Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » di 27 aug 2019, 9:14

^^ Het centrum van Den Haag was inderdaad al verbonden, maar het zuiden van de stad had geen directe verbinding.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » wo 28 aug 2019, 19:35

Sondermaut schreef: di 27 aug 2019, 6:59 In DMG hebben we een halte met de naam Nooit Volmaakt (Nieuw-Lekkerland), omdat er geen zijstraat of iets langs dat deel van de Lekdijk staat. Al kunnen ze er in andere landen ook wel wat van met bijzondere bushaltenamen.
Er zijn ook wel haltes die hun naam danken aan het dichtstbijzijnde adres of zelfs de achternaam van degene die er woont. En ik ken haltes 'nieuwbouwwijk' en 'industrie'. Dat is ook niet heel erg zinvol.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » wo 28 aug 2019, 19:59

Ach, hoeveel haltes Zwembad of Postkantoor zijn er, terwijl dat gebouw niet meer bestaat? In Veghel is nog een "Oprit N265" te vinden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 aug 2019, 23:16

Vinny schreef: wo 28 aug 2019, 19:35Er zijn ook wel haltes die hun naam danken aan het dichtstbijzijnde adres of zelfs de achternaam van degene die er woont. En ik ken haltes 'nieuwbouwwijk' en 'industrie'. Dat is ook niet heel erg zinvol.
Adressen komen nog best vaak voor, zeker in landelijke gebieden. Dat je bv. achter elkaar de haltes Hoofdweg 33, Hoofdweg 79 en Hoofdweg 125 hebt, bijvoorbeeld.

Van achternamen van mensen die er wonen (of hebben gewoond) is mij nooit iets opgevallen, maar het zou me niks verbazen. Bij sommige namen is het lastig af te leiden waar ze precies vandaan komen. Maar bij bv. de bushalte Jansen in Stompetoren zou het best kunnen. Of de bushalte Jansen van Doorn in Randwijk.

Industrie of Industrieterrein kan mijns inziens best wel, als een plaats maar één industrieterrein heeft en die alleen door die halte wordt ontsloten. Er is in Nederland één bushalte die 'Nieuwbouw' heet, in Hommerts, vermoedelijk heeft die halte al zo'n zestig jaar die naam want zo oud is dat wijkje aan de rand van het dorp inmiddels. Geen nieuwbouw meer. :lol: En Hommerts is na de jaren '60 ook nog wel uitgebreid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 29 aug 2019, 8:44

Bushaltes worden vaker naar de naam van een (van naam voorzien) gebouw (villa, hotel, bedrijf, etc) genoemd, dan naar een persoon. Die villa/bedrijfsnaam kan natuurlijk naar een (voormalig) eigenaar genoemd zijn. Tramlijn 1 gaat tussen Delft en Den Haag langs de halte verffabriek, die denk ik er al 20 jaar niet meer zit. De bushalte Calvé in Delft is denk ik (net als de fabriek) in zijn geheel opgeheven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 02 sep 2019, 19:58

Ik moest vandaag van Rotterdam naar Leeuwarden met de trein. Ik vond het verbazend voor zo’n lange rit dat ik zowel heen als terug geen controle in de trein heb gehad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 sep 2019, 20:01

^^ Relatief veel stations die zijn afgesloten met poortjes.

Ik reis nog slechts incidenteel met de trein, meestal tussen Zwolle en Schiphol (toch ook nog ruim een uur), maar ik heb de indruk dat er een stuk minder wordt gecontroleerd dan vroeger.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 02 sep 2019, 20:26

Coen Tunnel schreef: ma 02 sep 2019, 20:01 Relatief veel stations die zijn afgesloten met poortjes.
Wellicht, maar dan kun je nog hebben dat mensen die een los kaartje hebben gekocht verder reizen dan de bedoeling is. Of in de verkeerde klasse zitten. Of met een actiekaartje wel in de spits reizen. En een beetje toezicht in de trein is ook nooit weg.

Mijn ervaring is namelijk dat er juist wel gecontroleerd wordt op langere trajecten. Op korte trajecten zie ik wel eens een conducteur in de 1e zitten in een sprinter. Die heeft er dan niet zo’n zin in.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » ma 02 sep 2019, 20:57

Palance schreef: ma 02 sep 2019, 19:58 Ik moest vandaag van Rotterdam naar Leeuwarden met de trein. Ik vond het verbazend voor zo’n lange rit dat ik zowel heen als terug geen controle in de trein heb gehad.
Leeuwarden had tot enige tijd geleden nog de 'eer' het minst bediende station van het Nederlandse spoorwegnet te hebben: Achter de Hoven, ter bediening van de (overigens deels nog altijd operationele) melkfabriek. Toch heet het station niet 'Leeuwarden Campina" ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 03 sep 2019, 0:18

^^ Campina heeft daar dan ook pas sinds een jaar of tien wat mee te maken, toen Friesland Foods en Campina samen verder gingen als FrieslandCampina. ;)

Je had vroeger wel station Hilversum NOS (later Hilversum Noord, tegenwoordig Hilversum Media Park).

Het minst bediende station van Nederland zal nu wel Eemshaven zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » di 03 sep 2019, 8:32

Je bedoelt: waar de minste treinen per jaar stoppen ? Of waar de minste reizigers in of uit stappen (per jaar) ?
Er zijn nog een paar gelegenheidsstations zoals Feijenoord stadion die alleen op voetbaldagen (en een enkel evenement) aangedaan worden. Ik geloof dat Thialf niet meer gebruikt wordt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 03 sep 2019, 8:48

Ik bedoel stations waar regulier treinen halteren, geen evenementenstations of andere tijdelijke stations.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » di 03 sep 2019, 10:12

Als ik de definitie iets mag oprekken: Zwolle-Stadshagen.
Het is geen tijdelijk of evenementenstation, maar een station waar regulier treinen zouden moeten halteren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 03 sep 2019, 10:39

Een soort Heerlen-De Kissel (was open, toen weer dicht, moet weer open, maar ook weer dichtblijven) :jongleren:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Nahoj » di 03 sep 2019, 14:53

Coen Tunnel schreef: di 03 sep 2019, 0:18 ^^ Campina heeft daar dan ook pas sinds een jaar of tien wat mee te maken, toen Friesland Foods en Campina samen verder gingen als FrieslandCampina. ;)

Je had vroeger wel station Hilversum NOS (later Hilversum Noord, tegenwoordig Hilversum Media Park).

Het minst bediende station van Nederland zal nu wel Eemshaven zijn.
Alleen de NS geeft hierover cijfers. Zie ook deze website https://www.treinreiziger.nl/aantal-in- ... 2013-2018/
Hierin worden alleen de NS reizigers meegenomen, bijvoorbeeld Leeuwarden zal met het aantal nevenlijnen van andere vervoerders een stuk hoger liggen dan hierin aangegeven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 08 sep 2019, 19:07

Al enige jaren kent Parijs ook een soort van OV-chipkaart (Navigo), enkel bestemd voor abonnementhouders. Anderen - waaronder toeristen - moesten het doen met de welbekende metro(dag)kaartjes.
Afbeelding

Sinds juni is er ook een anonieme OV-chipkaart te koop voor gelegenheidsreizigers, de Navigo Easy, waar je ook reisproducten op kunt laden.

Afbeelding

Het grootste voordeel is toch wel dat je niet meer bang hoeft te zijn voor gedemagnetiseerde kaartjes (bijvoorbeeld omdat je ze bij je telefoon hebt bewaard).
De Navigo Easy kan je gebruiken voor het opladen van enkele reizen (T-billets), of een carnet van 10 (zoals je nu ook kan met de metrokaartjes). Je kan er ook dagkaarten opladen, zelfs meerdere (met verschillende data en/of verschillende zones). Je kan er ook reductieproducten op zetten (bv voor kinderen).

Ik heb er afgelopen weekend voor het eerst gebruik van gemaakt. Een chipkaart kost 2 Euro, maar zou onbeperkt geldig zijn. De dame aan het loket van het metrostation waar ik de kaart kocht heeft meteen een dagkaart erop geladen, dus ik heb nog geen ervaring met het opladen via een automaat. De prijzen veranderen vooralsnog niet, 1,90 per enkele reis, en 7,50 voor de goedkoopste dagkaart (nu nog Mobilis geheten op de oude magneetkaartjes). Omdat de kaart anoniem is, kunnen andere er ook gebruik van maken. Je moet een product opladen, het werkt niet met een saldo -zoals in Nederland, al las ik dat er plannen zijn om daar toch op termijn iets aan te ontwikkelen met een Navigopas, maar dan een systeem als de Oystercard in Londen, zodat je nooit meer dan een dagtarief kwijt kunt zijn.

Het ligt in de bedoeling dat de magneetkaartjes in 2021 gaan verdwijnen.

Ik ben er best tevreden over, nergens in metro of bus problemen ervaren en inchecken gaat sneller dat met een magneetkaartje. Alleen heb ik, zoals gezegd, nog geen ervaring met de Navigo-automaten, maar dat komt ook omdat ik nog oude magneetkaartjes (enkele reizen) had die ik nog op moest maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019, 13:18

Het is wel super rustig in de trein deze dagen. Ik zat vanochtend in de intercity en deze was bijna leeg, we zaten met 5 man in een rijtuig.

Ik snap de materieelkeuze van NS niet altijd. Ik zie op het traject Den Haag - Groningen / Leeuwarden best wel vaak dat er in de daluren treinen met 10 delen rijden terwijl dat in de spits maar 6-7 delen zijn.

Ik vraag mij ook af of er op de omroep niet een automatische decibelbegrenzer kan. Soms is de omroep zo gigantisch hard dat je mensen ziet met de handen aan de oren. Ik luister vaak muziek en als er omgeroepen wordt kan ik met oordoppen in de muziek niet meer horen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 dec 2019, 13:55

Chris schreef: ma 23 dec 2019, 13:18Ik snap de materieelkeuze van NS niet altijd. Ik zie op het traject Den Haag - Groningen / Leeuwarden best wel vaak dat er in de daluren treinen met 10 delen rijden terwijl dat in de spits maar 6-7 delen zijn.
Gokje: in de spits is al het materieel nodig, buiten de spits worden ICM-treinstellen overgebracht naar het noorden voor onderhoud bij de werkplaats in Onnen, of weer terug natuurlijk.

Dat er op die verbinding afwisselend met DDZ en ICM wordt gereden zorg ook nog wel voor wisselende capaciteit. Maar de keren dat ik in de ochtendspits van Zwolle naar Schiphol reis, maak ik eigenlijk nooit overvolle treinen mee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 23 dec 2019, 15:02

Chris schreef: ma 23 dec 2019, 13:18 Ik vraag mij ook af of er op de omroep niet een automatische decibelbegrenzer kan. Soms is de omroep zo gigantisch hard dat je mensen ziet met de handen aan de oren. Ik luister vaak muziek en als er omgeroepen wordt kan ik met oordoppen in de muziek niet meer horen.
En wat nu als die omroep ook voor jou relevante informatie bevat?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019, 15:32

Ook van relevante informatie hoef je niet doof te worden hé.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 23 dec 2019, 15:59

Nee, maar je klaagt dat je je muziek niet kan horen vanwege (wellicht) relevante informatie. Ik zou dus de voorkeur hebben voor het laatstgenoemde. Misschien staat-ie wel zo hard, juist omdat er mensen zijn met muziek die echt keihard staat.

Ik zie (eigenlijk: hoor) wel eens in de tram dat mensen muziek (hard) op hebben staan, en dan een omroep missen van een kapotte tram of een spontane omleiding. En die zie je dan niet uitstappen, maar als ze erachter komen dat er iets mis is, wel geïrriteerd reageren.

In de trams van de RET is met het volume weinig mis, maar in de trein staat die ook soms wel heel erg zacht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019, 16:05

Het is niet zo negatief, niet elke opmerking of constatering is klagen hé. Ik stel vast dat de omroep regelmatig zo hard is dat hij het geluid van oordoppen overtreft. En ik stel vast dat mensen soms hun handen voor hun oren hebben omdat de omroep zo hard staat. Dat kan denk ik best een standje minder, al dan niet met een technische oplossing. Een heel zachte omroep komt overigens ook wel eens voor.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » ma 23 dec 2019, 16:59

Het zou een uitvinding zijn om reisinformatie naar je smartphone te sturen. Daar zit toch vrijwel iedereen constant op te kijken. Een soort NS-alert :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » ma 23 dec 2019, 19:46

@ Chris, het geluidsniveau/verstaanbaarheid van de omroep in de trein is al sinds de introductie ervan in de trein een uitdaging. Zelfs met de moderne techniek schijnt het dus nog altijd niet goed te lukken.

Wat betreft de materieel inzet is het in deze periode erg moeilijk voorspellen. Kennelijk hebben er meer mensen vrij dan gedacht.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Durashift » di 24 dec 2019, 1:11

Het is tegenwoordig eerst de vraag of het een manuele omroep betreft OF de automatische (geprogrammeerde) omroep.. als ik het OVNL forum zo begrijp.

Treinsamenstellingen kunnen in de reisplanner App gevolgd worden, d8 ik. Daarnaast kan je online de geplande inzetten (Somda forum) terugvinden.. en of dat dan weer een afwijking was..

Het zou best eens kunnen zijn dat op zo'n traject in het dal een langere trein rijdt omdat ie net uit de spits komt..
Treinlengte (aantal bakken) heeft ook nog invloed op inzet van het aantal conducteurs.. Wellicht was daaraan een te kort in de spits.. en kon dus die VIRM trein niet met 10 of 12 bakken rijden maar slechts met 6..

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 24 dec 2019, 9:22

De veel te harde omroep is in mijn ervaring altijd de handmatige omroep. Op de SLT zit een automatische omroep, die is nooit dermate hard.

Ik ben al tijden geen conducteur meer tegengekomen trouwens. Volgens mij heel december al niet, zowel in de intercity als sprinter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 24 dec 2019, 12:02

PeterSchoeber schreef: ma 23 dec 2019, 19:46Wat betreft de materieel inzet is het in deze periode erg moeilijk voorspellen. Kennelijk hebben er meer mensen vrij dan gedacht.
Vanochtend was ik de enige reiziger in het rijtuig... En dat was nog wel de 'ochtendspits'.

Maar het valt mij in het algemeen op dat er buiten de spits regelmatig 10-stellen DDZ of ICM rijden, maar in de spits eigenlijk altijd standaard een 6-7 stel ICM/DDZ.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » di 24 dec 2019, 12:12

Dat kan logistieke planning zijn, om materieel elders te krijgen. Extra materieel meesturen scheelt een rit op het spoor en personeel.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Klaasje » di 24 dec 2019, 16:47

De treinlengtes worden op op de drukste trajectdelen in de logistieke omloop van de trein afgestemd. Afhankelijk van het tijdstip en het trajectdeel kan het dus heel onlogisch overkomen terwijl het dat niet is. De avondspits Den Haag-Amsterdam kan in combinatie met geen opgestelde treinen in Den Haag leiden tot een lange trein Groningen-Den Haag die eigenlijk pas voor de volgende rit nodig is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 24 dec 2019, 16:53

Dat is op zich logisch, als je aan de randen van de spits zit en dan het verschil ziet. Maar wat je op de Hanzelijn redelijk vaak ziet zijn 10-stellen ruim buiten de spits (zeg 11-14 uur) en juist kortere 6-7 stellen in de (brede spits). Die 6-7 stellen schijnen bomvol te zitten ten noorden van Zwolle (vanuit Leeuwarden / Groningen).

Vanochtend trouwens een mooi gezicht van 3 ICM naast elkaar:

Afbeelding

Plaats reactie