Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » ma 27 mar 2017, 12:34

Bij de overweg is een WILO aanwezig. Dit is dus een simpele overweg met alleen lichten maar geen bel. Een normale AKI lijkt mij voor dit soort overwegen beter.
Link

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » ma 27 mar 2017, 13:04

Wat is een 'normale' AKI? Dit is een AKI?!

De afkortingen zijn mij bekend (m.b.v. internet) (ov net.nl).

Verschil lichten - bel?

edit: zeker 2 doden volgens bericht NOS

http://nos.nl/artikel/2165226-zeker-twe ... ingen.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » ma 27 mar 2017, 13:10

GuteFahrt schreef:Wat is een normale AKI? Dit is een AKI?
Een WILO (WaarschuwingsInstallatie Landelijke Overweg) kent alleen lichtsignalen. Een witte knipperende lamp als er niks aankomt en een rode knipperende lamp bij een trein. Een WILO heeft geen bel. Een AKI (Automatische KnipperlichtInstallatie) kent hetzelfde met 2 rode lampen en een bel. Ietsjes uitgebreider dus.

Zie ook hier

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » ma 27 mar 2017, 13:38

Mark schreef:Bij de overweg is een WILO aanwezig. Dit is dus een simpele overweg met alleen lichten maar geen bel. Een normale AKI lijkt mij voor dit soort overwegen beter.
Eerste keer dat ik van een WILO hoor. Doet mij een paar dingen bedenken:
- Waarom zou je in hemelsnaam een WILO neerzetten en geen AKI. Het enige verschil is de bel? Ofwel: waarom ontwikkel je dat ding.
- Waarom überhaupt nog een bel bij een spoorwegovergang. Natuurlijk, vroeger met paard en wagen hoorde je de bel nog, maar voor gemotoriseerd verkeer heeft het geen enkele toegevoegde waarde. Het argument "dan hoor je dat het licht op rood gaat" is ook niet erg sterk, er zijn her en der verspreid genoeg verkeerslichten die alleen gebruikt worden als ze nodig zijn en anders uit staan (of is dit vooral een Duits idee? Een verkeerslicht bij een oversteekplaats dat alleen aan gaat als een voetganger een knop drukt).
- Waarom geen 3-kleurig verkeerslicht neerzetten? Dat het een overweg is zie je er toch wel aan. Of er nu een driekleurig verkeerslicht staat of een WILO of een AKI, dat maakt de onoplettendheid niet minder en mensen die bewust nog even willen oversteken maakt het ook niet uit.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » ma 27 mar 2017, 15:43

Voor zover ik de berichtgeving juist heb gevolgd, na consultatie van diverse bronnen, ligt deze overweg op particulier terrein. Wellicht dat het daardoor voor deze soort overwegbeveiliging is gekozen.

Prorail heeft via de media laten weten al bezig te zijn een verbetering door te voeren ter plekke.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 mar 2017, 16:54

^^ De overweg is te zien in Google Streetview. Daar is ook te zien dat het een gewone openbare weg betreft, die weliswaar doodlopend is. Vlak voor de spoorwegovergang staat een :J11:. Direct na de overgang kom je zo het lijkt op privéterrein. Maar een spoorwegovergang is gewoon een stukje spoorinfrastructuur en daar is Prorail verantwoordelijk voor. De weg loopt nog iets verder door, maar bedient geen andere adressen meer en eindigt in het weiland.

Dat stukje weg en de boerderijen bij de spoorwegovergang zouden met een kort stukje nieuwe weg ook vrij eenvoudig via de Hoogaarshof ontsloten kunnen worden.

Het gemengde karakter van deze overgang, aan de ene zijde openbare weg, aan de andere zijde privéterrein, zal er toe hebben geleid dat deze vorm van beveiliging is gekozen. Er is wat voor te zeggen dat er niet een paar keer per uur een bel rinkelt op privéterrein.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » ma 27 mar 2017, 20:07

Afgaand op de luchtfoto vermoed ik dat de overweg ooit bij een ruilverkaveling is aangelegd, gebaseerd op het recht van overpad van de boer. Openbaar is de weg - volgens de directeur van ProRail - in ieder geval niet. In principe valt een eigen weg (in privéonderhoud) ook niet te herkennen, of een weg openbaar is of niet, is een juridische status die de gemeente kan toekennen aan een stukje asfalt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » ma 27 mar 2017, 22:02

Vreemde "bewaking". Waarom geen AKI, maar dit rare ding ?
Met als onderbordje "LET OP Bij wit knipperlicht veilig"

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2017, 22:12

^^
Het is een soort vereenvoudigde AKI, met maar twee lampen en geen bel. Als er een trein komt, knippert de rode lamp. Als er geen trein aan komt, knippert de gele lamp. WILO's worden niet op openbare overwegen toegepast, alleen op particuliere overwegen die leiden naar bijvoorbeeld een boerderij of een landbouwperceel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waarschuw ... _overwegen
Vader (31) en 3-jarig zoontje overleden bij treinbotsing Harlingen
http://www.ad.nl/binnenland/vader-31-en ... ~a68c49fc/

Heel triest natuurlijk. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat dit eenzelfde soort oorzaak heeft als het negeren van rode kruizen, het niet volgen van omleidingen, het niet volgen van adviezen op drip's etc. Als er niet iets fysieks wordt afgedwongen ziet men het niet, begrijpt men het niet of negeert men het :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » ma 27 mar 2017, 22:18

waldo79 schreef:Voor zover ik de berichtgeving juist heb gevolgd, na consultatie van diverse bronnen, ligt deze overweg op particulier terrein. Wellicht dat het daardoor voor deze soort overwegbeveiliging is gekozen.

Prorail heeft via de media laten weten al bezig te zijn een verbetering door te voeren ter plekke.
Dat eerste klopt.

Dat tweede. Kan zijn, maar het cliché "er moet eerst 'wat' gebeuren voor men -serieus- werk wil/kan/gaat maken van zoiets gaat wel weer op.

Zie ook de voorbeelden van elders (o.a. Winsum). Openbare weg of niet is in mijn ogen niet zo relevant. Als je de veiligheid hoog in het vaandel hebt staan, dan maak je toch geen onderscheid?

Zou ik zo zeggen...

@ WouterN14. Appels en peren? Is een vraag hoor, niet een veroordeling/oordeel. Bij wat je noemt kunnen ook doden vallen of ernstig gewonden en die voorbeelden zijn er ook vast wel. In dat opzicht heb je wel een punt.

Je moet je indenken dat die boer wel gewend is aan de situatie, maar iemand die lammetjes komt kijken niet. Anno 2017 is zo'n soort situatie toch vrij ongebruikelijk ondanks het feit dat het op landelijke schaal lang niet de enige is...

in ieder geval een voorbeeld van een complex iets. Dat hoeft het niet te zijn, maar dat is het wel (mijn mening).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » ma 27 mar 2017, 22:27

Ik vind een dergelijke installatie zonder geluid werkelijk onbestaanbaar anno 2017. Na zoveel ongelukken lijken we nog steeds niet het geld er voor over te willen hebben. De discussie gaat echt al tientallen jaren terug.

Geen idee of (zon)licht hier een rol in gespeeld kan hebben, maar eigenlijk vind ik dat verder niet heel relevant voor het ongeloof dat zo'n installatie nog bestaansrecht wordt gegeven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2017, 22:27

GuteFahrt schreef:@ WouterN14. Appels en peren? Is een vraag hoor, niet een veroordeling/oordeel. Je moet je indenken dat die boer wel gewend is aan de situatie, maar iemand die lammetjes komt kijken niet. Anno 2017 is zo'n soort situatie toch vrij ongebruikelijk ondanks het feit dat het op Nederlandsche schaal lang niet de enige is...
Nee, juist niet. Als het maar een tikkie afwijkt van wat je gewend bent, wat niet geregistreerd wordt in je automatische piloot-modus, wat net buiten het (doorgaans al beperkte) verwachtingspatroon valt, dan gaat het makkelijk mis. Net zoals bij rode kruisen, pijlwagens, omleidingen etc. Ja, het is een gevaarlijk punt, ja, het is weinig voorkomend en ja, de beveiliging is minimaal, maar het wordt weer "opgelost" met het verder dichttimmeren van risico's en eigen verantwoordelijkheid. Zoals eigenlijk gebruikelijk in de Nederlandse verkeersinfrastructuur.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » ma 27 mar 2017, 22:31

jelger schreef:Ik vind een dergelijke installatie zonder geluid werkelijk onbestaanbaar anno 2017. Na zoveel ongelukken lijken we nog steeds niet het geld er voor over te willen hebben. De discussie gaat echt al tientallen jaren terug.

Geen idee of (zon)licht hier een rol in gespeeld kan hebben, maar eigenlijk vind ik dat verder niet heel relevant voor het ongeloof dat zo'n installatie nog bestaansrecht wordt gegeven.
In principe eens. Ecoducten, dassentunnels, ottertunnels. We hebben het allemaal en het heeft een hoop geld gekost maar dit is er nog en dat is te duur.

De andere kant is er ook. Er zijn grenzen. Laatst was weer in het nieuws dat er stemmen op gaan om een "cursus auto te water" standaard onderdeel te maken van het halen van het/een rijbewijs.

Dat kan heel handig zijn als het je overkomt, maar niemand rijdt toch voor zijn lol het water in. Net zoals neem ik aan niemand voor zijn lol tegen een boom botst.

Er zijn allicht meer die tegen een boom botsen dan die te water raken. Elke boom een vangrail dat gaat ook wat ver. Nog los van wat dat wel niet zou kosten.

Je moet het van de praktijk hebben (maar toch niet auto te water en boom botsing) en een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Prioriteiten stellen is ook zo wat. Ik heb al genoemd dat afgelopen zomer bomen zijn geplaatst tussen de perrons op o.a. station Harlingen en Franeker. Dat kost ook geld maar het risico dat daar iets gebeurd met impact zoals vandaag lijkt me nogal wat kleiner.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 27 mar 2017, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » ma 27 mar 2017, 22:38

jelger schreef:Ik vind een dergelijke installatie zonder geluid werkelijk onbestaanbaar anno 2017.
Ik zou blij zijn als omwonende, dat er geen bel hangt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2017, 22:43

^^ Iedere keer die sirenes wordt ook een keer vervelend denk ik
:duck:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » ma 27 mar 2017, 22:45

Vind ik op het randje, die opmerking. Heeft impact hoor, zoiets :!:

Je bent zelf moderator, zou eerst denken en dan doen. Tot tien tellen, zoiets. Zit een smiley bij die lacht. Grappig is het niet in mijn optiek.

Maar je hebt wel een punt. Kan ook je non-verbale communicatie niet zien. Ga er vanuit dat het je het niet verkeerd bedoelt t.o.v. iedereen die vannacht wat minder goed zal slapen.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 27 mar 2017, 22:53, 5 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » ma 27 mar 2017, 22:45

De WILO is natuurlijk een onding, daar is niet goed over nagedacht. Er knippert ALTIJD één licht. De zon op de armatuur, een kleurenblinde chauffeur, en je de kans is aanzienlijk dat je het signaal verkeerd interpreteert en doorrijdt - onder de trein. Die WILO's moeten gewoon zo snel mogelijk veranderd worden. Een permanent brandende rode lamp zou het verschil met het witte knipperlicht al heel wat verbeterd hebben.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Seat Ibiza » ma 27 mar 2017, 23:53

^^
Dat dacht ik ook direct René. Dan kan er misschien zelfs beter géén witte lamp knipperen.
Maar waarom staan hier geen stopborden? Ik zie dat bij kruisingen van kleine wegen met nevenlijnen in met name Oost-Europa nog veel. Werkt over het algemeen toch prima.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 28 mar 2017, 6:27

En hoe zit het met het zicht? Het is Friesland: Ruimte zat, veel zicht, dus zo'n trein zie je toch? Ik kijk altijd bij een overweg, ook al zie ik geen rood licht (voor het geval je het zou missen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » di 28 mar 2017, 6:55

Ik heb wel eens gekampeerd vlak bij zo'n overgang met bel. Dat is knap irritant met treinen tot 00:30 en vanaf 5:30.....
Ik snap ook niet waarom men voor 1 knipperend rood licht gekozen heeft. Bij bruggen en spoorwegovergangen zijn het altijd ofwel meerdere knipperde lichten ofwel (minstens) 1 permanent rood licht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2017, 8:36

Palance schreef:En hoe zit het met het zicht? Het is Friesland: Ruimte zat, veel zicht, dus zo'n trein zie je toch?
De trein kwam vanuit Harlingen Haven. Ik denk ook dat je die zou moeten kunnen zien als je bij de boerderij wegrijdt, maar het is lastig oordelen op basis van de Streetviewbeelden.

De Spurts van Arriva zijn vrij stil en hebben een witte voorkant. Die witte voorkant werd ook genoemd bij het treinongeval vorig jaar in Winsum. Het ongeluk bij Harlingen gebeurde om kwart over elf. Het was mooi weer, grote kans dat de zon vol op de witte voorkant van de trein scheen. Voor de zichtbaarheid zal dat wel niet hebben geholpen...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » di 28 mar 2017, 9:38

^^ Dat vind ik een zeer nette reactie.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » di 28 mar 2017, 9:52

Als geluid een probleem is i.v.m. omwonenden zijn er andere wegen naar Rome die Rome bereiken: er voor zorgen dat mensen stoppen als er een trein aankomt en dat hun zelfstandig aan de aandacht ontsnapt om welke reden dan ook. Hoeveel kost een simpele slagboom van het kaliber parkeergarage? Of iets anders dat mensen beter waarschuwt voor een aankomende trein zonder geluid en met relatief geringe extra kosten? Misschien meer en betere verlichting dan?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » di 28 mar 2017, 10:27

Je ziet wel weer dat het noodzakelijk is kritisch te blijven. Veel artikelen van de media rond deze gebeurtenis wat begint met lokaal,regionaal, landelijk.

http://nos.nl/artikel/2165303-slachtoff ... ontje.html

In bijvoorbeeld bovenstaand artikel (link) staat dat er op 8 februari alleen sprake was van blikschade.

Klopt niet. De persoon die het toen betrof is gewond geraakt. Weliswaar niet ernstig, maar er was wel sprake van letsel...


http://www.omropfryslan.nl/nieuws/69716 ... -harlingen
omroep Friesland (8-2-17) schreef:Er is één persoon gewond geraakt. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » vr 31 mar 2017, 10:38

NU.nl schreef: ProRail gaat tests doen met zelfrijdende treinen

De eerste zelfrijdende trein op het Nederlandse spoor zal mogelijk nog dit jaar rijden. ProRail treft voorbereidingen voor tests met geautomatiseerde treinen.

Het is de bedoeling dat de proef eind dit jaar begint, bevestigt een woordvoerder van de spoorbeheerder donderdag na berichtgeving in De Telegraaf.

[...]

De testritten zullen sowieso op een veilige en gecontroleerde manier worden gereden, benadrukt hij. Dat betekent onder meer dat mensen aanwezig zijn om in te grijpen.
Ik weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet denken. De ontwikkeling van zelfrijdende treinen is er zeker en ik ben er ook van overtuigd dat er op den duur zelfrijdende treinen gaan rijden, maar of ik daar nou blij van word? Zijn de huidige treinen zo niet veilig genoeg?
Слава Україні

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » vr 31 mar 2017, 11:04

^^ Ik wacht nog even op berichtgeving van na 1 april, voordat ik een uitspraak doe.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » vr 31 mar 2017, 11:05

^^ Ik hoop inderdaad ook dat het een 1 aprilgrap is.
Слава Україні

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » vr 31 mar 2017, 11:39

^^ Ongetwijfeld, maar het zou een mooi exportproduct naar België kunnen zijn :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » vr 31 mar 2017, 11:52

Ik zie niet waarom dit een 1 april grap zou zijn. Zelfrijdende treinen zijn een stuk makkelijker te implementeren dan een zelfrijdende auto. En je bent meteen van al die klagende machinisten af, die geen rondje om de kerk willen rijden :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » vr 31 mar 2017, 12:07

^^ Al die investeringen die je erin moet steken, maar geen geld hebben om onbewaakte spoorwegovergangen te upgraden...
Ontwikkelingen in de techniek zijn er en daar ben ik ook blij mee, maar voor mij zitten er grenzen aan.
Слава Україні

Plaats reactie