[RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

[RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Meneer de Boden » zo 01 jan 2006, 17:48

Midden delftland:

In Den Haag gaat milleu voor op het wegverkeer en dat zal ook niet verranderen.

Nu is er ontzettend veel geld gepompt in de zogehete randstad rail, een lightrail verbinding tussen R'dam en Den Haag.

Maar wat ik me afvraagd, nu ligt er op de plek van de randstadrail dus al een NS spoorlijn, de hofpleinlijn.
Hadden ze niet beter het geld kunnen pompen in de aanleg van de a4 midden delftland??? en de hofpleinlijn gewoon een opknapbeurt geven???

Wat kost nou meer, het doortrekken van de a4, eventueel ondertunneld(boortunnel(wat ze dus ook bij de randstadrail doen)), of een lightrail verbinding.

Ik denk dat het laatste een stuk duurder is, maarja het milleu gaat in Den Haag eenmaal voor.

Ik vrees dat tie er dus ook nooit zal komen de eerst komende 30 jaar. :(

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 02 jan 2006, 7:01

Met een lightrail verbinding is dan ook niets mis. Net als de A13 de enige snelwegverbinding is tusen Rotterdam en Den haag, is het huidige (deels nog 1+1) spoor dat ook. Bij de minste geringste storing is het schier onmogelijk om snel van de ene naar de andere stad per OV te reizen. De omweg via de Hofpleinlijn wordt ook niet al te snel gebruikt (en dan uiteraard alleen voor IC's), terwijl de verbinding tussen Rotterdam-Hofplein en Den Haag geen goede verbinding is. Al is het alleen maar omdat Hofplein zo beroerd te bereiken is met het reguliere OV (slechts 1 tramlijn). De Randstadrail begint nu midden in Rotterdam en is een verbetering voor reizigers richting Den Haag.

Maar, wat je voor het OV doet (betere bereikbaarheid), moet ook voor de snelweg gelden. Voor allebei een goede verbetering, als het even kan. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 02 jan 2006, 9:51

Door Randstadrail wordt het netwerk juist nog veel bevattelijker voor verstoringen.
Konden NS-treinen tussen Den Haag CS en Rotterdam CS nog via de boog bij Kleiweg naar de ceintuurbaan rijden, met de bouw van Randstadrail is dat onmogelijk geworden. Eén stremming bij Delft en alles ligt plat. Geloof mij: doorgaande IC-reizigers (waaronder de nodige incidentele reizigers) zullen niet snel overstappen op zo'n regionaal semi-metro-achtig geval.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 02 jan 2006, 10:15

Waarom is dat onmogelijk geworden? De spoorbreedte blijft toch gelijk? Tenzij de bovenleiding gesloopt wordt natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 02 jan 2006, 10:30

Bij een metro liggen de perrons anders t.o.v. de rijtuigen dan bij een trein. Het gat tussen perron en trein is minimaal. Gevolg daarvan is dat gewone treinen die perrons dus niet meer kunnen passeren. Dat is ook de hele reden van dat onzinnige viaduct over de A12 bij Nootdorp... :x

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 02 jan 2006, 12:14

Palance schreef:Waarom is dat onmogelijk geworden? De spoorbreedte blijft toch gelijk? Tenzij de bovenleiding gesloopt wordt natuurlijk.
Waar de Hofpleinlijn aansloot op de lijn Rotterdam-Gouda, ligt nu de HSL. Daardoor is de aansluiting helaas opgeheven. Ook de verbindingsboog van Rotterdam-Noord naar Schiedam was door de bouw van de HSL maanden onbruikbaar. De laatste is inmiddels hersteld waardoor omgeleide treinen tussen Gouda en Den Haag niet meer via Rotterdam Centraal hoeven.

Edit: typo
Laatst gewijzigd door boe! op ma 02 jan 2006, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » ma 02 jan 2006, 13:23

Palance schreef:Waarom is dat onmogelijk geworden? De spoorbreedte blijft toch gelijk? Tenzij de bovenleiding gesloopt wordt natuurlijk.
Omdat het ministerie van V&W geen trams / metro's en treinen tegelijk op 1 spoorlijn wil hebben rijden. Hierdoor moet men ook een duur spoorviaduct over de A12 bouwen, om de werkplaats van Nedtrain bereikbaar te houden. (pure geldspilling i.v.m. idiote veiligheidsregeltjes)

MvG
Rogier de Groot

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 02 jan 2006, 14:29

Rogier schreef:...pure geldspilling...
Net als de aanpassing (verlaging) van alle perrons langs de Zoetermeerlijn, omdat trams een lagere uitstap hebben dan een trein :roll:

Waren daar geen andere oplossingen voor mogelijk geweest? Vast wel. Zoals het systeem dat o.a. in Hannover wordt gebruikt. Trams hebben uitklapbare trappen, die functioneren bij haltes zonder perron. Als er wel een perron is vormt de ingeklapte trap een vlakke vloer, waardoor er een makkelijke instap is vanaf het perron.

Ironisch (of niet?) : op lijn 11 van de HTM hebben een tijd oude trams uit Hannover gereden (dezelfde als ook in Houten langs het spoor pendelt), met het hierboven genoemde systeem. Dus onbekend met het systeem is men in elk geval niet...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 02 jan 2006, 17:31

Op zich was het idee van randstadrail wel mooi: een railverbinding van binnenstad naar binnenstad. Ik ben daar wezen kijken en die plannen zien er erg indrukwekkend uit. Ik ben het echter wel met (velen van) jullie eens dat dit enorm veel geld heeft gekost, waarvan maar de vraag is of het ooit terugverdient zal worden en of er niet betere mogelijkheden te bedenken waren om de bereikbaarheid van Den Haag en Rotterdam te verbeteren.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 02 jan 2006, 18:17

Jeroen schreef:Op zich was het idee van randstadrail wel mooi: een railverbinding van binnenstad naar binnenstad.
Jammer alleen dat het project zo wordt uitgevoerd dat dat nog steeds niet kan zonder verstappen, vanuit het centrum van Rotterdam kan je alleen naar Den Haag CS, en vanuit centrum Den Haag enkel rechtstreeks naar zoetermeer

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » ma 02 jan 2006, 18:21

Seat Ibiza schreef:Waren daar geen andere oplossingen voor mogelijk geweest? Vast wel. Zoals het systeem dat o.a. in Hannover wordt gebruikt. Trams hebben uitklapbare trappen, die functioneren bij haltes zonder perron. Als er wel een perron is vormt de ingeklapte trap een vlakke vloer, waardoor er een makkelijke instap is vanaf het perron.
Een goede oplossing lijkt mij (zeker als het in de praktijk goed blijkt te werken) echter wellicht wordt van deze oplossing afgezien i.v.m. toegankelijkheid van de trams voor mindervaliden?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 02 jan 2006, 18:35

Tja pure geldverspilling is dit. Al het geld wordt in het begin en het eind gepompt (Den Haag met zijn dure viaduct, Rotterdam met tunnel), en daarvoor zijn nuttigere verbindingen niet door gegaan! Zoals een zijtak naar een grote nieuwbouwwijk van Berkel-Rodenrijs.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 02 jan 2006, 19:19

Wally schreef:... wellicht wordt van deze oplossing afgezien i.v.m. toegankelijkheid van de trams voor mindervaliden?
Is inderdaad een nadeel. Maar dat geldt dan alleen bij stopplaatsen ZONDER perron.

En komen er nu lage-vloertrams die bij lage perrons stoppen? Dan moeten dus ook overal (lage) perrons worden gebouwd. Misschien had men die nieuwe perrons dan maar wat hoger moeten bouwen? :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jan 2006, 19:21

Op de lijn Gouda-Alphen a/d Rijn zijn slechts enkele perrons verlaagd en is er ook overal nog wel een gewoon perron (wat er nog is voor de spitstreinen Gouda-Leiden).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 02 jan 2006, 21:33

Coen Tunnel schreef:Op de lijn Gouda-Alphen a/d Rijn zijn slechts enkele perrons verlaagd en is er ook overal nog wel een gewoon perron (wat er nog is voor de spitstreinen Gouda-Leiden).
En die grote gele gevaartes (mat'64) komen praktisch elke dag bijspringen als de trammetjes in storing liggen. :x

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 02 jan 2006, 21:37

Het probleem met de lightrail is dat ze te licht zijn voor het spoor d.w.z. onvoldoende druk uitoefenen op het spoor. :? Het komt regelmatig voor dat de lightrail een sein passeert en de apparatuur twijfelt of er nu wel of niet een trein langsreed. In geval van twijfel gaan alle seinen op rood en dat gebeurt dus wekelijks. De oude treinen hebben daar geen last van.

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

Bericht door Meneer de Boden » di 03 jan 2006, 2:21

Zie je het voor je: Rij je met een slakkevaartje van 80 km op de a13 en zie je parallel een super moderne light rail metro.

Om alvast aan de randstad rail te wennen raadt ik een ritje aan in de Rotterdamse Metro. Er rijden nieuwe metro's die door bombardier geleverd werden.
Op de erasmuslijn rijden alleen van die moderne voertuigen, op de calland lijn rijden ook de oude T-tjes. De wel bekende M'tjes, die oude treinstellen waar de Rotterdamse metro beroemd om is geworden zijn uit de dienst genomen en vervangen door de B-tjes(like a randstadrail)

Om als automobilist jaloers op te worden.

De beste oplossing lijkt mij dan ook wel de doortrekking van de a4 midden delftland.

Kunnen ze de a13 niet beter de n13 noemen nu je er nog maar 80 mag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 03 jan 2006, 11:06

Light rail rijdt volgens mij ook niet harder dan 80?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 03 jan 2006, 13:57

Vinny schreef:Light rail rijdt volgens mij ook niet harder dan 80?
Dat zou mij hogelijk verbazen.
Die dingen zijn er toch op gebouwd om snel op te kunnen trekken. Qua vermogen zouden ze dan toch wel harder moeten kunnen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 03 jan 2006, 14:03

Acceleratievermogen zegt niet per se iets over topsnelheid. Dan nog lijkt 80 me wel langzaam voor dit tracé (daar wordt nu 100, 120 gereden?).

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 03 jan 2006, 14:05

Er zou in eerste instantie ook een ZoRo-treinlijn komen tussen Zoetermeer en Rotterdam (die had moeten aanhaken op de Hofpleinlijn in Pijnacker), maar die is vervangen door een ZoRo-bus, die de Zoetermeerders naar Rodenrijs brengt, waar ze op de lightrail kunnen overstappen. Of dat een verbetering is met de huidige busverbindingen tussen Zoetermeer en Rotterdam waag ik te betwijfelen.
Laatst gewijzigd door kees op di 03 jan 2006, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 03 jan 2006, 14:07

kees schreef:...een ZoRo-bus...
Hopelijk snijdt 'ie een flink stuk af, maar scheurt 'ie niet te veel (en zijn er niet al te veel zwartrijders)... :hahaHAHA:
Laatst gewijzigd door Alain op di 03 jan 2006, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 03 jan 2006, 14:08

Alargule schreef:Acceleratievermogen zegt niet per se iets over topsnelheid. Dan nog lijkt 80 me wel langzaam voor dit tracé (daar wordt nu 100, 120 gereden?).
Er wordt nu weliswaar harder gereden, maar waar tussen Leidschendam-Voorburg en Rotterdam-Wilgenplas lagen eerst alleen Pijnacker en Berkel-Rodenrijs. Daar komen bij Nootdorp en Pijnacker-Zuid stations bij, wat dus de afstanden verkort. Desalniettemin denk ik dat 100 a 120 nog wel haalbaar moet zijn, in principe.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 03 jan 2006, 14:12

Kk heb 't even uitgezocht:
De metro's Rotterdam-Den Haag hebben een top van 100 km/h.

Door kortere stops en sneller accelereren zou in theorie dan dezelfde reisduur als per trein mogelijk moeten zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 03 jan 2006, 14:29

ReisThijs schreef:De metro's Rotterdam-Den Haag
Tsja, ik vind het toch niet echt metro's. Ze gaan eigenlijk niet door zwaarstedelijk gebied heen, maar verbinden 2 belangrijke gebieden nou juist.
ReisThijs schreef:De metro's Rotterdam-Den Haag hebben een top van 100 km/h.
Ze mogen in de praktijk echter maar 80. Waarom mag joost weten. :dontknow:
ReisThijs schreef:Door kortere stops en sneller accelereren zou in theorie dan dezelfde reisduur als per trein mogelijk moeten zijn.
De reistijd zou zelfs minder worden. Tenminste, als je de verhalen mag geloven. Ik zet er toch mijn twijfels bij. :roll:

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 03 jan 2006, 14:37

Jeroen schreef:Tsja, ik vind het toch niet echt metro's. Ze gaan eigenlijk niet door zwaarstedelijk gebied heen, maar verbinden 2 belangrijke gebieden nou juist.
Ja, dat is zeker waar, maar hoe moet je ze dan noemen? Het zijn dezelfde treinen die ook op de metrolijnen rijden.
Anders wordt het zo'n vage term als lightrail :( dat kan ik ook niet duidelijk noemen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 03 jan 2006, 16:29

De Hofpleinlijn zou ooit aangelegd worden als een interurban. Het werd door de concurrentiestrijd tussen de maatschappijen een volwaardige spoorlijn. In feite vindt nu, 100 jaar later, een downgrading plaats die van de lijn datgene maakt wat ooit de bedoeling was: een interurban.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 03 jan 2006, 16:53

Ja zo lust ik er nog wel één...

(Over het museumtramspoor van Haarlemmermeerstation naar Bovenkerk kúnnen ook treinen rijden. Dat gebeurde vroeger dan ook. Héél lang geleden reed de internationale trein naar Duitsland ook zo. Via Uithoorn... :shock:, nu slechts nog museumtrams...:cry:)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 03 jan 2006, 17:43

René schreef:De Hofpleinlijn zou ooit aangelegd worden als een interurban. Het werd door de concurrentiestrijd tussen de maatschappijen een volwaardige spoorlijn. In feite vindt nu, 100 jaar later, een downgrading plaats die van de lijn datgene maakt wat ooit de bedoeling was: een interurban.
Dat gaat eigenlijk ook op voor de Zoetermeerlijn, dat ze daar een spoorlijn van hebben gemaakt, of eigenlijk een metrolijn-met-trein, heb ik nooit begrepen. Daar kan dan wel een 'Sprinter'op rijden, vergeleken met een echte metro is dat, bij een halteafstand van minder dan 1 km, nog altijd veel te traag.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 03 jan 2006, 17:47

Ja, Zoetermeer had meer gehad aan metro-achtig materieel voor de Zoetermeerlijn. Maar dat krijgen ze nu dus ook, na 2008. En dan kun je vanuit Zoetermeer rechtstreeks de zwem- ehhh tramtunnel inrijden.

Plaats reactie