[ZUIDERZEELIJN] Wel of niet ?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 11 apr 2006, 17:31

Toch nog eens even gekeken op ns.nl, en je kunt vanuit Amsterdam rechtstreeks naar deze plaatsen met de intercity...Goed, die zal na Zwolle wel als stoptrein rijden, maar het ding wordt dus aangemerkt als een IC.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 apr 2006, 17:33

Na Zwolle wordt er alleen nog gestopt in Assen, tenminste, een maand geleden nog (Momenteel ga ik met de auto)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » di 11 apr 2006, 17:36

Chris schreef:Na Zwolle wordt er alleen nog gestopt in Assen, tenminste, een maand geleden nog.
Toen ik afgelopen zomer reisde met de IC Utrecht CS - Groningen, werd er wel in Meppel en Hoogeveen gestopt. Volgens mij ook zelfs in Beilen.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 apr 2006, 17:38

Vreemd. De IC stopte bij mij nooit, en heb de lijn toch tientallen keren gehad. Misschien had je de stoptrein (zelfde materieel als IC)?

VTB
autoweg

Bericht door VTB » di 11 apr 2006, 17:39

Chris schreef:Vreemd. De IC stopte bij mij nooit, en heb de lijn toch tientallen keren gehad. Misschien had je de stoptrein (zelfde materieel als IC)?
Weet ik niet precies, de reis duurde (voor zover ik het me nog kan herinneren) twee uur. Ik weet echter zeker dat er niet gestopt werd in 't Harde, Harderwijk, Ermelo, Putten en meer van dat soort stations.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 apr 2006, 18:55

Omdat de trein (Zone-IC) Amsterdam - Groningen wel stopt in Meppel, Beilen, Hoogeveen, Haren en Groningen-zuid en de trein (IC) Rotterdam - Groningen hier niet in stopt. Ik heb zelfs daardoor eens bijna in Hoogeveen uitgestapt, in de veronderstelling dat ik in Assen was. En ik was op weg naar mijn (toenmalige) Zwitserse vriendin die in het Noord-Drentse Zuid-Laren was neergestreken... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 apr 2006, 18:58

Dat zou kunnen. Ik neem altijd de IC uit Den Haag/Rotterdam. (komt me altijd beter uit qua tijden). Gelukkig ga ik nu met de auto, 3 kwartier tijdswinst!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 apr 2006, 19:01

Vinny schreef:Omdat de trein (Zone-IC) Amsterdam - Groningen wel stopt in Meppel, Beilen, Hoogeveen, Haren en Groningen-zuid en de trein (IC) Rotterdam - Groningen hier niet in stopt. Ik heb zelfs daardoor eens bijna in Hoogeveen uitgestapt, in de veronderstelling dat ik in Assen was. En ik was op weg naar mijn (toenmalige) Zwitserse vriendin die in het Noord-Drentse Zuid-Laren was neergestreken... :oops:
Groningen-Zuid? Groningen Europapark gaat pas over een paar jaar open. En de IC vanuit Rotterdam rijdt naar Leeuwarden, die vanuit Den Haag gaat naar Groningen. Ook de IC vanuit Amsterdam gaat naar Leeuwarden, die vanuit Schiphol gaat naar Groningen.

De IC Den Haag-Groningen stopt enkel na Zwolle enkel in Assen en Groningen.

En het is Zuidlaren, niet Zuid-Laren...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 apr 2006, 19:03

Chris schreef:Mijn idee: Amsterdam - Groningen: stops:

Amsterdam CS
Almere
Lelystad-centrum
Zwolle
Assen
Groningen
Die stop in Assen is niet nodig. Daar is het een veel te kleine stad voor. Ik zou de trein ook in Schiphol laten beginnen:

Schiphol
Amsterdam Zuid WTC
Almere Centrum
Lelystad Centrum
Zwolle
Groningen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 apr 2006, 19:13

Coen Tunnel schreef:Die stop in Assen is niet nodig. Daar is het een veel te kleine stad voor.
Groot is Assen niet, maar er zijn wel veel aansluitende busverbindingen waardoor een stop wel gerechtvaardigd is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 apr 2006, 19:17

Maar dat kun je ook bereiken door de stoptreinen beter te laten aansluiten (overigens is het nu al zo dat de zone-IC's over het algemeen beter aansluiten op de bussen dan de IC Groningen-Den Haag v.v.).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 apr 2006, 19:23

Volgens mij wordt de dienstregeling van de bussen afgestemd op de trein en niet andersom.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 apr 2006, 19:33

Groningen-Zuid? Groningen Europapark gaat pas over een paar jaar open. En de IC vanuit Rotterdam rijdt naar Leeuwarden, die vanuit Den Haag gaat naar Groningen.
Huh? Toen ik mijn vriendin bezocht heb ik er gelijk een vakantie in Gronignen aan vastgeplakt en daarna ben ik zonder overstap gereisd naar Rotterdam Centraal, en daarna overgestapt op de IC naar Dordrecht en toen met de bus naar mijn grootouders (die toen nog leefden); en 's avonds met de auto terug naar huis (toen woonde ik nog bij mijn ouders).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 apr 2006, 19:40

Op vrijdag rijdt er één IC rechtstreeks van Groningen naar Rotterdam i.p.v. Den Haag vertrektijd 14.17 uur (altijd een overvolle trein met voornamelijk studenten).

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 11 apr 2006, 22:31

boe! schreef:Op vrijdag rijdt er één IC rechtstreeks van Groningen naar Rotterdam i.p.v. Den Haag vertrektijd 14.17 uur (altijd een overvolle trein met voornamelijk studenten).
Het zijn er wel meer, op vrijdag en/of zaterdag en/of zondag rijden er meerdere IC's van .:17 naar Rotterdam/Den Haag. Alleen op vrijdag 15:18 is er een extra trein naar Rotterdam, op de andere tijden gaat simpelweg vanaf utrecht één Gronings treinstel mee naar Rotterdam ipv. Den Haag. bron:http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/gn1.pdf

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 apr 2006, 9:34

Vinny schreef:Huh? Toen ik mijn vriendin bezocht heb ik er gelijk een vakantie in Gronignen aan vastgeplakt en daarna ben ik zonder overstap gereisd naar Rotterdam Centraal, en daarna overgestapt op de IC naar Dordrecht en toen met de bus naar mijn grootouders (die toen nog leefden); en 's avonds met de auto terug naar huis (toen woonde ik nog bij mijn ouders).
Maar dan ben je niet in Groningen-Zuid ingestapt. Eerder in Groningen lijkt me :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 apr 2006, 9:43

Er is wel Groningen-noord. Maar geen Groningen-zuid. Wel gewoon Groningen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2006, 11:44

boe! schreef:Volgens mij wordt de dienstregeling van de bussen afgestemd op de trein en niet andersom.
Klopt. Maar die zijn nu voornamelijk afgestemd op de zone-IC's die dus overal stoppen benoorden Zwolle.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 13 apr 2006, 17:01

www.nu.nl schreef:Zuiderzeelijn definitief van de baan

Uitgegeven: 13 april 2006 16:15
Laatst gewijzigd: 13 april 2006 16:18

DEN HAAG - Er komt definitief geen snelle spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen. Nut en noodzaak van alle alternatieven voor zo'n Zuiderzeelijn zijn onvoldoende aangetoond, bleek vrijdag na de wekelijkse ministerraad. Gekeken zal nu worden naar regionale investeringen.

Achtereenvolgende kabinetten hebben 2,73 miljard euro opzij gezet voor een snelle spoorlijn tussen de randstad en het noorden. De regio zelf heeft 1 miljard gereserveerd. Vorige week lekte al uit dat minister Peijs (Verkeer) in het project geen heil meer zag.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 13 apr 2006, 17:30

:touring:
Hoera, zou het geld nu naar de wegen gaan, of ben ik te positief? :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 13 apr 2006, 17:40

Misschien dat er een paar miljoentjes afkunnen om bij de verdubbeling van de N33 er meteen een vluchtstrookje naast te leggen en er toch een A33 van te maken? :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 apr 2006, 20:04

DEN HAAG - Nu het kabinet definitief een streep heeft gehaald door de plannen voor de Zuiderzeelijn tussen Schiphol en Groningen ontbrandt de discussie over de besteding van de miljarden die gereserveerd waren voor het spoorproject.

Volgens de milieubeweging moet het geld gestoken worden in beter openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam, naast duurzame maatregelen op het terrein van bijvoorbeeld energievoorziening in het noorden. Minister Peijs denkt echter nadrukkelijk aan een wegoplossing tussen Almere en de hoofdstad. Wat het openbaar vervoer betreft "zijn we er nog niet uit", zei ze.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 13 apr 2006, 20:09

Chris schreef:
DEN HAAG - Nu het kabinet definitief een streep heeft gehaald door de plannen voor de Zuiderzeelijn tussen Schiphol en Groningen ontbrandt de discussie over de besteding van de miljarden die gereserveerd waren voor het spoorproject.

Volgens de milieubeweging moet het geld gestoken worden in beter openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam, naast duurzame maatregelen op het terrein van bijvoorbeeld energievoorziening in het noorden. Minister Peijs denkt echter nadrukkelijk aan een wegoplossing tussen Almere en de hoofdstad. Wat het openbaar vervoer betreft "zijn we er nog niet uit", zei ze.
Volgens mij was er al geld voor de verbetering van de infrastructuur tussen Amsterdam en Almere gereserveerd. De 2,73 miljard moet voor Noord en Oost Nederland beschikbaar blijven. (vanaf Lelystad en Zwolle gerekend)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 13 apr 2006, 20:10

Het geld moet niet naar OV in Almere, het geld moet gewoon heen naar waar het hoort en dat is het noorden. En bovendien, hadden ze die zweeftrein eigenlijk willen laten lopen op het toentertijd afgekeurde A6 tracé naar Groningen? Want voor een weg was het landschappelijk te waardevol... :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 apr 2006, 20:12

Wat zou je met dat geld kunnen doen?

Ik zat te denken aan het grootste knelpunt als eerste: De zuidelijke ring Groningen. Dat is echt het belangrijkste knelpunt van het noorden imo.

Verder zou ik graag een oplossing zien voor KP Joure, en de N31 bij Harlingen en Leeuwarden.

Ook een verbreding tussen KP Hattemerbroek en Ommen met effectief 2x4 stroken, en 2x3 tussen Ommen en KP Lankhorst.

Verder een upgrade van de N33 en N50 naar Autosnelweg

Eventueel kan je het geld besteden om de N35 in Zwolle om te bouwen/nieuwbouw ten oosten van de stad, en de A35 door te trekken tot in ieder geval ten westen van Nijverdal.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 13 apr 2006, 20:13

Daarom wilden ze ook een zweeftrein, Via: die zweeft gewoon over dat 'landschappelijk waardevolle' gebied heen...:EE:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 13 apr 2006, 20:19

Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat die vreselijke Zuiderzeelijn nu geen beleid meer is. :klappen:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 apr 2006, 10:03

En bovendien, hadden ze die zweeftrein eigenlijk willen laten lopen op het toentertijd afgekeurde A6 tracé naar Groningen?
Nee, langs de bestaande A 6/A 7, met halte in Drachten.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 14 apr 2006, 10:11

Coen Tunnel schreef:Die stop in Assen is niet nodig. Daar is het een veel te kleine stad voor. Ik zou de trein ook in Schiphol laten beginnen:

Schiphol
Amsterdam Zuid WTC
Almere Centrum
Lelystad Centrum
Zwolle
Groningen
Zou een trein met deze stops echt in een behoorlijke vraag voorzien?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 apr 2006, 12:56

Eventueel doortrekken naar Den Haag Centraal, dan zeker wel!