Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » di 12 apr 2016, 20:21

Overigens: als de stoptreinen vanaf het noorden keren in Dordrecht-Zuid, en vanuit het zuiden in Lage Zwaluwe, is de vervangende busdienst werkelijk een eitje - zonder noemenswaardig omrijden c.q. reistijdverlies (A16-N3).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 12 apr 2016, 20:49

Intercity's worden vanuit het noorden afgekapt in Zwijndrecht en van de zuidkant in Lage Zwaluwe. Geloof dat stoptreinen vanuit het noorden nog wel doorrijden naar Dordrecht.

Wat betreft IC Direct: jammer dat er niet 4 keer per uur wordt doorgereden naar Breda. Dat zet nog wat zoden aan de dijk qua capaciteit.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » di 12 apr 2016, 20:55

Dat de IC Den Haag-Venlo tijdens de werkzaamheden nog wel boven de Moerdijk blijft rijden is opvallend. Als er normaliter in het weekeinde werkzaamheden tussen Breda en Dordrecht of Rotterdam zijn rijdt die trein alleen maar onder de Moerdijk omdat in het noorden voldoende alternatieven beschikbaar zijn. Kennelijk is dat nu aangepast.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 12 apr 2016, 20:59

Het is nu wel zo dat de werkzaamheden binnen de werkweek plaatsvinden. Het zoveel mogelijk inzetten van de reguliere Intercity's is broodnodig.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » di 12 apr 2016, 21:27

Rene schreef:Overigens: als de stoptreinen vanaf het noorden keren in Dordrecht-Zuid, en vanuit het zuiden in Lage Zwaluwe, is de vervangende busdienst werkelijk een eitje - zonder noemenswaardig omrijden c.q. reistijdverlies (A16-N3).
Probleem bij Dordrecht-Zuid is dat je nergens ruimte hebt om meerdere bussen te laten stoppen. Daarnaast heeft Zwijndrecht meer sporen waardoor je gemakkelijker een keervoorziening kan opzetten.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Het wel en wee van het OV

Bericht door lebre7 » di 12 apr 2016, 21:58

Alle treinen rijden tot Dordrecht, maar de Intercity maakt een extra stop in Zwijndrecht. Vanaf station Zwijndrecht zit je een stuk sneller op de A16 dan vanaf Dordrecht.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door JB81 » wo 13 apr 2016, 7:08

waldo79 schreef: Wat betreft IC Direct: jammer dat er niet 4 keer per uur wordt doorgereden naar Breda. Dat zet nog wat zoden aan de dijk qua capaciteit.
Ik vermoed dat daar onvoldoende ruimte is om vier ICD's per uur te laten keren; vanwege de verbouwing van het station zijn nog altijd twee perronsporen buiten gebruik.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door JB81 » wo 13 apr 2016, 9:55

De bewegwijzering op station Lage Zwaluwe is in ieder geval niet te missen.

Afbeelding
Foto van twitter

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 17 apr 2016, 18:04

Het wil bij de informatieverziening op stations en de NS-app niet altijd even goed lukken merk ik.

Ik had tickets voor de Thalys voor afgelopen vrijdag naar Lille, vertrek om 16.58. Toen ik drie kwartier eerder op Rotterdam Centraal wat zat te eten en in de app alvast wilde checken of de boel nog op tijd was, bleek de trein niet voor te komen in de app: Alleen op dat tijdstip een trein naar Parijs.
Via de reisplanner gezocht op die verbinding, en daar kwam een overstap uit in Brussel-Zuid, waarbij het treinnummer op mijn reservering alleen met het tweede segment (dus Brussel-Lille) overeenkwam.
Na het eten op het perron gaan kijken, en daar werd uiteindelijk alleen Parijs vermeld. Op het informatiebord met de treinsamenstelling werd de trein wel getoond (ook het wagonnummer dat ik moest hebben), maar alleen naar Parijs.
Vanwege de stremming bij de Moerdijkbrug was er veel personeel in de hal aanwezig, dus ben ik maar even gaan vragen of er niet iets gewijzigd was. Pas daar wist iemand mij te vertellen dat het een gecombineerde trein tot Brussel was. Toen ik aangaf dat dat nergens zichtbaar was gaf de medewerkster aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar ze ging toch even contact zoeken met iemand.
Niet lang nadat ik op het perron stond werd er op de CTA een regel toevegoegd: "Op vrijdag rijdt een deel naar Lille-Europe".
Uiteindelijk de juiste positie op het perron gezocht n.a.v. het bord met de treinsamenstelling. En toen de trein binnenliep bleek inderdaad het achterste deel naar Lille te rijden, maar de treinsamenstelling was gespiegeld. Kun je alsnog met je koffer snel een stuk teruglopen. Ik merkte dat er onder veel meer reizigers verwarring was over de bestemming van de trein (en dus ook de treinsamenstelling).

Het lijkt me niet iets typisch voor buitenlandse treinen, ik heb al eens vaker meegemaakt dat rechtstreekse treinen (ik had het een keer van Rotterdam naar Deventer) in de app en op het station niet bestonden, maar uiteindelijk wel gewoon reden en er dus geen overstap nodig was.

In Lille ging het vanmorgen ook mis: De verkeerde wagonnumers werden op en in de trein getoond. Dat was overigens in 3 minuten opgelost :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » zo 17 apr 2016, 20:14

^^ Dat onnodige laten "overstappen" komt doordat het treinnummer onderweg administratief wijzigt. Het systeem dat de schermen op stations en de apps voedt (InfoPlus) interpreteert dat als 2 ritten waarvoor geen aansluiting bestaat en adviseert een overstap. Tevens zijn de spoorwegen een ster in het zodanig vereenvoudigd willen aanbieden van reisinformatie dat er veel verloren gaat, er grote onlogica ontstaat en soms tegenstrijdig en dubbele adviezen worden gegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » zo 17 apr 2016, 22:20

Het laten rijden van treinen met verschillende koerswagens komt volgens mij al uit de tijd sinds de uitvinding van het geval in de 19e eeuw. Je zou toch ongeveer een beetje moeten kunnen verwachten dat ze dat truucje nu eens adequaat in de diverse apps zouden moeten kunnen tonen :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » za 30 apr 2016, 19:28

Station Geerdijk is sinds vandaag gesloten. De 55 reizigers die dagelijks nog gebruik maakten van het station moeten nu via het 2,5 kilometer verderop gelegen station Vroomshoop reizen. Station Geerdijk wordt gesloten omdat het reizigersaantal te laag is. Momenteel worden werkzaamheden uitgevoerd om een doorgaande verbinding tussen Almelo en Hardenberg mogelijk te maken.

:arrow: Artikel RTV Oost

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 30 apr 2016, 19:56

Gisteren waren er anders heel wat meer dan 55 reizigers :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » za 30 apr 2016, 20:53

Gisteren is een recordpoging geweest om zoveel mogelijk reizigers in Geerdijk te krijgen, meer dan ooit tegelijk op dat stationnetje zijn ingestapt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » za 30 apr 2016, 22:36

Ach ja, Geerdijk. Alleen Visvliet scoorde zo ongeveer nog beduidend slechter.
Valt dus nog mee dat de halte nog zo lang in de dienstregeling heeft gestaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » za 30 apr 2016, 23:16

^^ Enschede De Eschmarke scoorde altijd nog net iets minder reizigers dan Geerdijk. Leeuwarden Achter de Hoven zal nog wel slechter scoren, maar daar stoppen dan ook slechts drie treinen per dag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » zo 01 mei 2016, 20:13

Over Enschede de Eschmarke kan gesteld worden dat door een systeemfout er te weinig reizigers geteld worden. Op de hele lijn Enschede-Gronau zijn twee keer zoveel reizigers als ProRail geteld heeft. Ik ben er zelf achter gekomen dat dat komt omdat reizigers die een Duits vervoersbewijs kopen niet worden meegerekend. Nu zullen dat er bij De Eschmarke niet heel veel zijn, maar Enschede-Enschede De Eschmarke was met een Duits treinkaartje vroeger wel een dubbeltje goedkoper... (hoe dat nu is weet ik niet).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » wo 04 mei 2016, 13:42

In de categorie "oeps"... (bekijk het filmpje)

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 3728&cat=1

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 mei 2016, 14:55

Vinny schreef:Nu zullen dat er bij De Eschmarke niet heel veel zijn, maar Enschede-Enschede De Eschmarke was met een Duits treinkaartje vroeger wel een dubbeltje goedkoper... (hoe dat nu is weet ik niet).
Duitse tarief van het Verkehrsverbund: € 1,95. Nederlands vol tarief: € 2,20. Scheelt dus aanzienlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 15:36

Ik zag net de enige rijvaardige Mat '54 (hondekop) van Nederland voorbijkomen. Schijnbaar was dit de eerste rit met deze trein in 7 jaar tijd.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door BABKay » di 05 jul 2016, 14:33

^^ Volgens mij zijn er in Nederland 2 rijvaardige stellen Mat'54. Die van de stichting Hondekop-4 en die van het Spoorwegmuseum.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » di 05 jul 2016, 20:59

Gehoopt wordt dat daar nog een derde bijkomt, nu het NMBS-Benelux tweetje in Nederland opgeknapt gaat worden.
http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/0 ... nederland/

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 05 jul 2016, 22:17

Fijn dat de RET deze week is begonnen met de vakantiedienstregeling, terwijl het aanbod van reizigers amper is gedaald deze week. Gevolg: Minder maar vooral over- en overvolle trams. Kon dat nou echt niet een week later? :kwaad:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » di 05 jul 2016, 22:21

Palance schreef:Fijn dat de RET deze week is begonnen met de vakantiedienstregeling, terwijl het aanbod van reizigers amper is gedaald deze week. Gevolg: Minder maar vooral over- en overvolle trams. Kon dat nou echt niet een week later? :kwaad:
Elk jaar hetzelfde verhaal met de RET... :(

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » di 05 jul 2016, 22:32

Veolia Haaglanden doet anders flink mee. :wall:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » wo 06 jul 2016, 9:10

Prorail gaat volgende week in een werkweek weer flink tekeer In Utrecht. Dit heeft behoorlijke gevolgen voor de reizigers. Veel extra overstappen en uitval van treinen.

Zo ook op mijn treinreis.
De helft van de sprinters van Geldermalsen naar Utrecht vervalt.
De helft van de intercity's van Utrecht naar Den Haag vervalt.
Dat is nog tot daar aan toe. Normaal sluit de ene set sprinters op de ene Intercity aan, maar nu is die koppeling zelfs verbroken zodat er of een overstap van 27 minuten ontstaat in Utrecht of een alternatief bestaat om met de overgebleven sprinter door te reizen :neenee:

En de overgebleven Intercity is beperkt tot maximaal 6 bakken, omdat de perrons in Utrecht niet lang genoeg zijn :heygrr: Resteert dus die sprinter :redangry:

Extra reistijd blijft beperkt tot 12 minuten per enkele reis, maar het is heel onhandig ingestoken en het aantal treinen is slecht verdeeld over het uur.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door BeervVtV » wo 06 jul 2016, 14:51

waldo79 schreef:Prorail gaat volgende week in een werkweek weer flink tekeer In Utrecht. Dit heeft behoorlijke gevolgen voor de reizigers. Veel extra overstappen en uitval van treinen.
De helft van de sprinters van Geldermalsen naar Utrecht vervalt.
Extra reistijd blijft beperkt tot 12 minuten per enkele reis, maar het is heel onhandig ingestoken en het aantal treinen is slecht verdeeld over het uur.
Ben ik blij dat ik precies die week op vakantie ga. :worship: . Wees blij dat er tenminste nog wat treinen rijden. Vorige keer dat er grote werkzaamheden waren,moest ik met de bus van Utrecht naar Culemborg, met de trein 15 min, de bus(in de spits,maar niet de spitsrichting) 60 min. :booooos:
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » zo 10 jul 2016, 4:21


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » zo 10 jul 2016, 12:19

Een reisverbod opleggen helpt niet bij dat soort mensen. Een rechter moet dan gewoon uitspreken dat bij elke overtreding direct een volle maand hechtenis het gevolg is. Dat leert volgens mij sneller af.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 10 jul 2016, 12:46

Of zwartrijden een keer gaan beschouwen als misdrijf (je steelt immers een dienst), dan heb je sneller mogelijkheden om zo iemand in de cel te gooien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie