Kabelbanen als OV in de stad

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door GuteFahrt » di 19 jan 2016, 17:42

Her en der ben ik wat tegenkomen op het forum over kabelbanen, maar nog niet een draad waar dit alles centraal besproken wordt. Wat ik onder andere tegenkwam is dat dit in Groningen en Leiden al eens is besproken.

In Groningen heeft men opnieuw dergelijke plannen gelanceerd, genaamd fly-over Groningen. Er is al een website in de lucht, nog geen kabelbaan. Zou het er dan toch van komen?

http://www.flyovergroningen.nl/

In het artikel van de NOS wordt Londen aangehaald en steden in Zuid-Amerika waar kabelbanen al gebruikt worden als openbaar vervoer. Uit mijn hoofd heeft Keulen er ook één over de Rijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Ds79m » di 19 jan 2016, 17:50

***Rick Visser vindt dit leuk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Chris » di 19 jan 2016, 18:14

Het is meer een toeristische attractie dan een zinvolle manier van transport in steden. Ik vraag me ook af hoe populair zoiets nog is na een aantal jaar. Er is een reden waarom dit bijna nergens wordt toegepast.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door GuteFahrt » di 19 jan 2016, 18:21

Volgens de website in "tal van wereldsteden." Dat klinkt anders dan "bijna nergens."
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Chris » di 19 jan 2016, 18:27

Tja, als je kabelbanen zoals in Rio de Janeiro gaat meetellen, dan kom je wel aan 'tal van wereldsteden'. In Rio hebben ze de Teleférico do Alemão, die gaat 13 km/h gemiddeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2016, 18:37

In Lissabon is er langs de Taag een kabelbaan van het Parque das Nações naar het Oceanarium. Maar die is ooit aangelegd voor de wereldtentoonstelling en ondanks dat het je een stukje lopen kan schelen is het meer toeristisch dan echt een onderdeel van het OV-netwerk.

Andere langere kabelbanen in steden hebben ook vooral een toeristische functie waarbij een hoogteverschil moet worden overwonnen, zoals in Grenoble en Hoei.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door BeervVtV » di 19 jan 2016, 18:45

Ik ben wel voor een kabelbaan als OV. Stel je eens voor: Een een kabinebaan vanaf de TU Aula naar het station van Delft. 8-) Die tram hoeft dan niet meer te komen.
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Palance » di 19 jan 2016, 18:48

Coen Tunnel schreef:In Lissabon is er langs de Taag een kabelbaan van het Parque das Nações naar het Oceanarium.
Er is er ook een in de dierentuin: geen dak, alleen staanplaatsen (max 2 personen) en je gaat over o.a. de krokodillen heen :)
Parijs heeft wel een funiculaire, die wel als OV dienst doet. Voor de "uspinjača" in Zagreb geldt dat ook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Wouter N14 » di 19 jan 2016, 18:51

Barcelona heeft er ook een, maar ook alleen voor de lol volgens mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door RSK » di 19 jan 2016, 19:19

In Barcelona heb heb je volgens mij ook een kabelbaan in de stad. Ik denk op zich dat het best een zinnige vorm van OV kan zijn. Je moet het dan met name zien als een soort metro boven de grond. Nog niet eens zo'n gek idee in een land als Nederland met een bodemgesteldheid die bij tijd en wijlen doet denken aan dik water. In skigebieden werken dergelijke systemen in vele verschijningsvormen prima.

Een mooie variant die ook nog een beetje redelijke vervoerscapaciteit heeft, lijkt mij de funitel. Dat is een lifttype met twee kabels (eigenlijk ééntje, maar voor het gezicht en de draagkracht zijn het er twee), wat begin jaren '90 is ontwikkeld in Frankrijk en voor het eerst is toegepast in Val Thorens. Er zijn daar nu ook weer verschillende varianten: cabines met staanplaatsen, cabines met zitplaatsen, rondgaand circuit en pendelend.

Afbeelding

Een paar kerngegevens volgens het Franse skiliftenforum:
  • Bijna 2 kilometer lang
  • 542 meter hoogteverschil
  • Snelheid normaalbedrijf 25km/h
  • 33 staanplaatsen per cabine
Je kunt een dergelijke lift prima met meerdere tussenstations maken. Op de stations gaat de bak stapvoets, zodat iedereen rustig in en uit kan stappen. Een mooi voorbeeld van een lift met meerdere tussenstations is de Jardin Alpin in Courchevel 1850. In feite vervult die kleine gondel een OV-functie, want voor het skigebied is het geen heel relevante verbinding: skiërs kunnen net zo goed de parallel lopende Verdons nemen. Het is vooral een verbinding tussen het dorp en de verschillende kleinere clusters met luxe chalets. Dat hij ook de verbinding tussen die chalets en de hogere pistes voorziet, is meer toeval.

