Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door ACT-F » wo 18 jul 2018, 10:39

waldo79 schreef: wo 18 jul 2018, 7:13 Maar binnen enige marge is zwiepen niet bezwaarlijk. Omdat er nu veel gedoe is rondom dit project wordt iets wat abnormaal lijkt onder een vergrootglas gelegd.
Welke factoren zijn bepalend voor de marge? De hangconstructie lijkt me ruime marge te hebben. De dikte van de draad lijkt me een groter probleem omdat je voor een soepele meebeweging een dunnere draad nodig hebt, maar dan kom je weer stroom tekort. Daarnaast zou de stroomafnemer een grotere druk moeten uitoefenen wat weer meer slijtage oplevert. Bij hogesnelheidstreinen wordt om die reden een hogere spanning gebruikt om de draad dun te houden en de druk van de stroomafnemer laag. Speelt de relatief lage spanning van 1500 volt ook niet parten in deze kwestie om het probleem te ondervangen?

Hoe zit het met het spoor zelf? Is er kans op ontsporing? Zal de spoordijk sneller beschadigen waardoor er meer onderhoud nodig is?
Kaaiman schreef: wo 18 jul 2018, 9:22 Of de gehele lijn automatiseren, zodat geen machinist meer nodig is en dus ook niet heen en weer hoeft te lopen. De spoorlijn interfereert niet of nauwelijks met andere spoorlijnen, dus dit zou een leuk pilotproject kunnen worden. Zorg ervoor dat uit innovatiepotjes kan worden geput en betrek het bedrijfsleven erbij om hun techniek toe te passen en te financieren als een soort reclame.
Briljant idee eigenlijk, maar het zal wel aangepaste treinen en beveiligingssystemen nodig hebben.
Meer bitumen!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Peter » wo 18 jul 2018, 10:48

Ik ken (in het buitenland) geen automatische treinen/metro's met gelijkvloerse kruisingen, zoals in Zwolle bij het hoofdstation aanwezig en moeilijk ongelijkvloers te maken (of kruising op te doeken). In theorie zou een heel goede overwegbeveiliging en personen/voertuigendetectie moeten kunnen werken, maar of men dat aandurft ?

PS In geval van 2 machinisten zou je een wisselende conducteur/machinist moeten hebben. Ik vermoed dat het lijntje geen vaste conducteur meer heeft.

PS2 Grappig: het woord con-ducteur suggeereert dat deze persoon ook daadwerkelijk de trein mede bestuurt. co-driver in het Engels vertaald. De co-piloot controleert toch ook geen vervoersbewijzen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Ds79m » wo 18 jul 2018, 11:00

^^ Conducteur is natuurlijk gewoon het Frans voor bestuurder...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jul 2018, 12:14

Rogier schreef: wo 18 jul 2018, 8:52 Zelfs op de Veluwe bewegen de masten van de bovenleiding iets, als er een trein voorbij komt rijden. Dat is ook logisch en ik zie hier het probleem niet van in. Men moet het station niet in gebruik nemen en de huidige situatie in stand houden. Prorail kan het beste een afkoopsom aan de provincie geven om van het gezeur af te zijn. Het nieuwe station Stagshagen kan het beste ontmanteld worden.
Ik denk niet dat de provincie daar zomaar mee akkoord gaat en ProRail er zo makkelijk vanaf komt.
Kaaiman schreef: wo 18 jul 2018, 9:22 Of de gehele lijn automatiseren, zodat geen machinist meer nodig is en dus ook niet heen en weer hoeft te lopen. De spoorlijn interfereert niet of nauwelijks met andere spoorlijnen, dus dit zou een leuk pilotproject kunnen worden. Zorg ervoor dat uit innovatiepotjes kan worden geput en betrek het bedrijfsleven erbij om hun techniek toe te passen en te financieren als een soort reclame.
:top: Goed idee!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 12:52

Het idee klinkt wel interessant, maar ik denk niet dat ze de lijn gaan automatiseren met zoveel overwegen, vooral die van de Nieuwe Veerallee wat geclaimd wordt als de grootste overweg van Nederland, met 5 afsluitbomen per kant.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Kaaiman » wo 18 jul 2018, 14:30

Die gelijkvloerse overwegen zijn geen problemen, maar kansen. Als je een systeem kunt verzinnen dat júíst die overwegen veilig aankan, dan is dat uiterst nuttig voor de automatisering van alle andere spoorwegen in den lande. Immers, als het werkt, hoef je niet alle gelijkvloerse overwegen op te heffen en dat is waarschijnlijk goedkoper en heeft minder landschappelijke impact dan overal tunnels bouwen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Lekkere Kwal » wo 18 jul 2018, 16:00

^^ je blijft het probleem houden dat een object zich op het spoor kan plaatsen. Dat object moet opgemerkt worden binnen de remweg van het voertuig wil je een aanrijding voorkomen. De huidige vorm van een turend persoon is al niet volmaakt, zie bijvoorbeeld de hoogwerker na de bocht bij Dalfsen. Bij een systeem dat dit 'veilig aankan' heb je dus iets nodig dat niet in de trein zit maar op het spoor zelf. Dus naast het raildetectiesysteem ook nog een niet-raildetectiesysteem. Alleen op de overweg is niet voldoende, want een zelfmoordenaar kan ook een stukje het spoor op rijden, en een losgeslagen dier of een groepje mensen net zo goed. Ik zie niet in hoe je dat praktisch gaat detecteren op zo'n manier dat het veilig genoeg is en dat dat dan minder kost dan de overwegen verwijderen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door ACT-F » wo 18 jul 2018, 17:07

^^
Je kunt de machinist ook laten telewerken d.m.v. een camera :D
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Kaaiman » do 19 jul 2018, 7:46

Je zult voor een innovatie-experiment in ieder geval de regels voor dat traject moeten versoepelen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Vinny » do 19 jul 2018, 7:53

Als er iemand tussen de spoorbomen doorkruipt dan kan een machinist ook helemaal niets meer. Wat dat betreft lijkt me het argument dat er overwegen zijn nou niet doorslaggevend of de lijn geautomatiseerd kan worden. Wel moet je denk ik voorkomen dat mensen naar voren kunnen kijken, een aanrijding zien gebeuren is tamelijk traumatisch. Met radar- en camerabeveiliging kun je de overwegen met snelle maatregelen ook veiliger maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jul 2018, 8:30

Vinny schreef: do 19 jul 2018, 7:53 Wel moet je denk ik voorkomen dat mensen naar voren kunnen kijken, een aanrijding zien gebeuren is tamelijk traumatisch.
In een ICE3 kijk je anders ook gewoon mee achter de machinist, evenals bij veel nieuwe regionale treinen. En bij geautomatiseerde metro's kun je ook naar voren kijken. Goed, nu is de kans op aanrijding op een afgesloten systeem zoals een geautomatiseerde metro wel flink kleiner, maar een zelfmoord is op zich niet onmogelijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Vinny » do 19 jul 2018, 9:05

Bij overwegen is het grootste probleem mensen die "haast" hebben. Helaas gaat dat in Nederland nog altijd te vaak fout. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Peter » do 19 jul 2018, 10:30

Ds79m schreef: wo 18 jul 2018, 11:00 ^^ Conducteur is natuurlijk gewoon het Frans voor bestuurder...
Latijn voor bij-rijder (of bij-geleider), met als Frans geschreven conducteur een betekenis die het in het Frans vroeger ook had op de paardenwagens (de hoofdbestuurder zal een chauffeur or charterier geweest zijn). In India heet een (verplichte) bijrijder van de een vrachtwagen ook een conductor. Grappig hoe eenzelfde woord met eenzelde oorsprong in verschillende talen anders evalueert. De fouten zijn het leukst, zoals Kachel (uit Kacheloven = tegeloven) of Winkel (uit Winkellade: shop op de hoek). Een hoekwinkel dus een winkelwinkel, net als een struisvogel een vogelvogel is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Victor » do 19 jul 2018, 12:11

^^ "chaud" = warm, ik heb altijd begrepen dat de Franse term is ontstaan omdat de eerste voertuigen stoomaangedreven waren en dus opgestookt en op druk gehouden moesten worden.
De Nederlandse en Engelse wikipedia bevestigen dit. Grappige quote uit de Engelse: Hence the term chauffeur which, in this context, means something like "heater-upper".
Ik ben dus de "heater-upper" van mijn auto :lol:

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Nahoj » za 04 aug 2018, 21:26

Coen Tunnel schreef: do 19 jul 2018, 8:30
Vinny schreef: do 19 jul 2018, 7:53 Wel moet je denk ik voorkomen dat mensen naar voren kunnen kijken, een aanrijding zien gebeuren is tamelijk traumatisch.
In een ICE3 kijk je anders ook gewoon mee achter de machinist, evenals bij veel nieuwe regionale treinen. En bij geautomatiseerde metro's kun je ook naar voren kijken. Goed, nu is de kans op aanrijding op een afgesloten systeem zoals een geautomatiseerde metro wel flink kleiner, maar een zelfmoord is op zich niet onmogelijk.
Bij de ICE3 kan de machinist met 1 druk op de knop het glas ondoorzichtig maken, weet niet of de regionale treinen deze functie kennen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Coen Tunnel » za 04 aug 2018, 21:32

^^ Dat het glas ondoorzichtig gemaakt kan worden weet ik, maar bij een plotselinge aanrijding of bv. een zelfdoding zal een machinist vermoedelijk niet zo snel reageren. Dan kunnen passagiers het dus nog steeds zien.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Nahoj » za 04 aug 2018, 21:51

^^
Heb je zeker een punt, maar bij mijn weten is dit wel de reden dat deze mogelijkheid er is. Gezien de remweg van n ICE op topsnelheid kunnen er voorvallen zijn waarbij dit helpt. Bij n springer die op t laatste moment uit de bosjes komt heeft het inderdaad geen nut.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Peter » di 07 aug 2018, 10:58

Maar goed: bemand of onbemand zal niet gaan om zelfmoord, maar om andere objecten op het spoor. Kan ook een voertuig zijn in de file of met pech op de overweg. Moet niet moeilijk zijn met automatische beeldanalyse als je de 0-situatie hebt. Wellicht beter dan een machinist die ook niet altijd oplet of de zon tegen heeft. Ook makkelijker dan het automatisch detecteren (zonder verificatie door persoon) van een voertuig op de vluchtstrook (grotere foutkans). Loop je alleen de kans dat de trein ook een noodstop maakt voor een (grote) hond, zwaan of een hert, wat wellicht dan weer niet gewenst is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door duikgek89 » di 07 aug 2018, 12:25

Peter schreef: wo 18 jul 2018, 10:48 Ik ken (in het buitenland) geen automatische treinen/metro's met gelijkvloerse kruisingen, zoals in Zwolle bij het hoofdstation aanwezig en moeilijk ongelijkvloers te maken (of kruising op te doeken). In theorie zou een heel goede overwegbeveiliging en personen/voertuigendetectie moeten kunnen werken, maar of men dat aandurft ?

PS In geval van 2 machinisten zou je een wisselende conducteur/machinist moeten hebben. Ik vermoed dat het lijntje geen vaste conducteur meer heeft.
Wat je dan met de automatisering misschien ook kunt doen: Eén deel van het traject aanwijzen waar onbemand gereden mag worden, zodat op dat traject de machinist door de trein naar de andere kant kan lopen om daar de besturing weer over te nemen voor de meer kritische delen van het traject. En tijdens dit loopje kan de machinist mogelijk meteen wat vervoersbewijzen controleren, waardoor je aan één personeelslid genoeg hebt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Egbert » wo 08 aug 2018, 7:00

Maar dat betekent dat ofwel vertrekken ofwel aankomen als niet-kritisch deel aangemerkt moet worden. Want juist het snel keren is het probleem. De grootste technische uitdaging zal ook in dat stukje liggen. Stel dat je het vertrekken automatisch kunt doen vanaf de andere cabine (je moet de vertrekprocedure toch in gang zetten, op zijn minst door de deuren te vergrendelen), dan nog is er bij treinen altijd een actieve cabine. De machinist moet dan de achterste cabine afsluiten en naar de andere kant lopen en de voorste cabine actief maken.
Allemaal niet onmogelijk, maar wel iets dat je zult moeten bouwen en testen.

Overigens zie ik dan ook niet in waarom niet het hele stuk automatisch gereden kan worden. Het precies neerzetten van een trein kan een computer net zo goed als een ervaren machinist.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Peter » wo 08 aug 2018, 8:47

De gelijkvloerse overgangen zullen het grootste bezwaar zijn. Daarnaast hebben de meeste metro's zonder bestuurder ook schuifdeuren op het perron, zodat de kans kleiner is dat mensen op de rails vallen of tussen de deuren van de trein komen (die net later sluiten). Dat is ook een extra investering. In dit geval zullen alle treinstellen gelijk zijn en de perrons slechts voor deze lijn, dus het is op zijn minst technisch mogelijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 aug 2018, 10:48

Egbert schreef: wo 08 aug 2018, 7:00 Het precies neerzetten van een trein kan een computer net zo goed als een ervaren machinist.
Volgens die logica hadden we 30 jaar terug al zelfrijdende auto's gehad :lol: . Waar het natuurlijk om draait (hierboven ook al gemeld) is dat de obstakeldetectie het probleempunt van autonoom rijden is, vandaar dat je eigenlijk alleen metro's en een enkele peoplemover autonoom ziet rijden terwijl de andere vormen nog steeds een mens nodig hebben die 'een oogje in het zeil houdt'.

Het hele idee om dit op de kamperlijn te gaan bouwen lijkt me totaal niet in verhouding staan tot de baten van de verbinding. Als nou een commerciele partij dit wil op gaan zetten als paradepaardje dan mogen ze, maar ik zou het onzin vinden als een Provincie of een ander openbaar orgaan hier belastinggeld in gaat stoppen. Alleen al het vooronderzoek gaat meer kosten dan de extra machinist(en).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door boe! » ma 03 jun 2019, 12:15

Sinds gisteren is station Stadshagen open. Over twee weken gaat ie weer dicht. :mrgreen:

Het gaat om een proef van twee weken waarbij Keolis rijdt met een krappere dienstregeling: twee minuten eerder vertrek uit Zwolle, één minuut eerder uit Kampen.
:arrow: https://www.rtvoost.nl/nieuws/313398/Ho ... Stadshagen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Kaaiman » ma 03 jun 2019, 13:29

Kunnen ze beter in oktober of november testen, omdat er dan meer vertragingsrisico is en je meteen de rek in de dienstregeling in de praktijk kunt testen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Victor » ma 03 jun 2019, 19:27

boe! schreef: ma 03 jun 2019, 12:15 een krappere dienstregeling: twee minuten eerder vertrek uit Zwolle, één minuut eerder uit Kampen.
Zonder de context van de extra stop in Stadshagen waarvoor minuten extra nodig zijn, klinkt dat citaat wel heel raar. Een krappere dienstregeling waarbij je langer doet over Zwolle - Kampen :p
Met een paar woorden extra in dat artikel hou je het én logisch én voor iedereen te begrijpen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door jelger » ma 03 jun 2019, 19:41

Kaaiman schreef: ma 03 jun 2019, 13:29 Kunnen ze beter in oktober of november testen, omdat er dan meer vertragingsrisico is en je meteen de rek in de dienstregeling in de praktijk kunt testen.
Het lijkt me prima eerst onder positief gesternte een testrun van twee weken te doen. Je kunt daarna altijd nog besluiten om een tweede run te doen in een ander seizoen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Vinny » ma 03 jun 2019, 21:11

Kaaiman schreef: ma 03 jun 2019, 13:29 Kunnen ze beter in oktober of november testen, omdat er dan meer vertragingsrisico is en je meteen de rek in de dienstregeling in de praktijk kunt testen.
Dan weet je natuurlijk zeker dat de proef mislukt :hap:

Het beste wat de provincie kan doen is aansturen op een 20 minutendienst, met maar één keer per uur aansluitingen op station Zwolle. In overleg met de NS kijken of het mogelijk is dat de bediening van Kampen-Zuid kan verbeteren, bijvoorbeeld door de herinvoering van het concept sneltrein: de huidige sprinter Zwolle-Amsterdam Centraal de stations in Almere, Weesp en Diemen laten overslaan, waardoor vanuit Kampen de Randstad frequent en snel bereikbaar blijft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Chris » ma 03 jun 2019, 21:27

Kampen-Zuid is maar een matig gebruikt station. Mijn indruk is dat Dronten een stuk meer instappers heeft dan Kampen-Zuid, volgens deze lijst is dat bijna 2,5 keer zo veel: https://www.treinreiziger.nl/lijst-en-u ... aar-klein/

De sprinter van Zwolle naar Amsterdam Centraal stopt vanaf Almere ook wel erg vaak. Amsterdam Centraal is de 11e stop vanaf Almere Oostvaarders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jun 2019, 23:23

Vinny schreef: ma 03 jun 2019, 21:11Het beste wat de provincie kan doen is aansturen op een 20 minutendienst, met maar één keer per uur aansluitingen op station Zwolle.
Hoe dan? Het op en neer rijden tussen Zwolle en Kampen kost nu al meer dan 20 minuten, en met maar één keer per uur aansluitingen in Zwolle zal het vermoedelijk niet aan de concessie-eisen voldoen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kamperlijn: Nieuw station kan niet open door blunder ProRail

Bericht door Rene » di 04 jun 2019, 8:10

Die hele lijn is een enorme blunder. Stadshagen had een bus kunnen krijgen, en Kampen kan zo bediend worden door het nieuwe station aan de Hanzelijn. Echt, dit is weer zo'n prestigeproject waarbij het OV-geld weer eens flink tegen de plinten heeft geklotst.

Ik blijf erbij: ook na alle werkzaamheden die nu aan het lijntje zijn gedaan is opheffen en afbreken het beste.

Plaats reactie