[RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door mavas » di 23 sep 2008, 10:56

AD Zoetermeer schreef:Werk aan de winkel op sneltramhaltes

20 september 2008

ZOETERMEER - Informatieborden die ontbreken of veel te hoog hangen, winderige perrons en afbrokkelende traptreden. Randstadrail is nog niet af, blijkt uit een onderzoek van de Zoetermeerse afdeling van de reizigersorganisatie Rover. De HTM zegt verbetering toe.

Het gaat steeds beter met Randstadrail. Grote storingen die het complete sneltramverkeer lamleggen treden al een tijdje niet meer op, reizigers krijgen langzaamaan meer vertrouwen in het openbaar vervoersysteem. Begin oktober wordt, als alles goed gaat, de frequentie verhoogd in de spits. Dan rijden de sneltrams zo vaak, dat een dienstregeling eigenlijk niet meer nodig is.

Een mooi verhaal dat ook de nodige kanttekeningen kent. Een rondgang langs de haltes van Randstadrail laat zien dat er nogal wat gebreken zijn. Reizigersorganisatie Rover deed onderzoek en stuurde haar bevindingen en conclusies naar de HTM. Het gaat vaak om kleinere problemen zoals het ontbreken van een stuk handgreep op Delftsewallen.

„Wat je mist bij haltes die hoog liggen, is reizigersinformatie op straatniveau,’’ zegt Maarten Batenburg van Rover. „Mensen gaan rennen van het ene naar het andere perron. De oplossing is simpel: hang ook beneden vertrekstaten op.’’

Soms is de informatie op de haltes ronduit verwarrend. „Bij het station Voorweg, waar je boven en beneden kan instappen, vertrekt op drie punten de tram naar Centrum-West en op twee punten naar Den Haag. Je kunt er meer logica in brengen door verwijzingen als ’via’ of ’ richting’ toe te voegen.’’

Het onderhoud kan beter, vindt Batenburg. „Het komt nog steeds voor dat haltes redelijk smerig zijn. We zien wel vooruitgang. De liften worden goed schoongehouden en functioneren ook beter dan voorheen.’’

De afbrokkelende traptreden op de haltes De Leyens en Leidsewallen zijn gerepareerd. De trappen, in het Sprinter-tijdperk nog overdekt, blijken niet bestand tegen de buitenlucht. Een definitieve oplossing staat op stapel. Volgens de Zoetermeerse vervoerswethouder Pieter Smit worden ze, zo mogelijk nog voor de winter, vervangen.

Ook de nieuwe haltes in Oosterheem zijn voor verbetering vatbaar. Batenburg: „Hier zijn eindelijk prullenbakken opgehangen. Ze ontbraken tot voor kort, waardoor het zo’n rotzooi was. Helaas waait het nogal op de haltes, ook in de rest van Zoetermeer. De windbeschutting moet worden doorgetrokken tot de vloer en in Oosterheem tot over het hele perron.’’

Alles bij elkaar is Rover niet ontevreden over de toestand van Randstadrail. „Het wint met verve van de Sprinter. De NS had misschien niet zoveel storingen, maar liet de boel wel erg versloffen op het einde. En de criminaliteit was een probleem. Doordat er nu security aan boord is, reizen er meer mensen dan ooit tevoren. Dat kost klauwen met geld, maar er is alles aan gelegen om de bewaking te behouden.’’
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Palance » di 23 sep 2008, 13:13

mavas schreef:
AD Zoetermeer schreef:Begin oktober wordt, als alles goed gaat, de frequentie verhoogd in de spits. Dan rijden de sneltrams zo vaak, dat een dienstregeling eigenlijk niet meer nodig is.
De reiziger wil een dienstregeling. Een aantal jaren terug is in de Rotterdamse metro ook de dienstregeling afgeschaft en werkte men met intervallen. Dat gaf zoveel onduidelijkheden dat men al gauw teruggestapt is naar een reguliere dienstregeling.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Schenker » di 23 sep 2008, 14:32

^^ Weet je dat zeker? In Rotterdam is mijn ervaring dat de dienstregeling slechts op papier bestaat. Na tweemaal niet volgens dienstregeling rijden, heb ik het kijken daarnaar maar opgegeven en neem er gewoon 5 minuten meer tijd voor om eerder te komen als dat nodig is. De borden die aangeven hoelang het nog duurt voordat de volgende trein komt en waarheen voldoen voor mij prima. In Amsterdam precies hetzelfde verhaal, het kan voorkomen dat een metro die eens per 8 minuten rijdt, niet om .00, .08, 0.16 komt mar op een gegeven moment als .04, .12, .20 etc.

Bij een hoge frequentie, zeg eens per 4 of 5 minuten, kan ik geen zinnige reden verzinnen waarom je een dienstregeling zou willen. Je gemiddelde wachttijd is dan 2 tot 2,5 minuut, dat is prima te overzien, zelfs voor iemand met weinig geduld zoals ik. Ter vergelijking, bij de metro in Wenen wordt tijdens de spits geen schema gebruikt, het interval tussen twee opeenvolgende metro's ligt dan tussen de 2 en 4 minuten. Dat is wel een hogere frequentie dan in NL gebruikelijk is natuurlijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 19:06

Ronkende retoriek. Feit is dat het uiterst irritant is dat onze nationale potverteerders het voor elkaar krijgen om van een gesloten systeem als de metro alsnog een enorme puinhoop van de dienstuitvoering te maken. Een metro die om .04, .14, .24 etc dient te rijden wil ik niet om .09, .19 en .29 zien vertrekken. Helaas is voor betreffende mensen het werk een hinderlijke onderbreking van hun koffiepauze en is het kennelijk onmogelijk om op de officiele vertrektijd te vertrekken aangezien de temperatuur van het zwarte goud dan nog niet de drinkbare waarde bereikt heeft... :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Via » di 23 sep 2008, 19:09

mavas schreef:De afbrokkelende traptreden op de haltes De Leyens en Leidsewallen zijn gerepareerd. De trappen, in het Sprinter-tijdperk nog overdekt, blijken niet bestand tegen de buitenlucht. Een definitieve oplossing staat op stapel. Volgens de Zoetermeerse vervoerswethouder Pieter Smit worden ze, zo mogelijk nog voor de winter, vervangen.
Het afbreken van overkappingen lijkt mij juist minder comfort bieden aan reizigers.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Schenker » di 23 sep 2008, 20:44

Vinny schreef:Ronkende retoriek.
Sorry, ik begrijp even niet waar je hier op doelt?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 20:49

Schenker schreef:
Vinny schreef:Ronkende retoriek.
Sorry, ik begrijp even niet waar je hier op doelt?
Op alle doorzichtige pogingen van de OV sector om 'zonder dienstregeling' te gaan rijden. Dat is namelijk een verbloeming van het falen van de organisaties in kwestie :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Schenker » di 23 sep 2008, 20:53

Ook als er met intervallen van 3 tot 5 minuten gewerkt wordt? Een dienstregeling lijkt me dan niet zo heel interessant namelijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » di 23 sep 2008, 20:54

Daar heeft Vinny wel gelijk in. Want onderliggend is er feitelijk wel degelijk een dienstregeling, met materieel- en personeelsomloop en reserveringen van stationscapaciteit. Daar ontkom je niet aan, ook al doe je aan volledige dispatching.

Maar als je de dienstregeling niet meer publiceert, ben je in elk geval van het reizigersgezanik van 'vertraging' af.
Daarmee maskeer je dan dat je faalt in het uitvoeren van die dienstregeling.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Wouter N14 » di 23 sep 2008, 21:07

ViaHaaren schreef:
mavas schreef:De afbrokkelende traptreden op de haltes De Leyens en Leidsewallen zijn gerepareerd. De trappen, in het Sprinter-tijdperk nog overdekt, blijken niet bestand tegen de buitenlucht. Een definitieve oplossing staat op stapel. Volgens de Zoetermeerse vervoerswethouder Pieter Smit worden ze, zo mogelijk nog voor de winter, vervangen.
Het afbreken van overkappingen lijkt mij juist minder comfort bieden aan reizigers.
Die zijn volgens mij verwijderd vanwege de sociale onveiligheid.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Schenker » di 23 sep 2008, 22:08

Rene schreef:Daar heeft Vinny wel gelijk in. Want onderliggend is er feitelijk wel degelijk een dienstregeling, met materieel- en personeelsomloop en reserveringen van stationscapaciteit. Daar ontkom je niet aan, ook al doe je aan volledige dispatching.

Maar als je de dienstregeling niet meer publiceert, ben je in elk geval van het reizigersgezanik van 'vertraging' af.
Daarmee maskeer je dan dat je faalt in het uitvoeren van die dienstregeling.
Ah ja uiteraard, ik doelde op de gepubliceerde dienstregeling.

Medianieuws

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Medianieuws » di 28 okt 2008, 11:28

AD Haagsche Courant (28-10-2008) schreef:Mooie woorden en muziek op feestje jarige Randstadrail

DEN HAAG - Blije gezichten deze maandagmorgen op halte Leidschenveen. Wethouders uit Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer, HTM-bestuurders, mensen van Rover. Allemaal zijn ze bijeen om de eerste verjaardag van Randstadrail te vieren. De kersverse stadstroubadour Timo de la Mar zingt een liedje over de jarige sneltram.
Op het moment dat verantwoordelijkbestuurder Peter Smit (VVD, vervoer) zijn toespraak begint, komt op het andere spoor met veel gepiep een Randstadrail-voertuig abrupt tot stilstand. Het zal toch niet gebeuren dat juist op deze feestelijke dag een sneltram met pech stil komt te staan? HTM-bestuurder Piet Jansen neemt snel een kijkje en stelt de aanwezigen gerust. „Het is een leerling-bestuurder die iets te scherp remde." Als de gemoederen zijn gesust, houdt Smit een lofzang op de jarige sneltram. „Reizigers waarderen Randstadrail met gemiddeld een zeven. Dat is een mooi cijfer. Nu de sneltrams eens in de 2,5 minuut langsrijden, verwachten we nog meer mensen te trekken. In 2010 moet Randstadrail 110.000 reizigers per dag vervoeren."
Op dit moment stappen 75.000 mensen per dag in. Daarmee blijft Randstadrail achter bij de verwachte 77.000 reizigers per dag. Smit spreekt ook de hoop uit dat de nieuwe voertuigen van de Erasmuslijn én het doortrekken van de Oosterheemlijn in Zoetermeer tot meer reizigers zullen leiden. „Maar dat laatste is natuurlijk een proces van de langere termijn." Daarna stappen Smit en de overige bestuurders de sneltram in en drukken ze de verbouwereerde passagiers een ov-fietsabonnement in de hand. Het is tenslotte feest.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » di 28 okt 2008, 11:30

75.000 reizigers... wat is dat nu ?

75.000 instappers per dag. Dat zijn nog geen retourverplaatsingen.
En wordt er alleen geteld op de buitentrajecten, of ook op Haagse interne stedelijke verplaatsingen ?

Wat betekent dat dan in aantallen (retour!)verplaatsingen tussen Zoetermeer en Den Haag ?
En in reizigerskilometers ?
En tussen Pijnacker-Nootdorp en Den Haag ?
En wat zijn de cijfers als we alleen naar de spits kijken ?

Ik vrees dat deze cijfers niet snel openbaar te vinden zullen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » di 28 okt 2008, 11:37

Hoeveel waren dat er in de oude NS tijd? Wanneer dat niet significant veranderd is (en dat neem ik aan) is het een nutteloze investering geweest... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » di 28 okt 2008, 11:41

Tja, dat is inderdaad de vraag die ik ook beantwoord probeer te krijgen, Vinny...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » di 28 okt 2008, 11:56

Tja, dat wordt spitten in deze lijst:
http://www.treinreiziger.nl/punctualite ... k_2005.pdf
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Peter » di 28 okt 2008, 13:50

Rene schreef:75.000 reizigers... wat is dat nu ?
En wordt er alleen geteld op de buitentrajecten, of ook op Haagse interne stedelijke verplaatsingen ?

Wat betekent dat dan in aantallen (retour!)verplaatsingen tussen Zoetermeer en Den Haag ?
En in reizigerskilometers ?
En tussen Pijnacker-Nootdorp en Den Haag ?
En wat zijn de cijfers als we alleen naar de spits kijken ?
Ik weet vrijwel zeker dat het exclusief het Haagse tramgedeelte is. Deze tramlijnen zijn overigens stampvol op grote delen van de dag. In de spits zat de RR (3 en 4) behoorlijk vol door de lage frequentie. Die is nu hoger, zodat mogelijk meer mensen het OV nemen (korter wachten en wellicht een zitplaats ...)
Er zijn wellicht wel meer reizigers bijgekomen die vanaf Laan van NOI RR 3 of 4 nemen, vanuit een intercity of stoptrein tussen Leiden en Den Haag HS, dus mijn beeld kan wat vertekend zijn over de drukte tussen Leidschenveen en Zoetermeer.

De Erasmuslijn is een minder groot succes, heb ik het idee. De lagere frequentie, oude metrostellen, bouwperikelen rond Pijnacker en Nootdorp en het feit dat de lijn nog niet tot Rdam CS doorloopt zullen hieraan bijdragen vermoed ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » di 28 okt 2008, 16:24

Als....
Den Haag Laan van NOI een IC halte was ipv HS
Op Randstadrail ook het vervoersbewijs van de NS gold
Op Hofplein de voetgangersbruggen opengebleven waren
Meer trams/bussen van de RET via het Hofplein zouden rijden
dan...
zou ík in ieder geval vaker geneigd zijn om via de Erasmuslijn naar Rotterdam te reizen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door mavas » di 28 okt 2008, 16:54

Vinny schreef:Als....
Den Haag Laan van NOI een IC halte was ipv HS
Er gaan meer treinen stoppen, dat weet je zelf ook. En ook IC's. Volgens NS-normen is dit een IC-station...
Op Randstadrail ook het vervoersbewijs van de NS gold
Dat was vroeger wel, omdat het uiteraard een Ns-traject was. Dat wordt het tzt wel, als de OV-chipkaart in 2021 is ingevoerd.
Meer trams/bussen van de RET via het Hofplein zouden rijden
Er rijden elke 10 minuten trams naar/van R'dam CS.
zou ík in ieder geval vaker geneigd zijn om via de Erasmuslijn naar Rotterdam te reizen...
Ik niet, je doet er langer over dan via de NS. Alleen bij calamiteiten gebruik ik de Erasmuslijn.
Hoeveel waren dat er in de oude NS tijd? Wanneer dat niet significant veranderd is (en dat neem ik aan) is het een nutteloze investering geweest...
Ben ik ook razend benieuwd naar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Peter » di 28 okt 2008, 16:58

Met die fantastische OV chipkaart is overstappen wellicht niet in de toekomst niet meer duurder.
En de Erasmuslijn moet in 2009 of 2010 ook in Rdam centraal eindigen.

Maar ja: wat moet je daar als Feyenoord en Sparta volgend jaar beiden eerste divisie spelen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » di 28 okt 2008, 17:03

Ik niet, je doet er langer over dan via de NS.
Dat komt door de absurde overstaptijden en omdat je vanuit Amsterdam alleen maar de sneltrein via Haarlem kunt gebruiken. Als je echt in de buurt van het Hofplein moet zijn (het Zadkine college :dyn_hyp: ) dan zou de Erasmuslijn iets sneller moeten zijn dan lopen naar het Centraal Station.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2008, 19:16

mavas schreef:
zou ík in ieder geval vaker geneigd zijn om via de Erasmuslijn naar Rotterdam te reizen...
Ik niet, je doet er langer over dan via de NS.
Als je dan rechtstreeks naar het centrum van Rotterdam door kan reizen is dat inderdaad wel makkelijker. Soms duurt iets langer of lijkt het omslachtiger, maar is het makkelijker. Toen ik begin deze maand van Terborg naar Zwolle reisde deed ik dat met twee keer overstappen: in Arnhem Velperpoort en in Dieren. Eén keer vaker overstappen, maar veel makkelijker dan de overstap op het tijdelijke station van Arnhem (Centraal) met die vervelende lange trappen.

Medianieuws

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Medianieuws » ma 17 nov 2008, 17:33

AD Haagsche Courant (15-11-2008) schreef:Nieuw plan sneltram CS
Spectaculaire fly-over over Haags Prins Bernardviaduct

DEN HAAG - Het Centraal Station in Den Haag krijgt een spectaculair station voor de sneltram uit Rotterdam. De tram wordt opgetild met een fly-over die over het Prins Bernardviaduct heengaat. De passagiers stappen dan uit bij het nog te bouwen kantoorcomplex boven het busplatform. De fly-over en het Randstadrailstation krijgen een fraaie architectuur. Het college van burgemeester en wethouders neemt binnenkort een besluit over dit plan van Den Haag Nieuw Centraal, de projectorganisatie die alle grote bouwprojecten op en rond CS coördineert.
De fly-over is een nieuw idee in de transformatie van CS. In de eerste plannen zou Randstadrail ondergronds aankomen, via een tunnel onder de treinperrons. Die optie bleek veel duurder uit te vallen; verkeerswethouder Van Woensel trad om die reden af. Vanaf dat moment werd ingezet op een lage fly-over; de voertuigen van Randstadrail zouden op het huidige busplatform stoppen. Volgens projectmanager Iwan de Vries kwam de veiligheid echter met die optie in het geding. De sneltram kruist namelijk het autoverkeer op het Prins Bernardviaduct. „We hebben alle opties bekeken, tot aan slagbomen toe, maar het blijft lastig." Het idee werd geboren om de sneltram verder 'op te tillen', over het viaduct heen. Dat idee is uitgewerkt en onderzocht. Architectenbureau Zwarts en Jansma bekijkt of dit haalbaar is. Dit bureau heeft ook de veelgeprezen 'netkous' (een fly-over in het Beatrixkwartier) ontworpen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Peter » ma 17 nov 2008, 19:13

Geldverspilling lijkt het mij. Dat alleen om 2 extra perrons terug te geven aan NS ?
Als men nu van plan was om de lijn naar Scheveningen door te trekken (CS voorziet qua fundering in een onderdoorgang). Maar dát plan is kansloos bij een bovengrondse versie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Wouter N14 » wo 19 nov 2008, 9:58

Het zou nu helemaal briljant zijn geweest als de oorspronkelijke Sprinter-plannen waren uitgevoerd. Dan had je onder CS een station gehad met een tunnel naar Scheveningen. Dan had je een prachtoplossing voor twee actuele problemen: het capaciteitstekort op tramlijn 9 langs de Koningskade waar nu wilde tunnelplannen en een keerlus bij Madurodam voor gepresenteerd zijn en de Erasmuslijn-halte op CS had dan ook een plek gehad. Jammer...

Daarnaast vraag ik mij af of de reiziger wel zo blij wordt van een eindhalte twee verdiepingen boven straatniveau...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Peter » wo 19 nov 2008, 10:35

Wouter N14 schreef: Daarnaast vraag ik mij af of de reiziger wel zo blij wordt van een eindhalte twee verdiepingen boven straatniveau...
Daar zul je weinig van merken. Stations als Duivendrecht hebben al zo'n 3 laagsvoorziening (metro en treinen).

De tunnels voor lijn 9 (en wellicht lijn 1 weer terug) zijn niet zo'n slecht idee, mits de tunneltjes alleen bij de kruisingen worden aangelegd, met name Laan Copes en Javastraat. Dat zou ook niet zo duur hoeven te zijn en er hoeven ook niet zoveel bomen te sneuvelen. Een deel (kastanjes) zullen wellicht uit zichzelf al overlijden..
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Wouter N14 » wo 19 nov 2008, 10:41

Die tunnels zijn ook geen slecht idee, alleen hadden ze er al 30 jaar kunnen liggen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » wo 19 nov 2008, 13:15

Leg die tunneltjes in de Koningskade zelf (voor het wegverkeer), dan loopt alles nog veel beter.
De VRI-problemen worden dan ook opgelost, omdat je de zwaarste stroom met veel groentijd uit het conflict haalt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Peter » wo 19 nov 2008, 13:42

Dat lost niet veel op, vermoed ik. Uitzondering is wellicht verkeer dat vanaf het Hubertusviaduct (of Madurodam) komt en dat onder de Laan Copes /Carel v Bylandtlaan geleid zou kunnen worden. Een enkelbaanstunneltje zou hier een oplossing zijn.

Als je de hele Koningskade/Raamweg tot Zuidhollandlaan zou ondertunnelen voor auto's (dus dubbeldeks verkeer) zou het wel kunnen helpen. Maar dan ben je weer een miljardje verder (en 3-5 jaar bouwchaos).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » wo 19 nov 2008, 13:53

Peter schreef:Dat lost niet veel op, vermoed ik.
Dat ben ik dan niet met je eens.
Probleem zit vooral in de kruispuntbelastingen en de OV-prioriteiten; die combinatie kunnen de VRI's niet aan.
Breng de grootste stroom buiten het conflict, en het kan goed worden opgelost.
Plus dat de emissies verminderen, omdat er minder gestopt hoeft te worden door de grootste verkeersstroom.

Plaats reactie