[OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » wo 25 nov 2015, 17:19

Vreemd dan dat ik, als ambtenaar, niet 1e klas mag reizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Vinny » wo 25 nov 2015, 20:22

ds79m schreef:Vreemd dat aan de ene kant het OV zwaar gesubsidieerd wordt, maar aan de andere kant private initiatieven om het OV-gebruik te verhogen verboden zijn.
Dat is juist niet vreemd, dat is de manier waarop de overheid onrendabele sociale voorzieningen in de samenleving in stand houdt. Via een aanbesteding kan een bedrijf zijn diensten aanbieden aan de burgers zonder dat het economisch rendabel te hoeven opereren, en in ruil daarvoor mag het bedrijf ook geld verdienen met activiteiten waarop het wel geld kan verdienen zonder last te hebben van concurrentie. Hierdoor kan de subsidie beperkt blijven en de voorziening op zich in stand blijven. Dit geldt ook voor zwembaden en bibliotheken en zo.
Als je dit echt vrij geeft dan ontstaat er een verdere teloorgang van de voorzieningen in het platteland. Dat is waar ze in Friesland (en andere plattelandsprovincies) erg bang voor zijn, ook omdat het ook gewoon gebeurt. Wanneer je dit echt wil veranderen dan is denk ik een volledig andere benadering noodzakelijk. Uiteindelijk zul je moeten accepteren dat er geld getransfereerd moet worden vanuit de economsich actieve gebieden naar de minder actieve gebieden. Dit levert voor de economisch actieve gebieden wel een instroom van arbeidskrachten en intellectueel kapitaal op. Voor voetbalclubs is het heel normaal om dergelijke transferbedragen te betalen.
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=85059
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door nederland24 » wo 25 nov 2015, 21:43

Ik ben niet zo groot liefhebber van busverbindingen. Ik ben meer een voorstander om het spoorwegnetwerk uit te breiden, zodat het netwerk wat flexibeler kan worden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Rein » wo 25 nov 2015, 21:49

Ik heb liever dat private partijen zonder subsidie een efficiënt busnetwerk inrichten dan dat met veel direct en indirect overheidsgeld het treinnetwerk word uitgebreid met onrendabele stukjes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Chris » wo 25 nov 2015, 21:59

In de oostelijke EU schijnt het spoorvervoer zo ver uitgehold te zijn dat bussen nu de voornaamste manier van openbaar vervoer is tussen veel steden. Bijvoorbeeld een treinreis van Arad naar Boekarest in Roemenië duurt 10,5 uur voor 590 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door RSK » wo 25 nov 2015, 22:21

Tja, een gemiddelde van 56km/h is niet heel geweldig. Aan de andere kant vraag ik me af of wij het hier met ons dure en zogenaamd hoogwaardige spoornet zoveel beter doen. Van Arnhem naar Leeuwarden zit je 2h07 in de trein. Voor een afstand van zo'n 160 kilometer komt dat neer op een gemiddelde van 75km/h. Eigenlijk kom je voor de meeste langere treinreizen door Nederland uit op een gemiddelde van 70 à 90 km/h, afhankelijk van het aantal stops en eventuele overstaptijd. Nemen we dat voorbeeldje van Arnhem-Leeuwarden, dan zou diezelfde treinreis van 590 kilometer ook nog altijd zo'n 8 uur kosten. Op vrijwel alle langere treinreizen met 1 overstap binnen Nederland zie je dat je met de auto al snel tot een half uur sneller bent, nog los van de betere deur-tot-deurmogelijkheden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 nov 2015, 23:40

Chris schreef:In de oostelijke EU schijnt het spoorvervoer zo ver uitgehold te zijn dat bussen nu de voornaamste manier van openbaar vervoer is tussen veel steden. Bijvoorbeeld een treinreis van Arad naar Boekarest in Roemenië duurt 10,5 uur voor 590 kilometer.
Dat is dan ook een reisduur waarvoor men bij uitstek de nachttrein pakt. En nachttreinen zijn er nog legio in dat deel van Europa. Op die manier kun je heel efficiënt reizen. Als ik zelf op Google Maps kijk zie ik dat het met de auto 7 uur en 20 minuten is, met een bus zul je inclusief stops en haltes in grote steden al gauw tot een tijd komen die niet veel sneller is dan de trein. En als je dan de route zo plant dat alleen van Pitesti naar Boekarest de snelweg wordt gebruikt, zoals het tot nog niet zo lang geleden het geval was, dan kom je op minimaal 8 uur reistijd uit, over grotendeels niet-autosnelwegen. In de praktijk zal dat, inclusief stops onderweg, met een personenauto al gauw 9 tot 10 uur worden.

Van Arad naar Boekarest gaan om 19:04 en 00:31 rechtstreekse nachttreinen, en om 21:09 ook met een goede overstap in Timisoara (die verbinding heeft de meest gunstige reistijden). Kortom, een prima optie dus. Er zijn feitelijk ook maar drie dagverbindingen, waarvan de eerste al om 04:38 vertrekt en feitelijk de nachttrein Wenen-Boekarest is. Verder is er nog een verbinding met een overstap in Deva en een dagelijkse rechtstreekse intercity die tegen elven in Boekarest is. Kortom, de meeste reizigers van Arad naar Boekarest zullen de nachttrein nemen, of als ze de bus nemen een nachtbus gezien de afstand. Wie genoeg geld heeft neemt wel een binnenlandse vlucht van Timisoara naar Boekarest, dat is veel sneller.

Ik heb zelf in het verleden vaak nachttreinen genomen en dat is vaak ideaal.

johanvonderatlantis
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 18:09
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door johanvonderatlantis » zo 24 jul 2016, 9:08

Vinny schreef:In het NOS-journaal werd gerept over Rotterdam-Nijmegen. Dat lijkt me wel een aardige aanvulling op het netwerk eerlijk gezegd, de trein via Utrecht en Arnhem is relatief om.
Dit lijkt mij geen succes. Want je kan beter het spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen verdubbelen en vanaf Tiel tot aan Nijmegen het bestaande spoor upgraden en bovenleiding plaatsen. Dan kan je een trein verbinding opzetten vanaf Rotterdam Centraal naar Nijmegen centraal en wordt kunnen dan net als de rest van Nederland hoogwaardig treindiensten aanbieden. Beter dan een busverbinding die toch te lang duurt.
Allen voor een en een voor allen. von der Atlantis familie.

http://i0.wp.com/vonderatlantis.de/mill ... 2acb68.jpg

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door waldo79 » zo 24 jul 2016, 9:20

Een buslijn kun je zonder investeringen direct laten rijden. Dit soort lijnen van Flixbus bestaan juist zonder subsidie vanuit de overheid.

En voor het grootscheeps opwaarderen van het spoornet op het tracé Rotterdam naar Nijmegen valt geen sluitende businesscase te maken.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door keokiracer » zo 24 jul 2016, 9:20

Rotterdam-Nijmegen is 111 km (R'dam-Zuidplein - Nijmegen-Centraal). Even ervan uitgaande dat de bussen 80 mogen rijden (om nog maar te zwijgen dat ze dan eerder 90 zullen rijden en dat het mogelijk ook nog eens T-100 bussen zijn) duurt dat samen met het bibeko gedeelte nog geen anderhalf uur (ruim genomen). Zwolle-Groningen (ongeveer dezelfde afstand over het spoor) duurt ongeveer anderhalf uur (1u24m - 1u34m).

Hoezo 'toch te lang duurt'? :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Davy » zo 24 jul 2016, 9:38

^^ Vandaag wel ja omdat er deels vervangend busvervoer is. Zwolle Groningen is onder normale omstandigheden 57 minuten met de trein. [emoji6]

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Egbert » zo 24 jul 2016, 9:42

De snelste route met de trein is nu via Breda. Dat is 134 km en duurt 1:42 en gaat ook nog eens met de relatief langzame verbinding van Tilburg naar Nijmegen. Via de Betuwelijn is een stukje korter, 121 km, maar dan moet je in Elst wel weer de boog naar Nijmegen herbouwen (daar ligt nu de Betuweroute een beetje in de weg). Anders wordt het kopmaken in Elst, 2 km extra en zul je daar zeker aanpassingen moeten doen omdat je op dat traject niet de tijd hebt om een trein 5 minuten te laten staan.
Dan kan NS in het kader van "we moeten die HSL toch benutten" beter een doorgaande verbinding Rotterdam - Breda - Nijmegen maken. Als je daar wat lucht uit de dienstregeling haalt kan dat makkelijk 10 minuten sneller.
Als je echt kunt doorrijden (en met een stukje HSL kan dat wel) en je kunt een gemiddelde snelheid als op Groningen-Zwolle halen dan kan het ook in 1:12.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt

Bericht door keokiracer » zo 24 jul 2016, 9:46

Davy schreef:^^ Vandaag wel ja omdat er deels vervangend busvervoer is. Zwolle Groningen is onder normale omstandigheden 57 minuten met de trein. [emoji6]
Berekening was met Google Maps voor maandagochtend 8 uur...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Mark » zo 24 jul 2016, 10:35

Dan lijkt Google Maps er wel naast te zitten. Of is dit met vervoer van/naar de stations?

Afbeelding
(NS Reisplanner)

Zou er voor de rest echt behoefte zijn aan een treinverbinding tussen Rotterdam en (Arnhem/)Nijmegen? Deze heeft tot 2009 bestaan en is vervallen ten behoeve van een extra intercity tussen Nijmegen en Schiphol...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt

Bericht door Lekkere Kwal » zo 24 jul 2016, 12:09

keokiracer schreef:
Davy schreef:^^ Vandaag wel ja omdat er deels vervangend busvervoer is. Zwolle Groningen is onder normale omstandigheden 57 minuten met de trein. [emoji6]
Berekening was met Google Maps voor maandagochtend 8 uur...
Weet je dat zeker? Ik zie op Google Maps op maandagochtend ook de 57 minuten verbinding... Vandaag is de verbinding inderdaad de tijd die jij noemt vanwege het busververvoer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » zo 24 jul 2016, 16:55

Ik zag vanmorgen dat de werkzaamheden op het spoor ten noorden van Zwolle vlakbij de spoorwegovergang met de N340 zijn :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt

Bericht door Vinny » zo 24 jul 2016, 21:27

Lekkere Kwal schreef:
keokiracer schreef:
Davy schreef:^^ Vandaag wel ja omdat er deels vervangend busvervoer is. Zwolle Groningen is onder normale omstandigheden 57 minuten met de trein. [emoji6]
Berekening was met Google Maps voor maandagochtend 8 uur...
Weet je dat zeker? Ik zie op Google Maps op maandagochtend ook de 57 minuten verbinding... Vandaag is de verbinding inderdaad de tijd die jij noemt vanwege het busververvoer.
Normaal gesproken is de verbinding Leeuwarden-Zwolle en Groningen-Zwolle per IC nét binnen een uur, zodat op beide stations een vervoersknoop kan worden aangeboden: dat houdt in dat één keer per uur alle treinen en alle bussen op min of meer hetzelfde moment vertrekken om een zo goed mogelijke overstap te geven op aanvullend openbaar vervoer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rembrandt
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 16:49

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Rembrandt » do 27 okt 2016, 15:42

Egbert schreef:...(daar ligt nu de Betuweroute een beetje in de weg)...
Hoe moeilijk is het eigenlijk om die Betuweroute zo aan te passen dat de nieuwe treinen die de NS nu voor de Hogesnelheidslijn besteld heeft, er ook met 200 kmh over kunnen rijden? Als Nijmegen nog maar 40 minuten ofzo van Rotterdam zou liggen zou dat zeker een berg extra reizigers trekken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door waldo79 » do 27 okt 2016, 15:44

Oké, en jij denkt dat zoiets past tussen de goederentreinen door :s En zoveel markt is er niet voor een directe HSL van Rotterdam naar Nijmegen...
Droom dus maar lekker verder...
:denk:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2016, 15:52

Rembrandt schreef:
Egbert schreef:...(daar ligt nu de Betuweroute een beetje in de weg)...
Hoe moeilijk is het eigenlijk om die Betuweroute zo aan te passen dat de nieuwe treinen die de NS nu voor de Hogesnelheidslijn besteld heeft, er ook met 200 kmh over kunnen rijden? Als Nijmegen nog maar 40 minuten ofzo van Rotterdam zou liggen zou dat zeker een berg extra reizigers trekken.
De Betuweroute is geen hogesnelheidslijn en het lijkt mij erg kostbaar om die om te bouwen voor 200 km/u. De Betuweroute is voor 120 km/u aangelegd en de baanvaksnelheid is 100 km/u. Weliswaar wordt een deel van de lijn aangepast zodat de ICE over de Betuweroute kan worden omgeleid in geval van calamiteiten, maar dat zal dan vermoedelijk ook maar met 100 of 120 km/u zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Lekkere Kwal » do 27 okt 2016, 15:57

De betuweroute is geen HSL, het is aangelegd met 120 km/h ontwerpsnelheid en de huidige baanvaksnelheid is 100 km/h. Dat houdt praktisch in dat je het gehele traject mag gaan aanpassen, als de kunstwerken er uberhaupt de mogelijkheid voor bieden. En dan zit je nog met de goederentreinen inderdaad, die juist nog het beetje geld opbrengen om de lijn in gebruik te houden... edit: CT was me voor...

Rembrandt
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 16:49

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Rembrandt » do 27 okt 2016, 16:16

waldo79 schreef:Oké, en jij denkt dat zoiets past tussen de goederentreinen door :s
Ehh, die goederentreinen moeten na Emmerich ook een tweesporige lijn delen met regionale treinen en ICE's. Ik snap niet waarom dat aan de Nederlandse kant, waar de Sprinters gewoon de oude trajecten kunnen blijven rijden, niet zou kunnen.
waldo79 schreef:En zoveel markt is er niet voor een directe HSL van Rotterdam naar Nijmegen...


Dat is dus juist mijn punt: Nu zijn er niet veel reizigers omdat een treinreis EEN UUR te lang duurt. Da's meer dan 100% te langzaam. Nijmegen heeft 170k inwoners en wordt nog gevoed door de stampvolle Veolia-boemels uit Limburg. Ik denk dat er juist veel markt voor een verbinding die al die mensen snel naar Rotterdam (en evt. naar Den Haag) brengt.

Je kunt het nog aanvullen met af en toe een trein van Rotterdam Non-Stop naar Arnhem en er kunnen wat van de ICE's uit Frankfurt via Rotterdam naar Den Haag.
Coen Tunnel schreef:De Betuweroute is geen hogesnelheidslijn en het lijkt mij erg kostbaar om die om te bouwen voor 200 km/u. De Betuweroute is voor 120 km/u aangelegd en de baanvaksnelheid is 100 km/u.
Dat was mijn vraag dus: Hoe moeilijk is dat?

Politiek zal ieder tientje dat er nog aan die lijn wordt uitgegeven wel een heleboel drama opleveren, maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen. Op de kaart ziet het eruit als een aardig rechte streep - Wat moet er dan allemaal gebeuren voor daar 200 gereden kan worden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2016, 16:20

^^ Je zou, als er vrije treinpaden zijn, natuurlijk wel een directe shuttletrein over de Betuweroute kunnen laten rijden van Rotterdam naar Nijmegen, maar als dat maar met 100 km/u kan zul je al gauw 1 uur en 15 minuten nodig hebben; nog los van de investeringen om dat deel van de Betuweroute voor personenvervoer geschikt te maken, en dan heb ik vooral mijn vraagtekens bij de Sophiaspoortunnel. Die investeringen wegen vermoedelijk niet op tegen de tijdswinst van ongeveer een kwartiertje ten opzichte van de route met overstap in Breda, en ik vermoed dat het aantal reizigers tussen Rotterdam en Nijmegen (stations zijn er niet langs de Betuweroute dus tussenstops zijn niet mogelijk) niet groot genoeg is om dit idee realistisch te maken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2016, 16:31

Rembrandt schreef:Ehh, die goederentreinen moeten na Emmerich ook een tweesporige lijn delen met regionale treinen en ICE's. Ik snap niet waarom dat aan de Nederlandse kant, waar de Sprinters gewoon de oude trajecten kunnen blijven rijden, niet zou kunnen.
Ik denk dat het vinden van vrije treinpaden op zich niet het probleem is, maar het wordt dan wel zo dat de lijn voor goederenvervoer minder interessant wordt als er ook structureel passagierstreinen gaan rijden. Nu zullen goederentreinen op het Nederlandse deel nauwelijks vertraging oplopen; tussen Emmerich en het Ruhrgebied lopen ze echter veel vaker vertraging op.
Dat is dus juist mijn punt: Nu zijn er niet veel reizigers omdat een treinreis EEN UUR te lang duurt. Da's meer dan 100% te langzaam.
Hoe kom je er bij dat het een uur te lang is? Het is nu 1 uur en 33 minuten via Breda. Een reis van Rotterdam naar Nijmegen in 33 minuten is onrealistisch. Vermoedelijk zijn er genoeg treinreizigers die die 1 uur en 33 minuten acceptabel vinden. Veel sneller zul je het niet kunnen krijgen en de HSL-Oost is nou eenmaal ooit afgeschoten. En de Betuweroute is niet geschikt als hogesnelheidslijn.
Nijmegen heeft 170k inwoners en wordt nog gevoed door de stampvolle Veolia-boemels uit Limburg. Ik denk dat er juist veel markt voor een verbinding die al die mensen snel naar Rotterdam (en evt. naar Den Haag) brengt.
Die Limburgers kunnen natuurlijk net zo goed via Eindhoven reizen, zeker als de IC Direct die nu naar Breda rijdt naar Eindhoven wordt doorgetrokken.
Je kunt het nog aanvullen met af en toe een trein van Rotterdam Non-Stop naar Arnhem en er kunnen wat van de ICE's uit Frankfurt via Rotterdam naar Den Haag.
Rotterdam-Arnhem duurt nu 1 uur en 24 minuten. Via de huidige Betuweroute zal dat maximaal 5-10 minuten sneller kunnen. Rechtstreekse treinen waren er tot een paar jaar geleden ook wel; NS heeft de keuze gemaakt om de dienst in Utrecht op te knippen. Vermoedelijk waren er te weinig doorgaande reizigers om een directe verbinding van Arnhem naar Rotterdam en Den Haag te rechtvaardigen.

Ik betwijfel ook of het zin heeft om ICE's naar Rotterdam en Den Haag te laten rijden. De verbinding met overstap in Utrecht is niet slecht en zal er niet zo gauw voor zorgen dat internationale reizigers dan maar niet met de trein gaan reizen. Ik vraag me af of dat extra reizigers zal trekken, of enkel reizigers die anders waren overgestapt in Utrecht.
Dat was mijn vraag dus: Hoe moeilijk is dat?

Politiek zal ieder tientje dat er nog aan die lijn wordt uitgegeven wel een heleboel drama opleveren, maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen. Op de kaart ziet het eruit als een aardig rechte streep - Wat moet er dan allemaal gebeuren voor daar 200 gereden kan worden?
Dat is meer iets voor civiel technici, maar ik kan me zo voorstellen dat de onderbouw van de spoorweg er mogelijk niet geschikt voor is; de bovenleidingspanning is wel geschikt maar mogelijk moet de bovenleiding zelf wel aan andere portalen en/of op een andere hoogte worden gehangen als er 200 km/u wordt gereden, de spoortunnels zijn gebouwd naar heel andere veiligheidseisen - die eisen zijn voor lijnen waar alleen goederenvervoer is uiteraard minder streng dan voor lijnen waar ook passagiersvervoer is (denk aan bijvoorbeeld vluchtwegen).

Daarnaast zal een passagierstrein die 200 km/u rijdt de capaciteit voor goederentreinen aardig beperken, vermoedelijk nog meer dan een trein die met 100 km/u tussen de andere treinen rijdt. Ergo: minder inkomsten uit goederenvervoer. We hebben die goederentreinen nou juist een eigen lijn gegeven zodat ze op het gewone spoor de passagierstreinen niet langer in de weg zouden zitten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Snelwegfreak » do 27 okt 2016, 16:52

De kunstwerken boven een lijn waar 200 km/h gereden wordt dienen ook hoger en sterker te zijn dan normaal in verband met de veel grotere luchtdruk die bij het passeren van een trein tegen het kunstwerk klapt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Jeroen » do 27 okt 2016, 17:42

waldo79 schreef:Een buslijn kun je zonder investeringen direct laten rijden. Dit soort lijnen van Flixbus bestaan juist zonder subsidie vanuit de overheid.
Zonder subsidie wellicht, maar niet zonder hun chauffeurs zwaar uit te buiten. :roll:
Link
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 27 okt 2016, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2016, 18:02

^^ Het is maar hoe je het wil lezen. De waarheid van de FNV is nou eenmaal niet de absolute waarheid en niet zelden sterk gekleurd. Het wordt gepresenteerd alsof het om feiten gaat maar echt bewijs wordt er niet geleverd. Ik neem dit met een korreltje zout. Er zullen ongetwijfeld wel eens dingen misgaan maar om dan gelijk met zware termen als uitbuiting te spreken gaat wel ver. In het artikel noemt men het ook geen uitbuiting maar misstanden, een kwalificatie die toch een stuk minder zwaar is.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Davy » do 27 okt 2016, 18:24

^^ Je zou het eens allemaal moeten weten... (de meesten hier hebben totaal geen idee hiervan) Ik denk zelfs dat het nog vele male erger is, omdat veel mensen hun mond niet durven te openen, want zoiets heeft gevolgen. En wees maar gerust dat ikzelf ook verhalen kan vertellen, zoals een Roemeen die ons smeekte geen dokter te bellen nadat hij zijn voet verstuikte en waarom we dat niet mochten doen.

Het goedkope plaatje heeft altijd deze keerzijde en dat wordt alleen maar erger.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2016, 18:49

^^ Wat hebben Roemenen hier nou weer mee te maken? In het geval van Flixbus gaat het om onderaannemers; Nederlandse touringcarbedrijven die overwegend Nederlandse chauffeurs in dienst hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Chris » do 27 okt 2016, 18:58

De touringcarbusiness staat wel bekend om de hoge werkdruk / onacceptabele risico's qua rijtijden. Een tijdje terug kwam het nog in het nieuws, hoe chauffeurs eerst met eigen vervoer naar Bordeaux reden en vervolgens op de bus stapten om nog 'even' door te rijden naar Portugal.

Plaats reactie