dynamische tarieven treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Chris » wo 23 apr 2014, 11:01

http://nos.nl/artikel/639097-ns-wil-duu ... spits.html

De NS wil duurdere treinkaartjes in de spits;

Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd.

Dit concept van "pricing off lower value trips" bestaat internationaal al jaren op wegen (bijv. de congestieheffingen in Singapore, Stockholm en Göteborg en op tolstroken in de Verenigde Staten).

Ik vraag me af of het echt gaat werken. Inherent aan spoorvervoer zijn relatief kortdurende pieken in de vraag. Een groot deel van de reizigers zal er geen impact van ondervinden (bijv. OV-studentenkaarten en trajectkaarten die door de werkgever vergoed worden). Economisch gezien is het wel zinvol om de piek wat te verminderen om inefficiënt gebruik van materieel en personeel te reduceren. Maar mensen reizen vaak niet vrijwillig in de spits en een ander probleem is dat de gemiddelde treinreis meer dan 60 minuten duurt, waardoor het lastiger is te schuiven met pieken dan bijvoorbeeld met de auto (waar de gemiddelde reistijd ongeveer 27 minuten is).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 apr 2014, 11:20

Tja, de NS hoorde dat de boetes bij slecht presteren omhoog gingen dus besluit men de kaartjes maar eens duurder te maken. Ik heb er (nog) geen last van wil men het invoeren, maar het lijkt mij onacceptabel: je betaalt je nu al scheel terwijl het comfort door de volle treinen niet bepaald hoog te noemen is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Peter » wo 23 apr 2014, 11:24

Ik denk dat een gemiddelde treinreis in de spits maar 20-30 minuten is of zo. Over de hele dag wellicht wel 60 minuten.

Ik vraag mij af hoe ze dit willen doen met (vooraf betaalde) treinkaartjes. Wellicht fysieke kortingskaartjes (zoals nu 40%, maar dan 20% voor niet kortingkaarthouders), die alleen buiten de spits gevalideerd kunnen worden als ze toch verchipt worden.

PS: ik ga ervan uit dat er een algemene dalkorting komt van 20-25% op de spitsprijs die 10% hoger wordt dan nu. Wordt de oude kortingskaart wel een stuk minder interessant als die 40% blijft
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Rene » wo 23 apr 2014, 12:30

Een gunstiger spits-dal-verhouding is wellicht al te krijgen door eens te kijken naar de aanvangstijden van verschillende hogere scholen in de steden. Zolang alle studenten om 8.30 uur moeten beginnen, zal het alleen maar een lastenverzwaring opleveren voor de ouders van die studenten...

Overigens ben ik er wel een voorstander van om de scheefte tussen spits en dal in het OV aan te pakken. Wie in de spits met het OV reist, betaalt maar een fractie van de werkelijke kosten en belast zo de maatschappelijke middelen enorm, wat simpelweg opgevangen moet worden door hogere belastingen voor iedereen, ook alle mensen die nooit in het OV zitten - en dat zijn er vele malen meer dan de OV gebruikers. De clou zit er echter wel in dat er een alternatief moet zijn - en als alle hogere scholen rond hetzelfde tijdstip blijven beginnen, dan levert het (behalve extra inkomsten) niks op. Dan zal de scheefte er namelijk niet beter verdeeld door worden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door RSK » wo 23 apr 2014, 12:45

Chris schreef:Een groot deel van de reizigers zal er geen impact van ondervinden (bijv. OV-studentenkaarten en trajectkaarten die door de werkgever vergoed worden).
Trajectkaarten worden wel degelijk aangepakt, met een stijging van 6%. Of de werkgevers dat zo lief blijven subsidiëren, is natuurlijk maar de vraag. Sommige mensen krijgen een kilometervergoeding van 19 cent, dus die merken de prijsstijging wel in de portemonnee. Ook ben ik benieuwd hoe dit uitwerkt als je een trajectkaart hebt voor in de daluren. Dan wordt het (uitgaande van een prijsdaling van 12%) misschien wel aantrekkelijker om met losse kaartjes te gaan reizen.

Verder zou ik in plaats van deze prijsstijging liever zien dat er specifiek voor spitstreinen 'goedkope' (tweedehands) treinen worden aangeschaft voor extra capaciteit. Dat heet: rijtuigen met een spartaanse inrichting; plastic (klap)stoeltjes, geen toilet en meer staanplaatsen. Een beetje metro-achtig dus. Die stammetjes kunnen dan gedurende de spits toegevoegd worden, zonder dat ze daarbuiten buitengewoon veel kosten. Nu moeten er veel relatief dure (en luxe) treinstellen aangeschaft worden om iedereen een acceptabel plekje te geven. Terwijl het enige wat de gemiddelde spitsreiziger vraagt, is om punctueel en niet als een beest te worden vervoerd naar zijn werk.

Met deze tariefsdifferentiatie bereik je slechts dat de mensen die flexibel zijn wellicht de spits mijden. Maar veel werkgevers (en opleidingsinstituten, zoals Rene terecht aankaart) bieden die flexibiliteit niet, dus is het ofwel een lastenverzwaring, ofwel een campagne om iedereen de auto in te jagen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door waldo79 » wo 23 apr 2014, 13:02

Dat heet: rijtuigen met een spartaanse inrichting; plastic (klap)stoeltjes, geen toilet en meer staanplaatsen.
Dat bestaat al in de vorm van SGM-2 :yes:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Palance » wo 23 apr 2014, 13:28

RSK schreef: Met deze tariefsdifferentiatie bereik je slechts dat de mensen die flexibel zijn wellicht de spits mijden. Maar veel werkgevers en opleidingsinstituten bieden die flexibiliteit niet, dus is het ofwel een lastenverzwaring, ofwel een campagne om iedereen de auto in te jagen.
Misschien wordt het dan eenst tijd dat die opleidingsinstituten en werkgevers ook eens gaan nadenken en zich niet star richten op die 9.00 uur. Het is dan overigens nog wel de vraag hoe 'spits' gedefineerd wordt. Mijn werkgever is al behoorlijk flexibel met aanvangstijden tussen 7.00 en 9.30 uur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door captain007 » wo 23 apr 2014, 13:38

^^ Verwacht 6:00 - 9:00 en tussen 16:00 - 19:00. Maar veel meer rek zit er natuurlijk ook niet in. Je kunt niet verwachten dat mensen nog later gaan vertrekken, want je hele dagindeling is dan naar de knoppen (al helemaal dramatisch bij gezinnen, etc). Overigens wel grappig om die protestgeluiden nu te horen, terwijl als er kilometerheffing met spitsheffing zou komen voor automobilisten dezelfde partijen (D66, CDA, GroenLinks) die nu mopperen staan te juichen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door boe! » wo 23 apr 2014, 14:05

NS definieert de spits als volgt:
Spits: werkdagen 6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur
Ik wil best wel vòòr de ochtendspits (in de daluren) naar mijn werk, maar dan rijden er nog geen treinen. :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Palance » wo 23 apr 2014, 14:07

Ik reis voornamelijk in de daluren op eigen kosten met de trein (dagjes uit enzo), dus heel erg vind ik het niet :)
Zouden de andere OV-bedrijven ook vergelijkbare acties gaan doen? Zoals je al zei, veel rek zit er niet in.

En dat sommige partijen juichen en sommigen niet, tsja, dat is niet vreemd natuurlijk. :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Rene » wo 23 apr 2014, 15:02

RSK schreef:Verder zou ik in plaats van deze prijsstijging liever zien dat er specifiek voor spitstreinen 'goedkope' (tweedehands) treinen worden aangeschaft voor extra capaciteit. Dat heet: rijtuigen met een spartaanse inrichting; plastic (klap)stoeltjes, geen toilet en meer staanplaatsen. Een beetje metro-achtig dus. Die stammetjes kunnen dan gedurende de spits toegevoegd worden, zonder dat ze daarbuiten buitengewoon veel kosten.
Apart materieel voor de spits dat buiten de spits niet gebruikt wordt is duur. In die zin kun je de extra vloot beter uit algemeen inzetbaar materieel laten bestaan. Maar de kosten van materieel zijn desondanks niet de grote kostenpost van OV in de spits. Het gros van de kosten zit simpelweg in personeelsuren en de kosten van de extra infra. Vooral wissels maken railvervoer erg kostbaar in onderhoud, en hoe meer spitsvervoer, hoe meer wissels je nodig hebt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door RSK » wo 23 apr 2014, 15:11

^^ Het gaat mij er om dat er nu buiten de spits behoorlijke aantallen 'nieuwe' treinen aan de kant staan, die niet aangeschaft hadden hoeven worden indien er niet zo'n piek was in de spits. Aangezien je die spitstijden toch zult houden, lijkt het me beter om te anticiperen op efficiënt en goedkoop materieel voor het spitsvervoer. Daarnaast stellen de partijen die niet blij zijn met deze maatregel (met name de SP) voor om dan maar meer treinen te laten rijden. De genoemde personeelskosten rijzen dan natuurlijk helemaal de pan uit, het is goedkoper om bestaande treinen naar vraag te verlengen (eventueel verhogen, meer dubbeldekkers).

Dat wissels het spoor duur maken, is denk ik een feit. Dat is hetzelfde als conflictvrije linksafslaande bewegingen op wegen. ProRail heeft dat overigens ontdekt en ziet er al enige tijd brood in om zoveel mogelijk wissels vast te leggen of te saneren. Gevolg is dat er straks op een aantal grote stations geen mogelijkheden meer zijn om treinen om te leiden over een ander spoor, zodat een enkel probleempje leidt tot een complete gridlock.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door boe! » wo 23 apr 2014, 15:21

RSK schreef:het is goedkoper om bestaande treinen naar vraag te verlengen (eventueel verhogen, meer dubbeldekkers).
Tot het moment dat het perron te kort is. Waar laat ik 10 bakken dubbeldekker op station Bodegraven?
ProRail heeft dat overigens ontdekt en ziet er al enige tijd brood in om zoveel mogelijk wissels vast te leggen of te saneren. Gevolg is dat er straks op een aantal grote stations geen mogelijkheden meer zijn om treinen om te leiden over een ander spoor, zodat een enkel probleempje leidt tot een complete gridlock.
Nee, dat betekent dat één corridor er meteen volledig uitligt, waar je vroeger via andere sporen kon doorrijden. Voor andere corridors heeft zo'n storing dan geen effect.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door RSK » wo 23 apr 2014, 15:30

^^ Voorlopig vertikt men het om zelfs maar 8 bakken dubbeldekker te laten rijden, het komt zeer geregeld voor dat de drukste trein van de spits zelfs met 6 bakken enkeldeks wordt gereden. Je hebt wel een punt dat er een limiet is aan het verlengen van treinen, maar dat geldt maar voor bepaalde trajecten. Daarnaast staat er een flinke vloot DubbelDeks Materieel (DDM) aan de kant, evenals daarmee compatibele locomotieven.

Verder klinkt het heel prettig dat de schade beperkt blijft tot één corridor, maar als dat betekent dat één defect bij Houten straks betekent dat je geen treinen meer kunt rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, dan moet je je toch afvragen of dat gewenst is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Rene » wo 23 apr 2014, 15:46

Prorail heeft jarenlang ingezet op redundantie, met als gevolg wissels die zelden werden bereden. Vergelijk het dat je op veel plekken in het land cado's zou maken tussen beide richtingsbanen van een snelweg, maar wel met een volledig automatische, op afstand bedienbare VeVa erin. Dat zou RWS een vermogen hebben gekost. Bovendien is er sprake van dat de dienstregeling op veel trajecten is verdicht - echter niet met een simpele verdichting van één dienst, maar met een andere treindienst die voor een deel hetzelfde traject aflegt. Dat kost ook veel wissels. In plaats van elk kwartier een enkeldekstrein is elk half uur een evenlange dubbeldekker een zinniger maatregel. Wat zien we nu ? Dubbeldekkers staan aan de kant, en enkeldeks SLT'tjes barsten uit hun voegen... Ik denk dat als reizigers zouden moeten kiezen tussen elk kwartier een trein, maar een 10-20% duurder treinkaartje, of geen verhoging maar de frequentie terug naar 2x/uur, dat velen eieren voor hun geld kiezen, en een extra overstap tijd van 10-15 minuten wel accepteren. (Bovendien wordt de dienstregeling robuuster met minder treinen op hetzelfde spoor - voor de invoering van IC'90 viel er in de jaren '80 echt nooit een trein uit, en kon er ondanks de veel beperktere infrastructuur wel veel beter op tijd worden gereden.)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door waldo79 » wo 23 apr 2014, 16:37

Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom men valt over dit voorstel van de NS :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door boe! » wo 23 apr 2014, 16:47

^^ Als ditzelfde concept was voorgesteld als kilometerheffing op de weg, dan was het land te klein geweest.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door waldo79 » wo 23 apr 2014, 16:58

^^Daar heb je gelijk in. Het stoort me dat mensen klagen over de hoge prijzen om op het werk te komen, terwijl fiscale maatregelen ervoor zorgen dat de OV-kosten geheel vergoed kunnen worden door de werkgever :facepalm: Eveneens stoor ik me aan het geroeptoeter van een ANWB die vreest dat het drukker gaat worden op de wegen :dontknow:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Groningen » wo 23 apr 2014, 17:00

^^ Maar je weet toch dat al die OV-gebruikers dan de auto ingejaagd worden? Vrijwel iedereen heeft immers de keuze met het OV te gaan of met de auto, en zij die met het OV gaan doen dat vrijwel uitsluitend uit financiële of ideologische redenen. Maar met zo'n prijsverhoging sprinten al die financiële ideologen weer naar de auto.

Laat ze maar mooi de prijzen verhogen. 'De gebruiker betaalt' hoort toch in NL het streven te zijn? Alleen jammer dat het niet in 1 keer goed gedaan wordt, dus dat de gebruiker de werkelijke kosten gaat betalen, zoals het immers hoort?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Mark » wo 23 apr 2014, 17:04

Het is vooral een storm in een glas water. Alles ligt bij lange na nog niet vast en er is aangegeven dat er ook nog verder onderzoek gedaan moet worden, de exacte invulling is immers niet bekend vooralsnog. Het zijn met name de reizigersorganisaties (9 van de 10 keer schreeuwlelijken eerste klas) die weer een hoop stennis zitten te schoppen...

@ Groningen: zolang de werkgever alles vrolijk kan vergoeden zal het met 'het massale wegjagen' reuze meevallen vermoed ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Chris » wo 23 apr 2014, 17:05

boe! schreef:^^ Als ditzelfde concept was voorgesteld als kilometerheffing op de weg, dan was het land te klein geweest.
In Nederland betaal je altijd het spitstarief aan belastingen :p

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Rene » wo 23 apr 2014, 17:26

boe! schreef:^^ Als ditzelfde concept was voorgesteld als kilometerheffing op de weg, dan was het land te klein geweest.
Dat was al eerder gedaan - en toen vond de politiek het uiteraard een goed idee. Totdat er gelukkig een einde aan die onzalige plannen werd gemaakt. Punt is dat mensen vaak niet voor hun lol in de spits reizen. Daar is een reden voor. Zolang je daar niets aan doet, is het niet meer dan een ordinaire kostenverhoging (of dat nu over de weg of over het spoor gaat). Dat zei ik al eerder in deze draad.

Wel is het zo dat mensen die tijdens de spits met het OV reizen, niet alleen extra infrastructuurkosten veroorzaken (zoals ook bij de weg), maar ook extra materieel- en personeelskosten. En juist die scheefheid is daarmee veel ernstiger dan op de weg, want arbeidsloon en stilstaand materieel is bij elkaar opgeteld een dure grap. (En op een spoorwegemplacement zet de gemeente ook geen parkeermeters neer om de kosten nog enigszins te dekken - of om er zelfs ongegeneerd aan te verdienen...). Nee, als het om de scheefte ging was tot op heden het geluid van de treinreiziger naar de portemonnee vragen eentje die not-done was - terwijl het bij de weggebruiker regelmatig geroepen wordt.

Wat mijns inziens blijft is dat geld als structurerend middel m.i. niet werkt bij spitsvervoer/spitsverkeer, alle economische verkeerprofessoren die ik daarover heb horen blaten ten spijt. Wil je iets doen aan de scheefte in het OV, en weet je bovendien dat een groot deel van de reizigers in de spits scholieren en studenten zijn, dan is er maar één afdoende oplossing om de scheefte aan te pakken. Dat is niet door extra geld te vragen, maar door de aanvangsttijden van lessen en colleges veel meer te gaan spreiden. Voorbeeldje: laat sommige scholen al om 7 uur beginnen op maandag, en op donderdag pas om 10 uur. De grote school op de andere hoek van de straat omgekeerd. En zo kun je dat heel goed organiseren, zonder dat iedereen de bus of trein van 7.49 wil nemen...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Groningen » wo 23 apr 2014, 17:31

^^ Voorbeeldje van dat laatste (in het klein): in Groningen begint de Hanzehogeschool (HBO) om 8:30, de RuG om 9:00 (9:15). Bewust beleid om de drukte op de buslijnen naar het Zernikecomplex te spreiden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 20:32

Ik vind de ophef overigens totale onzin. Ik heb een jaar lang Amsterdam-Rotterdam geforensd, dat was toen omgerekend 10 euro per dag (of 15 euro per werkdag) voor een retour (170 treinkilometers per dag). Supergoedkoop reizen dus, en bovendien onbeperkt reisrecht op het gehele spoorwegnet er gratis bij. Als dat nu 10% duurder wordt, dan merk je er bijna niets van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door boe! » wo 23 apr 2014, 20:46

^^ Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is. Een retourtje Amsterdam - Rotterdam is nu 29,50 euro en een abonnement is tegenwoordig ook aardig aan de prijs omdat deze niet meer is gebaseerd op retourtjes.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 20:50

Ik reis nu voor 40 euro per maand onbeperkt in het weekend. Zelden last van overvolle treinen :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Palance » wo 23 apr 2014, 21:13

Dat kan soms in het weekend nog best eens tegenvallen, ik heb ook op zaterdagen wel eens 'stamptreinen' meegemaakt, zeker van Rotterdam naar Utrecht. Ook op zaterdag maar duurdere kaartjes gaan vragen? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door boe! » wo 23 apr 2014, 21:22

Het schijnt zaterdag de hele dag spits te zijn van en naar Amsterdam. Kunnen we mooi testen. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 22:49

Het is één van de weinige dagen dat de trein Stavoren-Leeuwarden ook stampvol zit. Dat is overigens ook bij Skûtsjesilen, Serious Request en het verrijden van de Elfstedentocht het geval :mrgreen:
Japanse toestanden in Sneek, wat ik je brom. Wel geinig om een keer mee te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: dynamische tarieven treinkaartjes

Bericht door RSK » do 24 apr 2014, 0:37

Rene schreef:Prorail heeft jarenlang ingezet op redundantie, met als gevolg wissels die zelden werden bereden. Vergelijk het dat je op veel plekken in het land cado's zou maken tussen beide richtingsbanen van een snelweg, maar wel met een volledig automatische, op afstand bedienbare VeVa erin. Dat zou RWS een vermogen hebben gekost.
Die vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Een spoor is niet zo flexibel als een weg. Behoorlijk drukke trajecten zijn in wegterminologie uitgevoerd als 2x1, zonder vluchtstrook. Een trein kan nu eenmaal niet zo makkelijk uitwijken door de berm, dus is het van belang dat er her en der gewisseld kan worden. Dat dit in de praktijk nauwelijks nog gebeurt door bezuinigingen op de treindienstleiding en strengere regelgeving, is een andere discussie.
Rene schreef: In plaats van elk kwartier een enkeldekstrein is elk half uur een evenlange dubbeldekker een zinniger maatregel. Wat zien we nu ? Dubbeldekkers staan aan de kant, en enkeldeks SLT'tjes barsten uit hun voegen...
Daar speelt dan weer in mee dat alle stoptreinen binnen enkele jaren een gelijkvloerse instap (perronhoogte 76cm) dienen te hebben. Dat is onmogelijk te realiseren met de bestaande dubbeldekkers, dus die gaan aan de kant of de Intercity-dienst in. Het is allemaal goed bedoeld, maar het is wel het zoveelste voorbeeld van kapitaalvernietiging door de politiek die iets wil, zonder na te denken over de gevolgen. Het totaalbedrag voor die gelijkvloerse instap (sporen en perrons verhogen of verlagen, materieel aanpassen of vervangen) loopt denk ik wel in de miljarden. Ik heb wel eens iemand horen stellen dat (met investeringen, rente en exploitatiekosten) het goedkoper zou zijn om elke zogeheten mindervalide tot Sint Juttemis met een taxi van deur tot deur te vervoeren, dan het openbaar vervoer voor hen toegankelijk te maken.

Al met al is het in stand houden van een spoorwegnet evenals het op regelmatige basis materieel er over laten rijden een kostbare aangelegenheid. Maar het fenomeen 'spoor' is gewoon een feit, aangezien het politiek wenselijk is dat er openbaar vervoer is. De manier waarop deze maatregel wordt doorgevoerd is voor mensen die niet buiten de spits kunnen reizen niet meer dan een ordinaire lastenverhoging. Maar als je kijkt naar wat een reiziger betaalt en wat hij er voor terug krijgt, dan is een treinreiziger nog altijd gunstiger uit dan een automobilist. Als het spoor op geen enkele wijze met de overheid te maken zou hebben, dan waren de treinkaartjes in prijs een veelvoud van wat ze nu zijn. (Net zoals brandstof, MRB en BPM stukken lager zouden zijn als dat geld enkel aan de wegen zou worden besteed.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie