Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

MotelMioveni
dorpsstraat

Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door MotelMioveni » ma 04 mei 2020, 2:08

Er was een tijd dat ik gratis met de trein kon reizen, dankzij de OV-studentenkaart. Regelmatig was ik bij de treinmachinist in de cabine te vinden, wat toen ook al verboden was, maar stilzwijgend toch gedaan werd. Het risico dat ik bij ongelukken geen slachtofferhulp zou krijgen nam ik graag op de koop toe, want voorin zitten vond ik fantastisch mooi. Mocht ik niet voorin, dan zocht ik op zomerse dagen een treinstel 'mat 54' uit en schoof de deuren tijdens het rijden op een kier, zodat ik op het balkon op een klapstoeltje lekker in de rijwind zat. De rammelende Maasbruggen bij nadering van de stad Rotterdam klonken mij als muziek in de oren! Oh, ik ontmoette ook een toekomstige geliefde, al kletsend in een stadsbus :-)

Verder was ik een enthousiast fietser. Ik herinner mij een felle discussie met een oom, die zijn gevoel voor eigenwaarde aan zijn dikke Audi leek te ontlenen, terwijl ik net 75km gefietst had om het huis van mijn opa en oma te bereiken... Ja, ik had toen nog sterke linkse idealen! Het omslagpunt kwam toen mijn knieën pijn gingen doen: Op advies van de dokter moest ik stoppen met fietsen, wat ik iets te letterlijk heb opgevat: Ik heb daarna vele jaren helemaal niet gefietst. In hetzelfde jaar behaalde ik mijn rijbewijs en vond ik werk in Brussel, waardoor ik tenminste twee keer per maand per auto op en neer reed tussen Brussel en een niet nader te noemen grote plaats in de Randstad. Ik koos overigens wel meteen voor LPG.

Al die jaren stimuleerde de overheid ons om met het openbaar vervoer te reizen, want dat zou helpen tegen files. Nou ja, stimuleren... Toen ik mijn treinkaartjes zelf moest betalen, merkte ik al snel dat ik met een tank vol Belgische LPG (denk aan 11 Frank of 27 eurocent per liter) veel verder kon komen dan met een treinkaartje van €20. Oh ja, internationale treinkaartjes, die waren 2 maanden geldig, dus als ik de conducteur wist te ontlopen, dan gebruikte ik die kaartjes wel eens twee keer. Toen ik niet meer met mijn strippenkaart in de trein kon springen om even snel naar de stad te reizen en met dezelfde strippen terug kon reizen, toen die @#$%*!-OV-chipkaart werd ingevoerd, toen is het OV mij als klant kwijtgeraakt.

Toch stap ik af en toe welbewust in de bus, metro of tram. Betaald parkeren is duur, dus laat ik MotelMioveni net buiten de rand van de betaalzone achter en als de step geen optie is, reis ik verder het openbaar vervoer. René roept op dit forum al jaren dat investeren in OV zonde is van ons belastinggeld, maar ik heb lang geloofd dat OV kan helpen om files korter te maken. Inmiddels hebben we ontdekt dat thuiswerken nog veel beter werkt om files te laten verdwijnen. Stampvolle metro's, waarin je amper ruimte hebt om te staan, dat mag niet meer, nu het RIVM ons vraagt om 1½ meter afstand te houden om geen Corona-virus te verspreiden. Welke toekomst zien jullie voor openbaar vervoer in de 1½-meter-maatschappij? :s
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Attietattie » ma 04 mei 2020, 2:41

Hier zie je een voorbeeld van hoe het zou kunnen gaan.

Ik denk dat het OV enorm veel capaciteit gaat inleveren. Is het niet qua aantal stoelen, dan is het wel qua randlogistiek. Dus hoe men de trap naar de trein of metro op en af moet. Het in- en uitstappen. Controle van de kaartjes. De capaciteit in de stationshal of bij de bushalte. Alles gaat 4x zo traag en dat heeft gevolgen. Ik denk dat iedereen zomaar een kwartier of half uur langer moet uittrekken voor zijn/haar reis.

Dat maakt het OV een stuk onaantrekkelijker, dus als we nog niet half opgestart zijn, zitten de wegen alweer ramvol. Het is dus verstandig op de zaken vooruit te lopen en nu al rekening te houden met volgelopen snelwegen. Dus houd rekening met veel wegenbouwprojecten, want we gaan capaciteit te kort komen. Zelfs als we weer terug zijn bij normaal, zullen mensen angstig zijn (dat is echt niet zomaar verdwenen) en zal er toch een aantal procenten meer gebruik worden gemaakt van individueel vervoer.

Aansluitend op dat individueel vervoer: de regering moet nu als de sodemieter wetgeving maken die ervoor kan zorgen dat e-stepjes en andere PLEV's makkelijker toegankelijk kunnen worden gemaakt voor de openbare weg. Er zijn PLEV's die 100km op een acculading kunnen reizen. Zou toch geweldig zijn als men het OV niet meer nodig heeft, omdat men 'slechts' 40km van het werk woont en dat dus lekker met de PLEV kan doen, zonder parkeerproblemen in de binnenstad van welke stad dan ook. :worship:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 mei 2020, 8:28

We zullen vermoedelijk toch naar mondkapjes moeten in het OV, iig zodra de middelbare en hogere scholen weer opengaan. 1 op 4 plaatsen benutten is ondoenlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 04 mei 2020, 8:45

Attietattie schreef:
ma 04 mei 2020, 2:41
Aansluitend op dat individueel vervoer: de regering moet nu als de sodemieter wetgeving maken die ervoor kan zorgen dat e-stepjes en andere PLEV's makkelijker toegankelijk kunnen worden gemaakt voor de openbare weg. Er zijn PLEV's die 100km op een acculading kunnen reizen. Zou toch geweldig zijn als men het OV niet meer nodig heeft, omdat men 'slechts' 40km van het werk woont en dat dus lekker met de PLEV kan doen, zonder parkeerproblemen in de binnenstad van welke stad dan ook. :worship:
Maar dan puur voor particulier gebruik en niet voor verhuur/deeldiensten. Want van die meuk op straat zoals in andere grote steden (e.g. Kopenhagen) wordt je echt niet vrolijk (willekeurig op de stoep, valt altijd om etc etc).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 04 mei 2020, 8:49

In Berlijn vond ik het prima te doen. Ja, ze zijn overal, maar dat maakt het juist ideaal.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 04 mei 2020, 8:53

Mark schreef:
ma 04 mei 2020, 8:45
Want van die meuk op straat zoals in andere grote steden (e.g. Kopenhagen) wordt je echt niet vrolijk (willekeurig op de stoep, valt altijd om etc etc).
Tot nu toe is mijn beeld dat alle steden waar die meuk staat het een grote bende is. En er is nog een shady zijde ook met die oplaadeconomie die er bij komt. Nee ik vind het geen toegevoegde waarde :pukey:

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » ma 04 mei 2020, 9:02

Laten we vooral hopen dat 2-3 dagen per week thuiswerken normaal wordt vooral die kantoortijgers. Dat gaat al zoveel lucht geven.

Verder moet ik die hele 1,5m-maatschappij nog maar zien. Dit jaar doen we wellicht allemaal nog wat spastisch, maar voor de langere termijn zie ik (nog) niet hoe dat gaat werken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 mei 2020, 9:08

Peter schreef:
ma 04 mei 2020, 8:28
We zullen vermoedelijk toch naar mondkapjes moeten in het OV, iig zodra de middelbare en hogere scholen weer opengaan. 1 op 4 plaatsen benutten is ondoenlijk.
Daar wil men wel naartoe, ja. Of het handig is om mondkapjes op te doen is een tweede. Het is bij lange na niet het ei van Columbus, bij verkeerd gebruik is de kans groter dat het virus overspringt dan zonder zo’n mondkapje, maar belangrijker is dat je volgens mij beter mondkapjes kunt inzetten voor bv de zorg.
Als ik met het OV zou moeten reizen, dan doe ik wel een sjaal voor ofzo.
Maar de capaciteit ga je nooit meer volledig benutten, zeker niet als je naast dat mondkapjesverhaal ook nog de 1,5 meter afstand gaat verlangen.
En zoals al genoemd, je moet reizigersstromen dan volledig uit elkaar halen. Op grotere metrostations in Londen of Parijs bestaat zoiets al, maar dan zit je toch nog met je in- en uitstappers op het perron. En in Nederland zullen bij lange na niet alle stations (trein of metro) kunnen worden voorzien van eenrichtingsverkeer voor reizigers omdat ze zo niet gebouwd zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » ma 04 mei 2020, 9:37

Piles schreef:
ma 04 mei 2020, 9:02
Laten we vooral hopen dat 2-3 dagen per week thuiswerken normaal wordt vooral die kantoortijgers. Dat gaat al zoveel lucht geven.

Verder moet ik die hele 1,5m-maatschappij nog maar zien. Dit jaar doen we wellicht allemaal nog wat spastisch, maar voor de langere termijn zie ik (nog) niet hoe dat gaat werken.
Op de lange termijn gaan we weer terug naar een (grotendeels) normale situatie, omdat dit niet vol te houden is, en de sociale impact te groot is. Tevens is onze maatschappij ook niet toegerust op een anderhalve meter economie, tijdlijk zal dat in het OV nog wel lukken, maar je hebt op een gegeven moment capaciteitsgebrek als je dit wilt volhouden. Wat ons nu dit gedrag doet vertonen & accepteren is de onbekendheid met deze nieuwe ziekte. We weten weinig over overdracht, verloop en wie het meest gevaar lopen. Ook is er nog weinig bekend over een effectieve behandeling.

Als deze vragen echter steeds concreter worden ingevuld zal de perceptie van het gevaar ook minder worden, en de behoefte om terug te keren naar een bepaald vorm van normaliteit groeien. Dan zul je zien dat wij in ons oude gedrag terugkeren, met misschien een lichte aanpassing in de zin dat sommigen mondkapjes gaan dragen of mensen wat meer op hun hygiene gaan letten.

Het is een kwestie van het accepteren van risico, op een gegeven moment accepteren we dat het Coronavirus er is en het in sommige gevallen dodelijk kan eindigen. Net zoals wij elke dag weer in de auto stappen, ondanks dat wij ons bewust zijn van het risico dat we omkomen of (zwaar-)gewond raken bij een verkeersongeluk. Of dat wij allerlei gedragingen vertonen waarvan wij weten dat het dit het risico op kanker verhoogt. En van de laatste twee onderwerpen accepteren we ook gewoon dat er een gezondheidsrisico bestaat.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 04 mei 2020, 12:58

Palance schreef:
ma 04 mei 2020, 9:08
Peter schreef:
ma 04 mei 2020, 8:28
Daar wil men wel naartoe, ja. Of het handig is om mondkapjes op te doen is een tweede. Het is bij lange na niet het ei van Columbus, bij verkeerd gebruik is de kans groter dat het virus overspringt dan zonder zo’n mondkapje, maar belangrijker is dat je volgens mij beter mondkapjes kunt inzetten voor bv de zorg.
Ik denk dat dit een belangrijk punt is: de schijnveiligheid die mondkapjes bieden. Ik heb wel eens het idee dat mensen één mondkapje kopen en daar vervolgens dagen achter elkaar mee rondlopen, terwijl je een gebruikt mondkapje na gebruik eigenlijk moet weggooien of wassen op minstens 60 graden (de katoenen exemplaren). Zo'n mondkapje zit na één keer dragen al vol met rotzooi.

Ik ga er verder vanuit dat het OV weer naar normaal gaat als de bevolking is ingeënt, anders zijn de maatregelen onuitvoerbaar.

Het AD heeft vandaag een artikel over de maatregelen op stations: https://www.ad.nl/binnenland/dit-zijn-d ... ~a690caf1/
De nieuwe gedragsregels op de stations

- houd 1,5 meter afstand
- houd zoveel mogelijk rechts
- raak zo weinig mogelijk aan
- houd 4 treden afstand op roltrappen
- gebruik de lift alleen met maximaal 2 personen
- houd 5 tegels afstand op het perron
Wat ik mis in dit rijtje is dat je voorafgaand aan en na je trein thuis thuis je handen moet wassen met zeep. Die basisregel zijn we blijkbaar alweer vergeten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 04 mei 2020, 13:06

de_Aristocraat schreef:
ma 04 mei 2020, 9:37
Het is een kwestie van het accepteren van risico
We vergeten nog wel eens dat een pandemie ongeveer vier keer per eeuw plaatsvindt. Je moet je afvragen of dat inderdaad om hele stringente maatregelen vraagt. Wellicht voor nu tot er een vaccin is, maar daarna moet je inderdaad het risico accepteren. En mocht zich dan weer een pandemie voordoen dan kan je weer tijdelijk het handboek 'intelligente lockdown' uit de kast halen, tijdelijke maatregelen treffen en daarna weer terug naar normaal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 13:15

Ik denk dat de maatregelen op stations en treinen vooral zichtbaar moeten maken dat het openbaar vervoer niet praktisch mogelijk is zonder mondkapjes. 1 op de 4 zitplaatsen is in de praktijk geen 25% van de reguliere capaciteit, maar eerder 15%, omdat de treinen soms een aanzienlijk hogere bezetting hebben dan het aantal zitplaatsen.

Ik moet ook maar zien of een mondkapjesplicht wel handhaafbaar is en nageleefd zal worden. Na een paar weken worden mensen het zat, langdurig met een mondkapje op is niet fijn en zoals boe! aangeeft gaan mensen waarschijnlijk veelvuldig de mondkapjes op een onhygiënische manier hergebruiken, en dat in een gesloten ruimte met veel aanraakvlakken. De vraag is of dat risico acceptabel is. Wereldwijd lijkt het OV toch een grote bron van besmettingen te zijn geweest.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 04 mei 2020, 13:48

OV op deze wijze gaat het niet worden en ik verwacht dat een hoop mensen met de fiets \ auto gaan reizen.
Deze plannen hebben een hoog wensdenkgehalte.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 14:14

Rogier schreef:
ma 04 mei 2020, 13:48
OV op deze wijze gaat het niet worden en ik verwacht dat een hoop mensen met de fiets \ auto gaan reizen.
Deze plannen hebben een hoog wensdenkgehalte.
Maar voor scholieren en studenten is de fiets of auto vaak geen alternatief. Veel bedrijven hebben ook niet voldoende parkeerruimte voor alle personeel omdat er gestimuleerd wordt om met het OV te reizen. Grotendeels zijn dat kantoren op locaties die goed bereikbaar zijn met het OV, en dan kun je stellen dat mensen maar thuis moeten blijven werken. Maar dat zou betekenen dat veel mensen nooit meer op kantoor komen en dat kantoren weer veel leeg staan.

1,5 meter afstand houden is ook in de luchtvaart geen optie. De capaciteit van vliegtuigen zou dan zo ver naar beneden gaan dat een rendabele exploitatie ondenkbaar is, of de prijzen moeten gigantisch stijgen. De topman van Heathrow heeft al aangegeven dat social distancing op luchthavens niet gaat werken (artikel). Als je wel een vol vliegtuig hebt en je op de grond 1,5 meter (of in sommige landen 6 feet of 2 meter) afstand moet houden, kom je voor een A380 op een wachtrij van bijna een kilometer. Een A380 heeft al gauw rond de 500 zitplaatsen; Emirates heeft ze zelfs in een configuratie met 615 zitplaatsen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 mei 2020, 14:24

Nu kan ik prima thuiswerken, maar ik kan het vergeten om met de auto naar mijn werkplek te reizen, mocht het nodig zijn. Te weinig parkeerplaatsen en ik ga het betaald parkeen in de buurt ook niet zelf ophoesten.

Met dit weer is het prima te fietsen (7 kilometer), maar bij slecht weer heb ik daar ook geen trek in.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 mei 2020, 15:38

Dat zijn persoonlijke afwegingen om niet per auto of de fiets te komen ingegeven vanuit comfort of financiële overwegingen.

Zou ik overigens net zo hard doen, maar ik pendel nog heen en weer per auto omdat thuiswerken niet goed geïmplementeerd is.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 04 mei 2020, 15:49

Palance schreef:
ma 04 mei 2020, 14:24
Met dit weer is het prima te fietsen (7 kilometer), maar bij slecht weer heb ik daar ook geen trek in.
Met een goed regenpak en een waterdichte tas zijn dat soort hobbels ook nog wel te nemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 16:12

^^ Mwa, ja, het kan wel, zeker als je bij je werkgever douches hebt of een andere mogelijkheid om jezelf even op te frissen. Maar het is nogal omslachtig is als je een functie hebt waarbij je er representatief uit moet zien, bv. netjes in pak (of al is het maar een gestreken overhemd) moet zijn en je haar goed moet zitten.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » ma 04 mei 2020, 17:24

Een veelgebruikte Engelse vertaling voor openbaar vervoer is Mass Transit. Juist de essentie van openbaar vervoer, een grotere groep mensen tegelijkertijd verplaatsen, valt weg met een anderhalvemetereconomie. In een reguliere bus kunnen momenteel in plaats van 90 mensen (uitgaande van volledige bezetting van zowel zit- als staanplaatsen) nog maar tien passagiers mee. De budgettekorten zijn in sommige regio's zónder anderhalvemetersamenleving al niet mals, laat staan als de capaciteit met bijna 90% afneemt.
Daarom zou een anderhalvemetersamenleving voor een lange termijn wel eens de doodsteek voor het OV kunnen zijn. Als het complete OV-systeem instort doordat Rutte en het OMT hun zin krijgen met een permanente anderhalvemetereconomie, kunnen ontelbaar veel mensen hun werk of studie lastiger tot überhaupt niet bereiken. Indirect zijn de economische en maatschappelijke gevolgen dus zeer zeker nog verstrekkender.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 mei 2020, 7:17

boe! schreef:
ma 04 mei 2020, 12:58
Ik denk dat dit een belangrijk punt is: de schijnveiligheid die mondkapjes bieden. Ik heb wel eens het idee dat mensen één mondkapje kopen en daar vervolgens dagen achter elkaar mee rondlopen, terwijl je een gebruikt mondkapje na gebruik eigenlijk moet weggooien of wassen op minstens 60 graden (de katoenen exemplaren). Zo'n mondkapje zit na één keer dragen al vol met rotzooi.
Nou, we gaan het meemaken en zien hoe goed het gaat werken na 1 juni. Ik vind het wel makkelijk van Rutte (en de OV-bedrijven) om te stellen dat je ondanks die verplichting zelf uit moet zoeken hoe je aan zo'n kapje komt in deze periode van schaarste.
Ook typisch: In België is elke mondbedekking (dus ook een sjaal) voldoende, in Nederland willen de OV-bedrijven dat niet toestaan: Alleen (niet-medische) mondkapjes, en de andere mondbedekkingen zijn verboden. Je zou bijna een deal vermoeden tussen OV-bedrijven en mondkapjesfabrikanten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 07 mei 2020, 7:31

Palance schreef:
do 07 mei 2020, 7:17
Ik vind het wel makkelijk van Rutte (en de OV-bedrijven) om te stellen dat je ondanks die verplichting zelf uit moet zoeken hoe je aan zo'n kapje komt in deze periode van schaarste.
Dat viel mij ook op. Blijkbaar durft Mark Rutte zijn vingers daar niet aan te branden.

Gisteren na de persconferentie waren overigens vrijwel alle websites waar mondkapjes worden verkocht nauwelijks bereikbaar. Ik heb vanmorgen een doos wegwerpmaskers besteld. Als het nodig is, bestel ik later wel bij. Dit is mede afhankelijk van het aantal dagen dat ik daadwerkelijk op mijn werk mag verschijnen. Mijn werkgever heeft op het intranet al aangegeven dat de thuiswerkverplichting voor sommige groepen medewerkers wellicht nog een jaar kan duren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 mei 2020, 8:06

Ik heb nog wel websites bezocht, maar óf alles was uitverkocht, óf ik vond de website niet bepaald betrouwbaar genoeg om daar te bestellen.

Overigens snap ik nog niet wat er, in tegenstelling tot België (en ook Duitsland?) mis is met een sjaal

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 07 mei 2020, 11:39

Dat laatste is ook vreemd...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 07 mei 2020, 11:50

Een sjaal beschermt überhaupt niet. Daar zitten veel te grote gaten in.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 mei 2020, 12:16

De verplichting van niet-medische mondkapjes zijn een politiek compromis. Als je geen risico wil lopen en geen medische mondkapjes aan reizigers wilt uitdelen dan is het duidelijk: er kan niet met het OV gereisd worden. Nu wordt dat onacceptabel geacht, dus moet er een vorm van iets verbeterde veiligheid gecreëerd worden, dat zijn dus de niet-medische maskers, de effectiviteit daarvan varieert van matig tot vrijwel niet (sjaals). Het is een gecalculeerd risico.

In België wilden ze als ik het goed begrijp eigenlijk ook niet aan de mondmaskers maar is dat meer vanuit de maatschappelijke druk gekomen. Je ziet hier ook wel de scheiding tussen Noord-Europa (vrijwel geen mondkapjes) en Zuid/Oost-Europa: mondkapjes in bijna alle gevallen buitenshuis.

Het is denk ik te vroeg om te concluderen dat mondkapjes totale onzin zijn, maar wel kan vastgesteld worden dat het ombuigen van de curve in Nederland zonder draconische maatregelen en mondkapjes wellicht wel net zo goed of zelfs beter gelukt is dan in Italië of Spanje. Ik heb de indruk dat in die landen minder kritisch gedacht wordt, maar meer de mindset is: hoe draconischer / ingrijpender de maatregelen, hoe beter (en laat vooral niemand ons de les lezen!). Alleen heeft zich dat nog niet duidelijk uitbetaald ten opzichte van landen die niet zo ver zijn gegaan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 07 mei 2020, 12:52

Chris schreef:
do 07 mei 2020, 12:16
Het is denk ik te vroeg om te concluderen dat mondkapjes totale onzin zijn
Jaap van Dissel van het RIVM heeft vanmorgen in zijn briefing in de Tweede Kamer het onderwerp mondkapjes behandeld. De onderzoeken die gedaan zijn naar de effectiviteit van mondkapjes geven geen eenduidige uitkomst. Er zijn onderzoeken die aangeven dat het dragen van mondkapjes niets toevoegt (want 1,5 meter afstand houden, handen wassen en triage vooraf zijn veel effectiever en onjuist gebruik van de mondkapjes leidt juist tot een omgekeerd effect), er zijn ook onderzoeken die aangeven dat het dragen van mondkapjes een 5% lagere kans op besmetting geeft. Dat laatste onderzoek vond plaats in een omgeving waarbij geen 1,5 meter afstand werd gehouden, dus als je die component toevoegt dan wordt de effectiviteit van mondkapjes lager dan 5%.

Van Dissel voegde toe dat als triage vooraf niet mogelijk is (zoals in het OV), dat een land dan zou kunnen besluiten om toch het dragen van mondkapjes te verplichten omdat niet eenduidig is bewezen dat dat niet effectief is. Maar het RIVM zelf is wel kritisch over nut en noodzaak van zo'n maatregel.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 mei 2020, 13:25

boe! schreef:
do 07 mei 2020, 11:50
Een sjaal beschermt überhaupt niet. Daar zitten veel te grote gaten in.
Er is wel een groot verschil tussen een wollen sjaal en bv dit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 mei 2020, 13:57

Ik heb vandaag voor het eerst in ruim 2 maanden met het OV gereisd, even naar het centrum van Rotterdam.

Ik ging vroeg, nog voor 10 uur, en het was aardig stil in de metro. Mensen stapten wel zo veel mogelijk in en uit met het houden van zoveel mogelijk afstand. De terugweg een uurtje later was wel iets drukker, maar niet te druk. Geen idee hoe het nu in de middag is, maar die middagdrukte wilde ik juist vermijden.
Slechts een enkeling droeg een mondkapje. Het personeel van de RET op de metrostations (en ook de bestuurder van de metro die op het eindpunt op Slinge uit moet stappen en naar de andere kant moet lopen) droeg er in ieder geval geen.

Er zijn wel stickers aangebracht voor wat betreft de 1,5 meter en het rechtshouden op de roltrap.
Ik vraag me overigens af hoe de RET in godsnaam had bedacht op op dit smalle trappetje 1,5 meter afstand te houden dat zelf net amper 1,5 meter breed is (tussen perron en parkeergarage Slinge). Achter elkaar, dat gaat nog wel, maar bij tegenliggers?
Afbeelding

Afbeelding

En nee, die reis was niet essentieel in de zin van werk, ziekte, etc, maar ik had iets nodig dat ik in Barendrecht niet kon vinden en omdat ik het betreffende artikel zelf eerst wilde zien voordat ik het ging kopen. En een retourtje met het OV was nog altijd goedkoper dan met de auto de stad te gaan en in een garage te gaan staan. En bovendien was ik nieuwsgierig naar hoe het er nu aan toe ging in het OV

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 mei 2020, 14:13

^^ Op dat soort smalle trappetjes kun je elkaar inderdaad niet passeren met inachtneming van de 1,5 meter. Maar is dat trappetje überhaupt wel bedoeld voor tweerichtingsverkeer? Er zit maar aan één zijde een trapleuning.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 mei 2020, 14:30

Er is nog een (smalle) roltrap (niet in beeld op de foto), die loopt altijd naar boven toe. In theorie zou je dus elkaar niet hoeven te passeren en kan je van deze trap eenrichtingsverkeer maken. Maar roltrappen staan ook nog wel eens stil, en de (stilstaande) roltrap is steiler dan de gewone trap.