Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door RSK » zo 10 jul 2016, 13:32

Chris schreef:Ik zag net de enige rijvaardige Mat '54 (hondekop) van Nederland voorbijkomen. Schijnbaar was dit de eerste rit met deze trein in 7 jaar tijd.
Het is het enige bestaande en rijvaardige vierwagenstel, met nummer 766. Dat stel was inderdaad lange tijd uit de roulatie door een kostbare renovatie. Gebrek aan vrijwilligers en financiële middelen zijn nogal een probleem in de museumspoorsector.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » zo 10 jul 2016, 13:38

^^ Dat kan ik me voorstellen. Het rijvaardig maken van oude treinen zal ongetwijfeld veel geld kosten en lang duren. Je hebt dan echt veel / grote donateurs nodig. Ik denk niet dat ze overheidssubsidie krijgen daarvoor?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » zo 10 jul 2016, 13:56

^^
Denk dat de overheid blij is dat ze eindelijk van die dingen af zijn. :emo:

Ik weet niet hoe het met dit project zit, maar in Zuid-Limburg kreeg de museumstoomtrein wel subsidie, dus het zou mogelijk zijn. ("Er werd een projectvoorstel gestuurd aan de diverse gemeenten, het Ministerie van Economische Zaken en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, waarop door hen subsidie werd toegezegd.")
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 10 jul 2016, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ^^volstaat voor het citeren van de vorige reactie

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » zo 10 jul 2016, 15:11

Het is in zekere zin een stuk industrieel (in ruimere zin) erfgoed.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door kingpin1966 » zo 10 jul 2016, 16:53

Chris schreef:^^ Dat kan ik me voorstellen. Het rijvaardig maken van oude treinen zal ongetwijfeld veel geld kosten en lang duren. Je hebt dan echt veel / grote donateurs nodig. Ik denk niet dat ze overheidssubsidie krijgen daarvoor?
Kijk maar eens naar de oorverdovende stilte op de site van de Stichting TEE alwaar men een TEE treinstel weer aan de praat probeert te krijgen.
Het laatste nieuws is van November vorig jaar en heeft ook nog niet direct met de restauratie te maken.
En ondertussen staat het treinstel volgekladderd met graffiti te verpieteren op het emplacement Dijksgracht, als het daar tenminste nog staat.
Er was immers sprake van dat het naar Lelystad zou verhuizen.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » zo 10 jul 2016, 21:45

En vandaag in Bergen op Zoom was het voor de 235e keer prijs :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door kingpin1966 » ma 11 jul 2016, 9:31

^^
Ik loop me werkelijk af te vragen welke idioot bij de NS dacht dat je met de invoering van de OV chipkaart en de poortjes (want daar was al deze flauwekul voor bedacht) het zwartrijden daadwerkelijk tegen zou kunnen houden. :facepalm:
Hier hebben we nou het veel simpelere, en volgens mij ook veel goedkopere, systeem van het papieren kaartje voor laten wijken. :nuts:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 11 jul 2016, 9:40

Poortjes houden zeker zwartrijders tegen, zolang je een station met poortjes hebt. Niet alle stations hebben die.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » ma 11 jul 2016, 10:12

De meeste stations hebben ze niet. Maar op vrijwel alle grotere stations wel (50-60% in- of uitstap-gevallen)
Niet op alle stations staan ze altijd en overal dicht overigens. Op Den Haag HS alleen 's avonds, als de achteruitgang (in de fietstunnel) dicht is (waar geen plek is voor poortjes).

Ik denk wel dat er nog regelmatig wordt grijsgereden, door niet uit te checken op een poortloos station op meer dan 100 km weg. De boete is dan goedkoper dan de (te betalen) rit. Niet te controleren met anonieme passen, maar in theorie (bij herhaling) wel bij persoonlijke (kortings)kaarten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door kingpin1966 » ma 11 jul 2016, 10:21

Je kunt het systeem wel waterdicht krijgen maar dan moet je de stations zonder poortjes veranderen in een vesting met hoge hekken.
En of je die kant nou op moet?
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » ma 11 jul 2016, 10:30

Het is volgens mij nooit de bedoeling om het systeem waterdicht te krijgen. Kleinere stations krijgen ook geen poortjes. De poortjes hebben wel als doel het zwartrijden te ontmoedigen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » ma 11 jul 2016, 10:52

kingpin1966 schreef:Je kunt het systeem wel waterdicht krijgen maar dan moet je de stations zonder poortjes veranderen in een vesting met hoge hekken.
En of je die kant nou op moet?
Metrostations gaan aardig kant op en merk er geen problemen mee. Integendeel, de veiligheid in de Rotterdamse metro is met sprongen vooruit gegaan evenals dat het aantal zwartrijders gedaald is naar 1%. Overigens is het qua uitvoerbaarheid wel lastig om 400+ stations in Nederland uit te voeren met poortjes.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door kingpin1966 » ma 11 jul 2016, 11:12

Vahalis schreef:Het is volgens mij nooit de bedoeling om het systeem waterdicht te krijgen. Kleinere stations krijgen ook geen poortjes. De poortjes hebben wel als doel het zwartrijden te ontmoedigen.
Maar juist die kleine stations moedigen het zwartrijden aan, want op veel van deze stations is ook geen fysieke controle door BOA's o.i.d. aanwezig.
Veel mensen die bewust zwartrijden zoeken juist die stations op omdat ze weten dat er geen controle is.
Ik durf te wedden dat deze specifieke persoon ook steeds op een dergelijk station is opgestapt.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » ma 11 jul 2016, 11:19

Bij de gelijkvloerse tramhalte achtige stations van metro en trein (Beilen, Harderwijk, etc) is het heel lastig (zo goed als onmogelijk) om het station volledig met poortjes af te sluiten, omdat je altijd via de rails kan lopen. De haltes liggen ook vaak nabij een kruising, waar je dus geen hekwerk langs het spoor kan zetten. Is overigens bij de Parijse Metro niet anders in de randsteden (banlieus).

Waarom sommige "makkelijke" stations geen poortjes hebben is mij een raadsel overigens, zoals Rijswijk. Wellicht komen ze nog of men gokt erop dat men hier vaak een groot station met poortjes als doel heeft. Maar wellicht focust NS zich op gebieden met veel potentiele zwartrijders: grote steden en wijken met veel werk/kanslozen (Bijlmer, Almere, etc)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » ma 11 jul 2016, 11:23

kingpin1966 schreef: Maar juist die kleine stations moedigen het zwartrijden aan, want op veel van deze stations is ook geen fysieke controle door BOA's o.i.d. aanwezig.
Veel mensen die bewust zwartrijden zoeken juist die stations op omdat ze weten dat er geen controle is.
Ik durf te wedden dat deze specifieke persoon ook steeds op een dergelijk station is opgestapt.
Waarschijnlijk wel. Behalve in de grote stad zal er van uitzoeken geen sprake zijn daar de treinstations te ver uit elkaar liggen. Een zwartrijder fietst echt niet 15 km om naar een station zonder poortjes. De poortjesdichtheid in Zeeland zal niet heel hoog zijn.....

Het loont financieel echt niet de moeite om de laatste 1% zwartrijders ook uit te bannen, tenzij dit ook om notoire (aggressieve) zwartrijders gaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » ma 11 jul 2016, 11:33

Peter schreef: Waarom sommige "makkelijke" stations geen poortjes hebben is mij een raadsel overigens, zoals Rijswijk. Wellicht komen ze nog of men gokt erop dat men hier vaak een groot station met poortjes als doel heeft. Maar wellicht focust NS zich op gebieden met veel potentiele zwartrijders: grote steden en wijken met veel werk/kanslozen (Bijlmer, Almere, etc)
Worden in 2017 geplaatst: https://forum.ns.nl/op-station-17/poort ... wijk-25419

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » ma 11 jul 2016, 11:37

kingpin1966 schreef: Maar juist die kleine stations moedigen het zwartrijden aan, want op veel van deze stations is ook geen fysieke controle door BOA's o.i.d. aanwezig.
Veel mensen die bewust zwartrijden zoeken juist die stations op omdat ze weten dat er geen controle is.
Is mogelijk. Je zal dan ook moeten uitstappen op een station zonder poortjes.

Maar goed, we zullen zien hoe zich het in de praktijk ontwikkeld. Lang niet alle stations die afgesloten worden zijn dat al.
Peter schreef: of men gokt erop dat men hier vaak een groot station met poortjes als doel heeft.
Ik heb de bron niet meer paraat maar dat was wel het idee. Een zo groot mogelijke kans dat of vertrek- of aankomststation poortjes heeft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 11:50

Vahalis schreef:Maar goed, we zullen zien hoe zich het in de praktijk ontwikkeld. Lang niet alle stations die afgesloten worden zijn dat al.
Een groot station als Zwolle is ook pas vorige maand afgesloten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » ma 11 jul 2016, 12:47

Een aantal stations zijn of waren in verbouwing (wo Zwolle, Utrecht, A'dam C en Den Haag C) en dan staan poortjes iets teveel in de weg of op de verkeerde plaats.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door BABKay » di 12 jul 2016, 14:29


Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » di 12 jul 2016, 16:51

kingpin1966 schreef:
Vahalis schreef:Het is volgens mij nooit de bedoeling om het systeem waterdicht te krijgen. Kleinere stations krijgen ook geen poortjes. De poortjes hebben wel als doel het zwartrijden te ontmoedigen.
Maar juist die kleine stations moedigen het zwartrijden aan, want op veel van deze stations is ook geen fysieke controle door BOA's o.i.d. aanwezig.
Veel mensen die bewust zwartrijden zoeken juist die stations op omdat ze weten dat er geen controle is.
Ik durf te wedden dat deze specifieke persoon ook steeds op een dergelijk station is opgestapt.
Bergen op Zoom heeft geen poortjes, alleen een paar palen, zo'n 3/4 stuk's ofzo, meer niet. De onderdoorgang wordt op dit moment verbouwd en er komt een lift naar de platforms in. Beetje overbodig omdat je vanuit het stationsgebouw een overgang hebt naar het middeneiland. In het geval van een minder valide: bus/taxi stopt alleen aan de voorzijde. Het heeft dus alleen nut voor iemand die aan de achterzijde afgezet wordt, tenzij de overgang op termijn verdwijnt, dan wordt het een ander verhaal.

Overigens is het enige station in de gehele Zuid-West hoek met gesloten poortjes station Roosendaal en Breda Prinsenbeek:
Stations met gesloten poortjes
Betere bron (PDF):http://www.ns.nl/binaries/_ht_146832160 ... ressed.pdf

Naar Breda, Amsterdam, Schiphol, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch, Den Haag, Utrecht kun je voorlopig met gemak nog naartoe. (Breda & Eindhoven sluiten dit jaar nog). Goes is het enige station op de Zeeuwse lijn welke poortjes krijgt. Maar goed, het gaat om 90% van de reizigers/reizen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jul 2016, 18:50

Ik snap de NS niet, of ik zag iets simpels over het hoofd. Door werkzaamheden reed de IC naar Amsterdam C niet verder dan Haarlem. Dat werd uitgebreid omgeroepen op Rotterdam C, met als reisadvies dat je in Haarlem per bus verder kunt. Maar vandaag was ook de ICDirect toeslagvrij, waarom dan niet die trein als alternatief aanbieden? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jul 2016, 20:58

^^ Men wilde waarschijnlijk niet teveel reizigers in de IC Direct hebben? Zal niet de eerste keer zijn dat de NS dit soort geintjes uithaalt en je onnodig lang laat omreizen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 17 jul 2016, 21:18

Klantvriendelijkheid is dan ver te zoeken... De paar keren dat er geen treinen tussen Rotterdam en Den Haag rijden door werkzaamheden adviseert de NS omreizen via Gouda of de NS-bussen. Terwijl je met RET-lijn E ook prima kunt reizen. Maar daar verdient de NS natuurlijk niks aan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » zo 17 jul 2016, 21:21

Anderzijds valt in het geval van de omleiding van lijn E ook wel iets voor te zeggen, omdat deze metro zonder verstoringen al redelijk uit z'n voegen barst qua passagiers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jul 2016, 21:42

Palance schreef:Klantvriendelijkheid is dan ver te zoeken... De paar keren dat er geen treinen tussen Rotterdam en Den Haag rijden door werkzaamheden adviseert de NS omreizen via Gouda of de NS-bussen. Terwijl je met RET-lijn E ook prima kunt reizen. Maar daar verdient de NS natuurlijk niks aan.
Net als dat bij verstoringen tussen Apeldoorn en Hengelo reizigers ook wordt geadviseerd de NS-bussen te nemen in plaats van via Zutphen met stoptreinen richting Twente te reizen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jul 2016, 21:59

Ook mysterieus vond ik de mededeling over de intercity naar Leeuwarden. Door werkzaamheden zou die na Utrecht doorrijden naar Heerlen :s In Utrecht zou je dan over kunnen stappen op treinen naar Amersfoort en Zwolle, maar dat Heerlen kon ik echt niet plaatsen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Korot » zo 17 jul 2016, 22:20

De intercity´s Rotterdam - Leeuwarden waren, vanwege de werkzaamheden, in Utrecht geknipt. Het deel Rotterdam-Utrecht was/is te Utrecht gekoppeld aan de intercity's Schiphol - Heerlen, die dan ook alleen Utrecht - Heerlen reden. Aldus krijg je dus een IC Rotterdam - Heerlen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jul 2016, 22:22

^^ Oke, dat is dan best logisch. Maar in de stationsomroep klonk het heel vreemd en verwarrend...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 19 jul 2016, 7:14

De intercity Leeuwarden - Den Haag wordt soms afgebogen naar Amsterdam Bijlmer/Arena en dan daar gekoppeld aan een andere IC. In Leeuwarden wordt dan Amsterdam Bijlmer Arena als eindbestemming genoemd. Dat kan dan ook. Zelf denk ik dat je beter dit soort treinen als Extra Trein moet aankondigen, vooral omdat de geografische bestemming echt mijlen ver afwijkt....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie