in een omgeving waar geen ander lightrail of tram bestaat loop je snel tegen een eilandprobleem op: je moet personeel opleiden en speciaal onderhoud aankopen, dat ook nog eens bereikbaar moet zijn. Dat was voor Randstadrail geen probleem vanwege de aansluiting op beide netten (RET pas later), maar ook doordat men bij Nedtrain te Leidschendam ruimte voor onderhoud en stalling had, wat ook nog eens direct bereikbaar was vanaf de lijn. In Zwolle kan je niet met je lightrail materieel over het emplacement (tenzij wellicht met speciaal vervoer 's nachts, kost ook wat), heb je geen onderhoud of stalling aan het Kamperlijntje en je hebt geen tram- of metrobedrijf in de buurt met beschikbaar personeel en andere ondersteuningsmogelijkheden.
De materieelsinvestering is inderdaad een tweede, trambedrijven kopen ook niet voor niets enorme oplages van materieel. De markt is simpelweg niet zo concurrerend zoals bij tram- of treinvervoer, dus even 2 of 4 lightrailtreinen kopen is niet zo goedkoop. Tweedehands is vaak geen optie in combinatie met de bestekseisen qua comfort en voorzieningen (als je ze uberhaupt kan vinden).
Ik heb nog steeds geen argument tegen busvervoer gehoord trouwens, de HOV-lijnen zoals de ZuidTangent laten naar mijn mening zien wat je voor een relatieve habbekrats kan bereiken. Maar op de een of andere manier is dat wat 'anders' dan als men metaal-op-metaal rijdt, terwijl het volgens mij precies hetzelfde kunstje is met iets andere voertuigen.