Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » za 05 dec 2015, 12:07

Nog een mooie foto. Ik wist niet dat er een fietspad bij naast lag:

Afbeelding
Facebook, ©Willem Prenger.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » za 05 dec 2015, 13:01

Eemspoort schreef:
Vinny schreef:Die kans is erg klein, omdat de frequentie niet zo super hoog is. Wat in de VS volgens mij wel eens is gebeurd, is dat de brug na een aanvaring beschadigd raakte, maar de treinbeveiliging niet op "rood" stond omdat de sporen zelf niet waren beschadigd. Toen ontspoorde de trein op de brug, dat was een naar ongeval...
Volgens de berichtgeving die ik gezien heb moest er eerst nog een trein over de brug voordat deze geopend kon worden.
In dit geval was de kans dus levensgroot dat er ten tijde van de aanvaring een trein op de brug aanwezig zou zijn. :schrikreactie:
Dat is waar ik op doelde. Gelukkig is dat de mensen bespaard gebleven.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door kingpin1966 » za 05 dec 2015, 13:37

Zat/zit er op deze brug ook een systeem dat het sein voor de trein op rood zet als de brug om welke reden dan ook uit het lood staat?
Dit doet me nl. sterk denken aan een treinongeluk dat in 1993 in Amerika plaatsvond op de Mobile Rivier met de Sunset Limited van Amtrak.
Hier voer een duwbak tegen de brugpijler waardoor de brug uit het lood stond.
Maar het sein voor het treinverkeer bleef echter op groen staan waardoor de trein in de rivier stortte.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » za 05 dec 2015, 17:52

mhkamp schreef:Nog een mooie foto. Ik wist niet dat er een fietspad bij naast lag:

Afbeelding
Facebook, ©Willem Prenger.
Ik ben er geloof ik in 1999 of 2000 een keer overheen gegaan, bij een lange fietstocht waarbij ik naar Leer was gegaan. Ik wilde een iets andere weg terug en ik ging in zuidelijke richting, niet precies wetende waar de eerstvolgende brug over de Eems zou zijn. Dat bleek de Friesenbrücke te zijn.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » za 05 dec 2015, 18:35

Op OSM is de verbinding er al uitgehaald:

Afbeelding

In het artikel van RTV Noord staat dat men nu maar tot Nieuweschans kan gaan, tot Weener kan toch nog? Daar is ook een station.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » za 05 dec 2015, 19:00

De infrastructuur is niet ingericht om te keren in Weener. Wellicht komt die mogelijkheid er alsnog.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Palance » za 05 dec 2015, 19:02

Dat verbaast me. In theorie kun je op elk station keren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door RSK » za 05 dec 2015, 19:05

Je zou er ook voor kunnen kiezen om twee noodstations in te richten aan de uiteinden van de brug, met een geïmproviseerde verbinding. Trein stopt op station 'Emsbrücke West', reizigers worden op de een of andere manier naar de andere kant gebracht, stappen in de trein op 'Emsbrücke Ost' en kunnen de reis vervolgen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » za 05 dec 2015, 19:09

^^ Ja, gewoon een kabel tussen de twee oevers spannen en dan kunnen ze zichzelf zo naar de overkant trekken. :top:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Victor » za 05 dec 2015, 20:49

GuteFahrt schreef:Op OSM is de verbinding er al uitgehaald:
Zwaar overdreven... de spoorlijn ligt er gewoon, ook over 20 jaar nog. Of die nu gebruikt wordt of niet.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » za 05 dec 2015, 21:26

Waarom is Weener niet geschikt om te keren? Het is toch gewoon een normaal station waar de machinist naar de andere cabine kan lopen om vervolgens weer richting Groningen de rijden? Zo zitten de bussen ook minder vol aangezien er ook een aantal mensen sowieso bij Weener uit moeten stappen.

En waarom haalt OSM de spoorlijn van de kaart? Dat slaat namelijk nergens op. Het spoor is nu alleen onbruikbaar, maar zal over een paar jaar gewoon weer bruikbaar worden. En hoe je het ook wendt of keert, het spoor ligt er, of het nou bruikbaar of tijdelijk onbruikbaar is. De kaart van OSM is wat mij betreft nu niet meer goed.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Mark » za 05 dec 2015, 23:20

De beveiliging op Weener is niet ingericht voor een kerende trein, er zal wel ergens een sein missen of iets dergelijks. Maar wie weet dat ze de techniek daar aanpassen om dat alsnog mogelijk te maken, dat zal de komende weken wellicht wel duidelijk worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » zo 06 dec 2015, 0:03

Zet alle wissels vast en zorg ervoor dat er niet meer dan 1 trein oostelijk van Nieuweschans is, en je hebt helemaal geen seinen nodig.
En als er dan toch een boemeltje doorrijdt tot aan Weener, is misschien een korte stop in Bunde ook geen raar idee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 dec 2015, 8:23

Robbert297 schreef:Waarom is Weener niet geschikt om te keren? Het is toch gewoon een normaal station waar de machinist naar de andere cabine kan lopen om vervolgens weer richting Groningen de rijden? Zo zitten de bussen ook minder vol aangezien er ook een aantal mensen sowieso bij Weener uit moeten stappen.
Het aantal reizigers van Nederland naar Weener lijkt mij zeer klein, dus in de richting van Bad Nieuweschans naar Leer zullen e weinig uitstappende reizigers in Weener zijn.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » zo 06 dec 2015, 10:37

Het zal altijd wat zijn. ;)
Denk maar aan Duitsers die studeren in Groningen. Dat zie je ook erg veel.
Слава Україні

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » zo 06 dec 2015, 12:38

Dat zullen er geen honderden zijn. Bovendien is het tijdverlies door een bus vanuit Nieuweschans naar Weener beperkt. Het is niet zo dat er in het geheel geen vervoer meer is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » zo 06 dec 2015, 12:42

^^ Dat klopt, maar het ging mij er even om of het in de praktijk überhaupt mogelijk is. Onder de huidige omstandigheden dus niet?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » zo 06 dec 2015, 13:19

Onder de huidige omstandigheden niet, maar als doortrekken van de dienst naar Weener na aanpassing van de beveiliging goedkoper is dan businzet, zal Arriva niet nalaten dat te doen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » zo 06 dec 2015, 22:12

De beveiliging op Weener moet inderdaad worden aangepast. Daar gaat de DB over, en niet Arriva. Arriva is wel een dochterbedrijf, maar DB-netze is toch wel een andere tak van sport: dat is de ProRail van Duitsland. Ik denk zelf dat het keren op Weener niet heel zinvol is, het totale reistijdverlies op Groningen-Leer wordt wel beperkt, maar de aansluitingen op Leer haal je als reiziger toch niet meer, dus de enige winst die er is, is dat de treindienst en de busdienst ietsje efficiënter wordt. Of deze kosten opwegen tegen de tijdelijke verbouwing van station Weener vraag ik me echt af. Maar dat is aan de Duitsers om daar een oordeel over te vormen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 dec 2015, 23:35

^^ Nu is het zo dat de treinen van xx:22 vanaf Groningen doorrijden tot aan Bad Nieuweschans (dat is dus de trein die tot een paar dagen geleden Leer als eindbestemming had) en de treinen van xx:52 vanaf Groningen hebben Winschoten als eindpunt. Is het geen mogelijkheid om dat op korte termijn om te draaien zodat er betere aansluitingen in Leer kunnen worden geboden? Dat levert namelijk een half uur extra tijd op, en dan haal je de aansluitingen wel. Het betekent dat reizigers een half uur eerder vanuit Groningen moeten vertrekken, maar anders zouden ze in Leer een uur langer moeten wachten; want de meeste aansluitingen vanaf Leer zijn maar eens per uur. Per saldo wordt de reistijd op deze manier in ieder geval met een half uur gereduceerd. :idea: Kwestie van het beste maken van de huidige situatie.

Weener als eindpunt/beginpunt is ook geen gek idee. Het station van Bad Nieuweschans ligt aan de noordzijde van het dorp terwijl de A7 aan de zuidzijde ligt en de bussen moeten daar door smalle straten heen. Het station van Weener ligt niet ver van de B436.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 07 dec 2015, 7:18

Het is een goed idee, maar ik vrees dat het te kort dag is om dat per volgende week (start nieuwe dienstregeling) door te voeren. Als de brug er echt vijf jaar uitligt, zullen ze mogelijk dit vanaf dgl 2017 kunnen doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 7:49

^^ Voor volgende week zal het wel te kort dag zijn, ik begrijp dat wijzigingen wat tijd kosten, maar het hoeft in dit geval ook weer geen jaar te duren. Sowieso is er jaarlijks in juni een wat grotere update van de dienstregeling, maar op een spoorlijn als deze kan het misschien nog wel sneller. Het gaat alleen om het omwisselen van twee treinen op het baanvak van Winschoten naar Bad Nieuweschans. Het lijkt me niet dat daar bv. nog ruimte is gereserveerd voor goederentreinen, en als dat wel zo is, dan zullen die treinpaden ongetwijfeld niet meer gebruikt worden omdat de Friesenbrücke gestremd is.

Voor reizigers voor alle stations t/m Winschoten verandert er niks. Die hebben gewoon elk uur om xx:22 en xx:52 een rechtstreekse treinverbinding vanaf Groningen. Alleen voor reizigers naar Bad Nieuweschans en verder verschuiven de tijden een half uur naar voren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 8:57

Het is niet alleen een patroondienstregeling die moet worden aangepast, maar ook de materieelomloop en de personeelsomloop.

Als je een trein om x.23 wilt laten doorrijden van A naar C, dan kun je hem niet tezelfdertijd om x.22 ook in A laten keren richting B. Tenzij het een koppelstel is, en je koppelen/ontkoppelen in je dienstregeling opneemt. Plus de tijd die daaraan verbonden is. Vervolgens moet ook de personeelsomloop worden bekeken, dat heeft ook alles met werk- en rusttijdenregelingen te maken.

Ik sluit niet uit dat een oplossing snel in het verschiet kan liggen, maar elke optie die nu bedacht wordt, moet ook nog doorgesproken worden. Het hangt met name van de duur en uitkomst van zo'n gespreksronde af, of iets snel gerealiseerd kan worden. Waarbij het binnen een kleiner bedrijf als Arriva wellicht wel sneller kan dan bij een moloch als NS.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 9:41

Rene schreef:Het is niet alleen een patroondienstregeling die moet worden aangepast, maar ook de materieelomloop en de personeelsomloop.

Als je een trein om x.23 wilt laten doorrijden van A naar C, dan kun je hem niet tezelfdertijd om x.22 ook in A laten keren richting B.
Uiteraard moet ook de dienstregeling vanaf Bad Nieuweschans naar Groningen een half uur verschoven worden. Maar tussen Groningen en Winschoten verandert er helemaal niks, de treinen blijven daar op dezelfde tijden rijden in mijn voorstel. Qua materieel is men nu flexibeler, want je hoeft naar Bad Nieuweschans niet meer per se de één van de acht Spurts die over Indusi beschikken in te zetten, alle Spurts kunnen nu voor deze dienst gebruikt worden. Tenzij men op termijn kan doorrijden tot Weener, dan zijn de Spurts met Indusi natuurlijk wel benodigd voor die diensten.
Tenzij het een koppelstel is, en je koppelen/ontkoppelen in je dienstregeling opneemt. Plus de tijd die daaraan verbonden is. Vervolgens moet ook de personeelsomloop worden bekeken, dat heeft ook alles met werk- en rusttijdenregelingen te maken.

Ik sluit niet uit dat een oplossing snel in het verschiet kan liggen, maar elke optie die nu bedacht wordt, moet ook nog doorgesproken worden. Het hangt met name van de duur en uitkomst van zo'n gespreksronde af, of iets snel gerealiseerd kan worden. Waarbij het binnen een kleiner bedrijf als Arriva wellicht wel sneller kan dan bij een moloch als NS.
Ik snap dat het niet binnen een dag veranderd kan worden, maar de dienstregelingtechnische ingreep die ik voorstel is vrij klein. Het lijkt me niet onmogelijk om dit op niet al te lange termijn in te voeren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Kaaiman » ma 07 dec 2015, 10:51

mhkamp schreef:^^ Ja, gewoon een kabel tussen de twee oevers spannen en dan kunnen ze zichzelf zo naar de overkant trekken. :top:
Of gewoon Hoog en Droog? :mrgreen:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door hoevenpe » ma 07 dec 2015, 11:01

Kan men niet gewoon beter nu elk half uur doorrijden tot Nieuweschans? Het is slechts 1 halte verder tenslotte.
Dan kan men de busdienst goed laten aansluiten en waar nodig later aanpassen zonder gedoe aan het schema.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door RSK » ma 07 dec 2015, 11:17

RSK schreef:Je zou er ook voor kunnen kiezen om twee noodstations in te richten aan de uiteinden van de brug, met een geïmproviseerde verbinding. Trein stopt op station 'Emsbrücke West', reizigers worden op de een of andere manier naar de andere kant gebracht, stappen in de trein op 'Emsbrücke Ost' en kunnen de reis vervolgen.
mhkamp schreef:Ja, gewoon een kabel tussen de twee oevers spannen en dan kunnen ze zichzelf zo naar de overkant trekken. :top:
Kaaiman schreef: Of gewoon Hoog en Droog? :mrgreen:
Afbeelding
Twee kabels is geen gek idee, alleen bij Hoog en Droog ligt het zwaartepunt verkeerd. In Frankrijk maak ik ieder jaar tevreden gebruik van deze jongens:

Afbeelding

Die bestaan ook in pendelvorm met setjes van 2 of 3. Afhankelijk van de uitvoering kun je zo'n 20 zitplaatsen per cabine realiseren (deze funitel heeft 33 staanplaatsen per gondel). Dat lijkt me genoeg voor het bieden van een tijdelijke overstap tussen de twee delen van deze treinverbinding. Je kunt in ieder geval wat makkelijker op een kort stuk hoogte winnen dan met een brug. Ook lijkt me de bouwsnelheid een stuk hoger: een dergelijke lift zet men in de bergen al in enkele maanden neer, dus hier moet het binnen enkele weken klaar kunnen zijn, toch?.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 11:27

hoevenpe schreef:Kan men niet gewoon beter nu elk half uur doorrijden tot Nieuweschans? Het is slechts 1 halte verder tenslotte.
Dan kan men de busdienst goed laten aansluiten en waar nodig later aanpassen zonder gedoe aan het schema.
Dat is toch ook gedoe aan het schema? De treinen die nu van Groningen tot aan Winschoten rijden hebben vijf minuten keertijd in Winschoten en gaan daarna gelijk weer terug naar Groningen. Die treinen laten doorrijden naar Bad Nieuweschans maakt de omloop ook in tijd een stuk langer wat hogere personeelskosten en meer materieelinzet betekent. Dat heeft dus veel meer voeten in de aarde dan mijn voorstel.

Vandaar mijn voorstel om de treinen slechts een half uur op te schuiven, dus in plaats van:

xx:22 Groningen -> Bad Nieuweschans (Weener, Leer)
xx:52 Groningen -> Winschoten

naar:

xx:22 Groningen -> Winschoten
xx:52 Groningen -> Bad Nieuweschans met aansluitende bus naar Leer zodat alle aansluitingen in Leer gewaarborgd blijven

De aankomst in Bad Nieuweschans was xx:10 en in Leer xx:36. In Leer was de keertijd 50 minuten, dus omgekeerd was de vertrektijd vanuit Leer xx:26 en vanuit Bad Nieuweschans xx:49.

In mijn voorstel komen de treinen in Bad Nieuweschans om xx:40 aan en vertrekken ze om xx:19. Natuurlijk zou je de keertijd kunnen verkorten door de treinen terug ook om xx:49 te laten vertrekken en die vertrektijden dus niet te wijzigen, maar dan loopt de busaansluiting vanaf Leer in de soep.

Keren in Weener kan heel zinvol zijn - mits het technisch mogelijk wordt gemaakt. Het kost geen extra materieel en je kunt ook met minder vervangende bussen toe. In mijn voorstel komt de trein om xx:51 in Weener aan en vertrekt hij weer om xx:09, dus slechts 18 minuten keertijd.

De aansluitende busdienst kan dan de volgende tijden krijgen:

xx:00 vanaf Weener - aankomst Leer xx:25
xx:30 vanaf Leer - aankomst Weener xx:55

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » ma 07 dec 2015, 13:21

De aanvaring van de Friezenbrug en de gevolgen ervan heeft bij de Friezen kwaad bloed gezet. :mrgreen:
Friesch Dagblad (07-12-2015) schreef:
Ook Friese impact spoorbrug

Verontwaardiging over lange reparatieduur Duitse lijn

Leeuwarden| Dat er vijf jaar geen treinen kunnen rijden tussen het Groningse Nieuweschans en het Duitse Leer, is bespottelijk. Dat zegt FNP-Statenlid Sybren Posthumus van de FNP in reactie op de berichtgeving over de verwoesting van de spoorbrug over de Eems, net voorbij de Duitse grens. Hij diende eerder een motie in Provinciale Staten in om toe te werken naar een zo snel mogelijke treinverbinding tussen Harlingen en Hamburg. Die motie werd overgenomen en de provincie is daar sindsdien serieus mee bezig.

Volgens Posthumus is het denkbaar dat de noordelijke provincies samen met de Duitse deelstaat Niedersachsen gaan aandringen op een hogere prioriteit voor de reparatie van de spoorbrug. Volgens spoorbeheerder Deutsche Bahn neemt dat vijf jaar in beslag. "Stel je voor dat zoiets was gebeurd bij Amsterdam, en dat de NS dan zegt dat er pas in 2020 weer treinen rijden."

(...)

Volgens RTV Noord maken dagelijks 2000 tot 3000 Groningers gebruik van de verbinding. Ook vanuit Friesland wordt er gebruik van gemaakt. "Voor al die mensen wordt die verbinding nu heel onaantrekkelijk."
Het was bijna zover, de feesttrein van Harlingen naar Hamburg stond al klaar. En nu dit... :rofl2:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 19:05

GuteFahrt schreef:de feesttrein van Harlingen naar Hamburg stond al klaar.
Dan maar deze huren... :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie