Naamswijzigingen Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Robbert297 » do 17 dec 2015, 0:09

Ik vind het nog wel redelijk wat. Je moet die 350.000 niet gaan vergelijken met de 17 miljoen inwoners van Nederland, maar met de 646.357 inwoners van Friesland. Daar wordt de taal immers gesproken. In de rest van Nederland niet.
350.000 lijkt dus weinig, maar dat is het niet. Het is toch meer dan de helft van het inwoneraantal van Friesland. En alle Friezen zijn minimaal wel een beetje Fries opgevoed.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » do 17 dec 2015, 0:15

Robbert297 schreef:En alle Friezen zijn minimaal wel een beetje Fries opgevoed.
Echt niet. Zeker niet in de niet-Friestalige delen van de provincie, zoals de Stellingwerven, maar ook in de steden is het niet gebruikelijk.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door GuteFahrt » do 17 dec 2015, 0:22

Maar klopt het ook? M.a.w. wat is je bron?

Op http://www.friesetaal.org/Fries lees ik dat er rond de 1 miljoen zijn die Fries als moedertaal spreken om maar wat te noemen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Emil » do 17 dec 2015, 7:40

Bron is Wikipedia en InfoNu.nl

1 miljoen geloof ik niet, je moet het ook niet overschatten. :p Er zijn volgens Wikipedia 400.000 sprekers. Dit is het Friese taalgebied (blauw):

Afbeelding
Coen Tunnel schreef:
Robbert297 schreef:En alle Friezen zijn minimaal wel een beetje Fries opgevoed.
Echt niet. Zeker niet in de niet-Friestalige delen van de provincie, zoals de Stellingwerven, maar ook in de steden is het niet gebruikelijk.
Stellingwerven zijn geen Friezen. Je moet niet zoveel waarde hechten aan die provinciegrens. In de steden is de bevolking veel gemengder, waardoor het inderdaad veel minder is, maar ook daar hebben de kinderen Fries op school. Dus in mindere mate worden ze wel opgevoed met het Fries.

Al die dorpjes aan de lijn Groningen - Harlingen zijn over het algemeen bijna 100% Friestalig.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Vahalis » do 17 dec 2015, 7:57

De Friese Wikipedia noemt 612.000 sprekers.

https://fy.wikipedia.org/wiki/Fryske_talen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » do 17 dec 2015, 8:11

GuteFahrt schreef:Maar klopt het ook? M.a.w. wat is je bron?

Op http://www.friesetaal.org/Fries lees ik dat er rond de 1 miljoen zijn die Fries als moedertaal spreken om maar wat te noemen.
Wellicht dat ze daar ook de sprekers van het Fries buiten Friesland hebben meegerekend, zoals in de Friestalige gebieden in Duitsland (Saterland bijvoorbeeld).
Emil schreef:Stellingwerven zijn geen Friezen. Je moet niet zoveel waarde hechten aan die provinciegrens. In de steden is de bevolking veel gemengder, waardoor het inderdaad veel minder is, maar ook daar hebben de kinderen Fries op school. Dus in mindere mate worden ze wel opgevoed met het Fries.
Ik ben een halve Fries, heb zelf in Leeuwarden gewoond en ik heb er ook familie wonen, mijn nichtjes die ongeveer even oud als ik zijn zijn in Leeuwarden opgegroeid, maar hun Friese ouders hebben ze Nederlandstalig opgevoed. Dat kleine beetje Fries wat je op de basisschool leert stelt nou ook weer niet zoveel voor. Mijn nichtjes spreken nauwelijks Fries, ze verstaan het wel. Net als ikzelf eigenlijk, en dat terwijl ik niet in Friesland ben opgegroeid, maar vaak bij familie op bezoek (die onderling Fries praten) heeft er wel voor gezorgd dat ik het Woudfries prima kan verstaan. Ik weet ook wel dat ze zich in de Stellingwerven veel minder verbonden voelen met de rest van Friesland - al voelen ze zich daar ook niet Drents of Overijssels. Ik ging zelf uit van de geografische definitie van Fries.

In plaatsen als Marum, De Wilp en Opende wordt ook Fries gesproken, maar dat ligt weer in de provincie Groningen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door harry » do 17 dec 2015, 21:44

Robbert297 schreef:Ik vind het nog wel redelijk wat. Je moet die 350.000 niet gaan vergelijken met de 17 miljoen inwoners van Nederland, maar met de 646.357 inwoners van Friesland.
Precies, daarom vind ik het ook zo weinig. Er zijn relatief veel Friezen (inwoners van Fryslân) die niet Fries spreken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Peter » vr 18 dec 2015, 4:07

Maar meer dan het aantal inwoners van Wales dat Welsch spreekt (maar 8% blijkt het voldoende te beheersen om het te kunnen spreken).

Statistieken zijn niet al te betrouwbaar, daar er geen testen zijn. Men zal schiften op gebieden en volksmigraties om tot een percentage te komen, waarbij er vast ook 100000 Friessprekenden zijn die niet in de provincie Fryslan wonen.

Verstaan is wat anders, ik versta Fries, Oost-Gronings en Plat-Deutsch (Ost-Fries) ook tenzij het te plat, te ingeslikt of snel gesproken wordt. Gewoon Gronings of Drents verstaat bijna iedere Nederlander (als hij goed luistert en een beetje Duits beheerst).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Robbert297 » vr 18 dec 2015, 8:17

Gronings en Drents heeft inderdaad wel wat weg van het Duits. Vroeger kon men in Bunde en omstreken gewoon Gronings praten, maar ik weet niet of dat nu ook nog is (mhkamp?)
Ikzelf versta nu heel minimaal Fries, maar dat zal in de loop der jaren wel anders worden, aangezien ik nu in Leeuwarden studeer.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Robbert297 » vr 18 dec 2015, 8:32

Ik kwam zojuist weer voorbij De Westereen met de trein, en hoorde dat nu ook de de omroeper in de trein geen Zwaagwesteinde meer zegt. Dit noem ik een officieel moment. :woop:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2015, 8:37

Robbert297 schreef:Gronings en Drents heeft inderdaad wel wat weg van het Duits. Vroeger kon men in Bunde en omstreken gewoon Gronings praten, maar ik weet niet of dat nu ook nog is (mhkamp?)
Ikzelf versta nu heel minimaal Fries, maar dat zal in de loop der jaren wel anders worden, aangezien ik nu in Leeuwarden studeer.
Zoveel Fries wordt er in Leeuwarden zelf niet gespoken. En Liwwadders is toch weer anders.

Daarnaast zijn er bij sommige studies ook veel studenten van buiten Friesland.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Robbert297 » vr 18 dec 2015, 9:11

In mijn klas zijn 9 van de 12 hartstikke Fries. ;)
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door harry » vr 18 dec 2015, 16:58

Robbert297 schreef:Vroeger kon men in Bunde en omstreken gewoon Gronings praten, maar ik weet niet of dat nu ook nog is (mhkamp?)
In ieder geval de oudere bewoners (boven de 40) verstaan en spreken een dialect dat dicht genoeg bij het Gronings ligt.
Ik hoorde vorige week in Bourtange nog Duitse toeristen hun dialect praten. Was bijna Gronings, maar dan met een Duits accent. Ze zullen wel uit Emsland of Ostfriesland komen (de 2 meest Groningse Kreise).
In het Ammerland (verderop richting Oldenburg) wordt het Plattdütsch al minder "Gronings".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door kees » vr 18 dec 2015, 18:01

:offtopic:
Zullen we teruggaan naar het onderwerp?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2015, 18:03

^^ Da's goud mien jong! :mrgreen:

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Hensepens » vr 18 dec 2015, 21:54

Kaaiman schreef:De aanduiding Centraal werd vroeger gebruikt als het een station was dat gedeeld werd door meerdere vervoersmaatschappijen, maar dan zouden bijna alle Centraal-stations moeten verdwijnen omdat alleen de NS er gebruik van maken.
En vervolgens sta je op Schiphol Airport en wordt bij doorgaande treinen de afkorting Amsterdam C gebruikt. Je wilt niet weten hoevaak wordt gevraagd of die trein ook naar Amsterdam Central gaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2015, 22:33

^^ En dat terwijl het in andere landen ook gebruikelijk is om de benaming voor hoofdstations af te korten:

Hbf in Duitsland en Oostenrijk (bv. Berlin Hbf)
HB in Zwitserland (bv. Zürich HB)
hl.n. in Tsjechië (bv. Praha hl.n.)
hl.st. in Slowakije (bv. Bratislava hl.st.)
C.le in Italië (bv. Milano C.le)
S in Noorwegen (bv. Oslo S)
C in Zweden (bv. Malmö C)
H in Denemarken (bv. København H)
Gl.K. in Kroatië (bv. Zagreb Gl.K.)
Gl.St. in Servië (bv. Beograd Gl.St.)
Pas of Pass in ex-Sovjetstaten (bv. Minsk-Pass)

Ik vraag me af of het daar dan ook zoveel problemen oplevert. :hm:

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Emil » vr 18 dec 2015, 23:27

Ach, daar ligt het helemaal niet aan denk ik. Ik ga er vanuit dat de mensen op dit forum aardig topografisch onderlegd zijn en redelijk weten hoe ov in elkaar steekt. Heel veel mensen hebben geen flauw benul van beide zaken. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik een vraag krijg over de bestemming van een trein, terwijl het toch zeer duidelijk op de borden staat. Ook al staat er 'Amsterdam Centraal' op de trein, daarmee zul je niet voorkomen dat er reizigers zijn die vragen waar deze trein heen gaat. Geen reden om Amsterdam C te veranderen, prima (internationale) afkorting.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door kees » za 19 dec 2015, 1:38

Ik kan me herinneren dat ik met een vriend met de trein naar de Batavia in aanbouw ging.
Toen we uitstapten op Lelystad, vroegen mensen verbaasd aan ons: is this the central station?'
"Yes, of Lelystad' zei die vriend.
Het was waarschijnlijk verwarrend voor die toerist dat op de borden van die lijn vanaf Schiphol wel Amsterdamse bestemmingen op stonden (Zuid/WTC en RAI) maar dat dat toch niet de lijn naar CS was.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Via » za 19 dec 2015, 10:47

De aanduidingen op de CTA's zijn sowieso nog wel voor verbetering vatbaar her en der. Stationsnamen onnodig afgekort of niet voorzien van de stadsnaam ervoor maakt het voor buitenstaanders nogal verwarrend.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Robbert297 » za 19 dec 2015, 11:10

^^ Bij ons staat er op de CTA's geen Leeuwarden Camminghaburen, maar alleen Camminghaburen. Dat kan wel verwarrend zijn af en toe.
En een kleiner ding: er staat Feanwalden op de CTA's, maar het is Feanwâlden. :)
Слава Україні

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Emil » za 19 dec 2015, 11:29

Via schreef:De aanduidingen op de CTA's zijn sowieso nog wel voor verbetering vatbaar her en der. Stationsnamen onnodig afgekort of niet voorzien van de stadsnaam ervoor maakt het voor buitenstaanders nogal verwarrend.
Je wilt niet weten hoeveel mensen uit de trein vanuit Groningen naar Den Haag uitstappen bij Zuid en vervolgens de metro nemen richting Centraal Station. De stationsnaam Duivendrecht doet denken aan een klein dorpsstationnetje zonder overstapmogelijkheden. Amsterdam Duivendrecht of Amsterdam Venserpolder zou beter zijn. Het helpt ook niet dat de conducteur de overstap vermeld van de sprinter richting Centraal die pas een kwartier later vertrek, vermeld gewoon de overstapmogelijkheid op metro. :facepalm:
Laatst gewijzigd door Emil op za 19 dec 2015, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Mark » za 19 dec 2015, 11:29

Via schreef:De aanduidingen op de CTA's zijn sowieso nog wel voor verbetering vatbaar her en der. Stationsnamen onnodig afgekort of niet voorzien van de stadsnaam ervoor maakt het voor buitenstaanders nogal verwarrend.
Heeft te maken met beperkingen in het InfoPlus systeem, er schijnen verbeteringen aan te komen maar wanneer... :?:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Naamswijzigingen Stations

Bericht door Rene » za 19 dec 2015, 12:23

Emil schreef:Ook al staat er 'Amsterdam Centraal' op de trein, daarmee zul je niet voorkomen dat er reizigers zijn die vragen waar deze trein heen gaat. Geen reden om Amsterdam C te veranderen, prima (internationale) afkorting.
Ook al zei iedereen vroeger "Amsterdam Centraal", toch werd CS afgeschaft. Terwijl CS decennialang een prima afkorting was geweest. Ik zou graag zien dat de afkorting "C" (dat ook als "Centrum" gezien zou kunnen worden) weer ingeruild zou worden voor "CS".

Plaats reactie