Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Attietattie » wo 03 jun 2020, 13:23

Nou worden er wéér berichten weggehaald zonder de auteur daarvan in kennis te stellen!

Lomp gedoe zeg. :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 jun 2020, 15:12

In Banja Luka, Bosnië-Herzegovina zijn speciale prullenbakken neergezet voor mondkapjes en handschoentjes.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Menno88
zandpaadje

Bericht door Menno88 » wo 03 jun 2020, 20:45

Palance schreef:
wo 03 jun 2020, 13:16
Het moment waarvan je wist dat het zou komen: Een mondkapje (vlakbij een tramhalte) waarvan iemand afstand heeft gedaan.
Och... ik kom die dingen al wekenlang tegen op mijn fietstocht naar m'n werk. Handschoenen, mondkapjes en papieren zakdoeken: alles wordt massaal gedumpt.

Ik heb vandaag m'n eerste op gehad omdat ik eindelijk gekeurd kon worden voor m'n rijbewijs en dat niet zonder mocht. Nou, leuk, want ik moest 'm tijdens het onderzoek gewoon echt afzetten omdat m'n bril en daarna de correctiebril gewoon besloeg. Natuurlijk, dat kapje was bochtkwaliteit, maar toch.

Ook blij dat ik niet op school zit of ergens anders werk waar je een paar duizend keer per dag je handen MOET ontsmetten. Ik heb uren last gehad van dat spul wat ik voor de keuring op m'n handen moest verspreiden. Al die onzin is misschien nog wel veel gevaarlijker voor de gezondheid dan gewoon nadenken bij wat je doet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 03 jun 2020, 23:11

Menno88 schreef:
wo 03 jun 2020, 20:45
Ik heb uren last gehad van dat spul wat ik voor de keuring op m'n handen moest verspreiden.
Er is behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de verschillende handgels/handalcohols die gebruikt worden. Er zijn milde varianten (vooral in gebruik bij zorginstellingen), maar ook behoorlijk agressieve varianten (Action-kwaliteit). Jij had blijkbaar een variant uit de laatste categorie, maar dat zegt niets over andere handgels, zoals de milde varianten.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » wo 03 jun 2020, 23:15

Uiteindelijk zit er overal alcohol in en dat droogt de huid uit.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 03 jun 2020, 23:29

^^ Daarom heb je ook vochtinbrengende handgels ter compensatie van het uitdrogende effect.

Menno88
zandpaadje

Bericht door Menno88 » vr 05 jun 2020, 19:09

boe! schreef:
wo 03 jun 2020, 23:11
[...]
maar ook behoorlijk agressieve varianten (Action-kwaliteit). Jij had blijkbaar een variant uit de laatste categorie, maar dat zegt niets over andere handgels, zoals de milde varianten.
Neuh, tuurlijk. Geen idee of de Bergman klinieken voor goedkope bocht gaan of nog een beetje kwaliteit inkopen.

Godzijdank hoef ik nu geen winkels in waar ze dat maar al te graag willen. Het is gewoon niet goed voor je handen en er ter compensatie weer allemaal vettige troep op smeren vind ik zo mogelijk nog een groter risico.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 02 jul 2020, 18:18

Ik ben vandaag voor het eerst sinds maanden met het OV naar mijn werk gegaan (vooralsnog een eenmaligr actie ivm een overleg).
En dan de mondkapjes. Ik had een vroege tram, die achteraf toch wat drukker bleek te zijn dan ik had verwacht. Ondanks dat tijdstip had de conductrice met 3 passagiers discussies over het mondkapje. Geen van allen hadden het kapje over de neus gedaan. Ik hoorde 1 passagier zeggen dat ze last had van COPD, maar dat mocht niet baten. 1 passagiers deed het kapje desgevraagd op de neus, maar deed hem er meteen weer van af toen de conductrice zich omdraaide.
Ik zag ook 1 man binnenlopen zonder mondkapje, pas toen hij ging zitten zocht hij hem in zijn tas om hem dus wat later op te doen.

Ook op de terugweg zag ik dat de conducteur een reiziger aansprak op het incorrect gebruik (ook niet over de neus gedaan), maar die hield hem daarna wel goed op. Er zat er nog wel een in de tram die ook zijn neus niet bedekte, maar blijkbaar zag de conducteur dat niet. Ook niet dat er een vrouw was die het kapje tegen haar gezicht duwde en niet vast had achter haar oren (ze droeg een hoofddoek, dat paste zeker niet goed :) ).

In een tegemoetkomende tram zag ik een passagier zitten die geen mondkapje droeg.

In de ochtend had ik een bandana gebruikt, maar die zat niet lekker (was ook een oud ding :) ). Op de terugweg heb ik wel een ‘echt’ kapje gebruikt. Ondanks het feit dat mijn zonnebril ervan besloeg zat dat kapje wel wat beter dan de bandana.

Maar het blijft, zacht gezegd, niet mijn favoriete manier van reizen. En gelukkig was het ook geen warm weer vandaag, anders was het wel wat benauwder geweest denk ik.

In een tram is wat meer controle dan in bv de metro of trein, dus ik denk dat in treinen of metro’s de bereidheid om dat ding (correct) te dragen stukken lager is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 02 jul 2020, 22:47

Omdat ik brildrager ben en enigszins met benauwdheid kamp, vrees ik dat mondkapjes geen succes worden.

Voorlopig mijd ik het openbaar vervoer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 03 jul 2020, 23:05

Palance schreef:
do 02 jul 2020, 18:18
In een tram is wat meer controle dan in bv de metro of trein, dus ik denk dat in treinen of metro’s de bereidheid om dat ding (correct) te dragen stukken lager is.
Heb de afgelopen 2 weken een handjevol keer de metro genomen en moet zeggen: heb op 1 sjoemelaar (niet de neus bedekken) niemand kunnen betrappen op het dragen van geen mondkapje.

Maar inchecken blijkt toch wel een stuk lastiger toen bij een controle in 1 rijtuig 6 zwartrijders eruit werden gevist. Maar ze hadden wel een mondkapje op :) ;).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 jul 2020, 7:16

Ik ga het vandaag eens proberen als recreatieve reiziger. Eens zien in hoeverre dat verschil maakt voor mijn beleving.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 jul 2020, 22:12

Dat viel nog best mee vandaag in de tram. Toch een aantal mensen die het mondkapje niet goed over hun neus hadden, een enkeling die zonder kapje instapt en hem pas later opzet, en een oude man die hem helemaal afdeed toen hij luidkeels ging bellen.

Maar als de conducteur van de RET de hele rit niet op of omkijkt en met zijn telefoon zit te spelen, dan zullen er natuurlijk weinig mensen aangesproken worden. En zich er de volgende keer misschien wel nog minder van aantrekken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 aug 2020, 21:44

Voor het eerst sinds maanden ben ik vandaag een stukje met de metro geweest in Rotterdam (ik hoefde maar 4 stations). In tegenstelling tot de tram, waar een conducteur op alle reizigers let, is er in de metro standaard geen toezicht.

Vanmiddag in een redelijk gevulde metro schat ik dat ongeveer 10% geen mondkapje ophad. Het gros daarvan had er wel een onder de kin hangen, een enkeling had er geen een (zichtbaar) bij zich. Van de overige 90% droeg ongeveer de helft het kapje trouwens niet goed (voornamelijk neus onbedekt).
Toen ik vanavond instapte voor de terugreis was er voor 1 station een toezichthouder aan boord. Vreemd genoeg droeg 100% het mondkapje correct. Maar na het uitstappen van het toezicht waren de verhoudingen in no-time op het niveau van de heenreis.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 15 aug 2020, 22:37

Conclusie: toezicht (en eventueel handhaving) werkt. Maar vooral het eerste in dit geval.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 aug 2020, 22:49

Zeker. Ik ben fel tegen mondkapjes, maar als het moet, dan moet het. Maar dan moet er ook goed op gehandhaafd worden.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 19 aug 2020, 9:46

Grappig hoe die ervaringen kunnen verschillen. Ik reis met name rond in de spits in de metro (wel langere afstanden) en mijn ervaring is, is dat de meeste mensen correct het mondkapje dragen. Een enkeling heeft hem niet op of niet over de neus.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 19 aug 2020, 10:50

Mijn eigen ervaring (pre-corona :) ) is dat het OV-volk in de ochtendspits vaak wat netter en gedisciplineerder is dan in de middagspits. of een zaterdagmiddag.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 25 aug 2020, 19:58

Een bij-effect van de corona-epidemie: aanbestedingen in het OV die mislukken. De concessie voor de spoorlijn Amersfoort - Ede-Wageningen loopt volgend jaar af. De lijn is aanbesteed, maar niemand wil in deze onzekere tijden de spoorlijn exploiteren. De provincie Gelderland bereidt nu een noodconcessie voor.
:arrow: https://www.ad.nl/amersfoort/door-coron ... ~a3054a71/

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 aug 2020, 20:08

Ik leerde gisteren dat, als je uit een metro komt en je moet hard rennen voor een aansluitende bus, je er in die bus achterkomt dat die sprint niet zo handig als je daarna nog een mondkapje moet dragen :)

(De volgende keer neem ik de volgende bus wel)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 26 aug 2020, 7:46

En vanmorgen iets anders: Ik stond op de bus te wachten op een open terrein zonder directe schuilmogelijkheid, dus ik kreeg de volle laag met regen en wind. Eenmaal in de bus dat mondkapje opgezet, maar omdat mijn gezicht drijfnat was plakte dat helemaal aan mijn gezicht en dan kun je erg slecht ademhalen. Precies waas ik al bang voor was dat dit kan gebeuren.
Ik heb mijn neus maar vrij gelaten voor deze ene keer.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 26 aug 2020, 10:20

boe! schreef:
di 25 aug 2020, 19:58
Een bij-effect van de corona-epidemie: aanbestedingen in het OV die mislukken. De concessie voor de spoorlijn Amersfoort - Ede-Wageningen loopt volgend jaar af. De lijn is aanbesteed, maar niemand wil in deze onzekere tijden de spoorlijn exploiteren. De provincie Gelderland bereidt nu een noodconcessie voor.
:arrow: https://www.ad.nl/amersfoort/door-coron ... ~a3054a71/
Vind het wel gemakkelijk om dat alleen op corona te gooien. Die lijn moeten ze gewoon niet apart aanbesteden, maar onderdeel maken van een grotere concessie. Nu gaat niemand het risico nemen door exploitatieverliezen op een lijn te hebben, terwijl je anders nog het kan dichttrekken met winstgevende buslijnen, etc. Wat dat betreft denk ik dat ze over twee jaar nog steeds heel moeilijk iemand gaan vinden die hier nog op wil inschrijven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2020, 11:03

captain007 schreef:
wo 26 aug 2020, 10:20
Vind het wel gemakkelijk om dat alleen op corona te gooien.
Nou, ze hebben gewoon 50% van het aantal reizigers. Dus (ik weet niet hoe concessies in elkaar steken) als men per reiziger betaald krijgt, zijn er ineens heel veel meer lijnen onrendabel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » wo 26 aug 2020, 11:06

Corona is misschien niet de enige reden maar mogelijk wel het laatste zetje om zo'n concessie niet interessant te laten zijn. Als er voor het vliegverkeer verwacht wordt, dat dat pas rond 2024 weer op het 2019-niveau gaat zijn, denk ik dat op de korte en middellange termijn ook het OV echt niet zomaar weer op 2019 niveaus is.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 26 aug 2020, 12:08

captain007 schreef:
wo 26 aug 2020, 10:20
met winstgevende buslijnen
Die zullen er op dit moment ook niet zijn.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 26 aug 2020, 13:07

^^ Nee, momenteel niet, maar als deze corona ellende over is zal dat wel weer zo zijn. Het was meer een algemene opmerking die buiten corona om ook van toepassing is. Het is gewoon ontzettend knullig om van dit soort lokale treinverbindingen in een aparte concessie te verpakken. Die zijn qua kosten/baten helemaal niet aantrekkelijk en eerder een verliespost. Als je dat onderbrengt in een grotere concessie dan is dat een stuk minder een probleem. Hoewel in dit geval het probleem ook nog wel in het materieel zou kunnen zitten. Als de eis is dat er met deze treinen gereden moet blijven worden is dat ook kostenverhogend, aangezien de fabrikant failliet is en er nergens anders ter wereld dit type treinen rijden. Dus dat is met zaken zoals onderhoud ook niet handig (erg duur, want je hebt immers geen fabrikant die even onderdelen op voorraad heeft, etc).

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » do 27 aug 2020, 22:35

^^ De Kippenlijn, nu Valleilijn, zou veel rendabeler te maken zijn als de trein uit Amersfoort in Ede-Wageningen rechtstreeks en zonder overstap zijn weg zou kunnen vervolgen als stoptrein, pardon sprinter, naar Arnhem. Maar dat wordt al jarenlang vakkundig door de Nederlandse Spoorwegen en ProRail tegengehouden/gewerkt.

Door de privatisering van deze lijn is het reizigersvervoer behoorlijk gegroeid in vergelijking met de aantallen die er in NS tijd in zaten. Geldt trouwens eigenlijk voor alle geprivatiseerde lijnen in Nederland.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » vr 28 aug 2020, 1:08

In Nederland zijn conducteurs nog redelijk mild in vergelijking met wat ik in Frankrijk heb gezien, daar gaan ze geen discussie met je aan, toen ik er was kwamen 4 Algerijnse controleurs binnen, die mondeling van zich zelf al zo fel waren dat niemand er tegenin durfde te gaan, en iedereen die z'n neus niet had bedekt kreeg gelijk een bekeuring. :mrgreen:

In Nederland zie je helaas dat er naar handhaving weinig respect is, zeker in de grote steden.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 31 aug 2020, 22:07

Gisteren voor het eerst sinds het begin van deze crisis weer eens het OV genomen in Nederland. Heb lang de boot afgehouden omwille van de mondkapjes maar uiteindelijk toch overstag gegaan, het viel uiteindelijk nog relatief mee, alleen op de terugreis naar Zeeland, een reis van een drietal uur, begon op het laatste dat ding te enerveren...
Nergens echt grote drukte gezien, hooguit ruim halfvolle trein gehad. Je zag echt wel dat vooral het typische "actiedagkaartjes"-publiek grotendeels ontbrak.
Het OV in België laat ik wel nog even voor wat het is, teveel mondkapjes...Afbeelding

Thom
woonerf

Bericht door Thom » wo 02 sep 2020, 0:59

Afgelopen maandag om 17:30u was ik op metrostation Beurs in Rotterdam op het perron richting Zuid. Een groot deel van de mensen hielt zich niet aan de 1,5m-regel. Gelukkig hadden de meeste mensen wel al hun mondkapje op. Maar wat was het druk! Er was iets verderop de lijn bij station Maashaven een stremming geweest. Daardoor reed lijn E maar tot CS, en bij Maashaven was maar 1 spoor beschikbaar. Daardoor was er beide kanten op redelijk wat vertraging. Met volle metro's en perrons tot gevolg.

Ik heb hier een foto gemaakt maar mag deze waarschijnlijk niet plaatsen vanwege de privacy.
Beginner op dit forum

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 02 sep 2020, 7:49

^^ die potentiële drukte waarbij de anderhalve meter feitelijk en redelijk genoeg niet te doen is, is precies de reden dat mondkapjes verplicht zijn in het OV. 8-)

Ben zelf pas geleden twee keer met tram gegaan (ivm auto wegbrengen en ophalen) maar vond het niks. Beslagen bril, maar vooral ademhaling. Tram was overigens behoorlijk leeg rond 9 uur in de ochtend. Niet meer dan 10 mensen.