Het voordeel van gondels ten opzichte van railvoertuigen als treinen en metro's is natuurlijk dat je een vrij continue stroom aan capaciteit hebt, waar de railvoertuigen toch steeds met een flinke vracht tegelijk komen, om vervolgens een gat te laten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2016, 19:33

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:In Lissabon is er langs de Taag een kabelbaan van het Parque das Nações naar het Oceanarium.
Er is er ook een in de dierentuin: geen dak, alleen staanplaatsen (max 2 personen) en je gaat over o.a. de krokodillen heen :)
Parijs heeft wel een funiculaire, die wel als OV dienst doet. Voor de "uspinjača" in Zagreb geldt dat ook.
Funiculaires zijn er ook in Lissabon, er is daar zelfs een lift die als OV geldt. :) Stoeltjesliften heb je ook in Valkenburg en Vianden, maar ook vooral voor een recreatieve functie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Vinny » di 19 jan 2016, 20:35

Liften in de openbare ruimte bestaan in Nederland ook, maar zijn voor zover ik weet altijd gratis.
https://goo.gl/maps/PcUoY2rQo552

Een kabelbaan om een infrastructureel object te kruisen bestaan overigens op meer locaties in het buitenland. Onder andere hier:
https://goo.gl/maps/cXVHrf6QFoq
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Pino » di 19 jan 2016, 21:17

Chris schreef:Het is meer een toeristische attractie dan een zinvolle manier van transport in steden. Ik vraag me ook af hoe populair zoiets nog is na een aantal jaar. Er is een reden waarom dit bijna nergens wordt toegepast.
De Emirates Air Line in London is begonnen als tijdelijke optie voor de Olympische Spelen, om het vervoer naar de O2 Arena vanaf de noordkant van de Thames te vergemakkelijken. In eerste instantie werd volgens mij gebruik gemaakt van wat geleased Oostenrijks materiaal, dat daar in de zomer toch niet nodig zou zijn. Maar het bleek succesvol, in ieder geval in eerste instantie. Na een paar jaar kan wel worden gezegd dat het nieuwe ervan af is, en dat de gebruikersaantallen dalen (bron). Het aantal forensen dat de kabelbaan gebruikt is nihil, maar wellicht past het vervoermiddel wel redelijk bij een lokatie als de O2. Daarnaast past de kabelbaan als verbinding wel een beetje bij een rivier waar in de nabije omgeving nu niet echt een vaste oeververbinding beschikbaar is. Dit was een hele snelle en goedkope oplossing voor die setting, maar tegelijkertijd een setting die je elders niet heel snel tegenkomt.

Wel las ik in deze context afgelopen week voor het eerst over soortgelijke pleidooien in New York. De plannen voor kabelbanen over de East River bestaan al wat langer, zie http://http://www.eastriverskyway.com dat al enkele jaren in de lucht is. Maar nu er langdurig onderhoud zit aan te komen op metrolijn L (van Brooklyn naar Manhattan, met oeververbinding iets ten noorden van Williamsburg Bridge) zijn er mensen die deze skyway als alternatief zien om de hinder van de werkzaamheden te kunnen verlichten. Meer hier.
Laatst gewijzigd door Pino op di 19 jan 2016, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2016, 21:21

^^ In Lissabon overbrugt de Elevador de Santa Justa dan ook een behoorlijk hoogteverschil: https://www.google.nl/maps/place/Rossio ... af!6m1!1e1

Ook zijn er daar in de buurt meerdere funiculaires, heel handig op de steile hellingen waar het niet altijd fijn is om te lopen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door GuteFahrt » di 19 jan 2016, 21:28

In Keulen is er al een kabelbaan sinds 1957: http://www.koelner-seilbahn.de/nl/index.html

Dat is dus net als in Londen over de rivier. In Lissabon, Barcelona en Rio zijn er volgens mij hoogten in het spel. Zijn er ook voorbeelden van kabelbanen die al in bedrijf zijn in steden waar het niet een rivierkruising of een hoogteverschil overbruggen betreft?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2016, 21:41

^^ Nee, de kabelbaan in Lissabon is niet voor een hoogteverschil. Meer een toeristisch dingetje langs de oever van de Taag. Wel een mooi uitzicht vanuit daar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2016, 21:49

GuteFahrt schreef:In Keulen is er al een kabelbaan sinds 1957: http://www.koelner-seilbahn.de/nl/index.html

Dat is dus net als in Londen over de rivier. In Lissabon, Barcelona en Rio zijn er volgens mij hoogten in het spel. Zijn er ook voorbeelden van kabelbanen die al in bedrijf zijn in steden waar het niet een rivierkruising of een hoogteverschil overbruggen betreft?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gondola_l ... _transport

La Paz, Bolivia
Medellín, Colombia
Caracas, Venezuela
Portland OR, Verenigde Staten
Mérida, Venezuela
Manizales, Colombia
Ankara, Turkije

Alleen in La Paz en Medellín is er sprake van een netwerk.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Rein » di 19 jan 2016, 22:10

In Amsterdam waren er ooit soort van plannen om een kabelbaan aan te leggen tussen de VU en station Zuid. Echt serieus is het volgens mij nooit geworden.

