Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door keokiracer » wo 22 mar 2017, 11:05

Coen Tunnel schreef:Het gaat om deze quotes:
Robbert297 schreef:In Nederland zou er nu al een nieuwe brug in liggen. Absurd.
Rene schreef:Ik heb hartelijk moeten lachen om alle opmerkingen die ik vandaag las:
"Snelle oplossing een brug te ver"
Ik zat al naar die eerste te zoeken, zal ik overheen gelezen hebben :top:


(nieuwe pagina quote)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » wo 22 mar 2017, 12:13

Hey wat leuk! Ik word gehoord! :woop:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » wo 22 mar 2017, 13:21

^^ En met jou trots dat wij met dit forum zelfs in de buitenlandse pers genoemd worden. :yes:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » wo 22 mar 2017, 13:35

^^ :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » wo 22 mar 2017, 14:08

Geniaal. Maar waarom ook niet. Ik kijk/luister ook vaak naar NDR. Andersom dus ook. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » wo 22 mar 2017, 14:19

De NDR vind ik ook een fijnere site om het nieuws te volgen dan de site van de WDR.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » wo 22 mar 2017, 14:31

Ik zit er ook regelmatig op te kijken, maar dat is ook om mijn Duits wat te leren. :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » wo 22 mar 2017, 19:52

Rene schreef:Ik heb hartelijk moeten lachen om alle opmerkingen die ik vandaag las:
"Snelle oplossing een brug te ver"
Niet mijn uitspraak overigens, de uitspraken die ik citeerde kwamen van een Whatsapp-chat.
Deze specifieke uitspraak was overigens van onze penningmeester RSK

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » do 23 mar 2017, 9:12

^^ Recht door zee. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » za 25 mar 2017, 12:36

Mark had het vorig jaar al gemeld, maar de trein rijdt sinds 30 oktober vorig jaar weer tot Weener.

Er is momenteel een draad waar het gaat over modaliteiten en de tijdsduur. Die discussie wil ik niet hier opnieuw aanzwengelen, enkel wat ik wil opmerken is dat het kapot varen van de brug de eerste maanden ook een voordeel had. Arriva had een sneldienst opgezet met bussen (T-100 touringcars) (rechtstreeks Groningen-Leer v.v.). Of dat nog zo is, is mij onbekend, maar dat was sowieso tijdwinst, want de 'Wiederline' was er enkel in "stoptreinvorm" en er zijn nogal wat stations op dat traject (ook al gaat Sappemeer-Oost buiten gebruik volgens mij)...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » za 25 mar 2017, 14:16

^^ De snelbus tussen Groningen en Leer rijdt nog steeds eens per 2 uur. ;)
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » zo 26 mar 2017, 3:36

Daar kun je dan een Cruijffiaanse uitspraak op los laten. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » vr 07 apr 2017, 21:25

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke274.html

Er is iets bedacht op het toeristische probleem zogezegd. De scheepswerf te Papenburg wil in samenwerking met een andere onderneming een veerdienst opzetten tussen Westeroverledingen en Weener. Een vaartuig dat fietsers en voetgangers over kan zetten schijnt al gevonden te zijn en de plannen vergevorderd. De lokale autoriteiten zijn er blij mee volgens het artikel van de NDR.

Kijken wat er van komt...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » ma 29 mei 2017, 6:59

Staatssecretaris Ferlemann heeft vrijdag aangegeven dat de federale regering de meerkosten van een nieuwbouw van de Friesenbrücke op zich wil nemen. Een nieuwbouw kost € 50 miljoen, reparatie € 30 miljoen. Een voorwaarde is dat de budgetcommissie er eind juni toestemming voor geeft.

Maar wanneer gaat het dan gebouwd worden? Men rekent op een bouwstart in 2020 en een oplevering in 2024.

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke278.html

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 29 mei 2017, 8:30

Ik vraag me toch af hoeveel papierwerk hieraan vooraf gaat... 2024, wat een afgang. :facepalm:

Ze zouden eens moeten kijken bij de nieuwe spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal in Zuidhorn. Die werkzaamheden lopen bijna vlekkeloos!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 29 mei 2017, 22:53

Het is goed dat er gekozen wordt voor een nieuwe brug die wel gedimensioneerd wordt op de huidige scheepvaart, waardoor de brug in de toekomst als het goed is niet meer gedemonteerd hoeft te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martien
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door martien » wo 07 jun 2017, 10:44

Nou, de provincie Groningen is er nu ein-de-lijk achter dat het nooit meer wat gaat worden en gaat de ca. 100 miljoen euro reservering voor het project Wunderline (sneltrein Groningen-Bremen) laten vervallen.

Ik weet nog wel dat ik een paar maanden geleden door een statenlid raar aangekeken werd omdat ik durfde te stellen dat de Friesenbrücke een ver-van-mijn-bed-verhaal in zowel Hannover als Berlijn is en dat er grotere noden zijn waar men druk mee is in Duitsland. Een stoptrein in de periferie die enkel rijdt omdat een buitenlandse overheid de vervoerder daarvoor betaald doet niet zeer en kost geen kiezers.

Daarnaast het voortdurende calimero-gedoe dat men vanuit de Groninger overheden liever naar Bremen, Hamburg en Scandinavië kijkt en daarmee zaken wil gaan doen, ik snap het niet. Ten eerste lijkt men Duitsers niet goed te kennen, in Hamburg kijkt men naar zichzelf, Berlijn en het Roergebied; ten tweede is er een veel groter economisch centrum op twee uur naar het zuiden, verbeter die verbinding met een hsl-trein zweeftrein Zuiderzeelijn hyperloop iets snellere trein 8-)
Noot: ik heb tien jaar in Duitsland gewoond en een broer in Hamburg, daarom denk ik er iets van te weten

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » wo 07 jun 2017, 20:07

Wow ik heb zelden zulke kolderieke nonsens gelezen als uitgangspunt voor politieke besluitvorming :(

Een grotere/hogere brug betekent juist dat er meer capaciteit ontstaat voor de verwerking van het trein- en scheepvaartverkeer. Verder staat er nergens hard omschreven dat de spoorbruggen minimaal 30 minuten per uur doorvaarbaar moeten zijn, en als dat al het geval is, zelfs dan is het mogelijk om 4 treinen per uur* per richting te verwerken - een frequentie die nooit gerealiseerd zal worden, want zelfs als er een sneltrein bij komt dan gaat het hooguit om 3 treinen per uur op de grootste piekmomenten.

* opvolgtijd is minimaal 3 minuten, betekent 24 minuten per uur de brug dicht, 6 minuten om hem te openen of te sluiten en 30 minuten de brug open. Randvoorwaarde is wel partiële dubbelsporigheid voor en na de brug zodat de treinen elkaar vliegend kunnen kruisen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » do 08 jun 2017, 8:37

Idd, beetje rare redenering. Een voorbeeld. De spoorbrug in Oldenburg is voor de scheepvaart al lange tijd een doorn in het oog. Waarom?
Er gaat elke paar minuten wel een trein overheen, rond de openingstijden van de brug is er meestal een minuut of 15 geen treinverkeer. Echter zijn de treinen meestal vertraagd en de officiële openingstijden kunnen daarom zelden aangehouden worden, en komen regelmatig te vervallen, waardoor een schip vaak een uur wachttijd heeft. Als het spoor wel een beetje op tijd rijd, kan er elk half uur geopend worden, m.u.v. spitsuur s'morgens, dan word er anderhalf uur sowieso niet bedient. De brug staat geen half uur open, hooguit 10 minuten en dat is al uitzonderlijk. Deze brug is ook niet de snelste qua openen.

De oude Friesenbrücke was ook niet heel snel, maar was voldoende omdat er niet zo veel treinen overheen gingen. Ik snap alleen niet waarom een nieuwe brug langzamer zou zijn, lijkt mij toch nergens op gebaseerd. Dit bericht geeft mij het gevoel dat Groningen gewoon van het project af wil, en niet om logistieke redenen.Ze zullen het geld wel liever elders besteden, vermoed ik.
Ik bedoel, een nieuwe brug kan sneller zijn, mits de juiste materialen en technieken gebruikt worden, toch?
En als de nieuwe brug wat hoger gebouwd kan worden (zeg een meter of 2?), dan hoeft ie al niet zo vaak meer geopend te worden.
Beter gezegd, als er bij hoog water nog 5 meter onderdoor kan, kunnen de meeste schepen die op deze route varen onder de brug door.
Daarmee kan het aantal opening gereduceerd worden, wat dus weer een positieve invloed heeft op het spoor.

Maar ach, waar praat ik over. Voor oplossingen gaat men liever naar een "stropdas die te strak zit" dan naar mensen met gebruikers-ervaring.
Als ze het probleem echt willen oplossen, moeten ze gewoon een tunnel graven, iedereen tevreden (behalve hij die de rekening moet betalen :mrgreen: ).
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » do 08 jun 2017, 19:25

Er moeten gewoon mensen over infrastructuur gaan die snappen hoe de techniek een beetje werkt :evil:

Dit is typisch zo'n "ik heb nog nooit van mijn leven een beweegbare brug in werking gezien, en het concept bevalt me niet dus ik trek de financiering maar in" redenatie.

En het kan best zijn dat de kosten/batenanalyse uitwijst dat zo'n verbinding onrendabel is, maar dan wil ik wel graag een betere inhoudelijke onderbouwing zien dan dit broddelwerk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Sibren » ma 28 aug 2017, 19:38

Nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later, maar wel zoals Groningen hem wil - RTV Noord

Het besluit voor de Friesenbrücke is genomen: Er wordt een nieuwe brug gebouwd. Deze zal 20 minuten per uur doorgang geven aan treinverkeer, en hoeft niet worden uitgetild voor grote cruiseschepen. Het gaat wel meer tijd en geld kosten dan oorspronkelijk gedacht. Het kostenplaatje bedraagt zo'n €60 miljoen, en de verwachte opening is in 2024, negen jaar na de aanvaring.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 28 aug 2017, 19:49

Volgens mijn bierviltjesberekening moet de brug goedkoper en sneller gerealiseerd kunnen worden, zonder dat de eisen van de overheden in gevaar komen. Maar ik vrees dat een groot gedeelte van het geld opgaat aan overhead en stroperig bureaucratisch geneuzel. Zoals zo'n beetje elke infrastructurele investering die het aanbrengen van een duiker overtreft in Duitsland...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 28 aug 2017, 20:41

Eigenlijk wel belachelijk dat de brug er nog net zo blij ligt als een kleine twee jaar geleden...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » ma 13 nov 2017, 18:36

De staat Niedersachsen gaat de vervanging van de Friesenbrücke voor een som van € 30 miljoen voorfinancieren.
  • Das Land wolle bis zu 30 Millionen Euro bereitstellen, damit die Deutsche Bahn mit der Planung beginnen könne. Auf diese Weise soll zudem sichergestellt werden, dass nicht die frühere Klappbrücke wieder aufgebaut wird, sondern künftig eine moderne Drehbrücke die Ems überquert.
http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke292.html

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » ma 13 nov 2017, 18:55

Forse investering voor een object wat vooral voor Nederland van belang is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 13 nov 2017, 20:23

^^ Voor Duitsland is het ook vrij veel van belang.
Слава Україні

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » ma 13 nov 2017, 20:53

Voor de scheepvaart hoeft die brug niet hersteld te worden en qua trein gaat de frequentie niet hoger worden dan eens per uur. Het enige Duitse station wat aan de westkant ligt is Weener.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door verfmeer95 » ma 13 nov 2017, 21:26

Krijgt Bunde niet ook een station als de lijn weer opengaat?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 13 nov 2017, 21:26

Niedersachsen heeft inderdaad plannen om de stations Bunde en ook Ihrhove te heropenen. Het aantal reizigers tussen Weener en Leer zal op die manier alleen maar toenemen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » ma 13 nov 2017, 21:30

Duitsland zal er ook wel enig belang bij hebben dat de verbinding naar Nederland hersteld wordt. Maar ik denk niet dat dat economische belang echt groot is. Het is al opmerkelijk dat men überhaupt niet voor het goedkoopste brugtype gaat. In Duitsland moet vaak alles op de goedkoopst mogelijke manier. Daarom werken ze niet 's nachts, niet in het weekend, geen preventief onderhoud aan de snelwegen, etc. Goedkoop = duurkoop maar dat begrip kent men blijkbaar niet.

Plaats reactie