Waar heb jij gespoord?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: Waar heb jij gespoord?

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 16:13

De bus naar Science park lijkt me een vrij slecht argument, daar busroutes flexibel zijn (kan best van science park naar duivendrecht gaan rijden of zo) en Science park ook al een station heeft voor een groot deel van de reizigers.

De twee metrohaltes tussen Duivendrecht en Amstel maken nu echt niet een heel groot verschil, zoveel tijd kost dat niet.

Rest de frequentie van de metro en de overstap op de tram. Dat Duivendrechtstation geen tram heeft is natuurlijk een nadeel, maar reizigers kunnen ook doorridjden tot Centraal en daar met de tram, of met de metro naar een tramoverstap reizen (of de sprinter pakken). Met de komst van de N/Z lijn wordt de metro belangrijker ten koste van de tram (immers wordt een groter deel van de stad bereikbaar met de metro). Er zullen ook meer treinen naar Zuid gaan rijden, zodat men makkelijker kan overstappen op de nieuwe N/Z lijn.
De frequentie van metro 54 kan natuurlijk worden opgehoogd ten koste van metro Amstelveen - Amsterdam Centraal. Die directe verbinding wordt met de noord-zuidlijn minder belangrijk.

Een intercitystop op Bijlmer/Arena is ook niet nodig als de trein al op Duivendrecht stopt (met de metro of stoptrein ben je zo weer op Bijlmer Arena), dit scheelt ook tijd. De treinen die via de boog gaan kunnen er natuurlijk wel stoppen.

Al met al lijkt me dat Duivendrecht weer wat belangrijker wordt door de Noord-Zuidlijn, ten koste van Amstel.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 08 jul 2014, 16:26

Toevallig kwam ik weer eens op dit topic uit. Nu ik er over nadenk, spoor ik al een hele tijd niet meer. Op een enkeltje Woerden-Bodegraven na (vorige maand) was mijn laatste rit vorig jaar 11 juli, toen ik met mijn verloofde en beste vriend een Monopoly-tour maakte. Daarbij hebben we alle straten uit het spel (voor zover mogelijk) bezocht en een groepsfoto met het straatnaambord gemaakt. Dat was dus een reis Bodegraven - Utrecht - Arnhem - Groningen - Amsterdam - Haarlem - Den Haag - Vlaardingen (Stations West en Oost) - Rotterdam (Tevens stations Zuid en Noord) - Bodegraven. De andere vakjes hebben we ook op een zekere manier uitgebeeld. Al met al was het een leuk themadagje, maar in het dagelijks gebruik is de trein totaal onpraktisch voor mij. Sinds ik een motor heb, kan ik daarmee al naar gelang de drukte op de weg zo'n 65 à 90% van de reistijd naar mijn studie besparen. Daar weegt zelfs het voordeel van vrij reizen niet tegenop.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 16:34

Tsja, een motor of auto is inderdaad een stuk praktischer, maar ook een heel stuk duurder. Verreweg de meeste studenten kiezen er toch voor om hun geld ergens anders aan te besteden, en voor het vervoer te behelpen met de trein. Je bespaart er per maand toch echt een hele hoop mee.

Dit geldt al helemaal als je universiteit betaald parkeren heeft (zoals Leiden). Bovendien zijn de meeste onderwijsinstellingen prima te bereiken met het OV.

Of gewoon op kamers gaan natuurlijk. Maar dat is alleen leuk in een studentenstad zoals Leiden of Utrecht, en niet als je ergens in de provincie HBO doet ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 16:37

Wel verwacht ik dat als de OV kaart voor studenten wordt afgeschaft, dat heel veel studenten een autootje gaan kopen, eventueel samen met iemand anders gaan pendelen. Veel meer studenten zullen er niet door op kamers gaan simpelweg omdat er nu al niet genoeg kamers zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 jul 2014, 16:59

Ik vraag me dan af waar studenten het geld vandaan halen voor een autootje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 08 jul 2014, 17:12

RSK schreef:Toevallig kwam ik weer eens op dit topic uit. Nu ik er over nadenk, spoor ik al een hele tijd niet meer.
Als je het zelf zegt... :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 17:46

Palance schreef:Ik vraag me dan af waar studenten het geld vandaan halen voor een autootje.
Waar gaan ze het geld vandaan halen om (zelfs met korting) met het OV te reizen? Vaak zal zo'n autootje goedkoper zijn. Geldgebrek valt altijd op te lossen door meer te werken of door bij te lenen. Of door simpelweg niet te gaan studeren (wat dus gelijk het hele probleem is van het onzalige plan van sociaal leenstelsel + ov afscahffen; het is het een of het ander).

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 08 jul 2014, 17:58

Ds79m schreef:Als je het zelf zegt... :p
Slechts zelden maak ik een onbewuste woordgrap. Een beetje zelfspot moet kunnen, nietwaar? ;)
sirdanilot schreef:Tsja, een motor of auto is inderdaad een stuk praktischer, maar ook een heel stuk duurder.
Dat de motor duur zou zijn, hoor ik vaker. Zo ervaar ik het echter niet, dus met enig vergelijkend rekenwerk zou ik die fabel graag even ontkrachten.
  • Mijn wegenbelasting bedraagt €124 euro per jaar, waar een gemiddelde kleine auto op €424 uitkomt.
  • Qua verzekering (WA+Diefstal) betaal ik €195 per jaar, waar een kleine auto mij toch al snel rond de €700 zou kosten.
  • Mijn praktijkverbruik ligt rond 1 op 28, waar kleine auto's tegenwoordig vaak 'slechts' rond 1 op 20 zitten.
  • De nieuwprijs van mijn motor ligt rond de €5.000, waar kleine auto's vaak rond het dubbele uitkomen.
  • Betaald parkeren heb ik nog nergens meegemaakt. Evenmin op de universiteit als in verschillende binnensteden.
In ieder geval qua concrete vaste lasten kom ik met de motor op ruim €25 per maand. Voor een kleine auto is dat ruim €90 per maand. Daarnaast impliceert de lagere aanschafprijs ook lagere afschrijvingskosten. Ook is het prettig dat je in files net iets flexibeler bent, een voorrecht dat helaas door sommigen wordt misbruikt om als een achterlijke tussen de rij door te stuiven. De auto wint het dan wellicht qua mogelijkheden voor bagage, maar die heb je in het OV natuurlijk ook niet echt.

Tegen een gratis OV-kaart kun je getalsmatig niet op, maar zodra je buiten je vrije reisdagen op pad gaat, gaat het hard met de kosten. Zelfs met korting kost een retourtje Rotterdam mij al €10,80. Met de motor is dat anno hodie zo'n €3,50 aan benzine. Een grote tekortkoming aan het OV is daarnaast de bereikbaarheid van relatief afgelegen gebieden. Ik kan me nog de rampspoed herinneren van een bezoek per OV aan Ameide, op een koude vrijdagavond. En dan zijn er nog beroerdere locaties om 'openbaar' te bereizen. Maar dat hoef ik iemand uit Zeeuws-Vlaanderen niet uit te leggen, toch? ;)

De grootste kostenpost voor het motorrijden is vandaag de dag het rijbewijs geworden, aangezien je nu (wanneer je voor je 24e begint) meerdere keren moet afrijden voor je een volwaardig rijbewijs hebt. Dat speelde in mijn tijd nog niet. Aan de andere kant is het een eenmalige investering, waar je de rest van je leven plezier van hebt. Zoals met alle uitgaven is het een afweging, ik ben erg blij met mijn mobiliteit. Een ander neemt genoegen met zijn OV-kaart en spendeert hetzelfde bedrag aan bier en/of kamerhuur.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 08 jul 2014, 19:01

^^ Qua maandelijkse kosten kan ik me zeker voorstellen dat het een alternatief is, maar ik mis naast gebrek aan bagageruimte en comfort nog een ander veel groter nadeel en dat is veiligheid. Al rij je nog zo netjes en voorzichtig: op 2 wielen is de kans op serieus letsel levensgroot als het een keer mis gaat.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 20:43

Zit je dan met je rugzakje met boeken op de motor elke dag naar de uni? Lijkt mij toch moeilijk voor te stellen...

Verder zou ik niet weten waar je bijvoorbeeld bij mijn faculteit een motor kwijt zou mogen/kunnen, tussen de fietsen mag volgens mij niet en voor de auto's is parkeren betaald. Maar daar zal vaak wel een oplossing voor zijn...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 jul 2014, 20:56

sirdanilot schreef:
Palance schreef:Ik vraag me dan af waar studenten het geld vandaan halen voor een autootje.
Waar gaan ze het geld vandaan halen om (zelfs met korting) met het OV te reizen? Vaak zal zo'n autootje goedkoper zijn.
Ik vraag het me af. Een tweedehandsje hoeft niet veel te kosten, maar dan heb je wel heel veel onderhoudskosten. Op korte afstanden kun je op reiskosten bezuinigen door gewoon de fiets te pakken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 08 jul 2014, 21:53

^^ Een OV-jaarkaart kost tegenwoordig 4.400 euro per jaar. Dat is bijna 400 euro per maand, daar kun je best een aardig tweedehandsje voor rijden...

Daarbij kost het OV in veel gevallen gewoon 2-3 keer zo veel tijd om ergens te komen, dus zelfs met OV jaarkaart kan ik me voorstellen dat sommigen er toch nog een auto bij houden, als dat financieel mogelijk is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 22:03

Ik ken mensen die tot ver in hun studententijd nog elke dag moeten rijzen, bijvoorbeeld van Tilburg naar Leiden of van Veenendaal naar Leiden of zo. Ga jij dat op de fiets doen?

Dan kun je wel zeggen 'ga op kamers', en de meesten doen dat uiteindelijk ook wel, maar veel kamers zijn er niet te vinden in Leiden en laat staan in Utrecht of Amsterdam. Ik ben laatst verhuisd en heb ook maar met moeite iets nieuws gevonden, en dat terwijl ik na enkele jaren studeren allerlei connecties e.d. heb. Probeer er als eerstejaars die niemand kent maar eens tussen te komen.

Mij is dit destijds wel gelukt door een wonderbaarlijke speling van het 'lot', maar niet iedereen heeft zo veel 'geluk' (als je daar al in gelooft ;) ).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 jul 2014, 22:05

Die OV-kaart kan goedkoper, er zal echt niemand zijn die een kaart nodig heeft waarmee je echt in elke uithoek van het land kunt komen, vaak is het toch gelimiteerd tot een bepaalde route of een omgeving.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 22:08

Je ziet het nu al met studenten die in de Master fase zitten, die zijn vaak ook wat ouder, en gaan zodra de ov jaarkaart afloopt een auto kopen. Ken iemand die dat doet.

Lijkt mij wellicht ook wat, in het tweede jaar van mijn master heb ik namelijk ook geen OV meer, maar de vraag is nog of dit nodig is (kans zit erin dat ik niet zo veel hoef te reizen dan).

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 08 jul 2014, 22:22

sirdanilot schreef:Ik ken mensen die tot ver in hun studententijd nog elke dag moeten rijzen
Op de verwarming met een theedoek erover? Ik wist niet dat je mensen als deeg kon gebruiken om brood te bakken. :mrgreen:
Dan kun je wel zeggen 'ga op kamers', en de meesten doen dat uiteindelijk ook wel, maar veel kamers zijn er niet te vinden in Leiden en laat staan in Utrecht of Amsterdam. Ik ben laatst verhuisd en heb ook maar met moeite iets nieuws gevonden, en dat terwijl ik na enkele jaren studeren allerlei connecties e.d. heb. Probeer er als eerstejaars die niemand kent maar eens tussen te komen.

Mij is dit destijds wel gelukt door een wonderbaarlijke speling van het 'lot', maar niet iedereen heeft zo veel 'geluk' (als je daar al in gelooft ;) ).
Zonder geluk vaart niemand wel. Ik heb met mijn appartementje ook veel geluk gehad, nu staan er een lading mensen op de wachtlijst daar wordt je misselijk van.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 jul 2014, 23:02

Ik dacht nog, zal ik m'n typfout verbeteren, maar ik dacht die wegenforummers komen vast met een leuke woordgrap ;)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 09 jul 2014, 0:31

sirdanilot schreef:Zit je dan met je rugzakje met boeken op de motor elke dag naar de uni? Lijkt mij toch moeilijk voor te stellen...

Verder zou ik niet weten waar je bijvoorbeeld bij mijn faculteit een motor kwijt zou mogen/kunnen, tussen de fietsen mag volgens mij niet en voor de auto's is parkeren betaald. Maar daar zal vaak wel een oplossing voor zijn...
Achterop zit een topkoffer met daarin een schoudertas. Die tas bevat mijn laptop, schrijfgerei, de relevante boeken voor die dag en iets te eten en drinken. Als ik aankom, haal ik de tas eruit en doe ik helm en handschoenen er in. Parkeren is bij de Erasmus geen enkel probleem; motoren en brommers staan op Woudestein óf in de speciale stalling aan de Collegelaan, óf aan de zijkant van het Tinbergenplaza. Waar ik hem bij jouw universiteit zou parkeren, durf ik niet te zeggen. Geen idee waar in Leiden dat is. ;)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 jul 2014, 2:16

Helm en handschoenen. En je motorbroek en jas dan? Ik blijf het jammer vinden dat motorkleding nog steeds niet verplicht is. Maar goed, dit alles heeft natuurlijk vrij weinig te maken met waar mensen gespoord hebben :!:
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 09 jul 2014, 8:53

Die trek ik binnen pas uit, net zoals de meesten bij een gewone jas doen. Heeft allemaal minder en minder met treinen te maken, maar wilde het toch nog even kwijt om misverstanden te voorkomen. ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 jul 2014, 17:04

Terug naar de bereisde spoorlijnen:
Met een ommetje naar Winterswijk heb ik mijn huisprovincie compleet.

Compleet bereden heb ik nu:
Utrecht
Noord-Brabant
Limburg
Gelderland
Zeeland

Van Zuid-Holland mist enkel Maassluis-West naar Hoek van Holland Strand. Van Noord-Holland van Hoorn naar Heerhugowaard.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 24 jul 2014, 11:32

De enige provincies die ik compleet heb zijn Zeeland (niet zo moeilijk met één lijn) en Flevoland (dito) denk ik. Maar Zeeland niet eens in één keer en de enige keer dat ik naar Vlissingen ben geweest met de trein was echt héél erg lang geleden.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » wo 30 jul 2014, 10:39

Oehh ik heb dit topic helemaal nog niet gezien! Mooi moment om mij treinlijnen hier neer tr zetten: venlo --> den haag, Roermond --> nijmegen, Den haag --> schiphol, Maastricht --> alkmaar en een duitse venlo --> hamm omdat het in nederland begint zet ik die er toch bij
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 02 sep 2014, 16:19

Mijn spoorkaart is weer wat uitgebreid sinds de openingspost:

Afbeelding

Nieuw:
- Breda <-> Roosendaal
- 's-Hertogenbosch <-> Eindhoven
- Utrecht Centraal <-> Rhenen
Enne gojje mins blieft altied leave.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » wo 24 dec 2014, 10:45

Beste allen,

Laat ik, als spoorwegliefhebber, ook maar eens een duit(je) in dit zakje doen. Om de lijst niet te lang te maken kan ik beter een lijstje opnoemen waar ik met de reguliere trein niet ben geweest. M.u.v. de Hanzelijn, tussen Lelystad en Zwolle en de HSL-Zuid heb ik alle reizigersbaanvakken in ons land, al of niet frequent, bereden.

Buiten de reguliere lijnen heb ik, onder het motto waar rails liggen kunnen treinen rijden, vele tientallen goederenlijnen bereden met speciale excursietreinen. Veel van die excursies had ik overigens zelf georganiseerd. Een bloemlezing uit de door mij bereden baanvakken grosso mode van noord naar zuid.

- havenspoorlijn van Delfzijl
- havenspoorlijn naar de Eemshaven
- Groningen-Drachten
-Groningen-Stadskanaal
- Leeuwarden-Stiens
- Raccordement Akzo in Emmen
- Nieuw Amsterdam-Schoonenbeek (aansluiting olie)
- havenspoorlijn van Nieuw Amsterdam
- raccordement Akzo in Hengelo
- straatspoor in Deventer
- havenspoorlijn Harderwijk
- vele sporen in de Amsterdamse haven o.a. nog in de Rietlanden en de strekdam
- Havenspoorlijn naar de 1e Maasvlakte
- vele havensporen in Rotterdam, Dordrecht en Dordrecht Industrie.
- van Lage Zwaluwe naar Oosterhout weststad alsmede naar industrieterrein Moerdijk
- Via Antwerpen diverse lijnen in Zeeuws Vlaanderen
- Boxtel Veghel
- Nijmegen Kleef
- Weert Budel Neerpelt
- Lanaken - Maastricht
- Sittard Born

En zo vast nog de nodige andere raccordementjes die ik vergeten ben.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 dec 2014, 10:51

^^ Veel bijzondere sporen ;)

Ik heb, ondanks het bezit van een NS Businesscard, al 8 jaar niet meer met het OV gereisd... Daarvoor ging ik af en toe met de trein, en tijdens de studententijd heb ik bijna alles gehad met de OV Studentenkaart.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2014, 13:13

PeterSchoeber schreef:- Nijmegen Kleef
In de tijd dat ik veel met de trein reisde, was dat nog een reizigersspoorlijn met dienstregeling. Ben er destijds nog met een D-trein overheen geweest van Amsterdam naar Keulen, en ook op de laatste dag van exploitatie was het daar nog een drukke bedoening.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » wo 24 dec 2014, 14:49

Even mijn kaartje bijgewerkt na eergisteren en gisteren weer gespoord te hebben.

Afbeelding

Groter formaat

De lege versie van deze spoorkaart is trouwens hier te downloaden!
https://www.ns.nl/binaries/content/asse ... verted.pdf
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » do 25 dec 2014, 23:27

Zo, ik zal mijn bescheiden treinervaring hier ook even delen. Treinen hebben me altijd al geïnteresseerd; toen ik klein was ging ik al graag bij de spoorlijnen en de stations kijken. Door de jaren heen is die interesse wat afgezwakt en dat heeft zich nog sterker doorgezet na het behalen van mijn rijbewijs in 2012. Over deze sporen heb ik tot nu toe gereisd:

Afbeelding

Niet heel erg veel, zeker niet als je het vergelijkt met wat ik met de auto zelf heb gereden:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Maakt de verschuiving tussen de interesses wel duidelijk!

Myquandro
dorpsstraat

Bericht door Myquandro » do 15 jan 2015, 16:50

Mijn spoorkaart ook maar eens even gemaakt. Reis veel met de trein en heb de meeste trajecten wel gehad.

Trajecten die ik gereden heb zijn volledig gekleurd evenals de stations waar ik heb gelopen. Stations die doorzichtig zijn ben ik wel gepasseerd, maar nog nooit uitgestapt.

Afbeelding