Ook is/was een kabelbaan een alternatief voor een brug over het IJ, ook dat zie ik er niet van komen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Pino » di 19 jan 2016, 23:26

^^ Zeker eens met dat laatste. Je zou er fietsers volkomen mee uitsluiten, en laten die nu net een van de voornaamste belanghebbenden zijn bij de extra stadsbrug waarover nu gepraat wordt. In dat laatste debat hoor je er geloof ik ook niets over (al volg ik dat niet heel sterk).
GuteFahrt schreef:In Keulen is er al een kabelbaan sinds 1957: http://www.koelner-seilbahn.de/nl/index.html
Die loopt boven een vaste oeververbinding, tussen twee parken. Is wat mij betreft puur toeristisch en zonder enige functie in het stedelijke OV. Voor wie hier snel de rivier over wil, is er ongetwijfeld een frequente snelle busverbinding over de Zoobrücke.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Wouter N14 » do 26 mei 2016, 23:28

Het is 1 april geweest, dus het lijkt waar:
Venlo krijgt kabelbaan over de Maas
De gemeente had ook voor een brug kunnen kiezen. Maar een kabelbaan is uniek in Nederland, attractiever en trekt extra bezoekers, denkt het gemeentebestuur.
Het park krijgt vorm rond een 370 jaar oud fort dat een restauratie ondergaat. De oude grachtenstructuur wordt in de oude luister hersteld. Het park gaat begin 2019 open
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Mark » vr 27 mei 2016, 7:21

Als ik het zo lees klinkt het meer als attractie dan een daadwerkelijke oplossing voor een vervoersprobleem.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Kaaiman » vr 27 mei 2016, 9:27

In Groningen is dit jaar ook een voorstel voor een kabelbaan gedaan. :nuts:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Rene » vr 27 mei 2016, 9:48

Die gemeenten hebben vast en zeker geld overgehouden op het zorgbudget, zodat die colleges nu financieel in staat zijn tot de megalomane vereeuwiging van de natte droom van hun vervoersbeleid.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Kaaiman » vr 27 mei 2016, 10:15

Hoe kom je daar nou bij? Het Groningse initiatief komt van een externe partij. De gemeente ziet er geen brood in, op enkele oppositiepartijen na die moord en brand schreeuwen dat het voorstel 'zomaar' terzijde is gelegd. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Rene » vr 27 mei 2016, 11:04

^^
Lees het artikel over Venlo. Daar had mijn reactie primair betrekking op.
De opmerking was trouwens ook sarcastisch bedoeld, niet inhoudelijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door SnarfFlevoland » zo 26 jun 2016, 13:34

De meest bekende stad ter wereld dat van oudsher (gedurende de Sovjet-Unie) geheel op kabelbanen als OV-middel heeft gezet is Tsjiatoera (ჭიათურა) in Georgië. Er zijn ruim 50 kabelbanen geweest, daarvan schijnen er nog een stuk of 20 van in gebruik te zijn. Aangezien ze wegens geldgebrek nauwelijks tot niet onderhouden worden, zien ze er inmiddels erg oud en onverzorgd uit.
Link
Dit voorbeeld laat goed zien dat kabelbanen als OV middel eigenlijk alleen in steden met (flinke) hoogteverschillen een toekomst hebben. Vooral in Zuid-Amerika heeft de moderne kabelbaan zich als OV-transportmiddel opzich goed geëtableerd, maar ook in delen van Azië (bijv. Turkije). In Europa zal het denk ik niet snel werken, vooral aangezien veel steden slechts matige hoogteverschillen hebben en al over een goed OV-netwerk beschikken. In die armere Zuid-Amerikaanse landen mist dat laatste vooral en is een kabelbaan een mooie (en naar verhouding goedkope) oplossing. De belangrijkste kabelbaanproducenten hebben er dan ook een geheel aparte markt voor gevonden.
RSK schreef:Een mooie variant die ook nog een beetje redelijke vervoerscapaciteit heeft, lijkt mij de funitel. Dat is een lifttype met twee kabels (eigenlijk ééntje, maar voor het gezicht en de draagkracht zijn het er twee), wat begin jaren '90 is ontwikkeld in Frankrijk en voor het eerst is toegepast in Val Thorens. Er zijn daar nu ook weer verschillende varianten: cabines met staanplaatsen, cabines met zitplaatsen, rondgaand circuit en pendelend.
Ook al is deze post al wat ouder, alsnog een korte reactie... Een funitel is ontwikkeld voor gebieden waar veel wind staat. Ze hebben opzich behoorlijk wat capaciteit, maar dat hoeft zeker niet persé meer te zijn als andere (omloop)-kabelbanen. Een normale gondelbaan of zetellift kan je ook uitbouwen totdat je dezelfde capaciteit krijgt.

Inmiddels worden funitels ook niet meer gebouwd (de laatste was 2012 in Slowakije) en dat laatste project was al wat vreemd. De zogenaamde 3S-techniek is moderner en innovatiever en kan veel meer mensen vervoeren. Te denken is aan de Rheinseilbahn in Koblenz, welke met een capaciteit van 7200 pers/h het actuele capaciteitsrecord vasthoudt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Egbert » ma 27 jun 2016, 7:49

Een paar dagen geleden nog over de kabelbaan in Venlo: http://www.1limburg.nl/koblenz-als-voor ... -kabelbaan
Koblenz als voorbeeld voor Venlose kabelbaan

In de Venlose gemeenteraad lijkt een meerderheid open te staan voor de bouw van een kabelbaan over de Maas. De Duitse stad Koblenz dient daarvoor als voorbeeld.

De kabelbaan moet vanaf 2019 de Venlose binnenstad met het Kazernekwartier in Blerick verbinden.

Koblenz
In Koblenz verbindt de kabelbaan de Rijnoever met de vesting Ehrenbreitstein aan de overkant van de rivier. De vesting ligt 112 meter hoger dan de stad.

[...]

De gemeente Venlo heeft zich in de plannen voor het Kazernekwartier verplicht gesteld een kabelbaan over de Maas te bouwen. De kosten daarvoor bedragen 10 miljoen euro. De gemeente zoekt daarvoor een exploitant en gaat ervan uit dat de bouw en exploitatie van de kabelbaan de gemeenschap uiteindelijk niets kost.
Hoe heeft de gemeente zich daartoe kunnen verplichten? :facepalm: Onbehoorlijk bestuur. En dan "er van uit gaan" dat het de gemeenschap niets kost. Ik neem aan dat daar heel veel maatschappelijke "voordelen" als baten in worden opgenomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Chris » ma 21 nov 2016, 18:30

In Brest is op 19 november een kabelbaan over de rivier de Penfeld in gebruik genomen. De kabelbaan is 420 meter lang, het is de eerste stadskabelbaan van Frankrijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door sven_engelen » di 22 nov 2016, 9:49

Egbert schreef:Een paar dagen geleden nog over de kabelbaan in Venlo: http://www.1limburg.nl/koblenz-als-voor ... -kabelbaan
Koblenz als voorbeeld voor Venlose kabelbaan

In de Venlose gemeenteraad lijkt een meerderheid open te staan voor de bouw van een kabelbaan over de Maas. De Duitse stad Koblenz dient daarvoor als voorbeeld.

De kabelbaan moet vanaf 2019 de Venlose binnenstad met het Kazernekwartier in Blerick verbinden.

Koblenz
In Koblenz verbindt de kabelbaan de Rijnoever met de vesting Ehrenbreitstein aan de overkant van de rivier. De vesting ligt 112 meter hoger dan de stad.

[...]

De gemeente Venlo heeft zich in de plannen voor het Kazernekwartier verplicht gesteld een kabelbaan over de Maas te bouwen. De kosten daarvoor bedragen 10 miljoen euro. De gemeente zoekt daarvoor een exploitant en gaat ervan uit dat de bouw en exploitatie van de kabelbaan de gemeenschap uiteindelijk niets kost.
Hoe heeft de gemeente zich daartoe kunnen verplichten? :facepalm: Onbehoorlijk bestuur. En dan "er van uit gaan" dat het de gemeenschap niets kost. Ik neem aan dat daar heel veel maatschappelijke "voordelen" als baten in worden opgenomen.
Ik heb er 1 woord voor: NEE

De gemeente kan beter het geld steken in verbetering van het aantal toegangswegen en gebrek aan bewegwijzering in de stad dan aan zo'n kabelbaan waar niemand wat aan heeft.
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kabelbanen als OV in de stad

Bericht door Palance » do 22 aug 2019, 18:36

Amsterdam kan natuurlijk ook niet achterblijven. https://www.nu.nl/amsterdam/5981753/col ... et-ij.html
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie