Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » do 23 feb 2017, 20:10

Standaardprocedure. De HSL-brug over de Moerdijk wordt boven een bepaalde verwachte windkracht niet meer bereden uit veiligheidsoverwegingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » do 23 feb 2017, 21:04

Ik geloof dat er bij bepaalde windvlagen (dacht 90 km/h?) een snelheidsbeperking geldt, maar men (ProRail) schijnt er tegenwoordig voor te kiezen het treinverkeer volledig stil te zetten. Er zouden wel hogere schermen in de planning staan zodat de treinen kunnen blijven rijden...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » do 23 feb 2017, 21:19

Blunder nummer zoveel van die HSL B(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » vr 24 feb 2017, 9:10

Een tweede moerdijkbrug (zoals de vakwerkbrug en dus niet de HSL) en een verdubbeling van 2 naar 4 sporen tussen Dordrecht en Zevenbergen/Breda, had waarschijnlijk voor meer reizigers meer reistijdvoordeel opgeleverd. Er hadden meer treinen kunnen rijden en er was capaciteit geweest. Zo had de komende zomer niet voor 2 weken het spoor dicht gemoeten.

Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst moet, als de IC Venlo - Den Haag ook over het HSL-spoor gaat.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » vr 24 feb 2017, 9:41

^^ Dat is al het geval, de IC Den Haag Centraal - Breda (- Eindhoven) rijdt nu over de HSL.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door JB81 » vr 24 feb 2017, 9:55

^^
En dat was gisteren dus te merken, van de acht treinen per uur tussen Breda en de Randstad reden er nog maar twee, de sprinters naar Dordrecht over de oude lijn.

Andersom zijn de gevolgen van de sluiting van de brug voor doorgaande reizigers daarom relatief beperkt. De intercities vanuit Breda kunnen immers gewoon rijden. De reizigers van/naar Lage Zwaluwe/Dordrecht gaan het wel goed merken. Vanuit Zeeland/Roosendaal zal waarschijnlijk een omreisadvies via Breda gelden.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door VincZ » do 02 mar 2017, 10:44

Coen Tunnel schreef:Het OV-bureau Groningen-Drenthe wil dat op de Qliner Groningen-Emmen dubbeldeks bussen gaan rijden. Bij mijn weten zou dat voor het huidige Nederlandse OV uniek zijn.
Ook tussen Haarlem en Amsterdam willen ze vanaf december met dubbeldekkers gaan rijden.
130 maakt dit land niet prettig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » do 02 mar 2017, 12:31

Het wordt pas echt uniek als er dubbelgelede dubbeldeks bussen gaan rijden ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rein » do 02 mar 2017, 12:46

Rond de Haarlemmermeer / Amstelveen komen niet alleen die dubbeldeksbussen te rijden, maar er zijn ook 100 elektrische gelede bussen besteld.

Daarbij is door Connexxion aangegeven dat elke kern in de regio met meer dan 10.000 inwoners ook 's nachts tenminste twee rechtstreekse verbindingen met Schiphol krijgt. Sinds enige tijd rijdt bus 300 (de oude Zuidtangent) al 's nachts één keer per uur (via o.m. Haarlem, Hoofddorp en Amstelveen), maar straks worden ook onder meer Nieuw Vennep, Aalsmeer en Uithoorn aangesloten op de nachtdienst en wordt er dus twee keer per uur gereden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » do 02 mar 2017, 13:21

Sluit wel aan bij het interne Schipholnetwerk van buslijnen wat ook 24 uur per dag draait 8-) Maar hoeveel verkeer is er nu vanuit de regio onderweg tussen pak hem beet 0.30 en 4.30 uur naar Schiphol?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door captain007 » do 02 mar 2017, 13:28

^^ Dat zal wel meevallen. Ik vond het in elk geval wel handig omdat je vanaf Schiphol aansluiting hebt op het NS nachtnet. Het is de enige manier om vanuit Amsterdam in de nachtelijke uurtjes naar Haarlem en omgeving te kunnen reizen met het OV.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » do 02 mar 2017, 13:46

waldo79 schreef:Sluit wel aan bij het interne Schipholnetwerk van buslijnen wat ook 24 uur per dag draait 8-) Maar hoeveel verkeer is er nu vanuit de regio onderweg tussen pak hem beet 0.30 en 4.30 uur naar Schiphol?
Een vriend van me werkt op Schiphol en weet te vertellen dat de eerste treinen van de dag in die regio vaak goed gevuld zijn met personeel van/naar de luchthaven. Dat schijnt ook wel te gelden voor de bussen tussen Schiphol en Amsterdam.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rein » do 02 mar 2017, 13:49

Ik ben in het verleden meermaals rond 5:30 uur in Hoofddorp de bus ingegaan naar Schiphol. Die bus zat dan meestal voor zeker 3/4e vol. En volgens mij reden ze toen elk kwartier.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » do 02 mar 2017, 14:42

Al die mensen die in de aanpalende regio wonen en op Schiphol werken in o.a. nachtdiensten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » do 02 mar 2017, 20:03

Rein schreef:Ik ben in het verleden meermaals rond 5:30 uur in Hoofddorp de bus ingegaan naar Schiphol. Die bus zat dan meestal voor zeker 3/4e vol. En volgens mij reden ze toen elk kwartier.
Er zitten een aantal pieken 's nachts als de wisseling van de personeelsdiensten plaatsvindt. Vroeger was er meer besloten vervoer op Schiphol, de stadsregio had destijds de ambitie om veel bedrijfsgebonden vervoer te integreren met het reguliere openbaar vervoer omdat dat uiteindelijk goedkoper zou zijn. Dat is met het sternet niet echt gelukt maar het is wel beter geïntegreerd dan vroeger. De interne Schiphol-lijnen behoren in reizigersaantallen tot de drukste buslijnen van Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » wo 22 mar 2017, 13:15

Ach en wee...kommer en kwel... maar niet altijd:

https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... _4765.html

Natuurlijk kun je ook hier kanttekeningen plaatsen, maar laten we het gewoon op positief nieuws houden. :klappen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 26 mar 2017, 13:09

Vandaag zijn de afscheidsritten met historisch materieel op de Hoekse Lijn, met o.a. deze bekende gast:
Afbeelding

Zonet een ritje gemaakt, straks ook nog eens met Mat'46 (Muizeneus) en vanavond met de "Boottrein" naar Amsterdam, dat wordt gereden door de Hondekop.

De belangstelling is trouwens erg groot...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » zo 26 mar 2017, 15:25

Leuk! Mooie foto. :yes:

Veel plezier ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » zo 26 mar 2017, 17:48

Weer een echte spoorlijn die door de metro wordt "overgenomen". Het zal mij benieuwen hoelang de ombouw ditmaal uitloopt. Zo'n 11 jaar geleden bij de ombouw van de Hofplein- en Zoetermeerlijn liepen de werkzaamheden behoorlijk uit als ik mij niet vergis.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » zo 26 mar 2017, 18:10

Ah, ik had het al een tijdje niet meer gevolgd, gaat nu dus echt gebeuren. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 26 mar 2017, 18:26

In september zou de metro moeten gaan rijden, het nieuwe station Hoek van Holland strand is pas veel later klaar, maar dan is het strand ook echt goed bereikbaar en niet zoals nu dat je nog een paar honderd meter moet lopen.

Wel een degradatie voor Hoek van Holland: Ooit rechtstreekse treinen naar Amsterdam, Berlijn, Warschau en Moskou, straks kun je direct naar Nesselande :lol:

Bij station Schiedam schiet men al aardig op met het viaduct tussen het metrostation en de Hoekse Lijn. Alleen de aansluiting mist uiteraard nog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » zo 26 mar 2017, 18:37

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 26 mar 2017, 19:06

PeterSchoeber schreef:Weer een echte spoorlijn die door de metro wordt "overgenomen". Het zal mij benieuwen hoelang de ombouw ditmaal uitloopt. Zo'n 11 jaar geleden bij de ombouw van de Hofplein- en Zoetermeerlijn liepen de werkzaamheden behoorlijk uit als ik mij niet vergis.
Daar is dan ook een hoop van geleerd. Maar dat geeft uiteraard geen garanties ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 26 mar 2017, 19:34

Ik ben ooit eens in de ochtend van Rotterdam naar Utrecht gereisd, om vandaar in de Russische/Sovjet wagon terug te reizen naar Schiedam-Rotterdam West
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » zo 26 mar 2017, 19:57

Over die geldverslindende ombouw van de Hoekse Lijn is overigens al een topic te vinden voor de liefhebber:

viewtopic.php?f=34&t=6921
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 mar 2017, 20:28

jelger schreef:Ja, die wagons naar Moskou (en Berlijn, Warschau, Kopenhagen) kan ik me nog goed herinneren: de Noord West Express. Zeg em wekelijks in Amersfoort. Toen ik zelf vanaf Moskou naar Centraal Azië en China ging heb ik dat eerste stuk overgeslagen want toen was het inmiddels met overstap in Berlijn. Later kwam de rechtstreekse wagon Moskou weer terug maar toen had ik em niet meer nodig. B(
Die is inmiddels ook weer weg, vooral omdat de trein Keulen-Warschau (voorheen Amsterdam-Warschau) waar die rijtuigen aangehangen werden is opgeheven. Wat nog resteert zijn de Russische nachttreinen Parijs-Berlijn-Moskou en de nachttrein Berlijn-Moskou met modern Talgo-materieel, en een nachttrein Warschau-Moskou.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » zo 26 mar 2017, 23:14

De Hoek-Warzawa Express had inderdaad een koerswagen van de SZD naar Moskou. Verder veel rijtuigen van de DR. Naar het gebruikte reinigingsmiddel daarom meestal de Lisol-expres genoemd. Zelf rond 1990 nog met deze trein tussen Hoek en Utrecht gereden via de spoorboog Schiedam Rotterdam-west - Rotterdam-Noord.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 26 mar 2017, 23:35

Nog paar plaatjes van vandaag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amsterdam:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » ma 27 mar 2017, 10:04

Leuke foto's, Davy.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » ma 27 mar 2017, 12:15

Tweede treinongeluk Harlingen in korte tijd. Weer bij de bewaakte zonder bomen.

Afbeelding
Bron

http://www.lc.nl/friesland/Aanrijding-t ... 97666.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie