Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » ma 07 jun 2021, 17:30

Arriva heeft sinds de nieuwe concessie (vanaf december 2020) geleidelijk een nieuwe huisstijl aangenomen met een drietal lichtblauwe tinten en een witte kop. Bij helder weer vallen de kleuren van de trein dan volledig weg tegen de hemel. Het is in elk geval een stuk slechter zichtbaar dan het rood dat Arriva voorheen als huisstijl had op haar treinen, alhoewel die desondanks ook regelmatig over het hoofd gezien werden.
Het ongeval in Hooghalen is weer een ander verhaal. De betrokken trein van het type SNG heeft een zichtbaarheidsprobleem dat vooral te wijten is aan de slechte zichtbaarheid van de frontseinen in combinatie met een goeddeels donker gekleurde kop. Zelfs de behuizing van de verlichting heeft een zwarte achtergrond. Combineer dat met het totale gebrek aan vrij zicht aldaar en een ongeval zit in een klein hoekje. Daarom krijgen alle nog te leveren en al geleverde SNG's met terugwerkende kracht een gele kop.

Er zijn tig oplossingen te bedenken om de zichtbaarheid of de veiligheid om het spoor op een andere manier te verbeteren. Op de Britse eilanden is bijvoorbeeld een geel front verplicht. Italiaanse treinen hebben te allen tijde minimaal een felrode balk op de koppen.
De Duitstalige landen pakken het iets ouderwetser aan, maar openen kleine overwegen (zoals die in Hooghalen) louter op verzoek (meestal moet je bellen naar de spoorbeheerder) of plaatsen bordjes die de machinist verplichten drie seconden te toeteren bij de nadering van een onbewaakte overweg (de zogeheten Pfeiftafel). Bij onoverzichtelijke beveiligde overwegen staat vaak een sein met een knipperende witte lamp die aangeeft dat de overweg veilig te berijden is. Hier zitten vast nuttige oplossingen tussen die de resterende onbeveiligde overwegen for the thime being al significant veiliger moeten maken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » ma 07 jun 2021, 21:05

Laat treinen anders verplicht tyfoneren bij onbewaakte overgangen. Gaat ook weer klachten opleveren, maar dat lijkt mij nog wel een quick-win.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » ma 07 jun 2021, 21:50

Dat is wel de beste oplossing vind ik. Het heeft in elk geval minder impact dan de halfbakken maatregel van een snelheidsbeperking naar 90 km/h bij onbeveiligde overwegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 jun 2021, 23:57

^^ Zodat een eventuele aanrijding met 90 km/u in plaats van 100 km/u plaatsvindt? En hoe denkt men dat die 10 km/u snelheidsverschil nou echt significant iets gaat veranderen?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » ma 07 jun 2021, 23:59

Een kennis is machinist. Hij zei dat ze boven de 40km/h hun telefoon mogen gebruiken, omdat ze toch niet op tijd zouden kunnen remmen als er wat op het spoor staat boven die snelheid. :emo:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door IQ[] » di 08 jun 2021, 8:48

^^ Ik heb ooit ook iets gelijkaardigs gehoord van een ex-treinverkeersleider. Het is op zich ook logisch, er zit bij veel treinen veel massa achter en voor die massa tot stilstand is gekomen ben je al een eind verder.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 jun 2021, 11:29

verfmeer95 schreef: za 05 jun 2021, 13:23 Bij een onbewaakte overweg tussen Sneek en Leeuwarden is voor de tweede keer in twee jaar een trein tegen een auto aan gereden. De eerste keer kwam iedereen met de schrik vrij, nu zijn er twee doden:
https://nos.nl/artikel/2383708-twee-dod ... -friesland
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1062 ... uto-boazum
Net als bij eerdere ongevallen zorgt deze aanrijding voor nieuwe aandacht voor onbewaakte overwegen.

Ook omwonenden van een onbewaakte overweg bij Hindeloopen willen graag een oplossing:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1062 ... -hart-vast
Hier is eveneens sprake van gebruik door toeristen. Extra complicaties zijn dat de overweg praktisch op het erf van een boerderij ligt, dat plaatsing van slagbomen zou zorgen dat de boer zijn vee niet langer legaal het spoor kan laten oversteken en dat de overkant van het spoor wordt omringd door water.

De ambitie van ProRail is nog altijd om in 2023 alle 280 onbewaakte overwegen aan te pakken. Hiervan zijn 180 openbaar toegankelijk, waarvan 9 in Friesland https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1062 ... en-fryslan

Vakbond FNP Spoor pleit ervoor om tot die tijd langzamer te rijden op deze overwegen.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1062 ... ors-omlaag

Volgens onderzoek uit het verleden zijn treinen door hun kleuren onvoldoende zichtbaar. In Noord-Nederland verandert de kleurstelling van Arriva-treinen sinds afgelopen voorjaar van rood/wit naar blauwgroen/wit. Een verband met incidenten is moeilijk aan te tonen maar het lijkt me dat de nieuwe/vernieuwde minder opvallen dan voorheen.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » di 08 jun 2021, 11:54

Zoals ik in mijn post van gistermiddag al aangaf heeft de keuze voor lichte blauwtinten als gevolg dat de kleuren wegvallen tegen de hemel bij helder weer. Maar dat neemt niet weg dat er met de rode huisstijl ook geregeld (dodelijke) aanrijdingen plaatsvonden op onbewaakte overwegen.
Tijdelijk de snelheid verlagen zie ik zelf niets in. Dat heeft ProRail al enkele weken voor dit incident opgelegd. Sindsdien passeren alle treinen de onbewaakte overwegen met 90 km/h. Dat is nu dus ook een niet bepaald doeltreffende maatregel gebleken. Ik zou zelf voorstellen dat treinen verplicht toeteren bij het naderen van overwegen. Op Duitse zijlijntjes is dat schering en inslag. Langs hoofdspoorlijnen zou ik wel doorgaan met het afsluiten van onbeveiligde overwegen, maar wel zodanig dat ze nog op verzoek en met toestemming van ProRail bruikbaar zijn. Zoiets als in onderstaande video, maar dan zonder de voorwaarde dat je slechts in uitzonderlijke gevallen toestemming krijgt van de spoorbeheerder:
Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jun 2021, 12:49

^^ Maar huizen die aan de andere kant van het spoor liggen en een eigen 'privé-overweg' hebben, dat kennen we ook in Nederland. Ook op hoofdspoorlijnen waar Intercity's met 140 km/u langs denderen. Voorbeeldje: https://www.google.com/maps/@52.8348538 ... 312!8i6656

Daar was het trouwens in januari van dit jaar raak :( : https://www.dvhn.nl/drenthe/Dode-bij-aa ... 49311.html

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 08 jun 2021, 13:31

Sondermaut schreef: di 08 jun 2021, 11:54
Zoiets als in onderstaande video, maar dan zonder de voorwaarde dat je slechts in uitzonderlijke gevallen toestemming krijgt van de spoorbeheerder:
Dat lost niet veel op. We hebben het nu over onbewaakte overwegen of AKI's. Een AKI ombouwen naar deze constructie in plaats van een gewone AHOB heeft weinig zin. De aankondigingssectie ligt er toch al, waarom dan de AHOB niet gewoon laten doen wat hij doet: sluiten als er een trein aan komt.
Bij een onbewaakte overweg heb je wel het voordeel dat je geen aankondigingssectie hoeft te bouwen, maar de kosten voor de AHOB heb je nog altijd.

Deze oplossing is in Duitsland gekozen omdat daar nog altijd veel baanwachters zitten en dit is een verlichting van hun taak. In plaats van elke handbediende(!) overweg elke keer te moeten sluiten als er een trein aan komt hoeven ze hem nu alleen te openen als er verkeer passeert. En waarschijnlijk passeren er op die plekken meer treinen dan ander verkeer.
Dergelijke overwegen "auf anfrage" heb je in Duitsland wel meer, maar vaak staat daar toch wel een communicatiedoos naast dat je ter plekke contact hebt met de baanwachter. Dat je per telefoon contact moet opnemen is dan nog eerder een uitzondering en ligt er natuurlijk in dat deze overweg eerst ter plekke werd bediend en dat wegbezuinigd is. Dan weer geld uitgeven voor een communicatiemiddel vind Die Bahn natuurlijk tegenstrijdig.
Coen Tunnel schreef: di 08 jun 2021, 12:49 ^^ Maar huizen die aan de andere kant van het spoor liggen en een eigen 'privé-overweg' hebben, dat kennen we ook in Nederland. Ook op hoofdspoorlijnen waar Intercity's met 140 km/u langs denderen. Voorbeeldje: https://www.google.com/maps/@52.8348538 ... 312!8i6656
Die wordt volgens de planning van Prorail in 2022 opgeheven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 08 jun 2021, 13:48

ProRail wilde 10 jaar geleden al van die overwegen af. Maar als allerlei wandelclubs dan naar de rechter stappen en soms gelijk krijgen kun je weinig meer dan hopen dat de politiek wel voldoende geld beschikbaar stelt voor een structurele oplossing. Bij Hindeloopen speelde nog mee dat de lijn Stavoren-Sneek in 2005 op de nominatie stond om te worden opgeheven. Inmiddels is de provincie er achter dat exploitatie met bussen duurder is dan het in stand houden van de treinverbinding... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wimpie25 » di 08 jun 2021, 15:07

Interessant country profile van België uit 1955. Blijkbaar beschikten we toen ook over een levendig netwerk aan heliports, waarbij je snel tussen binnenlandse (en buitenlandse) locaties kon vliegen per helikopter. Vandaag zou dat pure luxe zijn!
Link

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door de_Aristocraat » di 08 jun 2021, 15:41

In mijn jeugdige jaren had ik nog wel eens een dergelijk plan bedacht om in Nederland belangrijke steden per helikopter te verbinden, om zo (vermogende) mensen te helpen het fileprobleem te omzeilen. In Hong Kong of Singapore had je ook een dergelijke commerciële service.

Toen bedacht ik mij dat men in Nederland al zeurde om het geluid van een traumahelikopter, en dat niemand een landingsplaats voor helikopters in de buurt wilde hebben. Ook de milieubezwaren speelden toen al een rol, dus het plan heb ik maar snel terzijde gelegd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wimpie25 » di 08 jun 2021, 15:46

^^
In het naoorlogse België speelde het lawaai en het milieu in de verste verste geen rol. Veel Helihavens lagen tussen aan de stadsrand of zelfs binnen het centrum. Het heli-plan is echter ingehaald geweest door de realiteit. Met de elektrificiering van het spoor tegen het einde van de jaren 50 en later de aanleg van autosnelwegen werd de reisduurte tussen de grote steden sterk ingekort. Tegen 1960 kwam op de commerciële luchtvaart op kruissnelheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 08 jun 2021, 17:28

Het Amerikaanse bureau voor de luchtvaart heeft met succes bedongen dat de opleidingseisen voor piloten (commerciële luchtvaart) zodanig hoog zijn dat het commercieel niet rendabel is om voor korte vluchten de lucht in te gaan. Ik vermoed dat de koude oorlog op de achtergrond een rol heeft gespeeld, de regering wilde natuurlijk geen kamikazefiguren in de lucht hebben. Tegenwoordig spelen inderdaad natuur-, milieu en geluidshinder een rol: vliegen is nog altijd tamelijk belastend voor de omgeving. 10 jaar geleden heeft Connexxion (Nederlands busbedrijf) nog eens geprobeerd om een commerciële helikopterdienst op te zetten, maar dat is mislukt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jun 2021, 18:07

de_Aristocraat schreef: di 08 jun 2021, 15:41 In mijn jeugdige jaren had ik nog wel eens een dergelijk plan bedacht om in Nederland belangrijke steden per helikopter te verbinden, om zo (vermogende) mensen te helpen het fileprobleem te omzeilen. In Hong Kong of Singapore had je ook een dergelijke commerciële service.

Toen bedacht ik mij dat men in Nederland al zeurde om het geluid van een traumahelikopter, en dat niemand een landingsplaats voor helikopters in de buurt wilde hebben. Ook de milieubezwaren speelden toen al een rol, dus het plan heb ik maar snel terzijde gelegd.
Van Nice naar Monaco is nog een bekende helikopterdienst van Monacair, daar is zelfs een codeshare met Air France zodat je doorgaande vliegtickets naar Monaco kan boeken! Je kunt in Monaco ook al inchecken voor je vlucht vanaf Nice, zelfs tot een uur voor boarding vanaf Nice. Kan je veel tijd schelen. Ik denk dat dit de bekendste en meest grootschalige nog bestaande helikopterdienst in Europa is. Ik meen dat er zelfs een kwartierdienst is. Je betaalt vanaf € 99 p.p. enkele reis op een gewone gedeelde vlucht.

Ook de Spaanse enclave Ceuta heeft een heliport en is met helikopterdiensten verbonden met het vasteland, o.a. met de luchthaven van Málaga.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 08 jun 2021, 18:46

99 Euro vind ik niet eens zo heel duur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door mvalkenburg » di 08 jun 2021, 18:52

Nee, serieus de moeite waard. Hoewel, als je écht voordelig een keertje een lijnvlucht met de helikopter wilt nemen moet je toch naar de Faeröer: ook toeristen kunnen daar, zij het met beperkingen, gebruik maken van het hevig gesubsidieerde netwerk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jun 2021, 20:43

Palance schreef: di 08 jun 2021, 18:46 99 Euro vind ik niet eens zo heel duur.
Het lijkt er trouwens op dat de codeshare met Air France momenteel is opgeschort en er geen gedeelde vluchten zijn. Zal wel vanwege COVID-19 zijn. Je kunt nog wel een privétransfer boeken, maar dan praten we over bedragen vanaf € 650 per helikoptervlucht.

Ongetwijfeld wordt de service wel weer aangeboden als de situatie verbeterd is.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door IQ[] » wo 09 jun 2021, 10:53

de_Aristocraat schreef: di 08 jun 2021, 15:41 In mijn jeugdige jaren had ik nog wel eens een dergelijk plan bedacht om in Nederland belangrijke steden per helikopter te verbinden, om zo (vermogende) mensen te helpen het fileprobleem te omzeilen.
Zoiets bestond ook in zekere mate? In ieder geval Maastricht (de Griend) en Eindhoven (aan de Boutenslaan) hadden een heliport, die bediend werden door o.a. Sabena (gelijk de link naar het filmpje over België).

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » za 12 jun 2021, 18:42

Sinds enkele dagen is bij NS de nieuwste generatie gerenoveerde VIRM in dienst met ook een nieuwe livrei. Ik trof hem tijdens mijn "vaccinatietrip" op Amsterdam Centraal:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » za 12 jun 2021, 18:49

In de Oekraïne zullen ze die kop wel leuk vinden: het is precies hun vlag.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » za 12 jun 2021, 19:26

Willem schreef: za 12 jun 2021, 18:49 In de Oekraïne zullen ze die kop wel leuk vinden: het is precies hun vlag.
Zonder "de"...

De Oekraïense vlag heeft lichter blauw en lichter geel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door paolie » za 12 jun 2021, 20:07

^^ Met of zonder “de” is beide correct, al heeft Oekraïne zonder “de” de voorkeur.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 12 jun 2021, 20:16

Formeel mag het taaltechnisch inderdaad allebei, maar het gebruik van ‘de’ is hier nogal ouderwetsch
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door paolie » za 12 jun 2021, 21:32

^^ vergelijkbaar met de Congo. Daar is “de” al vrijwel verdwenen.
In het Duits zijn lidwoorden bij landen gebruikelijker: die Niederlände, die Schweiz.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 jun 2021, 20:04

^^ Die Niederlände is omdat het een meervoud is. ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 13 jun 2021, 20:10

Alleen de eerste kleurstelling sloot echt aan bij het ontwerp van de (V)IRM.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » di 15 jun 2021, 10:54

NS gaat een nieuwe omroepstem uitrollen over zijn stations. Vooralsnog is zij, Karin, alleen op kleine stations te horen. Op de grote stations is Tuffie nog te horen.
https://nieuws.ns.nl/maak-kennis-met-ka ... t-station/

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Hajo » di 15 jun 2021, 20:22

Coen Tunnel schreef: zo 13 jun 2021, 20:04 ^^ Die Niederlände is omdat het een meervoud is. ;)
Die Niederlande. Zonder Umlaut. ;)

En deze is leuk:

Er fährt er dieses Jahr in die Niederlande = Dit jaar reist hij naar Nederland.

Er verbringt seinen Urlaub in den Niederlanden = Hij brengt zijn vakantie door in Nederland.

8-)
Laatst gewijzigd door Hajo op di 15 jun 2021, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie