Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » ma 30 apr 2018, 16:06

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » ma 30 apr 2018, 16:17

Video van het inrijden van het brugdek van de Harselaartunnel bij Barneveld. Hierdoor reden er afgelopen weekend geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn. Het naastgelegen transferium heeft een nieuwe bestemming gekregen als uitzichtpunt. ;)
Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 apr 2018, 16:21

jelger schreef: ma 30 apr 2018, 16:06Precies. Het overslaan van Parijs is in dit geval juist logisch en bijna een noodzakelijk kwaad door de enorm slechte en centrisch georientieerde spoor infra (net als in London en Moskou) - Parijs is in de Parijse optiek immers je bestemming en niet een plek waar je aan voorbij reis :facepalm:
Veel TGV's die Parijs bypassen stoppen bij Aéroport CDG of Marne-la-Vallée-Chessy (Disneyland), waar je goede verbindingen per RER naar Parijs hebt. En enkele treinen doorgaande treinen richting Tours/Bordeaux die Parijs bypassen stoppen ten zuidwesten van Parijs op station Massy TGV, een beetje hetzelfde verhaal.

Overigens is RER-station Châtelet-Les Halles in het hartje van Parijs wel ooit voorbereid op doorgaande noord-zuid-TGV's door het centrum van Parijs, theoretisch zou een hogesnelheidstrein dus midden in het centrum van Parijs kunnen stoppen. Maar van die mogelijkheid is nooit gebruikgemaakt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » ma 30 apr 2018, 16:36

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 apr 2018, 16:38

^^ Dat klopt, en het zal ook niet gek veel extra reizigers opleveren - al kan een stop bij CDG of Disneyland op zich best interessant zijn natuurlijk. Maar inderdaad niet om Parijs zelf te bedienen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » ma 30 apr 2018, 19:58

Overigens is RER-station Châtelet-Les Halles in het hartje van Parijs wel ooit voorbereid op doorgaande noord-zuid-TGV's door het centrum van Parijs, theoretisch zou een hogesnelheidstrein dus midden in het centrum van Parijs kunnen stoppen. Maar van die mogelijkheid is nooit gebruikgemaakt.
Voor zover ik weet niet specifiek voor TGV treinen. Het is nogal een bijzonder bouwwerk, een ondergrondse spoorwegkathedraal maar ik meen dat de ruimtereservering in principe bedoeld was voor regionale treinen. Ik weet niet zeker waarom ze er vanaf hebben gezien. Wellicht omdat de kopstations op hun historische positie meer gelegenheid hebben voor spooruitbreiding. Het interessante is dat de metrolijnen in Parijs en Londen eind 19e eeuw zijn ontstaan als overbrugging van de kopstations met de binnenstad: in die tijd waren tunnels niet zo geschikt voor stoomtreinen en werd er een eigen technische oplossing voor bedacht: de stoom werd gecondenseerd in koud watertanks. Later zijn de lijnen als eerste geëlektrificeerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » ma 30 apr 2018, 22:06

jelger schreef: ma 30 apr 2018, 16:06
Palance schreef: ma 30 apr 2018, 14:27 Er is wel een Thalys in de zomer naar Marseille en in de winter naar de Franse Alpen. Die stopt weliswaar in Brussel en Antwerpen (en Rotterdam en Schiphol), maar slaat Parijs over en rijdt dan direct door naar het zuiden.
Precies. Het overslaan van Parijs is in dit geval juist logisch en bijna een noodzakelijk kwaad door de enorm slechte en centrisch georientieerde spoor infra (net als in London en Moskou) - Parijs is in de Parijse optiek immers je bestemming en niet een plek waar je aan voorbij reis :facepalm:

En wat die trein naar Berlijn betreft. Ach, niets verbaast me meer met die Duitsers. Dat hebben we ook met de goederenlijn kunnen zien. Prutsers eerste klas. Net als de Fransen trouwens.

//rant uit.
Ik ben een aantal jaar geleden met de trein naar Berlijn gegaan en terug (vanuit de Zuid-west hoek van Nederland). Ik moet zeggen dat de prutsers voornamelijk hier in Nederland zitten door bij stationnetje te stoppen. Samen met mijn maatje kostte het ruim 3,5 uur (van de ongeveer 8) om via Venlo de grens over te gaan richting Duisburg. Duisburg --> Berlijn ging vrij vlot met de ICE. Op de terugweg zag ik de Duitse conducteurs zuchten voor Bad Bentheim, begrijpelijk als je ziet hoe vaak die trein wel niet stopt voordat deze in Amsterdam is, terwijl het voor het netwerk en de verbinding helemaal niet nodig is.

Volgens de huidige NS reisplanner zou ik er 7,5 uur over doen (+/- 750km), waarvan 3 uur over de eerste 200 km (~67 km/h) en 4,5 over de laatste 550km (~122km/h).

Als ik vanuit Amsterdam reken kom ik op respectievelijk +/-2 uur van de reis (~150km) over het Nederlandse gedeelte en 4,5 over de laatste 500km in Duitsland. Dat geeft een gemiddelde van ~75km/h (NL) en ~111km/h (D), waarvan het wisselen van locomotief (~10 min in Bad Bentheim) ook nog in de tijd van Duitsland zit.

Dus volgens mij moeten we als Nederlanders eerst maar eens in de spiegel kijken en eerst maar eens een paar stations wegstrepen en kijken naar halte tijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » ma 30 apr 2018, 22:20

Het is gehuil van de bovenste plank. De IC Berlijn zijn twee binnenlandse verbindingen, die door middel van een doortrekking Hengelo - Bad Bentheim aan elkaar verbonden zijn. Door te stoppen op de reguliere binnenlandse IC-stations past de trein keurig in patroon.

Een echt volwaardige IC kun je het zeker ten westen van Hannover niet noemen. Meer een RE. En laat dat nu het label geweest zijn wat jarenlang op de trein geplakt zat (internationale sneltrein).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 apr 2018, 22:55

^^ Het was destijds een InterRegio, een klasse van langeafstandstreinen die tussen de RE en IC in zat. ;)
Vinny schreef: ma 30 apr 2018, 19:58Voor zover ik weet niet specifiek voor TGV treinen. Het is nogal een bijzonder bouwwerk, een ondergrondse spoorwegkathedraal maar ik meen dat de ruimtereservering in principe bedoeld was voor regionale treinen. Ik weet niet zeker waarom ze er vanaf hebben gezien.
Nee, de perrons hebben de lengte voor TGV's en er is ook daadwerkelijk met TGV's getest al werd het uiteindelijk niet gedaan omdat het teveel conflicten opleverde met de RER-dienstregeling. Er zou een doorgaande TGV-verbinding tussen Gare du Nord en Gare de Lyon moeten komen die in Châtelet-Les Halles zou stoppen.

Zie hier een foto van een test met de TGV:

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » ma 30 apr 2018, 23:00

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 01 mei 2018, 7:19

Voor zover ik weet is de route via Zwolle vooralsnog een vaste omleiding als de route via Amersfoort en Apeldoorn niet beschikbaar is. Van een beperking van het aantal stops is reëel geen sprake.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 01 mei 2018, 8:01

jelger schreef: ma 30 apr 2018, 23:00
De trein naar Berlijn.

Je verhaal over stops en tijden is niet helemaal eerlijk en up to date. Aan Nederlandse kant wordt door de NS actie ondernomen.
Op de heenweg wordt via Zwolle over de Flevolijn gereden (ipv stoppen in H'sum en Apeldoorn)
De route via Zwolle de komende week is vanwege werkzaamheden en kost 12 minuten extra. Er zijn geen plannen om dit standaard te doen, want de route is Amsterdam - Zwolle - Deventer. Via Zwolle - Wierden zal niet makkelijk passen op het enkelbaans traject en er zijn geen locs beschikbaar met ATB-NG.
De gewone route is nog altijd via Apeldoorn:

Code: Selecteer alles

 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
 | Bahnhof                           |  Ankunft  |  Abfahrt  |  Zug     |
 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
 | Amsterdam Centraal                |           |      09:00|  IC   143|
 | Hilversum                         |      09:21|      09:22|  IC   143|
 | Amersfoort                        |      09:34|      09:36|          |
 | Apeldoorn                         |      10:00|      10:02|          |
 | Deventer                          |      10:12|      10:19|          |
 | Almelo                            |      10:43|      10:45|          |
 | Hengelo                           |      10:56|      10:58|          |
 | Bad Bentheim(Gr)                  |      11:10|      11:10|          |
 | Bad Bentheim                      |      11:16|      11:28|          |

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » di 01 mei 2018, 8:46

Jullie hebben helemaal gelijk. :oops:

Ik liep voor de troepen uit en werd in mijn eigen val gelokt door een huidige omleiding. Mea culpa.
Laat onverlet dat er volgend jaar stop(s) uit gaan aan Nederlandse zijde, Almelo en Hilversum.
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » di 01 mei 2018, 9:02

^^
Ik ben blij dat je het zelf inziet, al vond ik de reactie op mijn post denigrerend overkomen.
Ik had bewust een scenario gepakt, waarbij er van de huidige situatie zonder omleiding uitgegaan wordt. Het is juist positief dat er actie ondernomen wordt, maar dit is toekomst.
Over zo'n afstand kijk ik ook niet op een minuut meer of minder. Het ging om een impressie.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » di 01 mei 2018, 9:11

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » di 01 mei 2018, 9:35

Als de trein naar Berlijn uit de reguliere regeling valt (sowieso verstandig vanwege hoge kans op vertraging bij zeer lange ritten) dan kan inderdaad Apeldoorn makkelijk geschrapt worden. Weinig instappers en dicht bij Deventer. Almelo kan via Hengelo. Of schrappen van Hilversum veel uitmaakt is de vraag. De treinen rijden hier al langzaam en Hilversum is een overstaplocatie. Je kan wellicht beter denken aan het laten doorrijden naar Schiphol en wellicht zelfs Den Haag HS (spoor 1 als eindhalte) ipv van Adam Centraal. En dan Amsterdam-zuid ipv Hilversum. Rotterdam via de HSL zal door verouderde treinen de komende 15 jaar wel niet kunnen. De locomotiefwissel in Bad Bentheim is natuurlijk ook een farce. Zo 1980.....

Uiteraard hoop je dat ook de Duitsers een duit in het zakje doen, zeker op het traject tot Hannover. We roepen dat vliegen of autorijden milieu-onvriendelijk is, maar doen vervolgens (bijna) niets om de trein aantrekkelijk te maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » di 01 mei 2018, 14:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Lekkere Kwal » di 01 mei 2018, 15:30

^^ zoiets moet haast wel. Blijf het altijd apart vinden hoe je het voor mekaar krijgt om geheel 'vast' te zitten, maar wellicht speelt de paniek ook mee. En je hoort het natuurlijk niet van alle anderen die alsnog wel weg komen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » di 01 mei 2018, 16:35

Peter schreef: di 01 mei 2018, 9:35 Uiteraard hoop je dat ook de Duitsers een duit in het zakje doen
Als je ziet hoe het er daar aan toe gaat zou je liever hopen dat ze overal vanaf blijven en er niks vanzelf uit elkaar valt.

jelger schreef: di 01 mei 2018, 14:29 Wat hier fout is gegaan? Het is een automatische overwegbeveiliging met bomen. Stilgevallen op de overweg, filevorming in de straat en leerling die midden op overweg is gaan staan?
Ik ben benieuwd. Ik mag toch hopen dat een leraar een leerling niet op zo'n locatie laat stoppen. Ook zou je denken dat men 2 paar ogen aan boord heeft, dat maakt het nog moeilijker te verklaren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2018, 18:18

Peter schreef: di 01 mei 2018, 9:35Je kan wellicht beter denken aan het laten doorrijden naar Schiphol en wellicht zelfs Den Haag HS (spoor 1 als eindhalte) ipv van Adam Centraal. En dan Amsterdam-zuid ipv Hilversum.
Dat is echter niet het publiek van deze trein. Daarvoor zal Amsterdam Centraal wellicht beter zijn. Uiteraard zou je vanaf daar nog steeds kunnen doorrijden naar Schiphol, zeker als de trein buiten de binnenlandse dienstregeling valt.
Rotterdam via de HSL zal door verouderde treinen de komende 15 jaar wel niet kunnen.
Dat zal hooguit om de toelating (en de loc) gaan, want de Duitse IC-rijtuigen kunnen tot 200 km/u rijden. Sneller dan de Nederlandse rijtuigen in de Intercity Direct.
De locomotiefwissel in Bad Bentheim is natuurlijk ook een farce. Zo 1980.....
Dat is een probleem dat al lang opgelost had kunnen zijn. De laatste jaren dat er nog nachttreinen via Emmerich reden hadden die ook al een multicourante loc.
Uiteraard hoop je dat ook de Duitsers een duit in het zakje doen, zeker op het traject tot Hannover. We roepen dat vliegen of autorijden milieu-onvriendelijk is, maar doen vervolgens (bijna) niets om de trein aantrekkelijk te maken.
Op zich is de Berlijntrein een goed product, maar de klassieke IC-trein is niet een sexy product. Nieuw ICE-materieel zou het aantrekkelijker maken en zou vooral tussen Hannover en Berlijn ook tot een snellere reistijd kunnen leiden.

De route via Zwolle zie ik zonder meer dubbelspoor tussen Zwolle en Wierden niet als een goed alternatief. Wel is de Flevolijn natuurlijk voorbereid op 160 km/u en de Hanzelijn op 200 km/u, voor de toekomst kan dit zeker interessant zijn als de lijn tussen Zwolle en Wierden ook vebeterd wordt. Verder zou ik schrappen in stations in Nederland en Duitsland.

Concreet stel ik voor:
  • Upgrade tot ICE
  • Uit de binnenlandse dienstregeling halen
  • Stop in Hilversum schrappen (-3 minuten)
  • Stop in Apeldoorn schrappen (-3 minuten)
  • Stop in Almelo schrappen (-3 minuten)
  • Stop in Bad Bentheim schrappen (-15 minuten want ook geen locwissel nodig)
  • Stop in Bad Oeynhausen schrappen (-3 minuten)
  • Stop in Minden(Westf) schrappen (-3 minuten)
  • Hogesnelheidslijn tussen Hannover en Berlijn gebruiken zonder stops in Wolfsburg en Stendal (-30 minuten)
De stop in Rheine is in mijn ogen nog wel gerechtvaardigd voor aansluitingen van/naar Lingen en Münster, al kun je daar ook over discussiëren. Eventueel is daar nog 3 minuten tijdswinst te behalen als die geschrapt wordt.

Alles bij elkaar valt er dan een uur tijdswinst te behalen. Amsterdam-Berlijn zou dan in iets meer dan vijf uur moeten kunnen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 01 mei 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » di 01 mei 2018, 18:23

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2018, 18:25

^^ Je kunt natuurlijk 'Niet instappen' op de CTA's zetten. Gebeurt/gebeurde(?) met de Beneluxtrein ook. Die mag/mocht formeel ook niet gebruikt worden voor Amsterdam Centraal-Schiphol v.v.

Als het een ICE wordt kun je natuurlijk net als met de ICE Amsterdam-Frankfurt/Basel voor binnenlandse reizen een ICE-toeslag invoeren. Dat is ook terecht, want de ICE is kwalitatief wel een beter product.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 18:31

Ziet Duitsland de "IC Berlin" eigenlijk wel als een internationale trein? Hannover is al de 8e stop in Duitsland, vanaf Nederland gezien. Het lijkt meer een regio-express achtige dienst qua tussenstops dan een intercity, laat staan een ICE.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2018, 19:12

^^ Frequente IC-stops zie je in Duitsland op zich wel vaker. Qua tariefstelling is dit een lange-afstandstrein, maar in dunbevolkte regio's zie je vaak dat men alle regionale centra wil bedienen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 01 mei 2018, 20:43

Coen Tunnel schreef: di 01 mei 2018, 18:25 Je kunt natuurlijk 'Niet instappen' op de CTA's zetten. Gebeurt/gebeurde(?) met de Beneluxtrein ook. Die mag/mocht formeel ook niet gebruikt worden voor Amsterdam Centraal-Schiphol v.v.
Is dat zo? Ik heb daar nog nooit van gehoord en ik heb ook nooit ergens gezien (dienstregeling, CTA) dat je die niet mag gebruiken
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 20:46

Als intercity zou je eigenlijk alleen aan Osnabrück en Hannover denken op dat traject. Bad Oeynhausen / Minden is wel de regio Ostfalen die veel inwoners telt, maar ook weer erg verspreid zijn, terwijl intercitystations meestal op plaatsen met veel geconcentreerde bevolking zitten. Als bediening van de regio heb je dan behoorlijk wat voor- en natransport nodig om op de IC Berlin op te stappen vanuit de regio Ostfalen. Zou het dan niet efficiënter zijn om naar Osnabrück of Hannover te reizen met regionale treinen en daar over te stappen op de internationale trein?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 01 mei 2018, 20:49

waldo79 schreef: ma 30 apr 2018, 22:20 Het is gehuil van de bovenste plank. De IC Berlijn zijn twee binnenlandse verbindingen, die door middel van een doortrekking Hengelo - Bad Bentheim aan elkaar verbonden zijn. Door te stoppen op de reguliere binnenlandse IC-stations past de trein keurig in patroon.

Een echt volwaardige IC kun je het zeker ten westen van Hannover niet noemen. Meer een RE. En laat dat nu het label geweest zijn wat jarenlang op de trein geplakt zat (internationale sneltrein).
De IC Berlijn heeft heel lang een traag treinpad gehad omdat die in het zelfde tijdvenster werd gestopt als de toenmalige sneltrein Amsterdam-Amersfoort. Het is een lastige trein om een goede dienstregeling in Nederland mee te geven omdat hij geïntegreerd moet worden in de IC Schiphol-Enschede. Ik ben zelf wel voor een regionalisering van de verbinding. Reizigers willen graag goedkoop reizen naar Duitsland, en dan zijn actietarieven zoals het "Schönes Wochenende" beschikbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2018, 20:56

Palance schreef: di 01 mei 2018, 20:43
Coen Tunnel schreef: di 01 mei 2018, 18:25 Je kunt natuurlijk 'Niet instappen' op de CTA's zetten. Gebeurt/gebeurde(?) met de Beneluxtrein ook. Die mag/mocht formeel ook niet gebruikt worden voor Amsterdam Centraal-Schiphol v.v.
Is dat zo? Ik heb daar nog nooit van gehoord en ik heb ook nooit ergens gezien (dienstregeling, CTA) dat je die niet mag gebruiken
Stond vroeger zo op Schiphol aangegeven. Op de vertrekstaten en CTA's in Amsterdam Centraal stond Schiphol vroeger niet genoemd voor de Beneluxtrein. Er stond in de dienstregeling ook geen aankomsttijd bij Schiphol komende vanaf Amsterdam, en geen vertrektijd vanaf Schiphol richting Amsterdam. Je kon de Beneluxtrein ook niet in de reisplanner vinden voor Amsterdam-Schiphol v.v.

Maar ik heb geen idee of dat nog steeds zo is. Te lang niet met de Beneluxtrein gereisd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 01 mei 2018, 20:57

Chris schreef: di 01 mei 2018, 18:31 Ziet Duitsland de "IC Berlin" eigenlijk wel als een internationale trein? Hannover is al de 8e stop in Duitsland, vanaf Nederland gezien. Het lijkt meer een regio-express achtige dienst qua tussenstops dan een intercity, laat staan een ICE.
In Duitsland bestaat een internationale trein als formule niet: verbindingen krijgen een IC of ICE klassificatie naar gelang welk materieel wordt ingezet. De nachttreinen rijden onder hun eigen merknaam: CNL en EN.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2018, 21:42

^^ CityNightLine bestaat niet meer. En internationale treinen bestaan ook nog als EC (EuroCity).

Plaats reactie