Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » do 01 dec 2016, 17:34

Er komt misschien toch een nieuwbouw, zo meldt de NDR: http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke232.html

Die Bahn plant eine Reparatur. In den kommenden Tagen sollten dazu weitere Gespräche in Berlin und Leer stattfinden. Doch diese sind nun erst einmal abgesagt worden. Denn die Bahn und die Meyer Werft prüfen nach Angaben des Landkreises Leer derzeit noch eine Alternative: einen Neubau. Im Januar soll es dazu Ergebnisse geben.

Overmorgen is het alweer een jaar geleden dat de aanvaring plaatsvond.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » vr 02 dec 2016, 10:00

:lol: :facepalm:

Wat een klucht.... Het zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren. Eerlijk gezegd vind ik het niet erg dat die brug half weg is, hoef ik geen opening meer te vragen bij hoog water. :mrgreen:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Peter » vr 02 dec 2016, 10:07

Eemspoort schreef:Eerlijk gezegd vind ik het niet erg dat die brug half weg is, hoef ik geen opening meer te vragen bij hoog water. :mrgreen
Dat had een eerdere schipper ook niet gedaan en heeft toen zelf de brug geopend 8-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Mark » di 10 jan 2017, 20:52

De scheepsbouwer te Papenburg heeft mogelijk een ideetje voor een bredere brug, maar dan zou het wel twee jaar extra duren...

https://www.oogtv.nl/2017/01/herstel-sp ... ar-langer/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jan 2017, 21:25

Dan hebben ze het er over dat de brug in 2023 pas klaar is. Acht jaar tijd om een simpele enkelsporige brug te vervangen. :nuts:

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door kingpin1966 » di 10 jan 2017, 21:37

Kunnen ze niet beter een tunnel onder die sloot maken? Iedereen happy. :facepalm:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » di 10 jan 2017, 22:16

^^ Sloot? Volgens mij ben jij niet bekend met de vaarroute over de Ems. ;)
Een tunnel is bovendien ook niet haalbaar.
Слава Україні

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door kingpin1966 » di 10 jan 2017, 22:19

^^
Zegt het woord "cynisme" je iets?
Ik weet ook wel dat het Emskanaal groter dan een sloot is.
Hij zal misschien niet haalbaar zijn maar hij is wel verdomt sneller klaar dan die brug die ze willen gaan bouwen.
Acht jaar doen over het bouwen van een spoorbrug. :facepalm: :nuts:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » di 10 jan 2017, 22:36

^^ Ik sta er op dit forum om bekend sarcasme of cynisme niet in één keer te begrijpen. :p

Ik weet niet of een tunnel sneller gaat. In Duitsland weet je het namelijk niet meer. In Nederland zou er nu al een nieuwe brug in liggen. Absurd.
Слава Україні

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door kingpin1966 » di 10 jan 2017, 22:39

^^
Als we hier dergelijke bouwtijden zouden hebben waren alle staalbouwbedrijven allang failliet.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » di 10 jan 2017, 23:13

kingpin1966 schreef:Kunnen ze niet beter een tunnel onder die sloot maken? Iedereen happy. :facepalm:
Een vriend van mij, hobbykapitein met een zeilboot van 9 meter noemt elke waterweg een sloot.
Heb hem toen serieus gevraagd of hij met zijn zeilboot - waarvan ik toen niet wist hoe groot dat ding was - wel door zo'n 2 meter brede sloot kon. :facepalm:
Ben blijkbaar ook niet van het cynisme. :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » di 10 jan 2017, 23:16

Mark schreef:De scheepsbouwer te Papenburg heeft mogelijk een ideetje voor een bredere brug, maar dan zou het wel twee jaar extra duren...

https://www.oogtv.nl/2017/01/herstel-sp ... ar-langer/
Werkelijk absurd. Afbreken en herbouwen zou in mijn ogen hooguit 2 tot 3 jaar bouwtijd vereisen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » wo 11 jan 2017, 6:51

^^

Hooguit 1 jaar. Hier hoeft men alleen 1 overspanning te vervangen en misschien moeten er 1 of 2 pijlers vernieuwd worden.
Het vervangen van de pijlers kan in 3 - 6 maanden gedaan zijn en tegelijk kan een staalfabrikant de stalen overspanning in 4 - 6 maanden bouwen. Een staalfabrikant uit Gorichem was in staat om in enkele maanden een stalen overspanning voor de N201 over het ARK te bouwen. Deze overspanning is langer dan de overspanning van deze spoorbrug. \\

Dit heeft niets met complexiteit te maken. Het is pure politieke onwil om de boel te regelen. Hoogtijd dat de kiezers deze politici wegstemmen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Peter » wo 11 jan 2017, 7:23

Ik weet niet of het onwil is, maar de Duitsers zijn nogal gevangen in hun procedures, die de belangen van burgers en milieu moeten dienen, al dan niet (in hun ogen) als Europese verplichting. Vergeet niet dat Nederland ook stilgelegen heeft voor de crisis en herstelwet, omdat procedures makkelijk 10 jaar konden duren (waarna het soms door nieuwe wetgeving of ontwikkelingen weer achterhaald was).

Maar welke politici je nu moet wegstemmen is niet duidelijk. De trage proceduregang ligt niet aan de Grunen, hoewel die er wel van profiteren (behalve voor door hen gewenste spoorverbindingen, die er ook niet komen). CDU en SPD hebben het laten gebeuren,,,,
AfD stemmen dan maar ? Of Die Linke ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » wo 11 jan 2017, 9:29

In Nederland werd men uiteindelijk in 2007 na het A4 drama bij Leiden. Toen had de politiek uiteindelijk eens door dat het mes in de procedures moest. In Duitsland moet dit ook gebeuren, naast de grootschalige hervormingen binnen de overheidsdiensten (en meer geld) om dit soort projecten vlotter af te handelen.

Overigens zie ik niet waarom voor dit herstel een lange procedure noodzakelijk is. Men wil dezelfde soort brug gaan bouwen. Dan moet een bouwvergunning toch voldoende zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Peter » wo 11 jan 2017, 12:23

Je zit met spoorweg-, vaarweg- en gemeentelijke vergunningen (verschillende overheden) en vermoedelijk (bouw)milieuvergunningen en Europese aanbesteding, zeker als je de brug niet simpel kan vervangen (oud ontwerp vakwerkbrug zal vermoedelijk niet meer kunnen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » wo 11 jan 2017, 12:29

Dat is ook het probleem met veel brugvervangingen elders in Duitsland. Vaak wordt niet exact hetzelfde neergezet, maar een bredere brug, waardoor procedures doorlopen moeten worden. Bijvoorbeeld de Rheinbrücke Leverkusen (A1) is niet alleen een vervanging, maar ook een capaciteitsuitbreiding en de 'footprint' van dit stuk infrastructuur wordt beduidend groter dan wat er nu staat. Dat laatste geldt bijvoorbeeld ook voor de Rader Hochbrücke (A7) in Noord-Duitsland, waar weliswaar geen capaciteitsuitbreiding komt, maar één brug wordt vervangen door twee naast elkaar. Dat kan je niet met alleen een bouwvergunning doen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » wo 11 jan 2017, 12:46

Peter schreef:Je zit met spoorweg-, vaarweg- en gemeentelijke vergunningen (verschillende overheden) en vermoedelijk (bouw)milieuvergunningen en Europese aanbesteding, zeker als je de brug niet simpel kan vervangen (oud ontwerp vakwerkbrug zal vermoedelijk niet meer kunnen).
Waarom zou men hier niet het bestaande ontwerp (gedeeltelijk) kunnen gebruiken. Tegenwoordig kan men sterkere staalsoorten toevoegen, waardoor de constructie zelf niet groter hoeft te worden. De nieuwe overspanning blijft in hoofdlijnen hetzelfde (zicht), maar kan wel meer gewicht dragen door het toepassen van sterkere staalsoorten en lassen i.p.v. klinknagelverbindingen. Desnoods plaatst men een tijdelijke noodbrug. Na de Tweede Wereldoorlog kon men in veel gevallen ook veel bruggen snel herstellen door het plaatsen van noodbruggen. Het is blijft absurd dat deze situatie (nog) niet opgelost is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2017, 20:47

In Nederland is Rijkswaterstaat zowel voor het water als voor de weg verantwoordelijk, in Duitsland heb je het "Wasser- und Schifffahrtamt", hier bijvoorbeeld de WSA Emden die het gedeelte van de Ems beheert waar de Friesenbrücke overheen voert:
http://www.wsa-emden.de/wasserstrassen/ ... index.html

Het zijn nogal oubollige instituties als je het mij vraagt en heel erg procedureel ingesteld. Maar goed, het fijne is ook wel weer dat wanneer je de richtlijnen volledig volgt je er wel uitkomt. Ik snap zelf niet waarom ze over deze brug zo moeilijk moeten doen. Zo "spannend" is het nou ook weer niet. In Rotterdam bestaan ook beweegbare bruggen over getijderivieren en daar gaat het ook prima... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door kingpin1966 » wo 11 jan 2017, 21:59

Rogier schreef: Waarom zou men hier niet het bestaande ontwerp (gedeeltelijk) kunnen gebruiken. Tegenwoordig kan men sterkere staalsoorten toevoegen, waardoor de constructie zelf niet groter hoeft te worden. De nieuwe overspanning blijft in hoofdlijnen hetzelfde (zicht), maar kan wel meer gewicht dragen door het toepassen van sterkere staalsoorten en lassen i.p.v. klinknagelverbindingen. Desnoods plaatst men een tijdelijke noodbrug. Na de Tweede Wereldoorlog kon men in veel gevallen ook veel bruggen snel herstellen door het plaatsen van noodbruggen. Het is blijft absurd dat deze situatie (nog) niet opgelost is.
Het probleem zit hem niet in het te gebruiken materiaal maar in diegenen die het in elkaar moeten lassen en plaatsen.
Dat zijn blijkbaar types wiens lunchtijd al om 10:00 uur begint. :nuts:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Mark » ma 23 jan 2017, 14:38

Vandaag is er overleg te Hamburg over de toekomst van de brug...

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/173119/Wa ... esenbrucke

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » ma 23 jan 2017, 14:59

Men kon het niet eens worden:

Die Zukunft der zerstörten Friesenbrücke in Weener bleibt weiter ungewiss: Bei einem Spitzentreffen in Hannover haben sich die Deutsche Bahn und das Land Niedersachsen noch nicht auf einen Neu- oder Wiederaufbau einigen können. Während die Bahn die von einem Frachtschiff zerstörte Brücke wiederaufbauen möchte, präferiert Niedersachsen einen Neubau in besserer Ausführung.

Knackpunkt sind vor allem die Kosten, da ein Neubau mit breiterer Durchfahrt rund 15 Millionen Euro teurer wäre als die Wiederherstellung der alten Brücke, die mit 30 Millionen Euro veranschlagt wird. Auch die Papenburger Meyer Werft hat sich für einen Neubau ausgesprochen, weil dadurch die Überführungen von Kreuzfahrtschiffen einfacher würden. Ein Neubau wäre wegen des Planfestellungsverfahrens und einer Umweltverträglichkeitsprüfung allerdings erst 2024 fertig, eine reparierte Brücke bereits 2021.


Zozo, 'al' in 2021 klaar als het gerepareerd wordt. :rofl2:

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke238.html

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door duikgek89 » ma 23 jan 2017, 15:07

Ook een nieuwe brug had voor 2021 klaar moeten zijn. Wat een soap weer. :rofl2:
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 23 jan 2017, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » ma 23 jan 2017, 16:42

Gepruts van de hoogste orde :nuts:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » ma 23 jan 2017, 21:15

Ik heb hartelijk moeten lachen om alle opmerkingen die ik vandaag las:
"Snelle oplossing een brug te ver"
"De verschillen konden niet overbrugd worden"
Misschien moeten andere partijen over de brug komen.
"Verwachtingen op snel herstel in het water gevallen"
"Duitsland en Nederland liggen op ramkoers"
Volgens een getuige kon de Duitse expert praten als brugman
"Herstel Friesenbrücke op dood spoor"
Duitse infrastructuur spoor volledig bijster
Er worden in ieder geval geen bruggen geslagen zo
Misschien kunnen ze de brug nog hernoemen
Van Friesenbrücke naar Bietenbrug
Ik hoop dat de oplossing snel boven water komt
Dat zal lastig zijn zolang de betrokken partijen koudwatervrees hebben
Dat er een oplossing nodig is staat als een paal boven water
Ja, maar er zal nog heel wat water door de Ems stromen voor dat rond is
De Friesebrücke is nu in ieder geval een mooi ezelsbruggetje voor de staat van de Duitse infrastructuur
Hopelijk zitten ze de volgende keer niet in elkaars vaarwater
Inderdaad, anders missen ze de boot
Misschien dat dit voorval men op het goede spoor zet...
...en dat daarna alles loopt als een trein
De verantwoordelijke voor het oplossen van dit probleem spoort in ieder geval niet.
:lol:

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door kingpin1966 » ma 23 jan 2017, 22:20

Rutte en Samsom kom d'r maar in!!!!
(Dat waren toch ook van die fantastische bruggenbouwers?)

Misschien dan toch maar die tunnel overwegen? ;)
Zal i.i.g. sneller klaar zijn dan nieuwbouw (2024) of reparatie (2021).
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » wo 22 mar 2017, 10:38

Nog geen enigheid over een oplossing: http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke272.html
"Ich verstehe nicht, dass der Bund bei einem Prestigeobjekt wie Stuttgart 21 Mehrkosten von mindestens vier Milliarden Euro in Kauf nimmt, und bei uns in Ostfriesland soll eine zeitgemäße und zukunftsweisende Lösung an 20 Millionen Euro scheitern", sagte er.
en:
Spott auch aus den Niederlanden
Auch in den Niederlanden ist der Spott über die nicht enden wollenden Verhandlungen groß. So kommentiert etwa ein Nutzer in einem Verkehrsforum. "In den Niederlanden wäre die neue Brücke bereits fertig, absurd". Ein anderer lässt wissen: "Schnelle Lösung ist eine Brücke zu weit" - in Anlehnung an den Kinofilm "A Bridge too far".

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door keokiracer » wo 22 mar 2017, 10:46

^^ Is dat nou een referentie naar dit forum? :D :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 mar 2017, 10:57

Ken jij dan een ander Nederlands verkeersforum?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 mar 2017, 11:00

Het gaat om deze quotes:
Robbert297 schreef:In Nederland zou er nu al een nieuwe brug in liggen. Absurd.
Rene schreef:Ik heb hartelijk moeten lachen om alle opmerkingen die ik vandaag las:
"Snelle oplossing een brug te ver"

Plaats reactie