Wifi in de trein

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Wifi in de trein

Bericht door Vahalis » vr 26 feb 2016, 9:44

captain007 schreef:
Vahalis schreef:Wifi is in de trein beschikbaar in Nederland. Dat wil niet zeggen dat je er iets aan hebt. De snelheid van de verbinding is spreekwoordelijk laag. Het is hooguit bruikbaar als je vrijwel alleen in de trein zit.

Ook vrij logisch als je bedenkt dat je de bandbreedte die je normaal met één telefoon hebt via het mobiele netwerk moet delen met de hele trein. In elk geval vorig jaar was die verbinding nog een 3G verbinding, waar je dus met de hele trein op zat. Het schijnt wel een upgrade naar 4G te krijgen (of dit is ondertussen al gebeurd), maar er zal nog steeds een snelheidslimiet van 150 Kbps op zitten. Dit omdat anders de verbinding alsnog volledig overbelast wordt in een volle trein.
Klopt, die ene mobiele verbinding is het probleem. Intussen is het wel 4G maar wel met snelheidslimiet. Bij een volle trein is het echter alsnog nauwelijks bruikbaar is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wifi in de trein

Bericht door Chris » vr 26 feb 2016, 12:52

Ik vraag me af hoe lang het duurt tot wifi overbodig wordt door 5G en een onbeperkte datalimiet. Met vaste aansluitingen is ook zo'n proces doorlopen, en datalimieten voor vaste aansluitingen zijn (in Nederland) al heel lang geleden afgeschaft. Ik kan me nog herinneren van een jaar of 10-12 geleden dat het in Nederland ongebruikelijk was om een datalimiet te hebben terwijl dit destijds in België nog heel gangbaar was.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Wifi in de trein

Bericht door Bart217 » vr 26 feb 2016, 12:55

Er zit sowieso verschil in de snelheid per treinstel. Kan inderdaad met de drukte in de trein te maken hebben, maar mogelijk is de ene wifi ook minder dan de andere. Of staat het apparaat voorin in elk treinstel en wordt het al gauw minder snel naarmate je verder achterin gaat zitten.

Heb overigens een keer prima met mijn werk-ipad verbinding kunnen maken met mijn sessie vanwaar ook de VM-centrale (MobiMaestro) geopend kan worden. Verkeerslichten, bermDRIPs etc. bedienen vanuit de trein:
Afbeelding

Wel vervelend als je een VRI net op Alles rood hebt gezet en dan de wifi er geen zin meer in heeft... :hap: :hap: Maar met voldoende besef hou je daar uiteraard rekening mee.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Wifi in de trein

Bericht door jdb2 » vr 26 feb 2016, 14:46

Chris schreef:Ik vraag me af hoe lang het duurt tot wifi overbodig wordt door 5G en een onbeperkte datalimiet. Met vaste aansluitingen is ook zo'n proces doorlopen, en datalimieten voor vaste aansluitingen zijn (in Nederland) al heel lang geleden afgeschaft. Ik kan me nog herinneren van een jaar of 10-12 geleden dat het in Nederland ongebruikelijk was om een datalimiet te hebben terwijl dit destijds in België nog heel gangbaar was.
Datalimieten zijn zelfs vandaag nog geen verleden tijd in België. In ieder geval in Vlaanderen, dankzij het monopolie van Telenet op de kabel en Belgacom op de telefoonlijn, tenzij jezelf blauw wil betalen aan een onbeperkt abbonnenement. Dan nog zit je nog vast aan "Fair User Policy" waardoor het eigenlijk toch niet zo onbeperkt is. Het wordt tijd dat het vaste telecomnetwerk onafhankelijk wordt gemaakt van de operator, net zoals ze met de energiemarkt hebben gedaan.
Bij Telenet betaalde ik nog geen 10 jaar geleden iets meer dan 40€ voor een 12GB/maand, nadat ik was overgestapt vanaf het op 1 na laagste abonnement, 30€ voor een whopping 1GB in 2004-2005. Lees dit bericht maar eens uit 2008 (!)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wifi in de trein

Bericht door Chris » vr 26 feb 2016, 16:03

Pfff, dat is wel erg achterhaald... Ik heb de afgelopen 30 dagen 94 GB verbruikt volgens Windows 10. En dan heb ik geen enkele film, game of muziek gedownload. Puur data van voornamelijk Google Earth, Youtube en websites.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wifi in de trein

Bericht door Ds79m » vr 26 feb 2016, 19:19

^^ Tsja, op digitaal gebied is België helaas niet het meest vooruitstrevende land. Van de datalimieten ben ik gelukkig wel al een aantal jaren verlost.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein

Bericht door RSK » za 27 feb 2016, 15:50

Chris schreef:Ik vraag me af hoe lang het duurt tot wifi overbodig wordt door 5G en een onbeperkte datalimiet. Met vaste aansluitingen is ook zo'n proces doorlopen, en datalimieten voor vaste aansluitingen zijn (in Nederland) al heel lang geleden afgeschaft. Ik kan me nog herinneren van een jaar of 10-12 geleden dat het in Nederland ongebruikelijk was om een datalimiet te hebben terwijl dit destijds in België nog heel gangbaar was.
Ik hoorde deze week dat men in Frankrijk over twee jaar stopt met het opleveren van vaste aansluitingen met koperdraad. Ik ben benieuwd hoe men dat wil gaan doen, wellicht met 5G dan? Het schijnt dat met name onderhoud een dingetje is: veel koperen lijnen zijn de komende jaren aan onderhoud toe. Voor ons appartement daar heb ik het ook overwogen, er is een specifiek abonnement voor résidences secondaires bij Orange. Je betaalt dan €19,90 per maand en €4,90 voor het opzeggen van de lijn, een soort pauzeren wat dan maximaal voor een jaar kan. Als je er een maandje niet bent, loont zich dat wel. Maar ik zie wel op tegen de totaal €130 aansluitkosten, zeker als er binnen afzienbare tijd betaalbare draadloze alternatieven komen.

Men is in digitaal opzicht de laatste tijd voortvarend bezig in Frankrijk. Zo is men enkele jaren geleden overgestapt op volledig digitale televisie. Het zenderpakket is inmiddels vrij uitgebreid, met zo'n 30-40 'gratis' zenders, waarvan een groot aantal in HD te ontvangen zijn. Dat heet: je betaalt ieder jaar zo'n €120 aan kijk en luistergeld als je een TV-toestel in huis hebt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie