Facebook, ©Willem Prenger.
Moderator: Moderatoren
Dat is waar ik op doelde. Gelukkig is dat de mensen bespaard gebleven.Eemspoort schreef:Volgens de berichtgeving die ik gezien heb moest er eerst nog een trein over de brug voordat deze geopend kon worden.Vinny schreef:Die kans is erg klein, omdat de frequentie niet zo super hoog is. Wat in de VS volgens mij wel eens is gebeurd, is dat de brug na een aanvaring beschadigd raakte, maar de treinbeveiliging niet op "rood" stond omdat de sporen zelf niet waren beschadigd. Toen ontspoorde de trein op de brug, dat was een naar ongeval...
In dit geval was de kans dus levensgroot dat er ten tijde van de aanvaring een trein op de brug aanwezig zou zijn.
Ik ben er geloof ik in 1999 of 2000 een keer overheen gegaan, bij een lange fietstocht waarbij ik naar Leer was gegaan. Ik wilde een iets andere weg terug en ik ging in zuidelijke richting, niet precies wetende waar de eerstvolgende brug over de Eems zou zijn. Dat bleek de Friesenbrücke te zijn.mhkamp schreef:Nog een mooie foto. Ik wist niet dat er een fietspad bij naast lag:
Facebook, ©Willem Prenger.
Zwaar overdreven... de spoorlijn ligt er gewoon, ook over 20 jaar nog. Of die nu gebruikt wordt of niet.GuteFahrt schreef:Op OSM is de verbinding er al uitgehaald:
Het aantal reizigers van Nederland naar Weener lijkt mij zeer klein, dus in de richting van Bad Nieuweschans naar Leer zullen e weinig uitstappende reizigers in Weener zijn.Robbert297 schreef:Waarom is Weener niet geschikt om te keren? Het is toch gewoon een normaal station waar de machinist naar de andere cabine kan lopen om vervolgens weer richting Groningen de rijden? Zo zitten de bussen ook minder vol aangezien er ook een aantal mensen sowieso bij Weener uit moeten stappen.
Uiteraard moet ook de dienstregeling vanaf Bad Nieuweschans naar Groningen een half uur verschoven worden. Maar tussen Groningen en Winschoten verandert er helemaal niks, de treinen blijven daar op dezelfde tijden rijden in mijn voorstel. Qua materieel is men nu flexibeler, want je hoeft naar Bad Nieuweschans niet meer per se de één van de acht Spurts die over Indusi beschikken in te zetten, alle Spurts kunnen nu voor deze dienst gebruikt worden. Tenzij men op termijn kan doorrijden tot Weener, dan zijn de Spurts met Indusi natuurlijk wel benodigd voor die diensten.Rene schreef:Het is niet alleen een patroondienstregeling die moet worden aangepast, maar ook de materieelomloop en de personeelsomloop.
Als je een trein om x.23 wilt laten doorrijden van A naar C, dan kun je hem niet tezelfdertijd om x.22 ook in A laten keren richting B.
Ik snap dat het niet binnen een dag veranderd kan worden, maar de dienstregelingtechnische ingreep die ik voorstel is vrij klein. Het lijkt me niet onmogelijk om dit op niet al te lange termijn in te voeren.Tenzij het een koppelstel is, en je koppelen/ontkoppelen in je dienstregeling opneemt. Plus de tijd die daaraan verbonden is. Vervolgens moet ook de personeelsomloop worden bekeken, dat heeft ook alles met werk- en rusttijdenregelingen te maken.
Ik sluit niet uit dat een oplossing snel in het verschiet kan liggen, maar elke optie die nu bedacht wordt, moet ook nog doorgesproken worden. Het hangt met name van de duur en uitkomst van zo'n gespreksronde af, of iets snel gerealiseerd kan worden. Waarbij het binnen een kleiner bedrijf als Arriva wellicht wel sneller kan dan bij een moloch als NS.
Of gewoon Hoog en Droog?mhkamp schreef:Ja, gewoon een kabel tussen de twee oevers spannen en dan kunnen ze zichzelf zo naar de overkant trekken.
RSK schreef:Je zou er ook voor kunnen kiezen om twee noodstations in te richten aan de uiteinden van de brug, met een geïmproviseerde verbinding. Trein stopt op station 'Emsbrücke West', reizigers worden op de een of andere manier naar de andere kant gebracht, stappen in de trein op 'Emsbrücke Ost' en kunnen de reis vervolgen.
mhkamp schreef:Ja, gewoon een kabel tussen de twee oevers spannen en dan kunnen ze zichzelf zo naar de overkant trekken.
Twee kabels is geen gek idee, alleen bij Hoog en Droog ligt het zwaartepunt verkeerd. In Frankrijk maak ik ieder jaar tevreden gebruik van deze jongens:Kaaiman schreef: Of gewoon Hoog en Droog?![]()
Dat is toch ook gedoe aan het schema? De treinen die nu van Groningen tot aan Winschoten rijden hebben vijf minuten keertijd in Winschoten en gaan daarna gelijk weer terug naar Groningen. Die treinen laten doorrijden naar Bad Nieuweschans maakt de omloop ook in tijd een stuk langer wat hogere personeelskosten en meer materieelinzet betekent. Dat heeft dus veel meer voeten in de aarde dan mijn voorstel.hoevenpe schreef:Kan men niet gewoon beter nu elk half uur doorrijden tot Nieuweschans? Het is slechts 1 halte verder tenslotte.
Dan kan men de busdienst goed laten aansluiten en waar nodig later aanpassen zonder gedoe aan het schema.
Het was bijna zover, de feesttrein van Harlingen naar Hamburg stond al klaar. En nu dit...Friesch Dagblad (07-12-2015) schreef:
Ook Friese impact spoorbrug
Verontwaardiging over lange reparatieduur Duitse lijn
Leeuwarden| Dat er vijf jaar geen treinen kunnen rijden tussen het Groningse Nieuweschans en het Duitse Leer, is bespottelijk. Dat zegt FNP-Statenlid Sybren Posthumus van de FNP in reactie op de berichtgeving over de verwoesting van de spoorbrug over de Eems, net voorbij de Duitse grens. Hij diende eerder een motie in Provinciale Staten in om toe te werken naar een zo snel mogelijke treinverbinding tussen Harlingen en Hamburg. Die motie werd overgenomen en de provincie is daar sindsdien serieus mee bezig.
Volgens Posthumus is het denkbaar dat de noordelijke provincies samen met de Duitse deelstaat Niedersachsen gaan aandringen op een hogere prioriteit voor de reparatie van de spoorbrug. Volgens spoorbeheerder Deutsche Bahn neemt dat vijf jaar in beslag. "Stel je voor dat zoiets was gebeurd bij Amsterdam, en dat de NS dan zegt dat er pas in 2020 weer treinen rijden."
(...)
Volgens RTV Noord maken dagelijks 2000 tot 3000 Groningers gebruik van de verbinding. Ook vanuit Friesland wordt er gebruik van gemaakt. "Voor al die mensen wordt die verbinding nu heel onaantrekkelijk."
Dan maar deze huren...GuteFahrt schreef:de feesttrein van Harlingen naar Hamburg stond al klaar.