Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » wo 03 jan 2018, 20:43

Niet alleen het streekvervoer. Bij de RET werken ook chauffeurs die na overname van lijnen onder de CAO zijn blijven vallen van het streekvervoer. Die staken ook. Metro en tram hebben geen last van de staking.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » do 04 jan 2018, 0:34

boe! schreef: wo 03 jan 2018, 20:20 Er wordt WEL gestaakt in het streekvervoer, alleen niet door alle chauffeurs. En dat maakt het plannen van een trip met de bus nogal lastig. Je weet immers niet welke chauffeur werkwillig is, welke dienst hij heeft en welke ritten dus wel worden uitgevoerd.
Dus als je het voor elkaar krijgt weg te komen, weet je ook niet of je weer thuis komt... :wall:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 04 jan 2018, 10:40

Palance schreef: wo 03 jan 2018, 20:43 Niet alleen het streekvervoer. Bij de RET werken ook chauffeurs die na overname van lijnen onder de CAO zijn blijven vallen van het streekvervoer. Die staken ook. Metro en tram hebben geen last van de staking.
Stadsvervoer in alle steden behalve de top-3 (RET/HTM/GVB) is feitelijk ook "streekvervoer" en ligt vermoedelijk grotendeels plat. Voor niet-NS-treinen (vaak ook uitgevoerd door dezelfde streekvervoerder) is het beeld divers. In het hoge noorden /Arriva rijdt het wel volgens mij.
De enige tram die niet rijdt zal die in Utrecht zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 04 jan 2018, 17:57

Peter schreef: do 04 jan 2018, 10:40Stadsvervoer in alle steden behalve de top-3 (RET/HTM/GVB) is feitelijk ook "streekvervoer" en ligt vermoedelijk grotendeels plat.
Ik ben deze dagen genoeg mensen tegen gekomen die denken dat stadsvervoer en streekvervoer nog twee aparte grootheden zijn. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » do 04 jan 2018, 18:05

Is die gedachtegang zo raar? Ik zou de stadslijnen in Zwolle ook apart zien van streekvervoer zoals van Emmeloord naar Zwolle of zo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » do 04 jan 2018, 19:24

Het gaat om de specifieke CAO's die zijn afgesloten. Dat is totaal ondoorgrondelijke materie tegenwoordig...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 04 jan 2018, 19:45

Chris schreef: do 04 jan 2018, 18:05Is die gedachtegang zo raar? Ik zou de stadslijnen in Zwolle ook apart zien van streekvervoer zoals van Emmeloord naar Zwolle of zo.
De praktijk is dat de buschauffeurs op de stadsdienst in de meeste gevallen ook wel op de streekbussen zitten en omgekeerd. Een en ander enigszins afhankelijk van standplaats, maar ze vallen in de meeste gevallen onder dezelfde CAO.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » do 04 jan 2018, 19:46

Vinny schreef: do 04 jan 2018, 19:24 Het gaat om de specifieke CAO's die zijn afgesloten. Dat is totaal ondoorgrondelijke materie tegenwoordig...
Simpel in elkaar zit het inderdaad niet. Zo er bij de regionale spoorlijnen ook onderlinge verschillen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » vr 05 jan 2018, 9:28

^^ Een deel van het treinpersoneel op de regionale lijnen valt onder de CAO Multimodaal. Dat is een andere CAO dan die waarvoor nu gestaakt wordt.
Wel is het raar dat je hetzelfde werk doet en je collega toch onder een andere CAO valt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 05 jan 2018, 9:53

Probleem is sowieso dat banen tegenwoordig niet meer zo makkelijk in hokjes zijn in te delen. Als een postbode ook maaltijden thuisbrengt of ook maatschappelijk werker is (binnen 1 baan/werkgever) wordt het lastig. Of een (lijn)bus-chauffeur die ook op de tram en trein rijdt, ook verzorgde reizen maakt en ook taxi rijdt onder 1 bedrijf. Allemaal in theorie mogelijk onder NS/HTM (1 holding-bedrijf).

Nog al eens een dingetje met zogeheten stakingbreking. Mag je als bedrijf (zeg in kleinmetaal, detailhandel, ICT, etc) je eigen (evt als uitzendkracht) medewerkers laten schoonmaken ? Of de kantine bemannen ? Of de beveiliging overnemen (van laag-risicobedrijven) ? En vallen die dan bij langere duur onder een andere CAO dan collega's die hetzelfde doen ? Ja zegt de wet (hoofdactiviteit telt, niet nevenactiviteit); nee zegt de vakbond: de activiteit van de werknemer zou leidend moeten zijn. Maar geen bedrijf wil 10 CAO's hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » vr 05 jan 2018, 10:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 05 jan 2018, 12:06

Als vader buschauffeur was (of timmerman/loodgieter/schoolmeester/etc), ongeveer modaal inkomen, en moeder was "huisvrouw", dan had een gezin (met stel 2-3 kinderen) het in de jaren 70/80 echt niet breder. Een vakantie ging naar familie of kamperen op de hei of wellicht naar noord-Frankrijk. Voor de 2-verdieners (moeder halve baan) zat een 2 weken Sporthuis Centrum (nu Centerparks) er net in (zo ik ben opgegroeid). Nu gaat men naar Spanje, Turkije of Griekenland naar een "resort" of hotel en hebben de kinderen merkkleding, smartphones en X-boxes. Toen liep je in een C&Atrui en had je bordspelen thuis (en 1 TV en vaste telefoon per huis).

Ik weet ook wel dat de normen wijzigen met toegenomen welvaart, maar echt niet alles was beter toen.
In de ex-overheidsbedrijven wringt het vaak met name op het uitkleden van secundaire arbeidsvoorwaarden door commeriele partijen. Vroeger kreeg je overal hoge toeslagen voor (werken voor 8:00 or na 18:00 of in het weekend, etc) en kreeg je betaald vrij als je neef trouwde of je vrouw ziek was. Nu probeert men de betaalde 8 uren zo efficient mogelijk te vullen waar er vroeger minstens 2 uur geklaverjast werd.

Maar verdient een buschauffeur minder dan een baliemedewerker, taxichauffeur, verpleger, schoolmeester (basis) of vrachtwagenchauffeur ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » vr 05 jan 2018, 12:35

Peter schreef: vr 05 jan 2018, 12:06 Ik weet ook wel dat de normen wijzigen met toegenomen welvaart, maar echt niet alles was beter toen.
Dat is verre van wat ik uit wil stralen. Ik ben opgegroeid in een eenverdiener gezin (tot de jongste naar de middelbare school ging), en dat zal ongetwijfeld meer geweest zijn dan wat een buschauffeur verdiende (vrij zeker). Vermoedelijk wat ik ongeveer nu verdien in relatief vergelijk. Ik weet niet hoe ik met dat ene inkomen 3 (jonge) kinderen zou moeten financieren en dan ook nog spaarcenten opzij zetten voor de jonge occassion 1x in de 5 jaar (plus wat er tussendoor nog onverwacht nodig is), en met de nodige regelmaat bij familie langs verspreid in het land (van Zuid-Holland, Gelderland tot Friesland). Het is al vaker aangestipt hier, de werkenden tot ca 1.3-1.5 modaal hebben weinig 'slack'. Ik heb het idee dat dat in de jaren 70-80 beter was.

Dat is niet hetzelfde als zeggen dat alles beter was.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 05 jan 2018, 14:07

jelger schreef: vr 05 jan 2018, 12:35
Peter schreef: vr 05 jan 2018, 12:06 Ik weet ook wel dat de normen wijzigen met toegenomen welvaart, maar echt niet alles was beter toen.
Het is al vaker aangestipt hier, de werkenden tot ca 1.3-1.5 modaal hebben weinig 'slack'. Ik heb het idee dat dat in de jaren 70-80 beter was.
Ik denk het niet, alleen was het toen normaler dat mensen krap zaten en zuinig leefden. Iederen behalve de jetset (5-10% bevolking of minder). Bij vrijwel iedereen op mijn lagere school iig zeg 1972-1978. De meeste ouders hadden geen vaatwasser, geen videorecorder, sommigen nog geen kleurenTV, 40% geen auto (pa ging per brommer of bus), en 60% van de kinderen (van 10-12) waren nooit verder dan de omringende landen en/of Frankrijk geweest. Ik was zelf ook nooit verder dan Zwitserland geweest op mijn 14e en had welgeteld 1 keer gevlogen (naar Engeland). Mijn ouders zullen samen op 2 modaal gezeten hebben (1.5+0.5)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » vr 05 jan 2018, 20:37

Peter schreef:Maar verdient een buschauffeur minder dan een baliemedewerker, taxichauffeur, verpleger, schoolmeester (basis) of vrachtwagenchauffeur ?
Je noemt nu allemaal beroepen op uit de lagere middenklasse die geconfronteerd worden met een aantal maatschappelijke ontwikkelingen:
- Het beroep is moeilijk te automatiseren en technische verbeteringen van productiviteit leidt tot minder wenselijke ontwikkelingen voor personeel en klant of maatschappij (denk aan: geen aandacht voor ouderen, kinderen met zijn 40'en in één klas, geen plaspauzes voor chauffeurs)
- Loonsverhoging in deze sectoren maakt de dienstverlening een stuk duurder, want het moet door dezelfde mensen worden opgebracht terwijl de productiviteitsgroei gerealiseerd wordt in andere sectoren ("Wet van Beaumol")
- Maatregelen van de overheid om de laagste inkomens te ontzien betekent dat juist de middenklasse moet opdraaien voor de sociale voorzieningen. Vooral de groep die nauwelijks nog recht heeft op allerlei toeslagen, subsidies of andere douceurtjes terwijl deze al wel in een redelijk hoog belastingtarief vallen, maar nog niet zo'n hoog salaris hebben dat alles vanzelf te betalen valt heeft daar last van. Daar vallen bovengenoemde beroepen dus onder.

Ik denk dat het zinvoller is om een nieuw sociaal akkoord te sluiten tussen werkgevers, vakbonden, overheid en andere vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld om te kijken hoe de maatschappij zich de komende jaren een antwoord kan vormen op bovengenoemde problemen en zaken als vergrijzing, verstedelijking, en de toegenomen invloed van ICT in de samenleving. Op de achtergrond speelt ook de teloorgang van de "gemeenschap" mee, waardoor mensen hun identiteit dreigen te verliezen. Die laatste ontwikkeling is in mijn ogen de voornaamste factor van betekenis waarom kiezers neigen naar identeitsbevestigende stemmen zoals de Brexit ("Brits moet Brits blijven") en de Catalaanse onafhankelijkheid ("We horen niet bij Spanje") en doordat eventuele idealen niet gerealiseerd worden ook vatbaar zijn om zich te scharen achter de grootste aap op de apenrots (Trump, Poetin, Erdogan).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » vr 05 jan 2018, 21:09

Vinny schreef: vr 05 jan 2018, 20:37
Peter schreef:Maar verdient een buschauffeur minder dan een baliemedewerker, taxichauffeur, verpleger, schoolmeester (basis) of vrachtwagenchauffeur ?
Je noemt nu allemaal beroepen op uit de lagere middenklasse die geconfronteerd worden met een aantal maatschappelijke ontwikkelingen:
- Het beroep is moeilijk te automatiseren
Ik zie in het rijtje drie beroepen die gaan verdwijnen als gevolg van automatisering.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » vr 05 jan 2018, 21:22

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » do 18 jan 2018, 22:19

Het viel me op dat de spoorkaart op ns.nl de hele dag niet bijgewerkt is, behalve voor internationale trajecten. Geen enkele melding van welke trajecten gestremd zijn door stormschade, ook niet nu het treinverkeer mondjesmaat hervat wordt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jan 2018, 22:39

^^ Inderdaad een gebrek aan informatie. Voor mijn vriendin en ook voor mij was het ook niet duidelijk of en wanneer de treinen op haar traject gingen rijden. Ik heb haar maar opgehaald met de auto.

Dat het treinverkeer in het hele land is stilgelegd is één ding en kun je de NS nog niet heel zwaar aanrekenen (al kun je je afvragen of sommige sprinters zoals Zwolle-Groningen misschien wel hadden kunnen rijden), dat er vervolgens nadat het treinverkeer al urenlang platligt geen duidelijke informatie is over waar wel en waar niet treinen rijden is de NS wel aan te rijden.

Overigens was de informatievoorziening van Keolis Blauwnet nog slechter. Geen bericht op de voorpagina van de website over het feit dat het treinverkeer was stilgelegd. :down:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 19 jan 2018, 7:54

Gisteravond maar de kroeg ingegaan tot na 10en in Delft. Geen trein en geen tram 1 naar Den Haag en resterende bussen en tram 19 haringen in de ton. De NS site vermelde om 17.40 in een bericht van 15.00 dat de volgende update om 17.00 verwacht werd. Geen enkele update of verwachting in bijna 3 uur. Check de reisplanner was het advies, maar juist bij grote ellende faalt die altijd. 9292 was niet veel beter overigens. De HTM site was overigens redelijk up-to-date.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 19 jan 2018, 11:14

Blijkbaar faalde het bij het opstarten bij NS waar ze altijd problemen mee hebben: ze wisten niet waar hun personeel was. Ik weet niet of dat naar huis was gegaan of dat ze gewoon een intern probleem hebben, maar dit is wel het gebruikelijke probleem als ze moeten opstarten na een verstoring. Dat gebeurt normaal gesproken pas bij de eerstvolgende dienstwissel.
Terwijl ik denk "tegenwoordig heeft elk personeelslid een mobieltje, weetje waar iedereen is (of dat met GPS locatie mag is een punt, maar dat kun je anders oplossen) en kun je iedereen toch een nieuw dienstrooster sturen". Of zijn er dan mensen die echt zo'n slechte arbeidsmoraal hebben en dat negeren?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » vr 19 jan 2018, 15:57

^^
Op dit soort dagen, moet men eigenlijk vaste lijnen patroon doorvoeren, waarbij treinen op ieder station stoppen en het rijdend personeel aan de lijn en trein gekoppeld worden. Daarmee voorkom de zogenaamde olievlekwerking. Met de huidige dienstregeling is onmogelijk om de boel tijdens de dag op orde te krijgen, als er grote verstoring is. Bij het weer van gisteren, kun je zo'n verstoring verwachten. Dan is het verstandigers om naar mijn mening een vaste lijnen patroon door te voeren.

Het opstarten gaat dan een stuk vlotten. Natuurlijk duurt de reis dan langer (meer overstappen en meer stops onderweg), maar in geval is de kans ook (een stuk) groter dat er treinen gaan rijden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » vr 19 jan 2018, 16:11

Opstarten is zeker een zwak punt bij NS. Keer op keer blijkt dit lastig te zijn. Ik weet de oplossing ook niet zo 1, 2, 3, moet ik eerlijk zeggen.

Er kan nog wel wat in de preventieve sfeer gebeuren als ik onderstaande lees.
ProRail heeft door de westerstorm van donderdag 344 incidenten afgehandeld. 97 bomen zijn op het spoor beland en twintig bovenleidingen zijn beschadigd geraakt.
link

Ik zou zeggen, maak een boomvrije zone ter weerszijde van het spoor. Dat zal niet in alle gevallen kunnen en niet alles kunnen voorkomen, maar alle beetjes helpen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » vr 19 jan 2018, 16:24

Het is in Nederland al minder erg als in Duitsland. In Duitsland heb je bij elke keer met een beetje wind dat het spoorverkeer plat ligt in hele regio's. Maar dat is ook niet verwonderlijk met een jungle die pal naast het ballastbed begint.

Je ziet al aan de cijfers dat van de 97 bomen op het spoor maar 20 de bovenleiding beschadigd hebben. Dan staan er toch niet heel veel bomen dermate dicht op het spoor dat ze de bovenleiding raken. 97 bomen valt me sowieso wel mee als je ziet hoe hard de wind was en hoeveel bomen er in totaal wel niet zijn omgewaaid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 19 jan 2018, 16:42

Deels zal dat komen omdat bij niet-geelektrificeerde stukken de bomen vaak dichter op het spoor staan. Die trajecten zullen dus wel meer bomen of grote takken op de rails hebben. Een forse tak telt ook als boom als die niet met 2 man aan de kant gelegd kan worden
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » vr 19 jan 2018, 17:12

Dat het in het Duitsland erger is, dat zal. Maar dat is aan de Duitsers om op te lossen.

97 bomen vind ik nog een fors aantal. Dat betekent namelijk dat er gemiddeld iedere 30 km een boom op het spoor ligt. De bovenleiding hoeft dan nog niet kapot te zijn (als die er al is), maar treinverkeer is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » vr 19 jan 2018, 21:07

Rogier schreef: vr 19 jan 2018, 15:57 ^^
Op dit soort dagen, moet men eigenlijk vaste lijnen patroon doorvoeren, waarbij treinen op ieder station stoppen en het rijdend personeel aan de lijn en trein gekoppeld worden. Daarmee voorkom de zogenaamde olievlekwerking. Met de huidige dienstregeling is onmogelijk om de boel tijdens de dag op orde te krijgen, als er grote verstoring is. Bij het weer van gisteren, kun je zo'n verstoring verwachten. Dan is het verstandigers om naar mijn mening een vaste lijnen patroon door te voeren.

Het opstarten gaat dan een stuk vlotten. Natuurlijk duurt de reis dan langer (meer overstappen en meer stops onderweg), maar in geval is de kans ook (een stuk) groter dat er treinen gaan rijden.
Het is misschien een idee om een calamiteitendienstregeling in te voeren, ik meen dat die in België ook bestaat. Deze bestaat uit de volgende elementen:
- Treinen rijden heen en weer met een vast personeelsteam en treinseries zoveel mogelijk op elkaar laten keren
- De dienstregeling is vooraf bekend in een offline modus. Apps of sites kunnen de dienstregeling van te voren inladen en het liefst is er ook een papieren versie beschikbaar voor klanten en personeel.
- Bij een volledige versperring wordt er niet omgereden, wordt er teruggekeerd naar het dichtsbijzijnde station.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » vr 19 jan 2018, 21:13

^^

Dat is juist mijn idee. Puur zodat het treinverkeer weer snel opgestart kan worden, na een grote verstoring.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » za 20 jan 2018, 0:18

Ik ben het eens met wat hierboven gesuggereerd wordt. Tweemaal per uur Sprinters laten rijden op alle trajecten waar dat mogelijk is zou toch moeten kunnen. En dat kan best met het materieel dat er toevallig beschikbaar is. Een nooddienstregeling, of een soort 'service minimum' zoals in Frankrijk bij stakingen wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » za 20 jan 2018, 11:23

Moeten dat er altijd 2 zijn? Waarom niet 1? Of 3, 4 of 5?
Twee treinen op trajecten als Den Bosch <-> Utrecht lijkt mij vrij weinig. Op sommige trajecten kun je wellicht ook met één trein per uur toe.

Plaats reactie