PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Palance » za 28 jan 2017, 22:01

Komt die situatie elders ook voor? Ik ken alleen splitsingen/combinaties met verschillende bestemmingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Coen Tunnel » za 28 jan 2017, 22:12

^^ In Nederland voor zover ik weet niet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door boe! » za 28 jan 2017, 23:04

Palance schreef:Komt die situatie elders ook voor? Ik ken alleen splitsingen/combinaties met verschillende bestemmingen.
Het doet mij denken aan de trein van Amersfoort naar Enschede die vroeger op Deventer werd gesplitst in een IC en een stoptrein naar Enschede v.v.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Steptimer » ma 30 jan 2017, 2:39

2 Intercity's in de ochtend en 2 Intercity's in de avond vind ik eerlijk gezegd te weinig.
Waarom rijden er vanuit Vlissingen geen echte Intercity's in de middag/avond-spits richting Rotterdam?

Maar goed, het is in ieder geval een vooruitgang :top:.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door waldo79 » ma 30 jan 2017, 9:57

Het lijkt me dat dit al een vrij genereus gebaar is. Meer treinen toevoegen betekent de portemonnee trekken als provincie :)

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Steptimer » di 31 jan 2017, 0:20

^
Dat is waar.

Zeeland weigert om water bij de wijn te doen, en houdt vast aan de dorpse mentaliteit. Het sluiten van de kleine stations blijft blijkbaar onbespreekbaar.
De Friese constructie zou een optie kunnen zijn. 2 x per uur een Intercity als stoptrein. En 1x per uur een echte Intercity.
Heb niet echt het idee dat de Friese-spoorlijn veel drukker is dan de Zeeuwse-spoorlijn?
Het drukste station in Friesland: Leeuwarden 9492 in en uit stappers.
Het drukste station in Zeeland: Goes 7660 in en uit stappers.

Maar goed, dan moet er waarschijnlijk veel geld bij, en dat heeft de provincie Zeeland volgens mij niet.
Laatst gewijzigd door Steptimer op di 31 jan 2017, 3:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jan 2017, 0:37

^^ De lijn naar Leeuwarden wordt bediend door de IC's vanaf Zwolle, waarvan er één als stoptrein rijdt en één als echte Intercity. Daarnaast is er de Sprinter Meppel-Leeuwarden, die in Meppel aansluiting biedt op de Sprinter van/naar Zwolle.

Daarnaast zijn er in Leeuwarden ook nog aansluitingen op andere treinen, waar Vlissingen voor de trein het eindpunt is. Hooguit is er nog een handvol overstappers op streekbussen of de veerboot naar Breskens, al is voor de verbinding naar Zeeuws-Vlaanderen het station van Goes tegenwoordig belangrijker.

Het verschil tussen de lijn naar Leeuwarden is dat Meppel, Steenwijk, Wolvega en Heerenveen allemaal wel plaatsen van betekenis zijn; alleen over de stops in Akkrum en Grou-Jirnsum kun je discussiëren.

Met Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge en Arnemuiden bedient de Zeeuwse Lijn heel wat meer kleine dorpen. Elke stop kost gauw zo'n 3 minuten aan reistijd. De beide stations van Vlissingen liggen ook tamelijk excentrisch ten opzichte van de stad.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door jelger » di 31 jan 2017, 12:23

Dit lijkt me nou een traject dat net als meerdere buitengebieden als aparte OV concessie kan worden aangeboden, al dan niet tezamen met het streek(bus)vervoer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Davy » di 31 jan 2017, 13:20

Ja dat gaat de boel vooruithelpen, als ik zie hoe het loopt op pakweg Alphen - Gouda en Almelo - Hardenberg of Arriva in Limburg.

Aanbesteden als oplossen van het probleem is dus gewoon flauwekul. Maar daar hoor je de NS-bashers nooit over natuurlijk.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Seat Ibiza » di 31 jan 2017, 14:54

Davy schreef:Ja dat gaat de boel vooruithelpen, als ik zie hoe het loopt op ... of Arriva in Limburg.
Oh? Wat gaat er allemaal mis in Limburg?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door waldo79 » di 31 jan 2017, 15:29

Arriva heeft wat opstartproblemen, maar er schijnen wat verbeteringen in het verschiet te liggen.

Maar dat alles is :offtopic:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jan 2017, 15:30

Davy schreef:Ja dat gaat de boel vooruithelpen, als ik zie hoe het loopt op pakweg Alphen - Gouda en Almelo - Hardenberg of Arriva in Limburg.

Aanbesteden als oplossen van het probleem is dus gewoon flauwekul. Maar daar hoor je de NS-bashers nooit over natuurlijk.
Als Almelo-Mariënberg/Hardenberg nooit was aanbesteed (in de jaren '90 was het één van de eerste aanbestede spoorlijnen) hadden er al lang geen treinen meer gereden. Nu rijden er twee per uur. Die lijn was onder de NS zwaar verlieslijdend. Datzelfde geldt ook voor de Noordelijke Nevenlijnen. Dankzij de aanbesteding werd het uiteindelijk ook mogelijk om de lijn naar Veendam weer in gebruikt te nemen. Waren die lijnen nooit aanbesteed geweest dan was de kans groot geweest dat lijnen als Leeuwarden-Harlingen en Sneek-Stavoren nu buiten bedrijf waren geweest.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Seat Ibiza » di 31 jan 2017, 16:08

waldo79 schreef:Arriva heeft wat opstartproblemen, maar er schijnen wat verbeteringen in het verschiet te liggen.
Er zijn wat opstartproblemen o.a. in Maastricht door de nieuwe treinen. Verder zullen de treinen op de Maaslijn ook nog steeds wel erg vol zitten. Dat is allemaal erg off topic inderdaad, maar ik haal het toch aan omdat iemand dit er bij de haren bij sleepte om weer eens te kunnen bashen tegen de aanbestedingen. De problemen hebben echter helemaal NIKS te maken met aanbesteden of niet aanbesteden. Als de NS nieuwe treinen had ingezet, had dit ook kunnen gebeuren.

Terug naar Zeeland: als de provincie er voor zou kiezen om de spoorlijn samen met het OV aan te besteden aan één partij, dan zou de provincie er zelf voor kunnen kiezen om voor te schrijven wat er minimaal zou moeten rijden (bijvoorbeeld 2x per uur een stoptrein en 1x per uur een intercity). In zoverre zou aanbesteden dus wel een oplossing kunnen zijn. Ik zie echter twee nadelen: het gaat de provincie meer geld uit eigen budgetten kosten (maar dat is een keuze) en belangrijker: ik vermoed dat Zeeland daardoor afgekoppeld zou worden van het hoofdspoorwegnet en rechtstreekse verbindingen met de rest van Nederland kwijt zou raken.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Davy » di 31 jan 2017, 16:22

Als jij feiten al als bashen ziet, je lijkt Rikus Spithorst wel... Ik geef alleen maar een tegengeluid op het ophemelen van aanbesteden als oplossing van alle problemen.

Ik zie trouwens het voordeel niet in van persé aanbesteden, de NS kan dat toch net zo goed doen als de provincie betaalt wat ze nu ook aan pakweg Arriva doen?

Dat aanbesteden goedkoper is heeft uiteraard ook een keerzijde: arbeidsvoorwaarden zijn een stuk minder, evenals het opleidingsniveau. Dat laatste is ook voor een stuk de oorzaak geweest van de aanrijding in Maastricht, waar men trouwens ook heeft geprobeerd de schuld op de NS te steken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jan 2017, 16:32

Davy schreef:Als jij feiten al als bashen ziet, je lijkt Rikus Spithorst wel... Ik geef alleen maar een tegengeluid op het ophemelen van aanbesteden als oplossing van alle problemen.

Ik zie trouwens het voordeel niet in van persé aanbesteden, de NS kan dat toch net zo goed doen als de provincie betaalt wat ze nu ook aan pakweg Arriva doen?
Nee, want de NS kan dat niet doen voor de hoeveelheid geld die Arriva er voor krijgt. O.a. door het totaalpakket (de binding met het streekvervoer) kan een commercieel bedrijf als Arriva een stuk efficiënter werken dan het de facto staatsbedrijf NS. Arriva heeft er simpelweg minder geld voor nodig.
Seat Ibiza schreef:Terug naar Zeeland: als de provincie er voor zou kiezen om de spoorlijn samen met het OV aan te besteden aan één partij, dan zou de provincie er zelf voor kunnen kiezen om voor te schrijven wat er minimaal zou moeten rijden (bijvoorbeeld 2x per uur een stoptrein en 1x per uur een intercity). In zoverre zou aanbesteden dus wel een oplossing kunnen zijn. Ik zie echter twee nadelen: het gaat de provincie meer geld uit eigen budgetten kosten (maar dat is een keuze) en belangrijker: ik vermoed dat Zeeland daardoor afgekoppeld zou worden van het hoofdspoorwegnet en rechtstreekse verbindingen met de rest van Nederland kwijt zou raken.
Net als in Limburg zou je één of twee IC's per uur van/naar de Randstad kunnen laten rijden door de NS, en twee stoptreinen per uur van Roosendaal (of wellicht Breda) naar Vlissingen. Die IC's stoppen dan na Roosendaal alleen in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Egbert » di 31 jan 2017, 17:23

Davy schreef:Ja dat gaat de boel vooruithelpen, als ik zie hoe het loopt op pakweg Alphen - Gouda en Almelo - Hardenberg of Arriva in Limburg.

Aanbesteden als oplossen van het probleem is dus gewoon flauwekul. Maar daar hoor je de NS-bashers nooit over natuurlijk.
Aanbesteden is een middel om een bepaald serviceniveau te krijgen. Dat heeft positieve en soms ook negatieve effecten. Het Limburgse model zou in Zeeland heel goed mogelijk zijn: de stoptreindienst in de provinciale OV-concessie meenemen zodat NS de intercity kan (moet) rijden en een andere vervoerder de stoptrein. Dat kost geld natuurlijk want onder de streep rij je dan meer treinen.

NS doet het met aanbestedingen trouwens niet beter dan Arriva, Veolia of de andere vervoerders. NS onder de vlag van R-Net laat op Gouda - Alphen net zo hard treinen uitvallen omdat ze niet werken. Het grote voordeel van NS bij het inzetten van nieuwe treinen is dat ze een grote pool van oude treinen hebben om op terug te vallen. Tja, dat is een beetje het wezen van aanbestedingen met postzegelgebiedjes. Ik noem het kinderziekten, want volgens mij hebben de aanbestedingen tot dusver meer voor de reiziger opgeleverd als wanneer we op de oude voet waren doorgegaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jan 2017, 17:48

^^ Op vrijwel alle aanbestede lijnen zijn de frequenties verhoogd, aansluitingen met het streekvervoer verbeterd en zijn de reizigersaantallen gestegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Vinny » di 31 jan 2017, 18:43

Aanbesteden of niet, Rilland-Bath ligt in een dorpje van 100 inwoners genaamd Stationsbuurt. De dorpen waar het station naar vernoemd is liggen eigenlijk al buiten het verzorigingsgebied. Het bedient in feite alleen wat scholieren op weg naar Vlissingen of Rotterdam. Die jongens en meisjes hebben al een stuk moeten fietsen en kunnen volgens mij dan ook prima nog even doorkarren naar Krabbedijke. Maar de provincie ziet dat niet zo zitten. Nou dan ook maar niet klagen over de langere reistijd lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Palance » di 31 jan 2017, 19:21

Beetje jammer alleen dat de reizigers de dupe worden van die provincie. Die reizigers hebben wel recht van spreken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jan 2017, 19:32

Rilland-Bath heeft toch nog 429 in- en uitstappers per dag.

Maar ook Arnemuiden, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke zitten ruim onder de 1000 in- en uitstappers, Kapelle-Biezelinge zit net rond de 1000.

Het zijn geen schokkend lage aantallen, maar het zijn ook zeker geen hoge aantallen, en het zijn wel vijf van zulke kleine stationnetjes.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Steptimer » di 31 jan 2017, 21:11

Heeft de NS de mogelijkheid om die kleine stations te sluiten, ondanks de provincie er een andere mening over heeft?
Laatst gewijzigd door Steptimer op wo 01 feb 2017, 2:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Vinny » di 31 jan 2017, 21:21

Nee, de bediening van de stations is een eis in de concessie hoofdrailnet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: PvdA wil de intercity terug in Zeeland

Bericht door Seat Ibiza » wo 01 feb 2017, 15:06

Davy schreef:Als jij feiten al als bashen ziet... Ik geef alleen maar een tegengeluid op het ophemelen van aanbesteden als oplossing van alle problemen.
Ken je de uitdrukking "wie kaatst moet de bal verwachten"? Er begon één iemand in deze discussie en wel als volgt:
Davy schreef:Maar daar hoor je de NS-bashers nooit over natuurlijk.
Oh ja, in jouw logica zijn jouw opmerkingen feiten, maar andersom als iemand negatieve feiten over de NS aanhaalt, dan is dat dus wel bashing? :roll:
Coen Tunnel schreef:Net als in Limburg zou je één of twee IC's per uur van/naar de Randstad kunnen laten rijden door de NS, en twee stoptreinen per uur van Roosendaal (of wellicht Breda) naar Vlissingen. Die IC's stoppen dan na Roosendaal alleen in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen.
Zou mij een goede oplossing lijken inderdaad, extra stoptreinen door een lokale vervoerder. Maar dan moet de Provincie dus extra gaan investeren.

Plaats reactie