Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Palance » wo 09 jul 2014, 19:58

De metro in Rotterdam in Ommoord/Zevenkamp die daar ook rijdt met bovenleiding en gelijkvloerse kruisingen wordt officieel metro genoemd, maar in de volksmond sneltram. Er zijn daar dan ook geen stations maar haltes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Wally » wo 09 jul 2014, 20:07

^^ officieel is de lijn in ommoord/zevenkamp sneltram, maar iedereen noemt hem metro.
Volgens mij heeft de RET het zelf ook over stations in de afroep, maar dat weet ik niet zeker.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door RSK » wo 09 jul 2014, 21:12

Vinny schreef:Ik had dan ook liever gezien dat men in de jaren '60 had gekozen voor het oorspronkelijke plan, namelijk het stadsspoor Amsterdam. Dan zouden alle metrolijnen volledig worden ingebed in de treinstructuur. Net als vroeger de Hofplein- en Zoetermeerstadslijn.
Het zal niet geheel zonder reden zijn dat de twee lijnen die jij nu als voorbeeld noemt, recent zijn omgebouwd tot metro/tram.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » do 10 jul 2014, 1:07

Vinny schreef:
captain007 schreef:^^ Een metro met gelijkvloerse kruisingen is niet een metro, maar eerder een tram met metroachtige kenmerken. Het is enkel een metro als het een volledige conflictvrije baan heeft.
Is een beetje een definitiekwestie.
De definitie van het internationale clubje van openbaar vervoerbedrijven definieert een metro als een stads-geleidebaansysteem dat volledig afgescheiden is van andere verkeersstromen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Vinny » do 10 jul 2014, 23:03

RSK schreef:
Vinny schreef:Ik had dan ook liever gezien dat men in de jaren '60 had gekozen voor het oorspronkelijke plan, namelijk het stadsspoor Amsterdam. Dan zouden alle metrolijnen volledig worden ingebed in de treinstructuur. Net als vroeger de Hofplein- en Zoetermeerstadslijn.
Het zal niet geheel zonder reden zijn dat de twee lijnen die jij nu als voorbeeld noemt, recent zijn omgebouwd tot metro/tram.
Dat heeft vooral een adminstratieve reden. De NS is geen stadsvervoerder, en verwaarloosde de lijnen nog al. Met een openbare aanbesteding had de infrastructuur niet hoeven te worden aangepast is mijn stellige overtuiging :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 13:49

Waarom heeft men niet gewoon een particulier bedrijf die stadslijnen laten overnemen destijds? Mocht dat indertijd nog niet omdat dat toen nog niet mocht?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 13:56

captain007 schreef:^^ Een metro met gelijkvloerse kruisingen is niet een metro, maar eerder een tram met metroachtige kenmerken. Het is enkel een metro als het een volledige conflictvrije baan heeft.
Hoe het precies heet boeit niet, waar het om gaat is dat er sprake is van een vorm van OV die hoogwaardiger is dan de tram. Of je dat dan sneltram of metro of randstadrail noemt maakt weinig uit.

Zelf versta ik onder ' metro' eigenlijk alleen echte ondergrondse lijnen zoals in het centrum van Amsterdam en Rotterdam, maar aangezien het allemaal op elkaar aansluit is het handiger om de hele handel ' metro ' te noemen.

Over de metro/sneltram gesproken: lijn 51 rijdt nu dus niet tot en met 25 juli. Extreem onhandig. Er worden allerlei pendelbusjes ingezet, maar die rijden vaak onlogische routes. Zo moet je om naar halte Overamstel te gaan, eerst met de trein naar Duivendrechtstation en dan met een pendelbus. Waarom men de pendelbus niet door laat rijden tot station RAI (of zuid eventueel) is me een raadsel. Het vervangende vervoer voor de Amstelveenlijn is dacht ik wat beter geregeld, maar die bus gaat dus naar Amstelstation wat nogal onlogisch is (waarom niet ook naar Duivendrechtstation?).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jul 2014, 13:57

sirdanilot schreef:Mocht dat indertijd nog niet omdat dat toen nog niet mocht?
Prachtige zin. :rofl2:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 14:04

Tsja, het is wel een beetje de realiteit, als de enige reden dat iets niet wordt gedaan is omdat er nu eenmaal een monopoly bestaat.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Mark » vr 11 jul 2014, 14:32

sirdanilot schreef:Zelf versta ik onder ' metro' eigenlijk alleen echte ondergrondse lijnen zoals in het centrum van Amsterdam en Rotterdam, maar aangezien het allemaal op elkaar aansluit is het handiger om de hele handel ' metro ' te noemen.
Dat mag je wel iets breder trekken hoor. De lijnen C & D in Rotterdam hebben nergens gelijkvloerse kruisingen evenals alle metrolijnen in Amsterdam op 51 na en doen dus perfect aan de definitie metro in mijn ogen :).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door boe! » vr 11 jul 2014, 14:55

sirdanilot schreef:Over de metro/sneltram gesproken: lijn 51 rijdt nu dus niet tot en met 25 juli. Extreem onhandig. Er worden allerlei pendelbusjes ingezet, maar die rijden vaak onlogische routes. Zo moet je om naar halte Overamstel te gaan, eerst met de trein naar Duivendrechtstation en dan met een pendelbus. Waarom men de pendelbus niet door laat rijden tot station RAI (of zuid eventueel) is me een raadsel. Het vervangende vervoer voor de Amstelveenlijn is dacht ik wat beter geregeld, maar die bus gaat dus naar Amstelstation wat nogal onlogisch is (waarom niet ook naar Duivendrechtstation?).
Reizigers van Zuid naar Duivendrecht/Bijlmer/Diemen-Zuid v.v. moeten met de trein i.p.v. met de metro. Metroreizigers van Zuid naar Amstel v.v. kunnen gebruik maken van pendelbus 55. Overamstel is lastig bereikbaar vanaf RAI/Zuid en daarom alleen bereikbaar met een pendelbusje vanaf Duivendrecht.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 16:19

sirdanilot schreef: Hoe het precies heet boeit niet, waar het om gaat is dat er sprake is van een vorm van OV die hoogwaardiger is dan de tram. Of je dat dan sneltram of metro of randstadrail noemt maakt weinig uit.
Op welke manier is een metro-achtig voertuig hoogwaardiger dan een tram, als ze over dezelfde route rijden?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 16:49

boe! schreef:
sirdanilot schreef:Over de metro/sneltram gesproken: lijn 51 rijdt nu dus niet tot en met 25 juli. Extreem onhandig. Er worden allerlei pendelbusjes ingezet, maar die rijden vaak onlogische routes. Zo moet je om naar halte Overamstel te gaan, eerst met de trein naar Duivendrechtstation en dan met een pendelbus. Waarom men de pendelbus niet door laat rijden tot station RAI (of zuid eventueel) is me een raadsel. Het vervangende vervoer voor de Amstelveenlijn is dacht ik wat beter geregeld, maar die bus gaat dus naar Amstelstation wat nogal onlogisch is (waarom niet ook naar Duivendrechtstation?).
Reizigers van Zuid naar Duivendrecht/Bijlmer/Diemen-Zuid v.v. moeten met de trein i.p.v. met de metro. Metroreizigers van Zuid naar Amstel v.v. kunnen gebruik maken van pendelbus 55. Overamstel is lastig bereikbaar vanaf RAI/Zuid en daarom alleen bereikbaar met een pendelbusje vanaf Duivendrecht.
De bus zou over deze route kunnen rijden, en onderweg stoppen op de reguliere bushaltes: over de President Kennedylaan en S110 (staartje van de A2) dus. Dit lijkt mij een redelijk snelle route. Ik heb zowel de heen- als terugweg ingetekend (de bus moet door de krul bij de afrit van de S110).

klik

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 16:51

chriskrusz schreef:
sirdanilot schreef: Hoe het precies heet boeit niet, waar het om gaat is dat er sprake is van een vorm van OV die hoogwaardiger is dan de tram. Of je dat dan sneltram of metro of randstadrail noemt maakt weinig uit.
Op welke manier is een metro-achtig voertuig hoogwaardiger dan een tram, als ze over dezelfde route rijden?
Omdat deze direct kan aansluiten op wél volwaardige metrolijnen (zoals de huidige centrumtunnel in Amsterdam of de toekomstige noord/zuidtunnel). Dit kan niet met een tram of sneltram.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door RSK » vr 11 jul 2014, 17:02

Of om het in wegterminologie te stellen: dan fungeert de trambaan als 'inprikker' voor de metro. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 17:09

Eerder andersom, de inprikkers gaan meestal het centrum juist in.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 17:13

Hoezo kan een sneltram dat niet? Een sneltram gebruikt, althans vroeger, metro-achtig lightrail materieel. Zie lijn 51. Of Utrecht.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » vr 11 jul 2014, 17:17

Excuus. De huidige sneltram is natuurlijk prima omdat deze dus wel aansluit op de metroinfrastructuur in het centrum. Maar een tram kan dat dus niet, en is derhalve laagwaardiger dan een metro/sneltram.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 17:43

Welnu, is de sneltram in Utrecht dan hoogwaardiger dan wanneer er een gewone tram over hetzelfde traject zou rijden? Er is daar immers geen metro waar dit op aan zou kunnen sluiten. Dat was mijn vraag eigenlijk: als een tram gebruik kan maken van precies dezelfde infrastructuur in een gebied, is een lightrail-voertuig in datzelfde gebied dan nog steeds hoogwaardiger OV?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Vinny » vr 11 jul 2014, 20:19

chriskrusz schreef:
sirdanilot schreef: Hoe het precies heet boeit niet, waar het om gaat is dat er sprake is van een vorm van OV die hoogwaardiger is dan de tram. Of je dat dan sneltram of metro of randstadrail noemt maakt weinig uit.
Op welke manier is een metro-achtig voertuig hoogwaardiger dan een tram, als ze over dezelfde route rijden?
Het profiel vrije ruimte is anders, de tractieoverbrenging is anders, de maximumsnelheid van metromaterieel is hoger, de boogstralen van trams zijn kleiner dan die van metro's, de perronhoogte is anders, een metro heeft wel een gelijkvloerse instap en vloerhoogte, een tram niet.

En dat is dus specifiek voor het onderscheid tussen de "metro" lijn 51 en "tram" lijn 5 in Amsterdam.

Feit is dat in Nederland allerlei soorten railgebonden vervoer bestaat, met ieder hun eigen technische specificaties en (gebrek aan) interoperabiliteit. Met de laatste term wordt bedoeld in hoeverre een voertuig in staat is om op verschillende soorten infrastructuur te rijden. De termen "trein", "metro", "sneltram", "tram", "lightrail", "Randstadrail" zijn in feite een soort samenvattende termen om een bepaalde groep vervoersmodaliteiten aan te duiden.

Het materieel van lijn 51 is wat dat betreft wel interessant. Dat is namelijk hybride. Op station Zuid klappen de trappetjes dicht en wordt de stroomafnemer in werking gezet en de derde rail uitgeschakeld. De "metro" gaat verder als "tram". Alleen heeft de ervaring geleerd dat het nogal storingsgevoelig is doordat het allemaal fysieke ombouwoperaties zijn met bewegende delen en zo. Daarom wil Amsterdam ook wel echt af van dit soort oplossingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 21:58

Alle moderne trams hebben een gelijkvloerse instap.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 1:11

chriskrusz schreef:Welnu, is de sneltram in Utrecht dan hoogwaardiger dan wanneer er een gewone tram over hetzelfde traject zou rijden? Er is daar immers geen metro waar dit op aan zou kunnen sluiten. Dat was mijn vraag eigenlijk: als een tram gebruik kan maken van precies dezelfde infrastructuur in een gebied, is een lightrail-voertuig in datzelfde gebied dan nog steeds hoogwaardiger OV?
In Utrecht is de situatie anders want naast de treinen zijn die sneltrammetjes het beste OV in die regio. Maar stel je voor dat de politiek ooit het licht ziet en bijvoorbeeld een metro bouwt van centraal naar De Uithof, dan zou het inderdaad hoogwaardig zijn als de sneltrams bijvoorbeeld door die tunnel zouden kunnen. Maar ik weet weinig van de situatie in/rondom Utrecht Centraal en Utrecht in het algemeen en het is hier ook off-topic ;)

Verder: de hoogste kosten van het ombouwen van de amstelveenlijn naar metro lijken mij de 'luxe ' oplossingen die men per se wil, zoals het opruimen van gelijkvloerse kruisingen, haltes op nieuwe plaatsen e.d. Je kunt ook kiezen voor het minimale: een amstelveenlijn waar wel metro's op kunnen rijden, maar die niet té duur is in de ombouw. Dan kun je in de loop der jaren de lijn alsnog langzaam hoogwaardiger maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Vinny » za 12 jul 2014, 9:11

Mijn ervaring in Utrecht is wel dat de streekbus meestal iets sneller is dan de sneltram.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door PeterSchoeber » di 30 dec 2014, 22:16

chriskrusz schreef:^^ Station RAI is ook de eindhalte van tram 4, en bus 62 komt er ook langs. Oh en schoolbus 612.

Overigens stopte in een ver verleden tram 4 tegenover de trein aan de andere kant van het perron. Toen was dit nog een kopstation.
Even een schop(je) omhoog met dit topic.

Vroeger, toen alles beter was, kon je inderdaad crossplatform overstappen van lijn 4 naar de trein op station RAI. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 6065209662 voor een plaatje van de crossplatform overstap uit het verleden.

Overigens komt de uitbreiding van de RAI ongeveer te liggen op de plaats waar de oorspronkelijke eindhalte RAI lag. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 939837245/ voor een bescheiden fotoverslag van de aanleg van het huidige station RAI.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » wo 31 dec 2014, 1:08

^^ Ik had geen idee dat er vroeger trams op de Amstel reden.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Hensepens » wo 31 dec 2014, 13:28

Op de Amstel? Over het Amstel bedoel je? Toen was RAI nog een kopststation. De uibreiding naar Duivendrecht is pas later gerealiseerd (mede toen men nog het idee had dat Amsterdam in de race was voor de Olympische Spelen). Tram 4 dook hierna naar beneden en reed via Europaboulevard naar Station Amstel en verder.

Zat vroeger op de HTSA aan de Europaboulevard en heb wat jaartjes uitgekeken op het oude station.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door chriskrusz » wo 31 dec 2014, 16:50

Nee ik bedoelde de 'Amstel' op het stuk tussen de Blauwbrug en het Muntplein. 1x doorklikken op de flickr-links in de post en je komt uit op een foto van tram 9 uit 1985 op een plek waarvan ik geen idee had dat er ooit trams gereden hebben.

Tot 1985 reden de trams richting CS bij de Blauwbrug rechtsaf en over de Amstel (zo heet die straat/kade) om pas bij de Munt terug op de huidige route te komen. Vanaf 1985 werden de Reguliersbreestraat en de Amstelstraat (de laatste met eenzelfde soort 2-trams-op-1-baan constructie als in de Leidsestraat) gebruikt voor beide richtingen.

Nog interessanter is dat tram 4 zich door de Bakkersstraat wurmde, en bij de Amstel een bocht naar links maakte. Daar was zo weinig ruimte dat de rails eerst de trambaan op de Amstel kruisten, een bocht maakten, en dan pas aansloten. In 1950 is daar een tram uit de bocht gevlogen en de Amstel in gereden.

En volgens mij heeft tram 4 nooit naar Station Amstel gereden. Je moest altijd bij Victorieplein overstappen op tram 12 als je daarheen wilde. Tram 4 slaat daar namelijk linksaf richting Rembrandtplein.

Tegenwoordig kun je natuurlijk beter met de metro/sneltram van RAI naar Amstel gaan. (En zo zijn we weer terug on-topic!)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Rein » wo 31 dec 2014, 17:57

Deze foto bedoel je. Links is trouwens de Stopera (in aanbouw) te zien.

Afbeelding

Overigens lag in het oostelijke deel van de Reguliersdwarsstraat, zeg maar het deel dat op het Rembrandtplein uitkomt, tot een paar jaar terug ook nog tramrails. Zal waarschijnlijk wel aangesloten zijn geweest op het stukje in de Bakkersstraat.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Metro Amsterdam - Schiphol/Amstelveen

Bericht door Jeroen O » wo 31 dec 2014, 19:30

chriskrusz schreef:(de laatste met eenzelfde soort 2-trams-op-1-baan constructie als in de Leidsestraat)
Strengelspoor.

Plaats reactie