitvalt wordt het sowieso moeilijk om treinen te laten rijden op de voornaamste, geëlektrificeerde routes :roll:
Dat ligt er maar net aan: er kan best sprake zijn van een lokale stroomstoring waardoor wel de digitale middelen uitvallen, maar de treinen nog kunnen rijden. Het zijn ook aparte netten gezien de verschillende spanningen.

Verder lijkt me vooral een storing in het systeem dat de gegevens aanlevert een risico, want dan kun je alleen nog terugvallen op de gele vertrekstaten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Palance » zo 15 dec 2013, 17:27

En ik had in het Praathoekje al een voorbeeld gegeven van gisteren waarbij de digitale borden zeer zeker geen toegevoegde waarde hebben boven de analoge borden bij een (eenmalige) wijziging in de dientregeling.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door ConradM » zo 15 dec 2013, 17:31

Waarom niet de gele borden vervangen door een 1:1 digitale vervanger waarop snel kleine wijzigingen kunnen worden weergegeven, met de steeds verder zakkende prijs van schermen komt het punt dat dit goedkoper wordt dan papier heel snel dichterbij.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door sirdanilot » zo 15 dec 2013, 17:36

Of, zoals ik in het andere topic had beargumenteerd, van die vertrekstaten zoals je vroeger op Schiphol had.

(wellicht topics samenvoegen?)

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Bart217 » zo 15 dec 2013, 20:07

hogetoon schreef:NS wil de gele borden weghalen. Zo is niet meer duidelijk hoe laat de treinen vertrekken. Iedereen zou toch op internet zitten zo redeneert de NS. Alsof de website NS.nl altijd online is. Verder kun je op een elektronisch bord zien hoe laat de treinen vertrekken maar daar staan niet alle tijden vervolgens op, of die van de volgende dag. En als de stroom uitvalt zul je denk ik al helemaal niets meer kunnen zien. De papieren versie werkt altijd en ook als de stroom niet werkt. Ze hebben dan een onderzoek gedaan bij de NS en daaruit zou blijken dat er nog maar weinig mensen op de gele borden zien. Mijn ervaring is anders! Ik zie daar nog steeds mensen opkijken. Ik zou ze willen uitdagen door daar camera te gaan plaatsen! Dan pas kun je conclusies trekken!
NS wil de gele borden weghalen, maar wil er wel 1 per station laten staan. Dus al je verwachte problemen zijn daar volgens mij mee opgelost. Alleen moet je hooguit het hele eind naar dat ene bord lopen als je op het perron ontdekt dat de borden zijn uitgevallen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door sirdanilot » zo 15 dec 2013, 20:10

Ik heb wel eens meegemaakt dat de informatie op de panelen niet klopte/niet werd bijgewerkt door een storing. Toen werd gewoon álles omgeroepen (de trein van X uur X naar Y vertrekt van spoor Z), ook de mededeling dat de info niet klopte.

hogetoon
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 16:51

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door hogetoon » zo 15 dec 2013, 20:24

Of dat ik niet mocht instappen in de trein terwijl ik die trein wel moest hebben. Op het bord stond niet instappen. Gelukkig heb ik die informatie niet serieus genomen. Bij een volgende keer stapte ik ook gewoon in waarop de conducteur zei dat ik niet mocht instappen en dit op het bord stond. Waarop ik zei dat die informatie niet betrouwbaar is en de NS staat voor Nederlandse Smoesjes!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door waldo79 » zo 15 dec 2013, 20:50

^^ Er hangen al vrijwel overal schermen met vertrekkende treinen en die gele borden blijven voorlopig beschikbaar, zij het in een kleiner aantal.

Vindt het niet passend om de Spoorwegen hier zo af te schilderen :hap:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Palance » zo 15 dec 2013, 20:54

Inderdaad: Als een conducteur zegt dat je niet in mag stappen hoor je netjes buiten te blijven wachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door waldo79 » zo 15 dec 2013, 20:57

Ik hoop niet dat de gebruikersnaam hogetoon niet slaat op het karakter van de forummer
:denk:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Mark » zo 15 dec 2013, 21:02

Dit lijkt meer een topic specifiek om de NS af te zeiken dan voer voor een onderbouwde discussie.

En half Nederland las de berichtgeving ook weer zeer selectief natuurlijk. De gele borden gaan niet weg, hun aantal wordt alleen flink gereduceerd op elk station. Niet meer dan terecht. Merendeel van de reizigers zijn forensen en die weten wel van welk perron en hoelaat hun trein vertrekt. De toeristen plannen tegenwoordig vrijwel alles via internet en nemen al dan niet een uitdraai mee van hun reisschema. Het schamele aantal wat nog de gele borden dan gebruikt kan dan wel even in de hal van het station kijken. Is niks mis mee lijkt me.

En het argument van digitale borden die niet meer doen. Ik reis zo'n 5 jaar lang nu dagelijks met de trein, de keren dat de digitale borden (of toen er nog flapperkasten hingen) stuk waren zijn denk ik op 2 handen te tellen. Zeer incidenteel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Vinny » zo 15 dec 2013, 22:56

Vandaag nog nuttig gebruik gemaakt van de gele borden op Schiphol. Op de digitale schermen staan alleen de eerste 14 treinen die vertrekken. Die naar Leeuwarden was de 15e. Dan wil je dat natuurlijk wel even op een geel bord kunnen terugvinden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door sirdanilot » zo 15 dec 2013, 23:16

^ Als ik mijn trein niet op het bord zie staan betekent dat dat ik veel te vroeg ben en gerust nog een patatje of een kop koffie kan nemen ;)

Of, veel waarschijnlijker, dat ik net mijn trein heb gemist. Maar dan kan ik alsnog rustig een patatje/kop koffie nemen, dus het maakt niet uit ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door verfmeer95 » zo 15 dec 2013, 23:53

^^ Dat kan, tenzij die treinen allemaal binnen 5 minuten vertrekken. Dan zou het zomaar kunnen dat je trein wegrijdt terwijl jij in de rij voor de koffie staat.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door frenkievee » ma 16 dec 2013, 9:09

De Jager gaf de oplossing al. :mrgreen:

(van de site nu.nl)
met groet, Frank

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Peter » ma 16 dec 2013, 11:51

Op veel stoptreinstations kan het veel compacter. De tijden veranderen maar eens in de paar jaar. Hoogstens de uitzonderingen zijn interessant (zoals de eerste en laatste trein die vaak afwijkende bestemmingen, perrons en tijden hebben). Maar op stations als Amsterdam Centraal, Utrecht, maar ook Den Haag LvNOI is het toch wel erg handig als je kan zien naar welk perron je moet voor je aansluitende trein. En dan wil je vaak niet eerst naar de stationshal.

PS Op Schiphol besluit men pas op het laatste moment op welk perron de trein komt, maar dat ligt meestal wel per "eiland" vast. Hier is het inderdaad lastig te "gokken" waar de eerste trein naar bijv Amsterdam Centraal komt als dat kennelijk niet binnen 10 minuten is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Pino » ma 16 dec 2013, 12:06

Vinny schreef:Vandaag nog nuttig gebruik gemaakt van de gele borden op Schiphol. Op de digitale schermen staan alleen de eerste 14 treinen die vertrekken. Die naar Leeuwarden was de 15e. Dan wil je dat natuurlijk wel even op een geel bord kunnen terugvinden ;)
Op Schiphol heb je toch separate borden waarop voor belangrijke steden staat wanneer de eerste verbinding die kant uit gaat? Of staat Leeuwarden daar niet bij? Overigens vind ik vermelding van maar 14 treinen voor een station als Schiphol wat beperkt. Dit soort borden zou in mijn optiek ruim een halfuur vooruit moeten kijken. Daarmee heb je voor iedere reiziger wel de eerste verbinding te pakken. Met 14 kom je daar op Schiphol niet aan.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 dec 2013, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door sirdanilot » ma 16 dec 2013, 12:13

^ Die zijn dus verwijderd :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Vinny » ma 16 dec 2013, 12:22

Aha. Ik kon die borden niet meer vinden inderdaad. Dan is zo'n gele vertrekstaat erg handig dan weet je hoeveel tijd je nog hebt om wat te eten of drinken te halen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door sirdanilot » ma 16 dec 2013, 12:29

Ik zie dus liever dergelijke dynamische vertrekstaten terugkomen op alle grotere stations. Op kleine stations volstaan de papieren vertrekstaten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Rene » ma 16 dec 2013, 21:45

Die gele vertrekstaten zijn vooral een sta-in-de-weg bij menig cross-platform overstap.
Eén per station is meer dan genoeg. Voor de rest volstaan de CTA's en telefoonapps prima.
Wat mij betreft kunnen die gele vertrekstaten niet snel genoeg verdwijnen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Peter » di 17 dec 2013, 8:22

Als je maar 1 platform hebt per rijrichting (dus 1 of 2 sporen) kan je meestal wel af met een digitaal bord, mits die er zijn (ja lieve kinderen: we hebben nog treinhaltes zonder...), waar per spoor meestal de komende en 2e trein al staan aangegeven. Bij meerdere platforms heb je toch een overzichtsbord of gele vertrekstaten nodig. Op stations als Utrecht of Schiphol is het niet handig om eerst naar de centrale hal te moeten om te constateren dat je terug moet naar waar je vandaan kwam. Daar zijn gele borden per platform dus wel gewenst. Probleem is hoogstens als NS de perrontoewijzing dynamisch wil doen.

Als je alleen op zoek bent naar de laatste terugreismogelijkheid ben je toch afhankelijk van vertrekstaten, maar dan is eentje (voor een middelgroot station) wel voldoende. Je ziet ook dat er bij steeds meer bushaltes een digitaal bord hangt met wanneer de volgende bus/bussen komen, maar daarop kan je dus niet zien hoe laat de laatste gaat. Dan is het jammer als men de vertrektijden achterwege laat. Ook OV-sites als 9292 zijn tegenwoordig ingesteld op Apps en minder geschikt om uitgebreide reisopties op te zoeken voor de late avond, wat vroeger dus beter was.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Palance » di 17 dec 2013, 8:45

Peter schreef:Probleem is hoogstens als NS de perrontoewijzing dynamisch wil doen.
De enige plek waarvan ik weet waar dat nu gebeurt is Schiphol, maar dat is dan weliswaar telkens op een ander spoor, maar op hetzelfde perron. De vertrekstaten, de digitale reisinformatie en apps geven dat ook mooi aan (spoor 1-2 dan wel 5-6)
Rene schreef:Die gele vertrekstaten zijn vooral een sta-in-de-weg bij menig cross-platform overstap.
Nieuwe sport: de 100 meter hindernis-met-vertrekstaten :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door captain007 » di 17 dec 2013, 8:58

De nieuwe hindernissen zijn natuurlijk her en der wat van die in/uitcheck palen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele borden weg bij de NS

Bericht door Palance » di 17 dec 2013, 9:28

Die staan in de regel niet pontificaal op de perrons (een aantal stations uitgezonderd, zoals de nieuwe FyraIntercity Direct-palen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie