Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 22:01

^^ Maar bijna niemand zal op vakantie gaan in een gebied waar het besmettingsrisico groot is.

Er moeten wel voldoende besmette mensen zijn wil je weer een tweede golf initiëren. Ik denk dat het risico van de zomervakantie, mits men binnen Europa blijft en eventueel Zweden en het Verenigd Koninkrijk vermijdt, best meevalt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 jun 2020, 8:06

Dat mijden is eenvoudig. Zweden en de UK zijn niet eenvoudig te bereiken en/of te beleven deze zomer. Maar Zweden kent niet (percentueel) meer actieve besmettingen dan Nederland of Belgie. Alleen een stuk meer dan zijn buurlanden en iets minder op zijn retour. Die tweede golf kan prima ontstaan uit Nederland (of Belgie) zelf, want we hebben hier nog steeds veel meer besmette mensen dan aan het begin van de carnavalsperiode. Een paar weekjes kou en regen (en geen lockdown) en boom. November Rain...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » vr 26 jun 2020, 22:40

Goed nieuws!

Er komt een snellere treinverbinding vanuit Zeeland naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-partijen

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » za 27 jun 2020, 0:30

Durashift schreef:
zo 24 mei 2020, 17:25
Een stukje 'Hondekop' zie ik er ook wel in, bij de neuspartij. Voorlopig wel het het laatste, nieuwe materieel, denk ik, gezien de komende jaren van tegenspoed.
Dat lijkt me stug, in april heeft de NS namelijk een nieuwe aanbestedingsprocedure voor (gedeeltelijke) dubbeldekkers opgestart:

NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers

https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbested ... eldekkers/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 27 jun 2020, 10:51

Steptimer schreef:
vr 26 jun 2020, 22:40
Er komt een snellere treinverbinding vanuit Zeeland naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen.
Erg leuk, maar ik snap nog niet hoe ze dat willen doen. Sneller betekent stations overslaan, maar dan kom je klem te zitten met de Sprinters. Dat was althans tot nu toe altijd de puzzel van de intercitybediening van Zeeland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 27 jun 2020, 11:00

1 Versnelling en frequentie verhoging OV spoor

Stap 1 per december 2021: 1 keer per uur: Intercity Vlissingen – Rotterdam/Amsterdam en 2 keer per uur sprinter Vlissingen – Roosendaal. Resultaat 20 minuten reistijdwinst naar Rotterdam. Sprinter rijdt minimaal naar Roosendaal. Nader onderzocht wordt of binnen het budget één van de 2 sprinters kan doorrijden richting Dordrecht. Inzet is in ieder geval dat de aansluiting en overstapmogelijkheden in Roosendaal dusdanig zijn dat de huidige reistijden richting de Randstad en de Brabantse steden niet verslechteren.

Stap 2 per 2023-2025: Verdere versnelling in lijn met toekomstbeeld OV 2040 door aansluiting Zeeuwse lijn op de hogesnelheidslijn (HSL, IC Direct). Resultaat: 1 keer per uur IC Vlissingen – Amsterdam, 2 keer per uur sprinter Vlissingen – Roosendaal (en mogelijk Dordrecht). Reistijdwinst ten opzichte van huidige situatie: 60 minuten sneller in Amsterdam.
Rijk, regio en vervoerder gaan zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, onderzoeken of 2 keer per uur een IC rechtstreeks naar Amsterdam zou kunnen worden ingelegd op basis van een gezonde business case, rekening houdend met de perifere ligging en op basis van een dan af te spreken kosten/baten afweging. Partijen hebben het vertrouwen dat de maatregelen uit het compensatiepakket voor economische structuurversterking van Zeeland hier in positieve zin aan bijdragen en dat hiermee de ambities uit het OV Toekomstbeeld kunnen worden ingevuld.
Aldus de bijlage bij het rapport.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 27 jun 2020, 11:09

Oke, en de IC-stations worden dan neem ik aan Vlissingen, Middelburg en Goes?

En het is natuurlijk veelzeggend dat de Westerscheldetunnel niet tolvrij wordt.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 27 jun 2020, 11:11

Klinkt een beetje als de verbinding Canterbury - London aan de overkant van de plons. Daar rijdt een HSL van Canterbury naar Ashford over regulier spoor met gewone snelheid, vervolgens van Ashford naar London over de HSL met minimale stops en uiteraard op hoge snelheid. Scheelt ook daar flink in reistijd, met veel dagelijkse pendel tussen beide steden als gevolg.

Nu is Zeeland ten opzichte van de Randstad veel meer een uithoek dan Canterbury dat is ten opzichte van London, maar ik vind het wel een slimme oplossing.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 27 jun 2020, 11:57

Wouter N14 schreef:
za 27 jun 2020, 11:09
Oke, en de IC-stations worden dan neem ik aan Vlissingen, Middelburg en Goes?
Vermoedelijk Souburg en Arnemuiden ook. De stoptrein die nu in Roosendaal eindigt hoeft dan niet verder dan Goes doorgetrokken te worden.
Bovendien ligt het station van Souburg voor grote delen van Vlissingen gunstiger dan het wat excentrisch gelegen hoofdstation.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 27 jun 2020, 15:52

De 12200 die nu alleen in de spits rijdt gaat elk uur rijden. Spannender is het echt niet hoor.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » za 27 jun 2020, 16:09

Wouter N14 schreef:
za 27 jun 2020, 10:51
Steptimer schreef:
vr 26 jun 2020, 22:40
Erg leuk, maar ik snap nog niet hoe ze dat willen doen. Sneller betekent stations overslaan, maar dan kom je klem te zitten met de Sprinters. Dat was althans tot nu toe altijd de puzzel van de intercitybediening van Zeeland.
De huidige situatie: Er rijden twee Intercity's per uur die op elk station in Zeeland stoppen. In de ochtendspits rijden er twee echte Intercity's extra vanuit Vlissingen die alleen in Goes en Middelburg stoppen in Zeeland. In de middagspits rijden er vanuit Rotterdam twee echte Intercity's extra richting Zeeland.

Het probleem was volgens mij niet het klem zitten met de Sprinters maar met de kosten vanwege het te lage aantal reizigers. De provincie Zeeland moest keuzes maken. Stations sluiten, of zelf geld bijleggen voor een extra trein per uur.

In Friesland rijden er 3 Intercity's per uur naar Leeuwarden. Twee Intercity's die overal stoppen en 1 echte Intercity die alleen in de grotere plaatsen stopt.
Dit zou voor Zeeland ook een optie zijn.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » za 27 jun 2020, 16:12

Egbert schreef:
za 27 jun 2020, 15:52
De 12200 die nu alleen in de spits rijdt gaat elk uur rijden. Spannender is het echt niet hoor.
Er rijden maar 4 extra treinen per dag. Twee heen en twee terug. Ieder uur een echte Intercity die alleen in de steden stopt, zou wel degelijk een grote vooruitgang voor Zeeland zijn. In plaats van de verkapte stoptrein die overal stopt. :D

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 27 jun 2020, 16:55

omNOMNOMNOM schreef:
za 27 jun 2020, 0:30
Durashift schreef:
(..) Voorlopig wel het het laatste, nieuwe materieel, denk ik, gezien de komende jaren van tegenspoed.
Dat lijkt me stug, in april heeft de NS namelijk een nieuwe aanbestedingsprocedure voor (gedeeltelijke) dubbeldekkers opgestart:
(..)
Ja, RFI. Zoals men ook zelf schrijft:
(..) Pas na afronding van deze eerste fase wordt zoals gebruikelijk een definitief besluit genomen over de te bestellen treinen.”(..)
Natuurlijk, dat DDZ materieel zal ééns vervangen moeten worden.. maar er komt best nog wel wat materieel aan..
We zullen zien, mogelijk zal er een uitstel volgen.. en is het lonend om DDZ nog een revisietermijn te geven?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 jun 2020, 22:49

Durashift schreef:
za 27 jun 2020, 16:55
Natuurlijk, dat DDZ materieel zal ééns vervangen moeten worden.. maar er komt best nog wel wat materieel aan..
We zullen zien, mogelijk zal er een uitstel volgen.. en is het lonend om DDZ nog een revisietermijn te geven?
Ik denk het niet. Ze zijn tussen 2009 en 2014 gemoderniseerd, dat zal dus zo'n 15 jaar mee moeten gaan. Zeg tot ongeveer 2030. Om dan nog een keer te moderniseren om de levensduur tot 2045-2050 te verlengen lijkt me niet logisch, de treinen zijn tussen 1991 en 1998 gebouwd en hebben geen gelijkvloerse instap. En van dat laatste wil men toch wel werk gaan maken, ik verwacht dat alle treinen met gelijkvloerse instap ergens tussen 2030 en 2040 wel verdwenen zijn.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » za 27 jun 2020, 23:07

Durashift schreef:
omNOMNOMNOM schreef:
Durashift schreef:
(..) Voorlopig wel het het laatste, nieuwe materieel, denk ik, gezien de komende jaren van tegenspoed.
(..)
(..) Pas na afronding van deze eerste fase wordt zoals gebruikelijk een definitief besluit genomen over de te bestellen treinen.”(..)
Niet alleen DDZ, volgens mij is de eerste serie (V)IRM eerder op het spoor gekomen dan de motorbakken van DDZ (het toenmalige mDDM); tussen 1994 en 1996 om precies te zijn. De oudste DDARs zijn 'maar' 3 jaar ouder, en als je 50 stuks DDZ en 81 stuks VIRM moet gaan vervangen heb je toch een fors aantal treinen nodig, nog even los van een eventuele verwachte reizigersgroei.

Overigens vind ik het wel raar dat ze een aanbesteding uitschrijven voor een Vmax van 160, lijkt mij wat weinig toekomstgericht en straalt ook weinig ambitie uit. De M7 van de NMBS kan bijvoorbeeld wel 200, en als je ooit met dubbeldekkers de HSL op zou willen of eindelijk met 200 op bijvoorbeeld Amsterdam-Utrecht-Arnhem(?) of de Hanzelijn kan rijden is het materieel niet snel genoeg..

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 28 jun 2020, 7:55

NS heeft een dingetje met dubbeldekkers en de HSL. Ze vinden dat dat niet gaat, hoge snelheid en het hoge gewicht van een dubbeldekker.
ICNG heeft maar een marginaal lagere aslast dan VIRM vanwege de jacobsdraaistellen maar ook het tonmetergewicht is niet veel lager.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 28 jun 2020, 9:14

^^ Waarom kan het dan in Frankrijk wel waar ze, als ik mij niet heel erg sterk vergis, gewoon dubbeldeks Thalys treinstellen hebben.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 28 jun 2020, 9:25

omNOMNOMNOM schreef:
za 27 jun 2020, 23:07
Durashift schreef:
omNOMNOMNOM schreef:
Durashift schreef:
(..)
Niet alleen DDZ, volgens mij is de eerste serie (V)IRM eerder op het spoor gekomen dan de motorbakken van DDZ (het toenmalige mDDM); tussen 1994 en 1996 om precies te zijn. De oudste DDARs zijn 'maar' 3 jaar ouder, en als je 50 stuks DDZ en 81 stuks VIRM moet gaan vervangen heb je toch een fors aantal treinen nodig, nog even los van een eventuele verwachte reizigersgroei.

Overigens vind ik het wel raar dat ze een aanbesteding uitschrijven voor een Vmax van 160, lijkt mij wat weinig toekomstgericht en straalt ook weinig ambitie uit. De M7 van de NMBS kan bijvoorbeeld wel 200, en als je ooit met dubbeldekkers de HSL op zou willen of eindelijk met 200 op bijvoorbeeld Amsterdam-Utrecht-Arnhem(?) of de Hanzelijn kan rijden is het materieel niet snel genoeg..
Het (V)IRM kwam vanaf 1994 ons land ingestroomd. [https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5904009743] voor een plaatje van een proefrit van een van de eerste stellen. Perspresentatie van het eerste (V)IRM stel in de voormalig hoofdwerkplaats in Tilburg op 7 juni 1994 https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5879655197

De motorbakken van het DDM2-3, DDZ kwamen omstreeks najaar 1996 ons land binnen. Op 8 november 1996 werd de eerste zelfstandige proefrit naar station Horst-Sevenum gemaakt. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... otostream/

Ik zat toen ter tijd, als bewoner van het station, altijd op de eerste rang met proefritten en heb zo veel nieuw materieel kunnen vastleggen.
Met vriendelijke groet,

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 28 jun 2020, 10:19

PeterSchoeber schreef:
zo 28 jun 2020, 9:14
^^ Waarom kan het dan in Frankrijk wel waar ze, als ik mij niet heel erg sterk vergis, gewoon dubbeldeks Thalys treinstellen hebben.
Je hebt daar inderdaad de TGV Duplex, maar -uit eigen ervaring- vind ik het vrij krappe treinen (en dan ben ik zelf niet eens zo heel lang).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 jun 2020, 11:07

Er is ergens ook sprake van een schaduwprobleem. DDZ en VIRM worden nu namelijk primair gebruikt als intercitymaterieel, maar zijn nooit als zodanig ontworpen. Het verschil in comfort met bijvoorbeeld een Koploper is dan ook significant. Ook om die reden is spoedige vervanging door fatsoenlijk IC-materiaal nodig/wenselijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 jun 2020, 13:18

PeterSchoeber schreef:
Wat mee zal spelen is die eis van een gelijkvloerse instap. Maar die zou je natuurlijk ook gewoon kunnen stellen voor hogesnelheidsmaterieel. Ik weet echter niet hoe goed dat haalbaar is bij materieel waar je 200/250+ km/u mee moet kunnen rijden. Dat wordt bij dubbeldeksmaterieel wellicht nog wat lastiger.
Mark schreef:
zo 28 jun 2020, 10:19
Je hebt daar inderdaad de TGV Duplex, maar -uit eigen ervaring- vind ik het vrij krappe treinen (en dan ben ik zelf niet eens zo heel lang).
Om in te staan zijn ze niet ideaal, maar als je eenmaal zit vind ik ze best oké.

Maar als het gaat om dubbeldeksmaterieel ben ik meer gecharmeerd van het Zwitserse dubbeldeks IC-materieel IC 2000, dat voelt ruimer aan en kan tot 200 km/u. Zoiets zou mijns inziens ook geschikt zijn voor de NS. Dit materieel wordt in Zwitserland op enkele lange verbindingen door het hele land gebruikt.

Inmiddels hebben die ongeveer 20 jaar oude treinen (bouwjaar 1997-2004) ook al een renovatie achter de rug: https://www.railtech.com/rolling-stock/ ... dpr=accept

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 28 jun 2020, 16:16

Wouter N14 schreef:
zo 28 jun 2020, 11:07
Er is ergens ook sprake van een schaduwprobleem. DDZ en VIRM worden nu namelijk primair gebruikt als intercitymaterieel, maar zijn nooit als zodanig ontworpen. Het verschil in comfort met bijvoorbeeld een Koploper is dan ook significant. Ook om die reden is spoedige vervanging door fatsoenlijk IC-materiaal nodig/wenselijk.
Even een kleine aanvulling/correctie op het bericht van Wouter. VIRM is wel degelijk speciaal aangeschaft als InterCity materieel voor de langere afstanden in ons land. Het werd/wordt vooral ingezet op de langere afstanden waar je met enkeldeksmaterieel niet genoeg capaciteit hebt. Zeker op de hoofdassen waar toen ter tijd een 15 minutendienst werd gereden. Denk bijvoorbeeld aan de relatief smalle in-/uitstap deuren van VIRM in vergelijking met de brede deuren van de stoptreindubbeldekkers.

DDZ is inderdaad nooit als intercity materieel bedoeld geweest maar, door de nood gedwongen, omgebouwd tot veredeld intercity materieel. Mijns inziens, maar wie ben ik, is dat dus een grote miskleun.

De nu gestarte procedure om te komen tot nieuw materieel zal inderdaad wel ter vervanging van het VIRM en DDZ materieelzijn gelet op het feit dat dit materieel de midlife revisie grotendeels achter de rug heeft. DDZ zal dan eerder uitstromen dan VIRM waarvan de laatste stellen over niet al te lange tijd wel in revisie zullen gaan.

Het einde van de revisie van dit materieel zou ook wel eens de nekslag kunnen worden voor Treinmodernisering Haarlem, de vroegere hoofdwerkplaats, die hierna zoals ik het inschat weinig Nederlands materieel meer om handen heeft om een grote revisie te geven.
Met vriendelijke groet,

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 28 jun 2020, 17:44

PeterSchoeber schreef:
Ja, dat zou ook gewoon moeten kunnen. Als ik het goed heb komen TGV's ook niet over de 17 ton aslast en de HSL is voor 20 ton toegelaten.
Maar NS en spoor he? Dat gaat meer op "ik geloof dat" dan iets anders.
Een TGV duplex heeft een lager leeg gewicht dan een Thalys.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 jun 2020, 18:16

PeterSchoeber schreef:
zo 28 jun 2020, 16:16
Even een kleine aanvulling/correctie op het bericht van Wouter. VIRM is wel degelijk speciaal aangeschaft als InterCity materieel voor de langere afstanden in ons land. Het werd/wordt vooral ingezet op de langere afstanden waar je met enkeldeksmaterieel niet genoeg capaciteit hebt. Zeker op de hoofdassen waar toen ter tijd een 15 minutendienst werd gereden. Denk bijvoorbeeld aan de relatief smalle in-/uitstap deuren van VIRM in vergelijking met de brede deuren van de stoptreindubbeldekkers.
Het is inderdaad aangeschaft als zodanig, maar is het niet. Het heet ook (V)IRM en niet (V)IC, InterRegio Materieel. Dus voor de zware hoofdassen in grootstedelijkgebied, niet voor de lange afstanden de provinciën door. Krappe, eenvoudiger stoelen, weinig bagageruime, meer technisch geluid, minder rijcomfort. Allemaal prima voor afstanden tot zeg 50 kilometer met grote passagiersstromen maar dus geen IC-waardig materiaal voor een rit van Amsterdam naar Vlissingen of van Nijmegen naar Den Helder. Met revisies is het wat verbeterd, maar in de basis blijven het veredelde sneltreinen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 jun 2020, 18:30

^^ Klopt. In Rail 21 werden drie treinsoorten onderscheiden:
  • Het Eurocity-/Intercitynet
  • Het Interregio-Snelnet
  • Het Agglo/Regionet
In de namen van (V)IRM en DD-AR zijn die laatste twee terug te vinden.

Dit had in 1996 moeten ingaan. Het eerste IRM is in 1994 geleverd.

In het Wikipedia-artikel is ook te lezen dat IRM met dat doel is aangeschaft:
Om het complete IR-netwerk te kunnen uitvoeren moest er materieel bij komen. NS koos er vanwege zitplaats capaciteit om dubbeldekkertreinstellen aan te schaffen. Om het IR-snelnet te kunnen rijden moet deze geschikt zijn om ook net als de ICR-rijtuigen met 1600-loc en de ICM stellen 160 km/h te kunnen rijden moest de catering in de trein ook op de bovenverdieping reizigers van drank en versnaperingen kunnen voorzien door middel van een lift. De bestelling bij Talbot in het Duitse Aken volgde en dit leidde tot de instroom van de IRM-stellen die al snel de bijnaam Regiorunner kreeg. Het treinstel is overal in het land wel te zien. Voornamelijk op het traject Nijmegen, Arnhem naar Utrecht, Amsterdam en Den Helder is deze veel aan te treffen en ook op vele sneltreinen.
De IC/EC zou overigens een stap omhoog zijn ten opzichte van wat nu de IC is.

Toen met de dienstregeling 2007 de Intercity en sneltrein werden samengevoegd is men definitief naar een tweetreinensysteem gegaan.

Latere bestellingen kregen overigens een meer luxe interieur, o.a. met de klaptafeltjes die in de eerste serie ontbrak. Ook werd er stoffen bekleding toegepast in latere series. Maar het oudste spul was toch duidelijk geen IC-waardig materieel.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 28 jun 2020, 18:38

Egbert schreef:
zo 28 jun 2020, 17:44
PeterSchoeber schreef:
Ja, dat zou ook gewoon moeten kunnen. Als ik het goed heb komen TGV's ook niet over de 17 ton aslast en de HSL is voor 20 ton toegelaten.
Maar NS en spoor he? Dat gaat meer op "ik geloof dat" dan iets anders.
Een TGV duplex heeft een lager leeg gewicht dan een Thalys.
Een TGV duplex staat op ieder station minimaal 5 minuten stil om iedereen te kunnen laten in- en - uitstappen. Dat gaat in Nederland nooit werken.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » zo 28 jun 2020, 22:41

Drie punten voor bij deze discussie:
1. Bedenk even dat de eerste bestelling van het nieuwe ICNG niet voldoende groot is om én de rijtuigen én de Koplopers te vervangen. Bij een tegenzittende situatie kunnen de laatste Koplopers dus ook door de nieuwe dubbeldekkers worden vervangen.

2. Aslasten klinken in theorie heel makkelijk maar bij de VIRM zijn de motordraaistellen véél zwaarder dan de loopdraaistellen. Eenzelfde tonmetergewicht als ICNG zegt heel weinig, zeker omdat ICNG kortere bakken heeft en motordraaistellen niet in de jacobsdraaistellen heeft. Verder heb je zoiets als een leeggewicht en het gewicht bij een normale, volle of excessief volle belading. Als dat er niet bij wordt verteld weet je eigenlijk niets. Maar neem van mij aan dat een VIRM die excessief beladen is over de maximale aslast schiet die ProRail bij maximum snelheid normaliter accepteert. De ICNG is voorzien om daar ruim onder te blijven.

3. Het ontwerp van de trein bepaalt in sterke mate hoe zwaar die wordt en wat voor aslasten dat geeft. Een TGV Duplex heeft hele kale rijtuigen en wordt normaliter op 100% zitplaatsen gebruikt met redelijke controle, dan is het makkelijk om een lage aslast te halen. De motorwagens hebben geen zitplaatsen en zijn dan ook circa 17*4 ton zwaar. Motorwagens wil je niet hebben als je 1200 stoelen op een redelijk comfortabele manier in 330 meter trein wilt proppen. Ga je toch weer motoren over de trein verspreiden -> aslast omhoog. Bedenk dat ProRail eigenlijk liever lagere aslasten dan de Europese standaard wilt en dan wordt het wel lastig.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 jun 2020, 22:49

Klaasje schreef:
zo 28 jun 2020, 22:41
Bedenk dat ProRail eigenlijk liever lagere aslasten dan de Europese standaard wilt en dan wordt het wel lastig.
Is dat "gewoon" een zuinigheidsdingetje of noodzakelijk vanwege de relatief zachte bodem in NL en/of veel bruggen?

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » zo 28 jun 2020, 22:58

Zeg het maar. Voor beiden valt wat te zeggen. Maar de trend is wel negatief: Een paar jaar geleden was een aslast van 21,5 ton bij baanvaksnelheid op de "gewone sporen" vrij algemeen geaccepteerd. Dat is inmiddels omgezet naar tussen de 20 en 22,5 ton is inzet bij hogere snelheden dan 100 km/h mogen na het maken van aanvullende afspraken. Europees is buiten hogesnelheidslijnen 22,5 ton behoorlijk geaccepteerd tot zeker 200 km/h.

"Ongelukjes" als de Kamperlijn en de algemeen slechte staat van de spoorbanen veen-weidegebieden spelen wel een rol in deze discussie.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 29 jun 2020, 8:20

verfmeer95 schreef:
zo 28 jun 2020, 18:38

Een TGV duplex staat op ieder station minimaal 5 minuten stil om iedereen te kunnen laten in- en - uitstappen. Dat gaat in Nederland nooit werken.
Wat heeft dat met het gewicht te maken?

En het is ook overdreven (het is 3-4 minuten) en dat wil niet zeggen dat dubbeldekkers op de HSL in Nederland kunnen niet werken. Ten eerste heb je maar 1 of 2 tussenstops (Schiphol en Rotterdam). Ten tweede staat de ICD nu ook al 2 minuten stil (de Brusselaar in Rotterdam 4). Ten derde hoef je geen Alstom TGV duplex te gebruiken als dubbeldekstrein (kan sowieso niet in deze vorm) maar zijn er meer opties dan dat.

De TGV Duplex heeft in- en uitstap op het lage niveau dat duidelijk onder het perronniveau in Nderland ligt (en daar zegt Prorail Njet tegen, dat het geen niveaugelijke instap is zal duidelijk zijn) waardoor ook het uitstappen redelijk langzaam is (je moet een lange trap af als je van boven komt).

Ik gaf de TGV Duplex alleen maar aan als voorbeeld dat een dubbeldekker niet noodzakelijk zwaarder hoeft te zijn dan het TGV materieel wat er nu al rijdt. Sowieso is er een simpele oplossing voor hoge aslasten als je het gewicht niet onder controle krijgt: kortere rijtuigbakken.