[RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 30 okt 2006, 13:08

Is het niet elke 10 minuten voor het 'rondje' en elke 10 min naar Oosterheem? Dat valt nog wel mee toch?

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » ma 30 okt 2006, 13:09

Ehuls schreef:Al staande in de file op de A4 bij Leidschendam heb ik vanochtend een hoop Randstadrail-voertuigen over de A4 zien rijden, al waren dat volgens mij (gedeeltelijk) nog test-ritten. Wel apart dat de uitbreiding naar de Uithof pas in maart gepland staat, terwijl het hele spoor er allang ligt. Aan de andere kant, gezien alle problemen snap ik ook wel dat ze nog een aantal maanden willen testen..
Volgens mij wordt er nog gewerkt aan een klein stukje spoor op de Apeldoornselaan...
Ik vraag me alleen af of lijn 6 nog rijdt als RR daar rijdt.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 30 okt 2006, 14:18

Alain schreef:Reden er op die Sprinters naast de machinist niet nog één of twee conducteurs mee?
Nee, die waren op de Hofplein- en Zoetermeerlijn volgens mij al midden jaren '80 afgeschaft en vervangen door een klein team van treincontroleurs die willekeurig op- en afstapten.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » ma 30 okt 2006, 14:40

Ed schreef: Volgens mij wordt er nog gewerkt aan een klein stukje spoor op de Apeldoornselaan...
Ik vraag me alleen af of lijn 6 nog rijdt als RR daar rijdt.
Toevallig van het weekend nog op de Apeldoornselaan geweest, zo te zien wordt er alleen nog gewerkt aan de afwerking van de laan. Spoor, bovenleiding en haltes liggen er gewoon.

Voor zover ik begrepen heb blijft lijn 6 wel gewoon rijden, omdat RR afbuigt bij de Apeldoornselaan blijft lijn 6 route door Transvaal en de Schilderswijk rijden. Dacht me alleen te herinneren dat het eindpunt bij ziekenhuis Lyenburg zou komen te liggen maar dat weet ik niet zeker..

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 30 okt 2006, 15:00

Het artikelt verwoordt wel treffend de teleurstellingen die telkens bij dit soort projecten toch weer terugkomen.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » ma 30 okt 2006, 15:37

Ehuls schreef:Dacht me alleen te herinneren dat het eindpunt bij ziekenhuis Leyenburg zou komen te liggen maar dat weet ik niet zeker..
Dit lijkt me vrij sterk aangezien daar geen keerlus ligt. Die ligt iets verder bij de Medemblikstraat.
Ik vraag me toch af of Randstadrail en gewone tram samen het eindpunt bij de Uithof gaan gebruiken
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » ma 30 okt 2006, 16:03

Bij Leyenburg wordt sowieso nog een OV knooppunt gebouwd waar de bussen uit het Westland hun eindpunt zullen hebben en vanwaar men over kan stappen op RandstadRail of Lijn 6. Een nieuwe keerlus kan daar ook makkelijk in meegenomen worden.

Ik lees dit op de site van Randstadrail:
Nadat RandstadRail 4 een volledige dienstregeling rijdt, gaat tramlijn 6 het traject Leyenburg ziekenhuis - Antoniushove Leidschendam rijden. In de volksmond wordt dit al de ziekenhuislijn genoemd. Tramlijn 6 rijdt grotendeels de huidige route.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 30 okt 2006, 18:30

De nieuwe randstadrailvoertuigen hebben geen keerlus nodig. Net als een trein kan de bestuurder ook verkassen en aan beide zijden zitten deuren.

Een keerlus is voor de bestuurder wel zo aardig natuurlijk .....

Wel flexibeler bij storingen dat de tram geen keer- of steeklus hoeft te hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 30 okt 2006, 18:37

Ik heb me wel eens afgevraagd waarom er in het Rotterdamse tramnet niet meer keerlussen zitten. Vaak moet een tram behoorlijk eind omrijden wil hij 'keren'. Trams kunnen ook een stukje achteruit rijden, en zodoende keren op sommige plaatsen (zoals het Wilhelminaplein), maar keerlusen zijn altijd wel beter.

On-topic: Ik heb zelf nog niets gezien van RR. Ik begin toch wel erg benieuwd te worden. In ieder geval moet ik over een paar weken (per auto) naar Zoetermeer, en dan eens goed opletten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 30 okt 2006, 23:29

René schreef:
Alain schreef:Reden er op die Sprinters naast de machinist niet nog één of twee conducteurs mee?
Nee, die waren op de Hofplein- en Zoetermeerlijn volgens mij al midden jaren '80 afgeschaft en vervangen door een klein team van treincontroleurs die willekeurig op- en afstapten.

@ René,
...en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je het bij het verkeerde eind hebt. Aangezien ik van 1984 tot 1992 als Pijnackenaar in Voorburg op school zat, mag ik dit met recht tegenspreken.
Het is zelfs zo dat ik in 1997, toen ik terugkwam uit Kopenhagen, op Den Haag CS en door die enkele conducteur met een toenhoge boete werd opgezadeld (f 17.00 boete op een traject van f 2.25 (enkele reis met korting). Ik heb dus nooit teams conducteurs zien functioneren, en zeer zeker niet voor het eind van de jaren 90.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 31 okt 2006, 14:28

De uitklapbare spiegels op de Sprinters waren er toch echt voor dat de machinist zelfstandig de deuren kon sluiten, zonder conducteur. Die Sprinters met spiegels zijn dus speciaal voor de Zoetermeerlijn ontwikkeld. Ik heb in die jaren zelf ook regelmatig met mijn vrij reizen van de Zoetermeerlijn gebruik gemaakt, en kan me geen conducteur herinneren. Dat viel destijds extra op, want in de jaren '80 was het nog gebruikelijk dat je vrijwel altijd en overal op je kaartje werd gecontroleerd. De kans dat een kaartje destijds "herbruikbaar" was, was zeer klein.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 31 okt 2006, 14:30

Telegraaf (31-10-2006) schreef:Reizigers verward over RandstadRail

DEN HAAG - De RandstadRail, die sinds eergisteren officieel tussen Den Haag en Zoetermeer rijdt, is door wekenlang uitstel en veranderingen nog niet ontdekt door reizigers. De route tussen de Monstersestraat in Den Haag en Zoetermeer Oosterheem trok gisteren nog maar een paar honderd klanten. Ook blijkt er bij veel passagiers onduidelijkheid te zijn over het gebruik van vervoersbewijzen, tarieven en zones. De ritten gisteren verliepen wel zonder incidenten, integenstelling tot zondagmiddag. Kort na start stokte een defect voertuig bij station Palenstein, waardoor alle tien rijdende voertuigen vast stonden.

HTM en RandstadRail waren gisteren niet ontevreden. „Het was nog niet heel erg druk, maar dat komt ook omdat er nog steeds vervangend vervoer als bus en trein is."

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 31 okt 2006, 16:45

^^ Ik vind het eerlijk gezegd iets te vroeg om hier nu al bindende conclusies uit te trekken. Ik denk dat dit eerder aan een slechte campagne te wijten valt, dan aan het feit dat op deze vorm van vervoer daadwerkelijk slechts een paar honderd mensen zitten te wachten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 31 okt 2006, 20:04

En het aantal storingen en navenante berichtgeving kan ook mensen huiverig maken. (Ik voel niet echt de behoefte opkomen daar een kijkje te nemen). Van mij hadden nog wel treinen kunnen blijven rijden daar :evil:

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » wo 01 nov 2006, 10:05

Ik heb niks op de route van de huidige RR-lijn te zoeken, maar als ik een keuze zou moeten maken zou ik met alle verhalen over storingen en problemen toch ook nog liever met het nog aanwezige alternatieve vervoer gaan dan met RR zelf. En wat het artikel ook al zegt, ik zou ook geen idee hebben wat voor kaartje ik er voor nodig heb en waar ik dat kan krijgen. Er zou iets meer publiciteit aan gegeven mogen worden, het maakt een hele slechte start op deze manier. Maar aangezien er wel degelijk behoefte is aan goed OV tussen Den Haag en Zoetermeer zal het op den duur allemaal wel goed komen.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » wo 01 nov 2006, 10:56

Ehuls schreef:En wat het artikel ook al zegt, ik zou ook geen idee hebben wat voor kaartje ik er voor nodig heb en waar ik dat kan krijgen.
Dat is opzich simpel, net als iedere andere tram kan je hier gewoon met een strippenkaart reizen. De vraag die voor problemen zorgt is: waar moet je die afstempelen? HTM vond het niet nodig stempelautomaten in de tram te hangen (alleen chipkaartdingen, maar de chipkaart is daar nog helemaal niet ingevoerd), maar stempelpalen op de perrons, dat kon ineens weer wel :roll:. Weinig mensen weten dus dat je niet in de tram kan stempelen.

Gelukkig doet men daar nog niet moeilijk over, bijvoorbeeld, er stapt iemand in op het CS, ontdekt dat hij niet kan stempelen. De oplossing? "stempel maar als je overstapt." "Maar ik hoef maar een halte verder. " "Dan heb je geluk vandaag."

Dat de zones alleen maar in de tram staan vermeld, waar je dus niet kan stempelen, dat is natuurlijk wel wat lastig. De informatie voorziening op de haltes is inderdaad nog wel erg karig, dat is wel een slecht puntje (meer dan een snel uitgedraaid vertrekstaatje is er meestal niet).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 11:09

Geen info over de kaartjes. Niet nodig. Informeer over een popgroep. Daar zit de reiziger namelijk op te wachten !
AD Haagsche Courant (1-11-2006) schreef:Weereen feestje rond RandstadRail

ZOETERMEER - Lijn 4 van RandstadRail rijdt nog met horten en stoten, desondanks wordt de start ervan toch aangegrepen om een feestje te vieren. De Haagse popband Di-rect geeft op 10, 11 en 12 november concerten in respectievelijk Nootdorp, Zoetermeer en Leidschendam.
Het stadsgewest Haaglanden spreekt met klem tegen dat het om een 'feestje' gaat. „Het is slechts een kleine genoegdoening aan de reizigers, voor alle overlast." Haaglanden gaat flyeren op de halten van RandstadRail in de Haagse regio. Met de flyer kunnen reizigers inloggen op een website en maken zij kans op een gratis optreden van Di-rect. De band is op vrijdag 10 november te zien in Het Witte Paard in Nootdorp. Op zaterdag 11 november' geven de Hagenaars een concert in popcentrum De Boerderij in Zoetermeer. Het derde optreden van Di-rect is op zondag 12 november in jongerencentrum Dormibella in Leidschendam. Di-rect zou al optreden op 3 september, de aanvankelijke startdatum van RandstadRail.
Overigens gaat bij de naam Di-rect bij mij geen lampje branden.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 01 nov 2006, 11:14

Waar gaat het heen met de journalistiek?
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 01 nov 2006, 11:14

Di-rect? Dat bandje waar elk tienermeisje in Nederland als een blok voor valt. Zegt het je nog niks? :lol:

Ik wil ook wel graag die lijn berijden, ik ben toch wel benieuwd wat er veranderd is, maar vanwege de drukte rond school zal dat nog even moeten wachten. Tegen de tijd dat ik daar ben, zijn hopelijk de storingen er uit.

Rijdt de Hofpleinlijn inmiddels wel naar Centraal? Daar heb ik niks over gelezen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 11:29

mavas schreef:Di-rect? Dat bandje waar elk tienermeisje in Nederland als een blok voor valt. Zegt het je nog niks? :lol:
Nee, absoluut niet. Overigens schijnt Jan Smit het ook redelijk goed te doen bij de tienermeiden. Die ken ik dan weer wel. Vraag is natuurlijk: welke doelgroepen wil je bereiken ?

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » wo 01 nov 2006, 11:45

mavas schreef:Rijdt de Hofpleinlijn inmiddels wel naar Centraal?
Nee, dat gedeelte zit nog steeds in proefbedrijf.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 01 nov 2006, 12:38

mavas schreef:Di-rect? Dat bandje waar elk tienermeisje in Nederland als een blok voor valt. Zegt het je nog niks? :lol:
En niet alleen elk tienermeisje. Ik ben er ook enige jaren fan geweest, en ben drie keer bij een live-concert van ze aanwezig geweest. :) De laatste tijd is het nogal stil rondom de band. Hun laatste CD (all systems go!) is inmiddels alweer redelijk gedateerd.

Back on-topic:
ReisThijs schreef:HTM vond het niet nodig stempelautomaten in de tram te hangen (alleen chipkaartdingen, maar de chipkaart is daar nog helemaal niet ingevoerd), maar stempelpalen op de perrons, dat kon ineens weer wel . Weinig mensen weten dus dat je niet in de tram kan stempelen.
Dat is erg handig. Hoe gaan ze dat straks dan doen op de 'normale' Haagse tramhaltes? :?

Hier vind je overigens een leuk reisverslag van iemand die al eens een dagje Rsr geprobeerd heeft.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » wo 01 nov 2006, 13:31

Als ik de foto's van dat verslag bekijk, dan valt me op dat er een groot verschil zit in de hoogte van de perrons.

Vergelijk bijvoorbeeld:

Afbeelding

en

Afbeelding

Iemand enig idee hoe dat in de praktijk werkt?

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » wo 01 nov 2006, 13:35

Op een deel van het traject gaan straks ook de RET-sneltrams van de Hofpleinlijn rijden, en die hebben een hoge vloer. Die stoppen straks dus langs het hogere deel van het perron.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 01 nov 2006, 14:07

De voertuigen op zich zijn wel mooi. :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 01 nov 2006, 14:12

Echt lelijk kan ik ze ook niet vinden. :) Ook het interieur ziet er netjes uit zo te zien. Die koplampen doen me trouwens denken aan de botsautootjes op de kermis...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » wo 01 nov 2006, 19:11

ik hoorde vandaag in de wandelgangen al de bijnaam "RampstadRail" :roll:

Bastiaan
dorpsstraat
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 10:15
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » wo 01 nov 2006, 19:49

Waarmee dus eigenlijk de Randstad 'beledigd' wordt, en niet de Rail, wat volgens mij juist wel de bedoeling was 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 nov 2006, 22:32

RandstadRamp

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 nov 2006, 23:49

verigens schijnt Jan Smit het ook redelijk goed te doen bij de tienermeiden
Gisteren werkte ik in postcodegebied "JS". Toevallig een concentratie van Jan Smit fans. Gelukkig kende ik het nummer: "Ik zing dit lied voor jou alleen" nog een beetje, zodat ik toch een goede omzet had... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie