Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » di 24 dec 2019, 18:16

^^ Mooi plaatje inderdaad. Wat mij betreft ook het mooiste NS-materiaal, alleen doodzonde dat het hele principe van dat ontwerp, de doorloopkop, is wegbezuinigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 24 dec 2019, 19:22

^^ De grondslag voor het weghalen van de doorloopkoppen had alles te maken met de tijd die nodig was om de doorloopkoppen daadwerkelijk door te verbinden dan wel los te koppelen bij het koppelen respectievelijk ontkoppelen van treindelen. Kost ongeveer 2 minuten en die kun je natuurlijk ook gebruiken om je rijtijden nog ruimer te maken zodat je de gewenste punctualiteit beter kunt halen. Ook de storingsgevoeligheid van de doorloopkoppen heeft meegespeeld bij de beslissing om de doorloopkoppen niet langer te gebruiken. Overigens zijn de doorloopkoppen al een aantal jaren voor de revisie van dit mateireeltype buiten gebruik gesteld.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » vr 27 dec 2019, 17:06

Misformatie in het OV: De Eurostar naar Londen rijdt vanuit Italië.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Hajo » vr 27 dec 2019, 19:41

^^ Lombardije is toch een station in Rotterdam? :s

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » vr 27 dec 2019, 19:46

:hap:

:lol:

Ja, dat is het. Of toch niet? :lol:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » vr 27 dec 2019, 20:38

Hajo schreef: vr 27 dec 2019, 19:41 ^^ Lombardije is toch een station in Rotterdam? :s
Is Zeis een plaats in Utrecht? ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » vr 27 dec 2019, 21:21

Hajo schreef: vr 27 dec 2019, 19:41 ^^ Lombardije is toch een station in Rotterdam?
Het station in Rotterdam heet Lombardijen, met een n als laatste letter.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » vr 27 dec 2019, 21:49

Knap slordig bij NS (Int) dat men dit fout doet. Daar komt bij dat ik mijn kan voorstellen dat enige internationale trein zal starten op Rotterdam Lombardijen. Is in feite niet meer dan een ordinaire voorstadshalte.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » za 28 dec 2019, 2:27

Rotterdam Lombardijen is waar de HSL afsplitst van het normale spoor. Wanneer de ICD tussen Rotterdam en Breda er weer eens uitligt staat er ook altijd Rotterdam Lombardijen en Breda-Prinsenbeek.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » za 28 dec 2019, 14:13

Het woord "werkzaamheid" bestaat wel. Maar het betekent toch iets anders dan het enkelvoud van "werkzaamheden" :lol:
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... gdUr_lKiUk

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 28 dec 2019, 14:14

^^ Gekker moet het echt niet worden bij die persvoorliegers bij NS/PrutsRail want de HSL treinen hebben niet eens een perronspoor op station Rotterdam Lombardijen. De beiden buitenste sporen van dit station worden door o.a. de HSL treinen gebruikt dus een stop aan het perron van Rotterdam Lombardijen is echt niet mogelijk.

Ik snap werkelijk niet waarom deze fout erin is geslopen dan wel erin wordt gehouden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » za 28 dec 2019, 14:47

Het is niet zozeer fout, als wel een nogal klantonvriendelijke vertaling van dienstregelingspunten in trajectomschrijvingen. Het gebruiken van het traject Rotterdam-Breda leidt in interne systemen tot het probleem dat de computer dan denkt dat het conventionele spoor tussen Rotterdam, Dordrecht en Breda versperd is. Dat is ook niet zo handig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 28 dec 2019, 14:59

^^ Alle gekheid op een stokje maar met de interne "problemen" van het spoorbedrijf heeft de klant geen malle moer te maken. Zoals jij al aangeeft is het bijzonder klant onvriendelijk en daar kan/moet men gewoon iets aan doen. Met de hedendaagse computer techniek moet zoiets niet al te moeilijk zijn dunkt mij. Tenzij men nog met (sterk) verouderde systemen als Windows XP, of nog ouder, werkt.

De klant hoort op plek 1, 2 en 3 te staan maar dat is hier dus weer mooi niet het geval. Van hetzelfde laken en pak bij stremmingen en werkzaamheden. Als er géén treinverkeer mogelijk is moet het betreffende baanvak gewoon ROOD gemaakt worden op de overzichtskaart. Een gele lijn suggereert dat er beperkt treinverkeer is en dat is bij werkzaamheden gewoon een grote leugen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » za 28 dec 2019, 15:16

Het belangrijkste probleem is dat Palance een automatisch gegenereerd bericht plaatst. Er had natuurlijk redactie op moeten plaatsvinden, alleen dat is gewoon prijzig: daarvoor heb je mensen nodig met een bepaalde Nederlandse taalvaardigheid en spoorkennis. Voor incidenten moeten die ook 's nachts, in het weekend en op feestdagen beschikbaar zijn. Dit betreft werkzaamheden dus wat mij betreft had dat wel handmatig nagelopen moeten worden wat mij betreft. En misschien is het ook wel door iemand gedaan die dacht: mwah ziet er ongeveer oké uit, ik heb nog wel wat meer te doen dan wat spelfouten in de code te herschrijven, ik doorenter de boel wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 28 dec 2019, 15:52

Victor schreef: za 28 dec 2019, 14:13 Het woord "werkzaamheid" bestaat wel. Maar het betekent toch iets anders dan het enkelvoud van "werkzaamheden"
Het wordt toch al jaren gebruikt op de NS-website en de app. Ik kom het althans vaak tegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020, 10:01

Ik heb nu een aantal keer in de SNG gezeten, meestal zit ik in SLT, DDZ of ICM.

SNG overtuigt niet bepaald als kwaliteitsproduct
* stationair maakt die trein soms een gigantisch lawaai, alsof er een rij vrachtwagens op high idle staan ofzo. Dit schijnt door de compressor te komen
* de ventilator / airco slaat elke ~30 seconden kortstondig met een geloei aan en gaat daarna direct weer uit.
* de hele trein piept en kraakt non-stop
* er komen rare magnetron-achtige geluiden en tonen uit de trein
* de zitplaatsen zijn te kort. Zelfs met gemiddelde lengte zit je min of meer klem met de volgende zitrij
* de automatische omroep klinkt onnatuurlijk (andere omroep dan SLT)
* sowieso weinig zitplaatsen, teveel eerste klas (ik zie de eerste klas in sprinters altijd leeg of hooguit 1 of 2 reizigers)
* kennelijk is de neus niet goed schoon te maken

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » vr 17 jan 2020, 11:43

Als ik met de trein reis is het doorgaans een dienstreis en dus 1e klas.
Bij SNG merk ik dat de breedte van de 1e klaszitplaatsen ver beneden de maat is. Met 4 stoelen in de breedte is al belachelijk, en dan nog eens extra smal. Maar wel een belachelijk breed middenpad.

Overigens is de 1e klas in de Randstad wel goed bezet - omdat de 2e klas daar vaak een gevalletje haringen in een ton is en mensen dan blijkbaar er wel extra geld voor over te hebben dat ze kunnen zitten.

Plan V had met een lengte van 52 meter een zitplaatsaanbod van 24 1e klas (0,46/m), 98-118 2e klas (1,88-2,27/m) en 15 klapstoeltjes (0,29/m). Totaal 137-157 zitplaatsen (2,63-3,02/m).
SNG-3 heeft met een lengte van 60 meter een zitplaatsaanbod van 19 1e klas (0,31/m), 125 2e klas (2,08/m) en 6 klapstoeltjes (0,1/m). Totaal 150 zitplaatsen (2,5/m).
SNG-4 heeft met een lengte van 76 meter een zitplaatsaanbod van 38 1e klas (0,5/m), 156 2e klas (2,05/m) en 6 klapstoeltjes (0,08/m). Totaal 200 zitplaatsen (2,77/m).

Vooral de drietjes hebben relatief weinig 1e klas, en het aantal zitplaatsen in een drietje per meter treinlengte is aanzienlijk minder economisch dan plan V. Toch zijn deze drietjes veel oncomfortabeler dan plan V in de vorm van zitplaatsbreedte, zitcomfort stoelen en de steek. De viertjes zijn net wat economischer qua aantal zitplaatsen per meter treinstel dan diverse plan V-series, maar halen het niet bij plan V4, V5 en V6, en deze plan V-series waren veel comfortabeler.

SNG is een fluttrein. SLT is een stuk beter. Maar het oude materieel (plan V) was helemaal zo gek nog niet.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » vr 17 jan 2020, 12:15

Nou is de SNG niet echt langeafstandsmateriaal. Voor korte afstanden is de SNG dus een dikke prima. Ik ben meer benieuwd naar de ICNG.
Svenlo

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door tsov » vr 17 jan 2020, 12:34

Chris schreef: vr 17 jan 2020, 10:01 * de automatische omroep klinkt onnatuurlijk (andere omroep dan SLT)
Dat is een text-to-voice-computer die voorgeprogrammeerde zinnetjes oplepelt. Het schijnt dat de NS dat wel aan wil pakken, maar de software niet mag veranderen vanwege de garantiebepalingen. Dat heeft bij SLT ook gespeeld, waar de omroep niet geüpdatet kon worden met nieuwe stations in de eerste X jaar van operatie.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » vr 17 jan 2020, 12:40

sven_engelen schreef: vr 17 jan 2020, 12:15 Nou is de SNG niet echt langeafstandsmateriaal. Voor korte afstanden is de SNG dus een dikke prima. Ik ben meer benieuwd naar de ICNG.
ICNG wordt gemaakt door Alsthom/Alstom en laat dat nu net uitgerekend een zeer bekend bouwer van hoogwaardig lange afstandsmaterieel zijn. Denk dat wij ons daar geen zorgen over hoeven te maken. Een kennis van mij is proefrit machinist geweest en heeft zowel met de TGV als met de ICE gereden in het begin toen dit materieel nog moest worden toegelaten en hij vertelde mij wel eens dat als je met de ICE gas gaf om op topsnelheid te komen er weinig gebeurde maar met de TGV merkte je nog duidelijk een versnelling als je het pookje naar je toehaalde.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 17 jan 2020, 13:32

PeterSchoeber schreef: vr 17 jan 2020, 12:40
ICNG wordt gemaakt door Alsthom/Alstom en laat dat nu net uitgerekend een zeer bekend bouwer van hoogwaardig lange afstandsmaterieel zijn.
Dat wil voor de binnenuitrusting niet veel zeggen. Ik hoop maar dat de deuren van de zitplaatsen gescheiden zijn door een balkon met tussendeur, anders heb je iig de uitstraling van een stoptrein.
Een kennis van mij is proefrit machinist geweest en heeft zowel met de TGV als met de ICE gereden in het begin toen dit materieel nog moest worden toegelaten en hij vertelde mij wel eens dat als je met de ICE gas gaf om op topsnelheid te komen er weinig gebeurde maar met de TGV merkte je nog duidelijk een versnelling als je het pookje naar je toehaalde.
Een TGV heeft 10% meer vermogen op 10% minder gewicht, (TGV 23 kW/ton , ICE3M 18,4 kW/ton). Dat merk je wel.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » vr 17 jan 2020, 17:09

Egbert schreef: vr 17 jan 2020, 13:32 Ik hoop maar dat de deuren van de zitplaatsen gescheiden zijn door een balkon met tussendeur, anders heb je iig de uitstraling van een stoptrein.
Voor zover ik weet zal dat dus juist niet gaan gebeuren. Vind ik wel prima. Zonder balkon oogt de trein een stuk opener en toegankelijker.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020, 17:20

sven_engelen schreef: vr 17 jan 2020, 12:15 Nou is de SNG niet echt langeafstandsmateriaal. Voor korte afstanden is de SNG dus een dikke prima.
Er zit zelfs toilet en babyverschoontafel in.

SNG en SLT hebben ook wel erg veel deuren en korte bakken, daardoor betrekkelijk weinig zitplaatsen. Het lijkt ontworpen als metro. Het voordeel is dan in- en uitstappen sneller gaat dan ICM of dubbeldeks en er dus kortere stoptijden nodig zijn. Maar dat maakt sprinters wat ongemakkelijk op trajecten waar niet elke 2-3 kilometer een station is.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » vr 17 jan 2020, 17:35

De Flirt vind ik veruit de comfortabelste sprinter, met fijne stoelen en aardig wat beenruimte. Heb daar een paar keer Breda - Arnhem in gedaan en dat was erg goed te doen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jan 2020, 20:04

Chris schreef: vr 17 jan 2020, 17:20 SNG en SLT hebben ook wel erg veel deuren en korte bakken, daardoor betrekkelijk weinig zitplaatsen. Het lijkt ontworpen als metro. Het voordeel is dan in- en uitstappen sneller gaat dan ICM of dubbeldeks en er dus kortere stoptijden nodig zijn. Maar dat maakt sprinters wat ongemakkelijk op trajecten waar niet elke 2-3 kilometer een station is.
Maar daar gaat het toch om? SNG/SLT kunnen alles wat andere treinen ook kunnen, maar zijn als enige inzetbaar op voorstadslijnen met hoge stopfrequentie en met een hoge vervoersvraag.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » vr 17 jan 2020, 20:31

Ik heb een keer een SLT gehad die werd ingezet als Intercity van Amersfoort via Utrecht en Gouda naar Den Haag. Het zorgde vooral voor veel verwarring bij de reizigers op het perron. Ze durfden niet in te stappen omdat ze dachten dat het een stoptrein was, hoewel op de borden boven het perron wel degelijk de juiste trein stond aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020, 20:40

Ik kan mij dat wel voorstellen, als je elke dag hetzelfde traject reist ken je de dienstregeling en materieelinzet snel uit je hoofd.

Ik heb ook wel eens gehad dat er een gewijzigd perron is waar je normaal de verkeerde kant op zou gaan. Dat is toch een geruststelling als je de trein in de goede richting voelt vertrekken :p

Vanmiddag zag ik een ICM staan op station Kampen Zuid. Ik vroeg mij af of die als sprinter werd ingezet, dat is ook niet bepaald gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jan 2020, 21:07

In de jaren van ICK- en K4-rijtuigen werd er in de avonduren wel eens een Plan V ingezet. Dat was een wat minder comfortabel alternatief tussen Breda en Den Haag...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » vr 17 jan 2020, 21:56

Wouter N14 schreef: vr 17 jan 2020, 20:04
Chris schreef: vr 17 jan 2020, 17:20 SNG en SLT hebben ook wel erg veel deuren en korte bakken, daardoor betrekkelijk weinig zitplaatsen. Het lijkt ontworpen als metro. Het voordeel is dan in- en uitstappen sneller gaat dan ICM of dubbeldeks en er dus kortere stoptijden nodig zijn. Maar dat maakt sprinters wat ongemakkelijk op trajecten waar niet elke 2-3 kilometer een station is.
Maar daar gaat het toch om? SNG/SLT kunnen alles wat andere treinen ook kunnen, maar zijn als enige inzetbaar op voorstadslijnen met hoge stopfrequentie en met een hoge vervoersvraag.
De rit Zwolle - Amsterdam heeft tussen Zwolle en Almere Oostvaarders het karakter van een sneltrein en daarna komen er veel stops op een kluitje door Almere. Na Almere Poort liggen de stops weer ver uit elkaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jan 2020, 22:17

Zo'n vijftien jaar geleden was er op vrijdag in de spits een moment waar de IC Den Haag-Groningen en de IC Rotterdam-Leeuwarden niet gecombineerd reden tussen Utrecht en Zwolle. De IC Rotterdam-Leeuwarden werd standaard gereden met 6 bakken Plan V. Ik heb vaak genoeg de IC van 17:19 vanuit Zwolle genomen, in een Plan V dus.

In de jaren daarna werd Plan V ook wel stelselmatig ingezet op de IC Zwolle-Nijmegen.

Plaats reactie