Gele overwegen...

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Gele overwegen...

Bericht door Victor » wo 01 aug 2018, 20:10

Wat vinden we hiervan?
https://nos.nl/artikel/2244105-prorail- ... liger.html

Al dit soort maatregelen, bedoeld om de verkeersdeelnemer te verrassen: "wat is dit nou toch in godsnaam weer?" hebben maar een tijdelijke werking. Na verloop van tijd weet men het wel. En dan zitten we opgescheept met die grote gele vlakken overal...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gele overwegen...

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 20:24

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je een bewaakte overweg met afsluitbomen en al over het hoofd ziet. Dan moet je wel behoorlijk van de kaart zijn, de vraag is dan of gele vlakken wel gaan helpen.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gele overwegen...

Bericht door Bert65 » wo 01 aug 2018, 20:28

Hoe weet je nu dat het een tijdelijke werking heeft? Als een gele overweg er voor zorgt dat sommige visueel gehandicapte bestuurders in kunnen schatten dat ze bij een overweg zijn en hoe ze die kunnen oversteken, heeft het een doel.
Rode fietsstraten, rood/roze vrije trambanen, gaybrapaden, zwart asfalt, bruin/rode straatklinkers of gele overweg; het maakt mij niet uit zolang ik daar maar comfortabel gebruik van kan blijven maken. Men moet toch iets verzinnen om te zorgen dat een bestuurder bezig blijft met autorijden?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Gele overwegen...

Bericht door Mark » wo 01 aug 2018, 21:22

Ben vooral benieuwd hoe ze het effect hebben kunnen onderzoeken in twee weken tijd dat het er heeft gelegen bij Baarn. En hoe het zit met gladheid van dat gele vlak bij regen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Gele overwegen...

Bericht door Kaaiman » wo 01 aug 2018, 21:24

Ik vind het wel innovatief. Ben benieuwd naar de uitkomsten van fatsoenlijk onderzoek, over 1 of twee periodes jaarrond, onder alle weersomstandigheden. Want het weer speelt geen onaanzienlijke rol in de zichtbaarheid.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Gele overwegen...

Bericht door Wouter N14 » wo 01 aug 2018, 22:16

In Leidschendam-Voorburg hebben ze dit tien jaar geleden getest bij tramoversteken. En hoewel de ervaringen positief waren mag je drie keer raden hoeveel gele oversteken er nu nog liggen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Gele overwegen...

Bericht door kees » wo 01 aug 2018, 22:19

Uit het nieuwsitem begreep ik dat het een proef van zes weken was. Daarin zit dan idd geen natte periode in. In hetzelfde item werd ook gezegd dat de gele kleur een signaalwerking had voor gemotoriseerd verkeer die al van verder een overweg op deze manier kan herkennen. De zichtbaarheid van het geel is overdag erg goed, maar 's nachts valt de kleur weg bij het gele licht van de straatverlichting.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gele overwegen...

Bericht door waldo79 » wo 01 aug 2018, 22:29

Die overweg valt daar weg in het rommelige straatbeeld ter plekke met een oerwoud aan verkeersbord, snelheidsremmers, paaltjes en oversteekplaatsen...doe daar eens wat aan in plaats van dit soort maatregelen
:denk:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Gele overwegen...

Bericht door Mark » do 02 aug 2018, 7:19

Tja, ik vind het al redelijk opvallend wat voor toeters en bellen wij niet allemaal uit de kast trekken om een overweg zichtbaar te maken. Als je vergelijkt met omringende landen blijken veel minder licht/geluidsignalen en bebakening voldoende te zijn. En daar vinden niet dagelijks massaal ongevallen plaatst doordat een auto een overweg totaal heeft gemist. Goed, nu is dat altijd niet 1:1 te vergelijken (andere mentaliteit, frequentie van het spoor, drukte van de wegen etc. etc.) maar ik vraag mij wel af hoe lang we nog doorgaan met het toevoegen van zulke fratsen. Ooit zal de rek eruit zijn en als het aantal ongevallen niet afneemt, wat dan? En zou het probleem echt bij de zichtbaarheid liggen, of is het meer een mentaliteitsdingetje?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Gele overwegen...

Bericht door Egbert » do 02 aug 2018, 7:21

Chris schreef: wo 01 aug 2018, 20:24 Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je een bewaakte overweg met afsluitbomen en al over het hoofd ziet. Dan moet je wel behoorlijk van de kaart zijn, de vraag is dan of gele vlakken wel gaan helpen.
Die mensen zijn er ja, genoeg filmpjes van op internet te vinden.
Maar het gaat Prorail erom om de jaarlijks 11 of zo doden en zwaargewonden die op overwegen vallen naar beneden te brengen. Voor dat doel heiligt natuurlijk alle middelen want als je tegen maatregelen bent om doden en zwaargewonden in het verkeer terug te brengen dan spoor je uiteraard niet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gele overwegen...

Bericht door duikgek89 » do 02 aug 2018, 7:48

waldo79 schreef: wo 01 aug 2018, 22:29 Die overweg valt daar weg in het rommelige straatbeeld ter plekke met een oerwoud aan verkeersbord, snelheidsremmers, paaltjes en oversteekplaatsen...doe daar eens wat aan in plaats van dit soort maatregelen
:denk:
Daar doen ze toch ook wat aan? Ze doen er een schepje bovenop! :hm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gele overwegen...

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 7:55

Als je het ook maar waagt om een kleine aanpassing te maken aan je huis kun je de welstandscommissie op je dak krijgen, maar deze foeilelijke gigantische gele vlakken in de openbare ruimte moeten zomaar kunnen? Je zal er maar naast wonen. Is je huis gelijk een stuk minder waard. En je kunt je afvragen of dit daadwerkelijk helpt om het aantal doden naar beneden te krijgen. Onze spoorwegen worden met veel toeters en bellen aangekondigd en toch zijn er mensen die het voor elkaar krijgen om al die signalen te missen. Of een geel vlak dan gaat helpen...

In een artikel van RTL Nieuws over dit plan wordt benoemd dat de meeste incidenten veroorzaakt worden door weggebruikers die rode lichten negeren of tussen de slagbomen door slalommen. En dan zou een geel vlak dat soort idioten wel tegenhouden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gele overwegen...

Bericht door Palance » do 02 aug 2018, 9:16

Ik geloof er ook niet in dat het helpt. Als iemand over wil steken doet hij het toch wel. Daar helpt echt niks tegen.

De Rotterdamse sneltramlijn in Alexander is ook zo'n voorbeeld: Daar zijn ooit extra lichten en slagbomen neergezet tegen doorlopers, maar dat hielp uiteraard niet. Enige tijd terug is er een periode fysiek op gecontroleerd en toen zijn er veel bekeuringen uitgedeeld aan doorlopers. En dan zie je overal het gezeik weer opdoemen 'dat de politie beter boeven moet gaan vangen' enzo.

Kortom: het is een mentaliteitsprobleem. Dat verander je niet met een paar gele vlakken. En veel filmpjes waarin het net goed of net fout gaat laten zien helpt ook niet omdat doorlopers toch wel vinden dat het hen niet kan overkomen en zij wel goed opletten.

Gaat het toch mis, dan is het een gevalletje net goed voor die persoon. Alleen wel jammer voor de machinist en hulpdiensten die de troep moeten opruimen. En natuurlijk de nabestaanden. Maar dat zijn zaken waar dat soort overstekers toch al niet aan denken (want anders doe je het niet).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Gele overwegen...

Bericht door mvalkenburg » do 02 aug 2018, 9:26

Het lijk mij ook niet echt tweewielervriendelijk bij regen of andere nattigheid?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Gele overwegen...

Bericht door Groningen » zo 05 aug 2018, 18:26

Nou, als het moet opvallen: je kunt ook nog de rest geel maken, en juist niet de weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gele overwegen...

Bericht door Vinny » zo 05 aug 2018, 22:15

Op zulke momenten prijs ik me gelukkig dat ik in Nederland woon. Ik krijg kriebels van zo'n straatbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Gele overwegen...

Bericht door Via » do 16 aug 2018, 11:59

Kaaiman schreef: wo 01 aug 2018, 21:24 Ik vind het wel innovatief. Ben benieuwd naar de uitkomsten van fatsoenlijk onderzoek, over 1 of twee periodes jaarrond, onder alle weersomstandigheden. Want het weer speelt geen onaanzienlijke rol in de zichtbaarheid.
Ik sluit me hierbij aan. Alleen dat argument van die gele straatverlichting snap ik niet, zeker nu de witte led almaar meer oprukt. Desnoods kun je de armaturen bij overwegen ook nog in een andere kleur led uitvoeren voor de opvallendheid.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Gele overwegen...

Bericht door Alfa » do 16 aug 2018, 22:15

Het is vergelijkbaar met de gele grondvlakken rond verkeersborden om de borden beter te doen opvallen. Op termijn treed er gewenning op en moet je weer iets straffers verzinnen. Uiteindelijk zit je met een drukker straatbeeld dan nodig waardoor essentiële zaken dan weer minder opvallen. Of een spoorwegovergang die toevallig eens niet in deze kleur geschilderd is minder opvallend dan nu (omdat men gewend is aan 'geel = spoorwegovergang').

Dit soort maatregelen zijn dus geen structurele oplossing, hooguit lokaal en enkel als er spaarzaam mee omgesprongen wordt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gele overwegen...

Bericht door mavas » vr 17 aug 2018, 9:27

Dat is wel heel snel een aanname als een feit neerleggen.

Laten we nou eerst maar eens jarenlang onderzoek doen en de resultaten afwachten dan gelijk zeggen dat dit niet gaat werken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie