Naamswijzigingen Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Naamswijzigingen Stations

Bericht door RSK » do 26 nov 2015, 11:23

:hahaHAHA: Het gebeurt de laatste tijd nogal eens dat stations van naam veranderen. Zo heet het nieuwe Arnhem voortaan 'Arnhem Centraal' en vanmorgen kreeg ik de nieuwsbrief van ProRail in mijn postvakje, waar te lezen viel dat station Schiphol vanaf komende december als 'Schiphol Airport' door het leven zal gaan. Ook waren er plannen om de naam van Den Haag Laan van NOI te wijzigen. Ergens heb ik het vermoeden dat dit soort vernoemingen vooral handen vol geld kosten en dat het vooral een middel is om jezelf als gemeente weer eens lekker op de kaart te zetten. Ik vraag me ook af waar het ophoudt; moeten we omwille van de internationale treinreizigers binnenkort ook al rekening houden met Gare d'Amsterdam Centraal Main Station Hauptbahnhof?

https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws ... -airport-0
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door Claus Plein » do 26 nov 2015, 14:31

'Enschede Drienerlo' wordt vanaf 13 december 'Enschede Kennispark' en 'Eindhoven Beukenlaan' wordt 'Eindhoven Strijp-S'. Blijkbaar wordt het ook voor kleinere stations nodig geacht. De oude naam voldoet toch nog prima? Of mensen nu 'Drienerlo' of 'Kennispark' onthouden om in Enschede te zijn, maakt in mijn ogen niet uit. Ook bestaan natuurlijk 'Sportpark', 'Mediapark' en 'Gezondheidspark', dan wel in totaal andere plaatsen, wat misschien in een enkel geval wat verwarring op kan leveren. Voor een groter station als Schiphol snap ik het nog wel.
Laatst gewijzigd door Claus Plein op za 28 nov 2015, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door kees » do 26 nov 2015, 14:41

Als de naam beter aansluit bij de functie die een station heeft, vind ik het helemaal niet erg dat de naam gewijzigd wordt.
Dan kun je beter vraagtekens zetten bij de omzetting van de aanduiding 'CS' naar 'centraal' die ooit heeft plaatsgevonden.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door Claus Plein » do 26 nov 2015, 14:50

^^ Maar dat geld had ook ergens anders uitgegeven kunnen worden. Dat met CS en Centraal had meer te maken om een goed onderscheid te maken naar het aantal reizigers per dag. Almere Centraal verdiende de naam Centraal na die nieuwe eis niet meer dus werd het Centrum. Hier werd naar een ander criterium gekeken.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door kees » do 26 nov 2015, 15:41

Hier een artikel ovre de benaming over centrale stations en de verschillende benamingen die gehanteerd kunnen worden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_station#

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Claus Plein » do 26 nov 2015, 15:48

Heb de redenering iets door elkaar gehaald zie ik nu wat betreft Almere omdat die eis later kwam. Desalniettemin verdient het het achtervoegsel Centraal toch niet wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door Palance » do 26 nov 2015, 17:41

In de volksmond wordt CS of Centraal Station nog vaak gebruikt. Je kan een naam wijzigen, maar die originele benaming haal je er in de praktijk nauwelijks uit. Er zullen ook nog wel bus- of tramhaltes zijn waar Centraal Station nog op te vinden is.

In de regio is ooit Schiedam-Rotterdam-West ooit omgedoopt in Schiedam Centrum. Enerzijds omdat er blijkbaar weinig reizigers uit Rotterdam-West gebruik zouden maken van dat station, anderzijds omdat Schiedam nog een station heeft (Schiedam-Nieuweland). Maar dat station wordt binnenkort toch een metrostation :)

Die benaming Strijp-S bij Eindhoven vind ik toch wel een erg rare naam.
Laatst gewijzigd door Palance op do 26 nov 2015, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Ds79m » do 26 nov 2015, 17:49

RSK schreef::hahaHAHA: Het gebeurt de laatste tijd nogal eens dat stations van naam veranderen. Zo heet het nieuwe Arnhem voortaan 'Arnhem Centraal' en vanmorgen kreeg ik de nieuwsbrief van ProRail in mijn postvakje, waar te lezen viel dat station Schiphol vanaf komende december als 'Schiphol Airport' door het leven zal gaan. Ook waren er plannen om de naam van Den Haag Laan van NOI te wijzigen. Ergens heb ik het vermoeden dat dit soort vernoemingen vooral handen vol geld kosten en dat het vooral een middel is om jezelf als gemeente weer eens lekker op de kaart te zetten. Ik vraag me ook af waar het ophoudt; moeten we omwille van de internationale treinreizigers binnenkort ook al rekening houden met Gare d'Amsterdam Centraal Main Station Hauptbahnhof?

https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws ... -airport-0
Met andermans geld is het natuurlijk makkelijk spenderen. Ik denk dat de gemiddelde OV-reiziger liever zou hebben dat zijn vervoermiddel vaker zou worden schoongemaakt, dan dat het budget wordt gebruikt om een station een andere naam te geven. Want in de praktijk maakt het natuurlijk totaal geen verschil wat de precieze naam is. Gent St.Pieters, Marseille St.Charles, Firenze Santa Maria Novella, er is echt niemand die in de war raakt dat die stations geen Centraal-aanduiding hebben.

En dan heb ik nog niets gezegd over het feit dat er blijkbaar nog regels zijn of een station zich wel of niet Stad-Centraal mag noemen. Alsof de wereld vergaat, als we voortaan over Hengelo-Centraal zouden spreken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door Claus Plein » do 26 nov 2015, 18:34

Palance schreef:Die benaming Strijp-S bij Eindhoven vind ik toch wel een erg rare naam.
Vond ik ook - vooral de S erachter - totdat ik deze wikipediapagina las.
Wikipedia schreef:De naam Strijp-S komt van de benamingen die Philips aan de industrieparken gaf. Strijp-S was het eerste park, daarna kwam Strijp-T en als derde volgde Strijp-R. Een vierde industriepark zou Strijp-I geheten hebben als volgende letter in de naam Strijp.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Mark » do 26 nov 2015, 19:27

Daarnaast worden nog enkele Friese stationsnamen verfriest. Dronrijp wordt Dronryp en dacht dat nog paar stations in het noorden gingen veranderen (Vinny?).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Palance » do 26 nov 2015, 19:45

Station Ljouwert? :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door waldo79 » do 26 nov 2015, 19:56

Nee, die niet. Hangt af van of de gemeente bekend wil staan onder de Nederlandse of Friese naam.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door evos » do 26 nov 2015, 20:39

Palance schreef:In de regio is ooit Schiedam-Rotterdam-West ooit omgedoopt in Schiedam Centrum. Enerzijds omdat er blijkbaar weinig reizigers uit Rotterdam-West gebruik zouden maken van dat station, anderzijds omdat Schiedam nog een station heeft (Schiedam-Nieuweland).
Oorspronkelijk heette dit station gewoon Schiedam. Het is Schiedam-Rotterdam-West geworden toen de internationale treinen via Utrecht naar Hoek van Holland niet meer in het schamele Rotterdam-Noord gingen stoppen, maar in het wat beter uitgeruste Schiedam. Alleen om die reden is de naam Rotterdam(-West) eraan toegevoegd. Toen die internationale treinen vervielen kon ook Rotterdam er weer af.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door harry » do 26 nov 2015, 21:26

Palance schreef:Er zullen ook nog wel bus- of tramhaltes zijn waar Centraal Station nog op te vinden is.
In Groningen gaan er al minimaal een halve eeuw bussen naar het Hoofdstation. Terwijl dat station volgens de NS nooit zo heeft geheten.
(Groningen heeft het enige Hoofdstation van Nederland. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Vinny » do 26 nov 2015, 21:29

Mark schreef:Daarnaast worden nog enkele Friese stationsnamen verfriest. Dronrijp wordt Dronryp en dacht dat nog paar stations in het noorden gingen veranderen (Vinny?).
Station Veenwouden en Zwaagwesteinde krijgen eveneens dezelfde naam als de officiële naam van de bebouwde kom waar de stations in liggen. Dat is niet persé een verfriezing trouwens, voor Zwaagwesteinde geldt dat het dorp "De Westereen" heet, dat is geen Fries, maar Westereends.

Dat een naamwijziging geld kost is overigens wel bekend, daarom wordt dat alleen gedaan als er ook een meerwaarde is voor het publiek door bijvoorbeeld een betere plaatsbaarheid, minder verwarring of om recht te doen aan veranderende politieke omstandigheden. Het is al een tijdje onduidelijk wie er echt over gaat, sinds de NS niet meer de bevoegdheid heeft (en voor de Friese stations niet eens belanghebbende is, want de vervoerder bedient genoemde stations niet meer), lijkt het eerder de gemeente te zijn die er over gaat. De betrokken gemeenten betalen over het algemeen ook de naamswijziging. In Friesland wordt volgens mij dan weer uit een Europees potje geput ter bevordering van minderheidstalen en bewaking van het cultuurgoed. Dat kan natuurlijk ook altijd nog.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » do 26 nov 2015, 22:30

RSK schreef::hahaHAHA: Het gebeurt de laatste tijd nogal eens dat stations van naam veranderen. Zo heet het nieuwe Arnhem voortaan 'Arnhem Centraal'
Dat is gebruikelijk bij vernieuwde stations waar hogesnelheidstreinen stoppen, in het geval van Arnhem Centraal de ICE. Ik geloof dat het ook de bedoeling was voor Breda (Centraal), maar daar stoppen voorlopig nog geen internationale treinen die de HSL gebruiken.
en vanmorgen kreeg ik de nieuwsbrief van ProRail in mijn postvakje, waar te lezen viel dat station Schiphol vanaf komende december als 'Schiphol Airport' door het leven zal gaan.
Lijkt mij niks mis mee en een goede toevoeging voor de vele internationale reizigers.
Ik vraag me ook af waar het ophoudt; moeten we omwille van de internationale treinreizigers binnenkort ook al rekening houden met Gare d'Amsterdam Centraal Main Station Hauptbahnhof?
Main Station wordt in de Engelstalige wereld nauwelijks gebruikt voor het aangeven van een hoofdstation. Dan nog eerder Central (Station), zoals Glasgow Central, Mumbai Central en New York Grand Central Station. Al zijn er in Glasgow twee min of meer centrale stations, naast Glasgow Central ook Glasgow Queen Street, en datzelfde geldt voor Mumbai, waar naast Mumbai Central ook Mumbai Chhatrapati Shivaji Terminus een belangrijk station is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door harry » vr 27 nov 2015, 0:34

^^ Het Hollands Spoor van Mumbai dus. :)

Zou Schiphol niet Schiphol Centraal moeten heten?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door verfmeer95 » vr 27 nov 2015, 8:16

^^ Ik denk dat het voor Schiphol het belangrijkst is dat de toevoeging Airport er weer bij komt. En Schiphol Airport Centraal klinkt als de grap van de eeuw.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Rene » vr 27 nov 2015, 8:47

.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 30 nov 2015, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Kaaiman » vr 27 nov 2015, 8:57

De aanduiding Centraal werd vroeger gebruikt als het een station was dat gedeeld werd door meerdere vervoersmaatschappijen, maar dan zouden bijna alle Centraal-stations moeten verdwijnen omdat alleen de NS er gebruik van maken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Rene » vr 27 nov 2015, 9:04

Gewoon dat hele "Centraal" en "Centrum" weer vervangen door "CS" en klaar is kees.
CS was gewoon het Nederlandse equivalent van HBf, en achteraf gezien kun je best stellen dat het vervangen van CS door Centraal geen handige keuze is geweest.

Dan kunnen alle grotere plaatsen die over drie of meer stations beschikken hun hoofdstation de naam CS meegeven.
Dus ook weer zoals oorspronkelijk een "Almere CS"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2015, 12:38

^^ Niet willen dat Schiphol de toevoeging Airport krijgt, maar vervolgens wel een nog veel kostbaardere operatie voorstellen om een heleboel stations de toevoeging CS te geven. :nuts:

Ik zie ook niet in waarom we nu kunnen stellen dat het vervangen van CS door Centraal geen handige keuze zou zijn geweest. Ik zie weliswaar geen echte voordelen (al is Centraal voor buitenlanders wellicht wat beter te begrijpen dan een afkorting als CS), maar ik zie ook geen nadelen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Vahalis » vr 27 nov 2015, 13:00

Kaaiman schreef:De aanduiding Centraal werd vroeger gebruikt als het een station was dat gedeeld werd door meerdere vervoersmaatschappijen,
In de oude definitie is het dan weer logisch dat Arnhem de toevoeging Centraal krijgt :hap:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Chris » vr 27 nov 2015, 14:24

Het is eigenlijk best raar dat vliegvelden vaak zulke nietszeggende namen hebben voor ter plekke onbekenden. Namen als Schiphol, Arlanda, Heathrow, O'Hare of Logan zijn uiteindelijk wel bekend geworden, maar niet omdat het zulke logische namen zijn voor de vliegvelden van Amsterdam, Stockholm, London, Chicago en Boston.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2015, 15:19

^^ Dat geldt toch voor bijna alle vliegvelden? Die zijn genoemd naar een nabijgelegen dorp (of andere topografische benaming) of een persoon. Je houdt dan alleen nog namen over als 'London City Airport', waarbij inderdaad duidelijk is wat er bedoeld wordt, of namen als 'Tenerife Norte' (maar ook wel bekend als Los Rodeos) en 'Tenerife Sur' (ook wel bekend als Reina Sofia).

Frankfurt am Main is één van de bekende grote uitzonderingen, waar de naam van de luchthaven ook de naam van de stad is.

Overigens zijn sommige namen wel goed ingeburgerd. Bij steden met meerdere vliegvelden is bovendien de IATA-code vaak afgeleid van de vliegveldnaam en niet van de nabijgelegen stad (de daarvan afgeleide drieletterige code wordt dan als overkoepelende code voor alle luchthavens gebruikt). Denk aan CDG voor Charles de Gaulle, waarvan de meeste mensen wel zullen weten dat het de belangrijkste luchthaven van Parijs is. Idem dito bij JFK voor John F. Kennedy Airport in New York. En LAX is als benaming voor de luchthaven van Los Angeles zeer gangbaar. Maar bijvoorbeeld SVO voor Moskou, GIG voor Rio de Janeiro, NRT voor Tokio, TXL voor Berlijn, EZE voor Buenos Aires en FCO voor Rome liggen minder voor de hand. SPL (Schiphol) is wel ooit gewijzigd naar AMS. :)

Er zijn nog wel weer enkele uitzonderingen, waarbij de IATA-code is opgebouwd uit de naam van de stad en de naam van de luchthaven, zoals LHR voor London Heathrow, LCY voor London City en LGW voor London Gatwick. Maar Luton en Stansted heten dan weer LTN en STN. In sommige landen zijn nog IATA-codes in gebruik uit de tijd dat de desbetreffende steden nog een andere naam hadden. Zo is de luchthaven van Mumbai nog altijd BOM (van Bombay), in Chennai is het MAA (van Madras), in Guangzhou CAN (van Canton) en in Aktau SCO (van Shevchenko).

Treinstations hebben in het buitenland vaak ook namen die voor onbekende nietszeggend zijn. Als het geen vertaling is van hoofdstation of centraal station, of er geen (wind)richting wordt aangegeven, dan is het toch vaak een beetje raden. Natuurlijk heb je stations zoals het Gare de Lyon in Parijs, waar de spoorlijn naar, inderdaad, Lyon begint, maar je hebt in Parijs ook Gare Montparnasse en Gare Saint-Lazare, waarbij je maar net moet weten dat je het eerste station nodig hebt voor de trein naar Bordeaux en het tweede station voor de trein naar Normandië. Met namen als London-St. Pancras, Gent-Sint-Pieters, Liège-Guillemins Madrid-Atocha, Lisboa Santa Apolonia, Barcelona Sants, Firenze Santa Maria Novella, Marseille-St. Charles en Bilbao-Abando Indalecio Prieto is het ook niet overduidelijk dat het belangrijkste station (of in ieder geval één van de belangrijkere stations) bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Wouter N14 » vr 27 nov 2015, 15:21

Rotterdam The Hague Airport :yesyesyes:

En wat betreft stationsnamen blijft Den Haag Hollands Spoor een hele vreemde eend in de bijt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Jurjen » vr 27 nov 2015, 16:56

Coen Tunnel schreef:[...] en FCO voor Rome liggen minder voor de hand.
Die luchthaven heet Rome Fiumicino, dus zelfde categorie als JFK of CDC.

Ik vind het zelf wel handig als een stad flink wat stations heeft, dat het belangrijkste station de aanduiding centraal of iets dergelijks heeft. Maar Schiphol lijkt me duidelijk genoeg, iedereen weet wel dat ze daar moeten zijn voor de luchthaven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2015, 17:50

Jurjen schreef:
Coen Tunnel schreef:[...] en FCO voor Rome liggen minder voor de hand.
Die luchthaven heet Rome Fiumicino, dus zelfde categorie als JFK of CDG.
Ja, dat weet ik ook wel, maar de naam Fiumicino is niet zo bekend als Charles de Gaulle of JFK. Datzelfde geldt voor de andere namen die ik noemde, die ook zijn afgeleid van de naam van de luchthaven en/of een topografische benaming, niet zijnde de grote stad die door de luchthaven bediend wordt, zoals NRT-Narita, TXL-Tegel, SVO-Sheremetyevo, EZE-Ezeiza, GIG- Galeão Ilha do Governador.

Natuurlijk heb je dan altijd nog de uitzonderingen, met drieletterige afkortingen die moeilijk verklaarbaar zijn zoals AGP voor Malaga, YYZ voor Toronto, de afkortingen die zijn afgeleid van oude namen van luchthavens zoals ORD voor Chicago O'Hare, afgeleid van de oude naam Orchard Field, en in de VS zijn er nog luchthavens waarvan de IATA-code begint met IA voor International/Intercontinental Airport, zoals IAH (Houston George W. Bush Intercontinental Airport) en IAD (Washington Dulles).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naamswijzigigen Stations

Bericht door Pino » vr 27 nov 2015, 19:17

Claus Plein schreef:'Enschede Drienerlo' wordt vanaf 13 december 'Enschede Kennispark' en 'Eindhoven Beukenlaan' wordt 'Eindhoven Strijp-S'. Blijkbaar wordt het ook voor kleinere stations nodig geacht. De oude naam voldoet toch nog prima?
Wel weer de zoveelste in een lange serie van NS-stations genoemd naar een straatnaam die een nieuwe naam krijgen gebaseerd op een wijknaam. Laan van NOI mag geloof ik nog net een jaartje blijven? Wat dit nu precies drijft weet ik niet. Naar ik vermoed eerder gemeenten dan de NS of Prorail. Denkt men dat het richtinggevender is voor ter plaatse onbekenden?

Je zou het met wat goede wil in dezelfde hoek kunnen plaatsen van mensen die Tilburg-Centrum-West fijne bewegwijzering vinden.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 27 nov 2015, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Vinny » vr 27 nov 2015, 20:35

Ik denk wel dat je een heel terecht punt maakt. Naamswijzigingen van vliegvelden, treinstations en de vermelding van richtinggevende doelen op bewegwijzering wordt vaak gedreven door politiek prestige, en soms (discutabele) systeemtechnische danwel vage historische redenen dan het praktisch nut voor de reiziger/klant. Voor sommige namen kun je zelfs zeggen dat ze voor verwarring zorgen, bijvoorbeeld voor Brussels South voor het vliegveld van Charleroi.
Uiteindelijk is het wel zo dat een éénduidige benadering een utopie is. Dat bewijst deze forumdraad ook wel weer. Sommige mensen willen graag overal Centraal achter plakken omdat dan duidelijker is dat een bepaald station belangrijker is dan de andere stations van die plaats, andere mensen willen nergens Centraal achter plakken omdat het nodeloze bordvulling is. Ergens moet je daar een compromis in vinden. Maar wat ik wel vind is dat je bij voorkeur niet elke tien jaar de naamgeving op de schop moet gooien. Naast dat alle systemen moeten worden aangepast (dat kost geld) moeten mensen ook wennen aan het gebruik van de nieuwe naam en bovendien wordt er vaak gebruik gemaakt van verouderde informatiebronnen. Eigenlijk zou je een soort van "gouden regel" moeten hanteren: Een wijziging alleen doorvoeren als de nieuwe naam écht beter en klantvriendelijker is, zodat de kosten tegen de baten opwegen. Van wegnummering tot stationsnaam. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie