Dammenspoorlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Dammenspoorlijn

Bericht door Mark » vr 14 okt 2016, 20:28

Op Digibron is een artikel uit 1989 terug te vinden wat een korte geschiedenis geeft van Spijkenisse. Een mooi tijdsdocument, waarvan een passage mij al enige tijd intrigeert. De auteur, J.M. Aarnoudse, schrijft hier het volgende over de infrastructuur.
Digibron.nl schreef:Grote plannen
(...)

De oeververbindingen naar Spijkenisse zouden uit drie tunnels gaan bestaan, een wegverbinding, een spoorverbinding en een metroverbinding. De spoortunnel maakte deel uit van een beoogde Dammenspoorlijn naar Zeeland. Van al deze dure oeververbindingen is alleen de metroverbinding via een tunnel tot stand gekomen.
Nu heb ik al eens gepoogd meer informatie te vinden over deze zogenaamde Dammenspoorlijn maar tot de dag van vandaag kom ik niet verder dan dit ene artikel. Nu vraag ik mij af, is deze Dammenspoorlijn een verzinsel geweest van Aarnoudse of heeft zo'n plan daadwerkelijk bestaan? Of zou hij/zij zich hebben laten inspireren door het Plan2000+ wat ook wel eens hier op het forum eens besproken is? Heeft iemand toevallig meer informatie hierover? :)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Willem » vr 14 okt 2016, 22:21

Het plan was mij niet bekend. Er ligt daar, vanuit het oogpunt van de spoorwegen, een groot leeg vlak.

Voor een spoorlijn over de westelijke dammen valt in die zin wat te zeggen dat voor reizen tussen Zeeland en Rotterdam (en verder) de omweg via Roosendaal vervalt. Tegelijk heeft het zomers nut voor het toerisme.
Alleen zijn niet alle dammen geschikt voor een spoorlijn. Met name bij de Oosterscheldekering en misschien de Veerse Gatdam wordt dat een probleem. In ieder geval zal het een dure lijn geworden zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Rogier » vr 14 okt 2016, 22:41

Er was een plan om de N57 als autosnelweg aan te leggen, maar bij de bouw van de Deltadammen is geen rekening gehouden om daarover een spoorlijn aan te leggen. Ik heb vorig jaar de Driemaandelijkse berichten van de Deltawerken (zijn via de TU Delft te downloaden) en ik kon in deze berichten geen plannen van een spoorlijn vinden. Verder gaat met name de bocht tussen de Oosterscheldekering en de Veerse Gatdam een probleem vormen (zeer krap voor een spoorlijn).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Pino » za 15 okt 2016, 10:42

Rogier schreef:Verder gaat met name de bocht tussen de Oosterscheldekering en de Veerse Gatdam een probleem vormen (zeer krap voor een spoorlijn).
Heb wel eens kaartjes gezien met de oorspronkelijk geplande Oosterscheldedam. Die was ingetekend onder een wat andere hoek dan de uiteindelijke kering. Misschien was het dan wel mogelijk geweest om goed af te buigen naar de Veersegatdam. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de plannen nooit verder zijn gekomen dan algemene ideeën over aan te leggen corridors. Men zal er in Spijkenisse best over hebben nagedacht hoe dit soort zaken in te passen, terwijl de landelijke plannen vaag bleven. Misschien niet heel afwijkend van de planvorming in Sliedrecht die hier pas langskwam.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Rogier » za 15 okt 2016, 15:07

^^

De oosterscheldekering volgt dezelfde 'route' waarop de oorspronkelijke dam gepland was.
Ik heb hieronder de link geplaatst van het driemaandelijks bericht, waarin op pagina 339 de keuze van het trace van de Oosterscheldedam uitgelegd wordt. Op pagina 359 staat aangegeven dat men voor trace C gekozen heeft (zie bericht voor de verschillende traces).

http://repository.tudelft.nl/islandora/ ... n=research

Vergeet niet dat veel werkzaamheden voor de bouw van de dam al gereed waren, voordat men besloot om de Oosterscheldekering i.p.v. de Oosterscheldedam te bouwen. Ook het aansluitpunt op Noord-Beveland was in 1974 al gereed en daarmee was het trace van de Oosterscheldekering vastgelegd. Bij het onderzoek kwam de boog tussen de Oosterscheldedam en de Veerse Gatdam ook ter sprake, omdat deze voor een autosnelweg ook redelijk krap zou worden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door verfmeer95 » za 15 okt 2016, 16:15

^^ Dat vakantiepark lag er toen toch nog niet? Dan is een straal van 1 kilometer goed mogelijk. En als een straal van 1 kilometer niet voldoende is voor een autosnelweg dan eet ik m'n hoed op. De bochten in de A15 bij Rozenburg, in de A5 bij Amsterdam-Westpoort, in de A7 bij Den Oever, in de A58 bij Roosendaal en Wouw en in de A73 bij Roermond zijn op het oog allemaal ruimer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Vinny » za 15 okt 2016, 16:25

Een concreet plan is er volgens mij nooit geweest, kan wel zo zijn dat men in de vroege jaren '50 nog een ouderwetse spoorlijn voor ogen had van Rotterdam naar Vlissingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Palance » ma 17 okt 2016, 7:16

Ik woonde in Spijkenisse tijdens de bouw van de metrolijn. Ik herinner me nog wel artikelen dat er sprake van is geweest om een spoorlijn aan te leggen naar Spijkenisse en Hellevoetsluis. Uiteindelijk heeft men daar voor een metro gekozen de mogelijkheid om de lijn eventueel naar Hellevoetsluis door te trekken, wat dus nooit gebeurd is, maar wel een ruimtereservering heeft opgeleverd. Maar over een Dammenspoorlijn kan ik me zelf niks herinneren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Dammenspoorlijn

Bericht door Willem » ma 17 okt 2016, 8:59

De metro naar Hellevoetsluis kan zelfs nog op het trace van de oude RTM worden aangelegd, zij het dat daar nu een fietspad ligt.

Plaats reactie