Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » do 05 apr 2018, 20:55

De spoorlijn naar de Eemshaven lag er ook al jaren.
Veendam-Stadskanaal ligt er ook al sinds mensenheugenis. Maar kan lang niet zo goedkoop worden gereactiveerd als Zuidbroek-Veendam.
Over Stadskanaal-Emmen zullen we het maar niet eens meer hebben. Papieren tijgers en zo.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Peter » vr 06 apr 2018, 9:34

Zuidbroek-Veendam behelste niet gek veel meer dan dan twee kruisingen beveiligen met AHOBs en het station opknappen. Goederentreinen reden er al sinds jaar en dag. Naar Stadskanaal praat je over tientallen gelijkvloerse kruisingen, waaronder drukke wegen als de N379 en N374. Naar Emmen ligt niets inderdaad. Voordeel zou eventueel zijn dat er een tweede route komt als Zwolle-Groningen eruit ligt. Nu kan omreizen met de trein niet. Vanaf Meppel kan het theoretisch (met overstap op Leeuwarden of Groningen), maar er ligt vooralsnog geen bovenleiding tussen Leeuwarden en Groningen. Groningen-Veendam is ook nog niet elektrisch natuurlijk.

Er reden natuurlijk ook goederentreinen via Friesenbrucke, die nu via Hengelo moeten rijden denk ik. Heel veel was het niet wat bestemming of oorsprong had (ver) ten noorden van Deventer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » do 19 apr 2018, 21:44

De vervanging van de Friesenbrücke gaat aanzienlijk meer kosten dan tot nu toe gedacht werd. In plaats van € 50 miljoen wordt nu gerekend met een "hoog tweecijferig bedrag": https://www.welt.de/regionales/niedersa ... eurer.html

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Victor » do 19 apr 2018, 22:21

^^ een hoog tweecijferig miljoenenbedrag dan. Twee cijfers is wat weinig ;)

Dat "zweistellig" laat zich een beetje moeilijk vertalen.
Ze bedoelen in ieder geval een bedrag dichter bij 100 miljoen dan bij 50 miljoen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door duikgek89 » vr 20 apr 2018, 7:12

Zo moeilijk is die vertaling niet.

"Zweistelliges Millionenbetrag" betekent niet meer dan twee getallen voor de 6 nullen, dus: nn *10^6. Dat is dus 9 999 999 < bedrag < 100 000 000.

Het "Hohem" betekent inderdaad dat men verwacht bovenin die range te zullen uitkomen. Dat haal je ook uit de context.

De duitse bouw een beetje kennende klopt van die ramingen helemaal niks en kost dit ding straks meer dan €100*10^6 en word niet voor 2030 opgeleverd...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Victor » vr 20 apr 2018, 19:16

^^ Wat het betekent hoef je mij niet uit te leggen. Maar probeer maar eens een Nederlands woord voor "zweistellig" te vinden! "Tweecijferig" is het in ieder geval niet.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Egbert » ma 23 apr 2018, 7:19

Tweepositieïg :lol:
Maar waarom zou je "tweecijferig miljoenenbedrag" niet kunnen gebruiken? Tweecijferig is niet direkt een anglicisme of germanisme. Met een beetje google-fu kom ik wiskundeboeken uit de 19e eeuw tegen waar dit gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » ma 30 apr 2018, 15:18

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... bij-weener

Er zijn kamervragen gesteld over de vervanging van de spoorbrug, blijkbaar zijn er ook berichten geweest dat de spoorbrug pas in 2030 gereed zou zijn. De staatssecretaris geeft aan dat de planning officieel nog 2024 is, maar dat de procedures in Duitsland erg lang duren.

