Waar heb jij gespoord?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door petervdveen » vr 16 jan 2015, 0:04

Ook weer even een update:

Afbeelding
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Bericht door Davy » ma 16 feb 2015, 17:48

Ik heb gisteren ook weer eens gespoord in Nederland, heb dit gereden:

Kapelle-Biezelinge - Leiden - Haarlem - Alkmaar - Amsterdam CS - Almere - Zwolle (via Hanzelijn) - Wijhe - Zwolle - Harderwijk - Rotterdam CS - Kapelle-Biezelinge

Het meest opmerkelijke vond ik het weidse en lege uitzicht die je had tussen Almere en Lelystad. Leek wel een steppelandschap...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door waldo79 » ma 16 feb 2015, 17:55

^^Dat is een flink stuk, Davy ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Bericht door Davy » ma 16 feb 2015, 18:02

Inderdaad. In de ochtend vroeg vertrokken, ik was om 23 uur thuis. Heb trouwens met zo'n Kruidvat-dagkaart gereisd. Bedoeling was nog een paar losse overwegen te filmen met oude bellen die nogal ver weg liggen (en ook ver uit elkaar) en me dit dus een sloot benzine bespaart: Alkmaar, Wijhe en Harderwijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Palance » ma 16 feb 2015, 18:08

Davy schreef:Het meest opmerkelijke vond ik het weidse en lege uitzicht die je had tussen Almere en Lelystad. Leek wel een steppelandschap...
De Oostvaardersplassen. Inderdaad een prachtig stuk om doorheen te treinen. Een wereld van verschil met het oerlelijke Almere en Lelystad :)

Ik heb zaterdag ook een ritje per trein gemaakt, Rotterdam-Groningen. Heenweg rechtstreeks, terugweg via Lelystad-Schiphol en daar de ICDirect naar Rotterdam terug.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 feb 2015, 10:10

Heb maandag met een bekende sinds lange tijd weer eens een stukje gespoord in Duitsland. Vanaf Wernigerode Hbf zijn we met de stoomtrein naar de Brocken (hoogste berg noord-Duitsland) gereden en weer terug. Op de heenweg moesten we daarbij overstappen in Drei Annen Hohne, waarbij drie stoomtreinen tegelijk op het station stonden met allemaal diverse bestemmingen. Voor iemand als mij die wel een zwak voor treinen heeft was dat natuurlijk geweldig! 8-) Geheel op eigen kracht en zonder tandrad klimt de stoomtrein in 34 kilometer 891 hoogtemeters, van 234 m in Wernigerode tot 1125 m op de Brocken. Desondanks carnaval was het niet echt druk en hadden we boven op de berg stralend weer!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 19 feb 2015, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door RSK » do 19 feb 2015, 10:20

^^ Dan heb je geluk gehad, net als ik. In de zomer van 2011 ben ik naar Braunlage op bakantie geweest, daarbij hoorde natuurlijk ook een stoomtreinreis van Drei Annen Hohne naar de Brocken, in mijn geval met wat verspreide wolken maar ook zon. Boven stond een bord over de weerwaarneming: gemiddeld 263 Nebeltage per jaar.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door N235 » za 21 feb 2015, 18:17

Afbeelding

Mijn lijntjes.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gespoord in Nederland?

Bericht door waldo79 » zo 08 mar 2015, 8:54

waldo79 schreef:Zeeland, Noord-Brabant, Utrecht en Limburg* heb ik inmiddels compleet afgezien van de stoomtrein Goes-Borssele.

Wat mist er nog:
Flevoland: Almere Muziekwijk- Lelystad Centrum
Groningen: alle nevenlijnen, behalve het stukje Groningen-Zuidbroek
Friesland: alle nevenlijnen, behalve het stukje Leeuwarden-Sneek
Drenthe: Emmerlijn
Overijssel: Emmerlijn ten oosten van Ommen, Almelo-Mariënberg, Hengelo - De Lutte grens, Hengelo - Es Drienerlo, Enschede - Glanerbrug grens en de stoomtrein bij Haaksbergen
Gelderland: VSM Apeldoorn-Dieren
Noord-Holland: Heerhugowaard - Hoorn en de stoomtram tussen Wognum en Medemblik
Zuid-Holland: Maassluis-West - Hoek van Holland-Strand en Waddinxveen - Alphen aan den Rijn, HSL Schiphol-Rotterdam en HSL bezuiden Breda
*afgezien van de grensbaanvakken naar Duitsland
20 juli 2014: rondje Achterhoek
7 maart 2015: Almere Muziekwijk - Almere Parkwijk

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door JB81 » do 12 mar 2015, 8:05

Poeh, in Nederland nog veel werk te verzetten. Vooral in het noorden en oosten. En nog wat grensoversteken.

Buitenlandse reizen zijn nog wel op te sommen:
- Roosendaal-Brussel-Lille-Londen
- Roosendaal-Antwerpen-Geel
- Maastricht-Liège-Vielsalm
- Arnhem-Köln
- Malgrat de Mar-Barcelona
- Deventer-Berlijn-Praag
- New York-Washington DC

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Palance » za 14 aug 2021, 16:06

*stof*

Ik was benieuwd of dit topic nog bestond - ja dus!

Ik heb vandaag het traject tussen Blauwkapel en Utrecht Maliebaan kunnen toevoegen aan mijn bespoorde trajecten vanwege een bezoek aan het daar gelegen welbekende museum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door boe! » za 14 aug 2021, 16:51

^^ Ik heb dat traject in 1996 een aantal keer per trein gereden. Omdat het spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht werd verbreed naar 4 sporen was dat gedeelte buiten gebruik. Tussen Amersfoort en Utrecht Centraal reden pendeltreinen die vanaf Blauwkapel via Maliebaan naar Lunetten reden (dat kon toen nog) en vanaf daar ging het naar Utrecht Centraal. Aangezien er kop gemaakt moest worden in Lunetten duurde de treinrit behoorlijk lang en dat was nog exclusief vertraging.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door waldo79 » za 14 aug 2021, 22:54

Ik mis nog met name in het noorden en oosten nog stukken.

Compleet:
*Noord- en Zuid-Holland (inclusief in reguliere dienst bereden bogen)
*Flevoland
*Gelderland
*Utrecht
*Noord-Brabant (behalve passage Breda over de HSL)
*Zeeland
*Limburg

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Chrysa » za 14 aug 2021, 23:07

Ik heb alles compleet, behalve Roodeschool - Eemshaven. Heb ook niet heel veel zin om 9 uur in de trein te zitten daarvoor. :lol:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Mark » za 14 aug 2021, 23:16

^^ Dat stukje ontbreekt ook nog op de lijst hier. Verder alles wel gehad, inclusief wat bijzondere stukken zoals de Betuweroute tussen Meteren en Elst (omleiding ICE), gehele Havenspoorlijn via de oude Botlekbrug (Wereldhavendagen) en wat bijzondere verbindingsbogen (zoals Diemen Zuid -> Bijlmer Arena, met een museumrit).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door waldo79 » za 14 aug 2021, 23:26

Oh ja, omleiding ICE heb ik ook. Diemen Zuid ArenA vanwege werkzaamheden bij Schiphol.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 aug 2021, 1:43

Ik heb na mijn studententijd nauwelijks meer in de trein gezeten. Gouda-Alphen aan den Rijn en de pendel naar Utrecht Maliebaan waren de enige trajecten die ik destijds miste, en nu nog steeds. Daar zijn Roodeschool-Eemshaven en Zuidbroek-Veendam bijgekomen. De rest van het reguliere net heb ik wel bereisd, inclusief alle grensoverschrijdende trajecten.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Sondermaut » zo 15 aug 2021, 11:04

Sinds ik student ben heb ik de volgende trajecten gehad:

- Dordrecht - Breda (Deel 1 van mijn vaste route naar school/stage)
- Breda - Tilburg (Deel 2 van mijn vaste route naar school/stage)
- Tilburg - 's-Hertogenbosch
- Dordrecht - Roosendaal
- Roosendaal - Breda
- Dordrecht - Rotterdam Centraal
- Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal
- HSL-Zuid tussen Zevenbergschenhoek en Barendrecht (alleen richting Rotterdam)

Daarvoor heb ik ook af en toe met de trein gereisd, het meest recent op de volgende trajecten:

- Tilburg - Eindhoven
- Eindhoven - Roermond
- Roermond - Maastricht
- Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal
- Den Haag HS - Leiden Centraal
- Leiden Centraal - Schiphol Airport
- Schiphol Airport - Amsterdam Centraal

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Davy » zo 15 aug 2021, 11:40

In Nederland heb ik alles wel zo'n beetje gehad qua reizigersspoor op de Maliebaan en Eemshaven na en misschien hier en daar een verbindingslus. Ik mis nog 1 stukje grensoverschrijdend traject: Venlo - Kaldenkirchen.

In België alles wel gehad behalve de grensovergangen naar Frankrijk. Ooit paar lijnen gehad die normaal geen reizigerstreinen zien maar gebruikt worden bij omleidingen, voorbeelden zijn L36A onder Luik door en een gedeelte van de Montzenroute. Voor wie deze laatste ook eens per trein wil doen is het nu trouwens het moment: door de overstromingsschade is L37 Luik tot Pepinster momenteel onderbroken en de IC Oostende <> Welkenraedt spoort om via Visé over de Montzen naar Welkenraedt.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door kees » zo 15 aug 2021, 12:26

Laatst zag ik bij 'De Slimste Mens' de vraag voorbij komen wat de huidige benaming is van stoptreinen. Het antwoord was 'sprinter'.
Voor mij is dat al een benaming die ik al van kindsaf aan ken, maar dat heeft ermee te maken dat ik langs de Hofpleinlijn ben opgegroeid en dit traject, tezamen met de Zoetermeer-rechtsom en linksom lijntjes altijd al sprinters hebben geheten, sinds ik me kan herinneren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Rein » zo 15 aug 2021, 12:42

In het verleden was ‘stoptrein’ de naam van de vorm van vervoer (vs sneltrein en intercity) en ‘sprinter’ de naam van een type materieel. Een stoptreindienst kon met sprintermaterieel gereden worden, maar bijvoorbeeld ook met Mat 64 treinen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Palance » zo 15 aug 2021, 12:56

Tegenwoordig is een intercity wat vroeger een sneltrein was.

De IC Rotterdam naar Leiden bijvoorbeeld stopte ‘vroeger’ enkel in Den Haag HS. Daar zijn ondertussen Schiedam Centrum, Delft, en Laan van NOI bijgekomen. En zo zijn er wel meer nep-IC’s
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door Wouter N14 » zo 15 aug 2021, 13:00

^^ Dat doen ze zelfs met het materieel. (V)IRM was nooit ontworpen als intecitymaterieel en dat blijkt ook uit het gegeven dat ze veel minder comfortabel zijn dan écht IC-materieel zoals de Koploper en waarschijnlijk ook de Hondekop, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door PeterSchoeber » zo 15 aug 2021, 13:28

boe! schreef: za 14 aug 2021, 16:51 ^^ Ik heb dat traject in 1996 een aantal keer per trein gereden. Omdat het spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht werd verbreed naar 4 sporen was dat gedeelte buiten gebruik. Tussen Amersfoort en Utrecht Centraal reden pendeltreinen die vanaf Blauwkapel via Maliebaan naar Lunetten reden (dat kon toen nog) en vanaf daar ging het naar Utrecht Centraal. Aangezien er kop gemaakt moest worden in Lunetten duurde de treinrit behoorlijk lang en dat was nog exclusief vertraging.
De door jouw genoemde werkzaamheden, en omleidingen, vonden vooral in 1993 en 1994 plaats. Het betroffen treinen van de gewone dienstregeling die met een half uur extra reistijd werden omgeleid via de Maliebaanlijn.

Enkele plaatjes van de omgeleide treinen.
Afbeelding08446325-10301 Utrecht Blauwkapel 24 april 1993

by peter_schoeber, on Flickr

Afbeelding08446283-10296 Utrecht Maliebaan 24 april 1993

by peter_schoeber, on Flickr

Afbeelding08446272-10276 Utrecht Lunetten 24 april 1993

by peter_schoeber, on Flickr

En uiteraard heb ik ook plaatjes van de werkzaamheden.

Afbeelding88411111-10324 Utrecht 24 april 1994

by peter_schoeber, on Flickr

Afbeelding88411114-10328 Utrecht 24 april 1994

by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie