Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 01 mei 2018, 22:53

Helemaal afgeschaft :o
Ik dacht dat alleen de verbindingen met Nederland geschrapt waren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » wo 02 mei 2018, 7:01

De DB is er volledig mee gekapt, de ÖBB is in dat gat gestapt met de Nightjet (wel met minder verbindingen) en is daarin redelijk succesvol.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » wo 02 mei 2018, 19:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door BABKay » wo 30 mei 2018, 13:36

Vandaag voor de 3e dag op rij een wisselstoring in Zutphen. Zo langzamerhand word ik daar een beetje moe van... De afgelopen paar maanden vertrokken de treinen erg vaak van een ander spoor doordat er weer ergens een wissel in de storing lag.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » wo 30 mei 2018, 18:11

Ik moest vandaag van Rotterdam naar Utrecht, maar gelukkig geen problemen vandaag op dit storingsgevoelige traject.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » wo 30 mei 2018, 18:17

^^ ik ben gisteravond mn vriendin en klasgenoot maar gaan halen in Gouda. Scheelde hun meer dan een uur (bestemming Utrecht).

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » vr 29 jun 2018, 23:46

https://nos.nl/artikel/2239019-pelikaan ... -plat.html

A wonderful bird is the pelican... :lol:

...His beak can hold more than his belly can
He can hold in his beak
Enough food for a week
I just wonder myself how the hell he can!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 02 jul 2018, 19:05

Het station Zwolle ligt er 2 weken compleet uit. De treinen rijden tot één van de laatste stations waar ruimte is om op bussen over te stappen en die leggen dan het resterende deel af tot het station.

Nu vragen veel mensen zich af waarom dit niet in de zomervakantie gedaan wordt? Zwolle valt onder regio noord en heeft pas vakantie tegen de tijd dat de werkzaamheden klaar zijn.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » ma 02 jul 2018, 20:09

^^ omdat spoorwerkers ook graag vakantie willen als hun kinderen vakantie hebben bijvoorbeeld. Ook is er geen onbeperkte capaciteit van personeel, materieel en materiaal.
Je kan gewoon niet alles in de zomervakantie doen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » ma 02 jul 2018, 20:11

Interessante planning. Hoe zit het met de bouwvak?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » ma 02 jul 2018, 21:33

Chris schreef: ma 02 jul 2018, 19:05 Het station Zwolle ligt er 2 weken compleet uit. De treinen rijden tot één van de laatste stations waar ruimte is om op bussen over te stappen en die leggen dan het resterende deel af tot het station.

Nu vragen veel mensen zich af waarom dit niet in de zomervakantie gedaan wordt? Zwolle valt onder regio noord en heeft pas vakantie tegen de tijd dat de werkzaamheden klaar zijn.
Waarschijnlijk zijn er deze zomer meer grote werkzaamheden ingepland, waardoor wel tot deze keuze moest komen.
Zo ligt tussen 21 - 29 juli Uitgeest - Zaandam er voor werkzaamheden eruit.
In augustus zijn er rondom Utrecht veel werkzaamheden.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » ma 02 jul 2018, 22:31

Afgelopen zaterdag ging ik van Zuidhorn naar Maassluis en zondag ging ik weer terug. De bussen tussen Meppel en 't Harde heb ik dus al mogen ervaren en dit is mij erg goed bevallen. Nu waren dit natuurlijk ook weekenddagen, maar wanneer de bus vol zat kwam er meteen een tweede bus bij. De aansluitende treinen waren ook lekker rustig.
Слава Україні

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » di 03 jul 2018, 11:45

Rogier schreef: ma 02 jul 2018, 21:33 Waarschijnlijk zijn er deze zomer meer grote werkzaamheden ingepland, waardoor wel tot deze keuze moest komen.
In augustus zijn er rondom Utrecht veel werkzaamheden.
Als je het los ziet van spoorwerkzaamheden zal men wellicht over de werkzaamheden rond de Groningse ringweg hebben gedacht, waar ze zoveel mogelijk OV onverstoord willen laten om autogebruik te ontmoedigen. Maar twee weken dicht is wel heel wat voor een groot OV-knooppunt. Dat zou men eens moeten proberen bij Utrecht C, Schiphol, Rotterdam C AmsterdamC of AmersfoortC, zeker buiten de vakanties en doordeweeks. Dan rollen er politieke koppen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » di 03 jul 2018, 13:03

^^

20 jaar geleden werd Schiphol in totaal 5 of 6 keer voor een week platgelegd om de spoorverdubbeling mogelijk te maken.
Verder heeft Utrecht ook veel werkzaamheden in de afgelopen 4 jaar gehad. Utrecht is echter zo groot opgezet, dat men het station in delen kan afsluiten. Dat is bij Zwolle niet mogelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » di 03 jul 2018, 13:11

Het is wel mogelijk in Zwolle, maar men wilde vermoedelijk tegelijkertijd aan het N340 viaduct werken EN aan het busviaduct, dus Noord en Zuid. De Zuidkant heeft er eerder al een paar weekenden uitgelegen (en dan reisde je van Zwolle naar Kampen, Kampen-Zuid of 't Harde met de bus OF met de trein via Deventer) Utrecht heeft er volgens mij nooit een week uitgelegen en ook geen weekend buiten de vakanties. Schiphol kon destijds nog prima via Haarlem omzeild worden (los van verkeer naar Schiphol zelf) met slechts 15 min vertraging. Dan zou nu niet meer kunnen denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jul 2018, 13:52

Peter schreef: di 03 jul 2018, 13:11 Het is wel mogelijk in Zwolle, maar men wilde vermoedelijk tegelijkertijd aan het N340 viaduct werken EN aan het busviaduct, dus Noord en Zuid.
Nee, dit gaat om het ontvlechten van de sporen aan de oostkant van het station.

En ondanks dat de spoorlijn meer noord-zuid loopt is er in Zwole eerder sprake van een oost- en westkant van het station. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Hajo » di 21 aug 2018, 23:47

En weer een grote storing rondom Amsterdam en Schiphol waardoor er geen treinverkeer mogelijk is. :facepalm:

Een kennis van mij is er helemaal klaar mee, wat hem betreft bekijken ze het maar, NS en ProRail. Zijn werkgever heeft de lease auto's wegens milieu en kosten de deur uit gedaan. De werknemer wordt gevraagd van het openbaar vervoer gebruik te maken. Dat heeft hij dan ook netjes gedaan om vervolgens in een periode van vier of vijf maanden drie keer ergens te stranden, nu in Amsterdam, omdat er wegens een storing geen treinverkeer mogelijk was! Het heeft hem zelfs een vlucht gekost. :rooie:

Hij gaat zijn trein abonnement retourneren en stapt weer in de auto. Ik kan hem geen ongelijk geven.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » wo 22 aug 2018, 7:12

NS heeft toch een deal dat NS er voor zorgt dat je op Shiphol komt en anders de kosten draagt? Maar ik kan hem verder geen ongelijk geven. Ook zondag met die bovenleiding tussen Meppel en Zwolle, natuurlijk net als iedereen uit Leeuwarden weer naar huis wil. Je hoort van machinisten dat de bovenleiding echt niet goed onderhouden wordt, hangdraden die stuk zijn en te laat worden gerepareerd, rijdraad die ver is afgesleten.
Dat was ook de oorzaak van een aantal bovenleidingbreuken recentelijk bij Gouda.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » wo 22 aug 2018, 7:22

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » wo 22 aug 2018, 8:15

Ik weet het niet. Ik denk eerder dat tussen Zwolle en Meppel onderhoudswerk is vooruitgeschoven in afwachting van ander werk. Ten noorden van Zwolle is het viaduct van de N340 over het spoor gebouwd en komt er deels een derde spoor waardoor bovenleiding zal moeten worden aangepast. Denkbaar dat ze onderhoud (of vernieuwing) dan uitstellen en soms wellicht net te lang.

Bij Schiphol of op de belangrijke aders (als Utrecht) zou een backupsysteem klaar moeten zijn en een noodoplossing van pendelende diesellocs, die ook zonder beveiliging mogen rijden tussen (zeg) Zuid en Hoofddorp. Met maar 1 trein op het spoor (per spoor) kan er weinig mis gaan, als er geen bovenleiding los hangt of brand is en wissels niet automatisch bediend worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 aug 2018, 8:23

^^ Diesellocs mogen niet door de Schipholtunnel. Moet je ook niet willen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rein » wo 22 aug 2018, 8:35

Er is toevallig van de week een filmpje op Twitter geplaatst dat er wel zo'n ding door de tunnel ging. Dat was om een gestrande trein eruit te halen.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 22 aug 2018, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Hajo » wo 22 aug 2018, 8:38

Hoe dan ook, NS en ProRail moeten maar eens in de leer gaan bij de Japanse spoorwegen. Die bieden hun reizigers zelfs excuses aan als de trein enkele seconden te vroeg vertrekt. :!: :D

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » wo 22 aug 2018, 9:34

^^ als we daar met zn allen een paar miljard voor over hebben kan dat. Maar dan moet je wel kiezen:
- ouderen nog minder onder de douche
- klassen van 40 kinderen
- defensie verder korten
- minder agenten op straat
- meer belasting betalen

En dan wordt het opeens lastig aan de borreltafel...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » wo 22 aug 2018, 10:54

^^

Of zeer kritisch naar bepaalde subsidies kijken. Een paar jaar geleden kwam uit een onderzoek naar voren de effectiviteit van subsidies met een waarde van 8 miljard zeer marginaal was. Met andere woorden, als deze subsidies ingetrokken worden, dan is de impact op de samenleving maar zeer beperkt.

Er is geld zat, maar een deel van het geld wordt verkeerd besteed aan subsidies (en belastingvoordelen) waar de effectiviteit zeer klein is. Hier kan het geld vandaan gehaald worden om de investeringen in de infrastructuur, onderwijs en defensie te verhogen. Wel moet men ervoor waken dat men niet zo maar de zak met geld naar deze zaken toewerpt. De kans bestaan dan dat het geld niet altijd veel goed besteed wordt. Eerst moet de poltiek een realistische!! visie op deze zaken geven. Meer leraren bij het onderwijs is amper haalbaar, omdat er simpelweg nu te weinig leerkrachten zijn. Echter men moet het beroep aantrekkelijker maken (vooral minder werkdruk en meer loon).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » wo 22 aug 2018, 11:47

^^
Niet altijd eenvoudig om subsidies te beoordelen op (economisch) rendement. Wat is het economisch rendement van windmolens, zonneparken (als je subsidies en heffingen wegdenkt), geluidswallen, Natura2000 investeringen, toiletten in treinen, voorzieningen voor gehandicapten, etc ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rogier » wo 22 aug 2018, 13:26

Peter schreef: wo 22 aug 2018, 11:47 ^^
Niet altijd eenvoudig om subsidies te beoordelen op (economisch) rendement. Wat is het economisch rendement van windmolens, zonneparken (als je subsidies en heffingen wegdenkt), geluidswallen, Natura2000 investeringen, toiletten in treinen, voorzieningen voor gehandicapten, etc ?
Het gaat niet zo zeer om het economisch nut, maar of de samenleving \ gemeenschap beter wordt van deze subsidies. Bij windmolens kun hier vraagtekens bij stellen, omdat er altijd back-up systemen noodzakelijk zijn en het productie-aandeel van windenergie in de totale elektriciteitsproductie laag is. Hier zijn veel miljarden ingestoken, terwijl het productie-aandeel van windenergie zeer laag is en maar weinig toegenomen is. Had men het geld niet beter in wetenschappelijk onderzoek kunnen steken om nieuwe vormen van energieproductie (kernenergie) te ontwikkelen (ontwikkeling van de gesmolten zoutreactor).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » wo 22 aug 2018, 14:10

Dat is altijd een zeer subjectieve beoordeling, als het niet in cijfers is uit te drukken. Wordt de samenleving beter van windmolens of zonne-energie-parken. Gezien de lokale oppositie kennelijk niet, maar dat geldt ook voor kernenergie, gaswinning, kolencentrales of alles anders wat je kan bedenken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » wo 22 aug 2018, 14:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » wo 22 aug 2018, 17:08

jelger schreef: wo 22 aug 2018, 14:15 Ik heb in geen decennia huishouden subsidies genoten,
Dat lijkt mij erg knap. Ik vermoed dat je wel een subsidie over het hoofd hebt gezien.

Plaats reactie