Het aantal reizigers dat hinder heeft door de kapotte brug is 255.000 per jaar / 700 per dag.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 30 apr 2018, 15:31

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe snel Nederland een dergelijke situatie had opgelost. Een jaartje?
Слава Україні

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door verfmeer95 » ma 30 apr 2018, 16:05

^^ De reparatie van de stuw bij Grave na een aanvaring in 2016 duurde iets meer dan een half jaar. Nu is een brug iets anders dan een stuw, maar ik verwacht dat men na 1 a 2 jaar wel klaar zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 30 apr 2018, 19:47

Robbert297 schreef: ma 30 apr 2018, 15:31 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe snel Nederland een dergelijke situatie had opgelost. Een jaartje?
Je moet natuurlijk niet gaan vergelijken met een land waar ze de procedures en contractvormen zodanig hebben uitgekleed dat er alleen discutabele Oostblok-bedrijven overblijven die onder hoogspanning en met een te laag bedrag onderaannemers inhuren die vervolgens alleen maar hun personeel kunnen uitbuiten door ze 's nachts en in het weekend te laten werken, waarbij ze in tentjes op het bouwterrein slapen en een kwaliteit afleveren waar zelfs een derde wereldland zich nog voor schaamt.
Degelijke bouwprocedures voor kleine binnenlandse ondernemingen zijn de toekomst. Zo kan de werkgelegenheid behouden blijven en wordt er alleen tijdens kantooruren gewerkt wanneer de weersomstandigheden ideaal zijn. Door bijzonder goede samenwerking met de buurlanden wordt er nu zelfs een einddatum vastgelegd en wordt de brug herbouwd zoals ze in Nederland graag zien. Pure winst. :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 10:28

Men spreekt inmiddels van € 80 miljoen om de verbinding te herstellen.

https://www.nwzonline.de/wirtschaft/wes ... 57052.html

Dat is wel heel veel geld voor een paar honderd reizigers per dag... Volgens mij is het beter om van reparatie af te zien. Gewoon een buslijn laten aansluiten naar Leer. Het is natuurlijk prestige om een directe treinverbinding tussen Groningen en Duitsland te hebben, maar m.i. is zo'n groot bedrag niet te verantwoorden voor zo weinig gebruik.

Zo'n bedrag is per gebruiker vergelijkbaar met € 500 miljoen om een secundaire weg voor 4.000 voertuigen per dag aan te leggen... Of de N7 in Groningen voor € 10 miljard verbouwen. Dat zouden ze ook nooit doen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mavas » do 14 jun 2018, 12:07

80 miljoen euro is sowieso een megabedrag, of je dat nou vergelijkt met een weginvestering of niet. 80 miljoen, dat is een bedrag dat je heel goed moet gaan afwegen of je dat wel aan het herstel wilt uitgeven.
Ik denk persoonlijk dat je het bedrag beter aan andere beleidsterreinen kunt uitgeven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » do 14 jun 2018, 16:00

Waarom moet dit zo duur zijn? De vorig jaar opengestelde spoorbrug in Zuidhorn kostte €32 miljoen, om maar even een vergelijking te maken. Nu moet dit natuurlijk een brug zijn die open kan, maar €80 miljoen euro...?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jun 2018, 17:25

Met alle respect, maar de Eems is natuurlijk niet het Van Starkenborghkanaal. Maar 80 miljoen is inderdaad belachelijk veel geld voor deze verbinding.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » do 14 jun 2018, 20:00

Een beweegbare brug boven een getijderivier waar cruiseschepen op kunnen varen. Dat vereist technologische innovaties zonder weerga, want dit wordt wel een unicum in de Duitse infrastructuur. Vergeet ook niet dat er aparte bedieningssoftware nodig is dat nergens anders ter wereld gebruikt wordt en dat de brug aan alle moderne eisen moet gaan voldoen. Bovendien is het de bedoeling om de brug ook daadwerkelijk binnen 10 jaar te gaan bouwen. Er is eigenlijk maar één conclusie mogelijk: dit is een koopje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door jelger » do 14 jun 2018, 20:23

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Ds79m » do 14 jun 2018, 21:58

^^ Zo veel geld investeren in het vervoersmiddel van de 19e eeuw is wel van deze tijd?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Alfa » do 14 jun 2018, 22:38

^^Met die logica kan je de fiets ook een 19ste eeuws vervoersmiddel noemen. Zelfs de auto.

Je moet niet kijken naar hoeveel reizigers de spoorweg bediende maar naar hoeveel reizigers de spoorlijn potentieel kan bedienen. Dat heet investeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 22:51

De potentie is gewoon gering. De nabijgelegen A7 is ook de rustigste snelweggrensovergang van Nederland. Groningen denkt dat ze centraal liggen op een route van de Randstad naar Bremen/Hamburg maar in realiteit gaat het meeste trein/wegverkeer zuidelijker de grens over, via Osnabrück. Al jaren wordt gesproken over de upgrade van de spoorlijn (nog los van deze brug) maar er is geen echte animo voor. Ook Leer - Oldenburg is een enkelsporige boemellijn met 1 keer per uur een trein.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door jelger » do 14 jun 2018, 23:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Egbert » vr 15 jun 2018, 6:58

Vinny schreef: do 14 jun 2018, 20:00
Vergeet ook niet dat er aparte bedieningssoftware nodig is dat nergens anders ter wereld gebruikt wordt
Dat begrijp ik even niet. "Bedieningssoftware" voor beweegbare spoorbruggen is vrij algemeen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » vr 15 jun 2018, 7:10

jelger schreef: do 14 jun 2018, 23:47
Ds79m schreef: do 14 jun 2018, 21:58 ^^ Zo veel geld investeren in het vervoersmiddel van de 19e eeuw is wel van deze tijd?
Even voor mijn begrip: er is toch een schip tegen die brug aangevaren? Wordt dat nu aangegrepen om het weinige OV in de regio maar verder te ontmantelen? Ja, het is niet gratis, maar wacht eens even... iemand heeft die brug gemold. Zo ligt het wel even.

Ik snap ook wel dat dit geen forum is voor treinfanaten, maar asfalt ridders die treinen maar een linkse hobby vinden, maar een beetje tegenspraak lijkt me op z'n plaats voor het juiste perspectief, namelijk dat die brug is gemold door een externe partij.

Ook al is de reisvraag vrij gering. Of het de investering waard is vind ik lastig inschatten, en gaat verder dan alleen maar wat reist er nu. Als we 3 jaar aan het bussen zijn dan zijn de mensen 3 jaar de trein ontwend, dus ja, de vraag zal inmiddels nog lager zijn dan die al was. Diverse grenstrajecten zijn in het verleden opgedoekt, en zijn weer tot leven gewekt. De nachttreinen zijn weg, maar inmiddels komt men erachter dat het toch niet zo slecht was die nachttreinen, in het licht van een (te) druk luchtruim of luchthavens.

En dat is wellicht het werkelijke probleem: te weinig visie, te weinig integraal dingen benaderen maar sec op hun micro dingetje.
Wie zegt dat de gehele brug vervangen moet gaan worden.
Alleen het beweegbare deel en 1 of 2 pijlers moeten vernieuwd worden. De rest is puur renovatie.
Ik snap het bedrag van 80 miljoen euro niet en uberhaupt waarom de bouw van de vervangende delen zolang moet gaan duren.
Pure onwil en meer is het niet!!!

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door jelger » vr 15 jun 2018, 9:11

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door verfmeer95 » vr 15 jun 2018, 15:54

Egbert schreef: vr 15 jun 2018, 6:58
Vinny schreef: do 14 jun 2018, 20:00
Vergeet ook niet dat er aparte bedieningssoftware nodig is dat nergens anders ter wereld gebruikt wordt
Dat begrijp ik even niet. "Bedieningssoftware" voor beweegbare spoorbruggen is vrij algemeen.
Ik zou je sarcasmemeter even checken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » za 16 jun 2018, 7:47

Jelger schreef:Kan ook politiek zijn he (zeg ik even zonder te veel achtergrond kennis):
Als het al politiek is, de brug is van de DB, terwijl het bedrijf zelf de spoorlijn niet in exploitatie heeft en daarom ook niet geïnteresseerd is in de herbouw ervan, hoewel Arriva tegenwoordig een dochterbedrijf is. Er zijn veel andere plaatsen waar ook nog al wat achterstallig onderhoud op zit. Ik denk dat ze de rekening zo hoog mogelijk proberen te krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door duikgek89 » za 16 jun 2018, 8:10

jelger schreef: do 14 jun 2018, 23:47 En dat is wellicht het werkelijke probleem: te weinig visie, te weinig integraal dingen benaderen maar sec op hun micro dingetje.
En volgens mij ook te bang om te investeren in de toekomst.

jelger schreef: vr 15 jun 2018, 9:11 Kan ook politiek zijn he (zeg ik even zonder te veel achtergrond kennis): hoge prijskaart er aan hangen door "noodzakelijke" vervanging (ipv slechts reparatie), vervolgens wordt dit op de weegschaal gelegd van hoeveelheid reizigers versus de kosten - waardoor men beargumenteerd op basis van kosten impact kan zeggen: "nou dan doen we het niet, want dit is het niet waard met zo weinig passagiers".

Je kan dergelijke verbindingen wegkrijgen - als onderdeel van een politieke visie over dergelijke verbindingen - door de financiële impact (van renovatie, reparatie) op te krikken en zo (politieke) besluiten in voordeel er van ontmoedigen.

Het is al langer duidelijk dat de Duitse spoorwegen niet zo veel zien in Nederlandse (spoor)verbindingen. En deze verbinding heeft wel vaker op de wip gezeten.
Het probleem in deze is ook dat DB de spoorwegen beheert. Nogal logisch dat die toko alleen geld uit wil geven aan de lijnen waarop hun eigen treinen geld verdienen. Het is wat mij betreft tijd om het spoorbeheer en vervoer los te koppelen.

Vervolgens kun je met de rederij die de brug gesloopt heeft en een ingenieursbureau eens gaan kijken wat de rederij moet betalen (de schade die zij veroorzaakt hebben) en wat de verdere kosten zijn om een nieuwe brug te bouwen. Daarna kun je gaan kijken wat het de gemeenschap nog kost en of dat het waard is.

Het zou het echter waard moeten zijn. Vroeger was het het waard en nu in een tijd waarin de grens makkelijker kan worden overgestoken gaan we allemaal bang doen? Laten we toch met z'n allen de handen uit de mouwen steken...

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door woutero » za 16 jun 2018, 9:58

Je zou toch verwachten dat als er een schip tegen een brug vaart, de (verzekering van de) scheepvaartmaatschappij de kosten draagt voor de reparatie en dat voor reparatie geen procedures nodig zijn. Er verandert immers niets aan de situatie. Of is dat te simpel?

Wat er nu gebeurt is dat de regio en de scheepsbouwers een nieuwe brug willen zodat hij minder vaak open hoeft. De extra kosten hiervoor zouden door de scheepsbouwers worden betaald. Maar voor deze nieuwe brug zijn dus wel allerlei procedures nodig, vandaar de vertraging.

Het heeft volgens mij echt alles met urgentie te maken, als dit in Berlijn of in de Randstad was gebeurd was het allang gerepareerd. En om het nut van de reparatie in twijfel te trekken vanwege reizigersaantallen vind ik echt gevaarlijk en bevestigt alleen maar het gevoel wat in die regio leeft dat ze aan hun lot worden overgelaten. Er is nooit een besluit geweest om de brug te verwijderen, dus als iemand een stuk openbare infrastructuur vernielt, moet dat gerepareerd worden. Als je in gebieden waar het economisch al minder gaat ook nog eens ad hoc infrastructuur gaat verwijderen omdat er iemand tegen een brug aan vaart wordt het er in die regio's niet beter op...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 10:19

Voor puur reparatie is geen procedure nodig, maar voor vervangingsnieuwbouw doorgaans wel. Inmiddels is de aanvaring 2,5 jaar geleden gebeurd en er is nog niet eens een aanvang gemaakt met de procedures.

Een bijkomend probleem is dat Duitsland en spoorprojecten een slechte naam hebben als het gaat om kostenoverschrijdingen. Het is maar de vraag of het ook bij de vooraf geraamde € 80 miljoen blijft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » za 16 jun 2018, 13:18

Te veel mensen die met papierwerk bezig zijn en te weinig echte bouwers. Ik snap zelf ook niet waarom spoorprojecten zo snel uit de hand lopen. Misschien is de structuur van het Nederlandse ProRail zo gek nog niet. Sinds dat los van de vervoerder staat en rechtstreeks onder het ministerie, zijn de kosten en bouwtijd beheerst. In Duitsland is dat dus anders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie