[HSL] Oplevering en exploitatie

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Davy » ma 31 mar 2014, 10:45

Dit kan je er ook nog mee doen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Wouter N14 » ma 31 mar 2014, 11:55

^^ Dat gebeurde in de jaren 50/60 wel vaker, dat oude rijtuigen in tuintjes terecht kwamen. Maar zou de tekenaar daar werkelijk naar verwijzen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Palance » ma 31 mar 2014, 12:49

Er staat ook een oud rijtuig van de NMBS in de dierentuin Planckendael.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Lekkere Kwal » ma 31 mar 2014, 13:46

Ik kan me weinig anders voorstellen wat de tekenaar zou kunnen bedoelen. Maar de reden dat dit vroeger zo veel gebeurde (ook met trams overigens) was dat de houten carosserie van zo'n wagon minus het interieur niet veel meer was dan een lange schuur... Veel anders kon je er ook niet mee doen. Al zijn er indertijd bijvoorbeeld wel kolonnes blauwe trams schandelig midden in het weiland in lichterlaaie gezet om het zo goedkoop te 'slopen'. Volgens sommigen ook geen slecht idee voor de Fyra :twisted:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Vinny » di 01 apr 2014, 20:10

Op het busstation van Sloterdijk staat een oude tram welke nu in gebruik is als koffieuitschenkpunt en feestlocatie. Leuke man overigens de eigenaar. Ik kwam er het laatste jaar dat ik in Amsterdam woonde regelmatig een kopje koffie drinken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Sophie » di 08 apr 2014, 14:47

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/08/ns- ... -en-breda/

De intercity direct ligt stil door problemen met de lokomotieven. Klinkt helaas niet naar iets wat je een-twee-drie oplost.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door boe! » di 08 apr 2014, 15:37

Klinkt helaas niet naar iets wat je een-twee-drie oplost.
Dus jij weet wat het probleem is? Blijkbaar heeft Bombardier iets ontdekt aan een pantograaf en gaan ze bij alle locomotieven met een vergelijkbare pantograaf checken of het probleem zich daar ook voordoet. Als het probleem niet bij andere locomotieven wordt geconstateerd, dan kunnen deze weer het spoor op. Zie het als een terugroepactie bij auto's.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Sophie » di 08 apr 2014, 15:39

Oplossen was het foute woord. Ik bedoelde daarmee alleen dat het voor mijn gevoel niet zo is dat die dingen morgen weer rijden...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door boe! » di 08 apr 2014, 16:26

^^ Dat is vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van een controleur/monteur van Bombardier. Als ze vandaag alle locomotieven controleren en er wordt niets gevonden, dan rijdt morgen alles weer.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door PeterSchoeber » di 08 apr 2014, 20:45

Lekkere Kwal schreef:Ik kan me weinig anders voorstellen wat de tekenaar zou kunnen bedoelen. Maar de reden dat dit vroeger zo veel gebeurde (ook met trams overigens) was dat de houten carosserie van zo'n wagon minus het interieur niet veel meer was dan een lange schuur... Veel anders kon je er ook niet mee doen. Al zijn er indertijd bijvoorbeeld wel kolonnes blauwe trams schandelig midden in het weiland in lichterlaaie gezet om het zo goedkoop te 'slopen'. Volgens sommigen ook geen slecht idee voor de Fyra :twisted:
Oud uitgediend spoor- en/of trammaterieel werd niet alleen verbouwd tot schuurtje maar ook tot woning. Vele tientallen oude rijtuigen, en wat minder goederenwagons, zijn kort na de oorlog getransformeerd tot tijdelijke woonruimte. O.a. bij Bosch en Duin hebben er een aantal gestaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Snelwegfreak » di 08 apr 2014, 21:00

Dit verbaast me eigenlijk niks. Het gebeurt wel vaker dat de ICD weer eens niet rijdt omdat een loc defect is. Wordt tijd voor de nieuwe locs die eind dit jaar komen. Al had men beter direct voor écht goede HST'en kunnen kiezen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door lebre7 » di 08 apr 2014, 22:05

^^ De nieuwe locs zijn alleen ook TRAXX locs...

Het probleem met deze locomotief is enkel in Nederland. Dit komt omdat de locomotief op korte afstand vaak van spanning moet wisselen (HRLN 1,5 kV HSL 25kV). Het lijkt erop dat de stroomafnemers hier niet goed tegen kunnen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Snelwegfreak » di 08 apr 2014, 22:07

^^ Dat weet ik, dus ook maximaal 160 km/h. De nieuwe locs die sneller kunnen zullen op zijn vroegst pas in 2021 komen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door PeterSchoeber » di 08 apr 2014, 22:12

^^ Dan zullen ze toch ook moeten gaan nadenken over andere rijtuigen. Je hebt niks aan snellere locomotieven als de rijtuigen de beperkende factor worden. Is sowieso van de gekke dat er met 30 jaar oude rijtuigen met 160 km/u over een HSL wordt gereden die geschikt is voor 300 km/u.

Had men voor het Franse Alshtom gekozen dan had alles nu probleemloos gereden. Als voorbeeld diene de Thalys treinen die nu vrolijk met 300 km/u over de HSL-Zuid voortsnellen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Snelwegfreak » di 08 apr 2014, 22:15

Kan ook zijn dat ik verkeerd geïnformeerd ben en dat er niet nieuwe locs komen maar geheel nieuwe treinen. Hoop het wel, want die ICR dat kan écht niet meer. Het kraakt en het piept enorm tijdens het rijden. Vreselijk oncomfortabel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Mark » di 08 apr 2014, 22:20

Mij is bekend dat er opties worden onderzocht voor andere rijtuigen, maar in hoeverre dit snel/uberhaupt realiseerbaar is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Victor » di 08 apr 2014, 22:32

lebre7 schreef:^^ De nieuwe locs zijn alleen ook TRAXX locs...

Het probleem met deze locomotief is enkel in Nederland. Dit komt omdat de locomotief op korte afstand vaak van spanning moet wisselen (HRLN 1,5 kV HSL 25kV). Het lijkt erop dat de stroomafnemers hier niet goed tegen kunnen.
Zou zomaar kunnen inderdaad dat hier een unieke situatie is. Een halfuurdienst op een relatief kort stuk, waar per rit 4 keer omgeschakeld moet worden.
Dan loopt het aantal omschakelingen snel op.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door RSK » di 08 apr 2014, 22:42

^^ Sommige zaken zijn ook een kwestie van willen. Nederlandse rijtuigen (en treinen!) zijn sinds jaar en dag gebouwd op 140 km/h "omdat ze in Nederland toch niet sneller kunnen". Met de HSL is dat veranderd, maar daarmee is je materieel niet meteen aangepast. Grappig: om een materieeltekort op te vangen heeft NS een jaar of 10 geleden rijtuigen van de Deutsche Bahn overgenomen, die nu de naam ICK dragen. Die zijn nog ouder dan het ICR wat er nu op de HSL rijdt, maar zijn wel gebouwd op 200 km/h. Die staan echter al een jaar of wat aan de kant, dus daar moet nu veel te veel aan gebeuren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Naturist » wo 09 apr 2014, 0:31

Zoals ik eerder al opperde denk ik dat de aanschaf van wat ouder Frans materieel nu helemaal geen verkeerde keus zou zijn met het grote voordel dat het overal aan voldoet.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Egbert » wo 09 apr 2014, 6:54

RSK schreef:Grappig: om een materieeltekort op te vangen heeft NS een jaar of 10 geleden rijtuigen van de Deutsche Bahn overgenomen, die nu de naam ICK dragen. Die zijn nog ouder dan het ICR wat er nu op de HSL rijdt, maar zijn wel gebouwd op 200 km/h. Die staan echter al een jaar of wat aan de kant, dus daar moet nu veel te veel aan gebeuren.
Nu is ICK totaal niet meer van deze tijd en ook toen het reed zonder uitvoerige verbouwing ongeschikt voor de HSL. Maar in dezelfde period had NS ook een serie gehuurd die ICL heette en dat zijn rijtuigen die nu nog in de duitse IC's (o.a. Amsterdam-Berlijn) ingezet wordt. Dat had perfect over de HSL gekund.
Nog wranger is dat in die tijd een aantal Oostenrijkse rijtuigen is gehuurd om het nijpend materieel tekort (o.a. zelf veroorzaakt door de Bs stuurstanden te slopen) een beetje te verhelpen.

Er zat heel veel positiviteit binnen NSH dat de Fyra toch wel zou gaan rijden. Hadden ze gewerkt met de kennis van nu of met een enigszins minder positief scenario (wat iedereen behalve NSH al had) dan zou het denk ik anders gegaan zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rene » wo 09 apr 2014, 8:08

RSK schreef:Nederlandse rijtuigen (en treinen!) zijn sinds jaar en dag gebouwd op 140 km/h "omdat ze in Nederland toch niet sneller kunnen".
ICR was vanaf het begin wel degelijk ontworpen op 160 km/h. NS heeft begin jaren '80 gedaan wat men jaren daarvoor ook al gedaan had: het ontwerp van losse rijtuigen afleiden van stroomlijnmaterieel. Dat was al met plan E (dat overeenkomsten met mat'46 en mat'54 vertoonde), en dat ging voort met ICR, dat was afgeleid van de middenbak ICM. Het zal destijds ongetwijfeld een stuk voordeliger zijn geweest dan de aanschaf van standaard Eurofima-rijtuigen. Niet vergeten dat op het moment dat NS de rijtuigen ICR besloot aan te schaffen, we in het economisch slechte begin van de jaren '80 zaten. Er konden voor hetzelfde bedrag meer rijtuigen ICR dan Eurofima-rijtuigen besteld worden - en vervanging van de vloot plan E was echt hoognodig. Die rijtuigen hadden niet eens centrale deursluiting...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door waldo79 » wo 09 apr 2014, 9:28

^^Daarbij vind ik ICR toch een stuk hoogwaardiger dan het andere IC-materiaal. Al heb ik nog geen ervaring met DDZ (de tot IC omgebouwde stoptreindubbeldekkers) 8-)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 apr 2014, 18:16

DDZ/NID vind ik echt heerlijke treinen. Nieuw, ruim, licht. Erg prettig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rene » wo 09 apr 2014, 18:24

Ik vind het niet fijn dat de eerste klas in DDZ, net als in verbouwd (V)IRM, voorzien is van plakleer. De 2e klas is daar met gestofferde stoelen echt comfortabeler.
En over de styling van het interieur ben ik ook niet tevreden. Het lelijke deurbeslag in DDZ vind ik werkelijk waar de hoofdprijs waard in de categorie "lelijkste treininterieur".

Afbeelding :kots:

Afbeelding :ziek:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 19:02

waldo79 schreef:^^Daarbij vind ik ICR toch een stuk hoogwaardiger dan het andere IC-materiaal. Al heb ik nog geen ervaring met DDZ (de tot IC omgebouwde stoptreindubbeldekkers) 8-)
Meen je dat nou? De stoelen zijn hetzelfde als in ICM. Daarnaast is het erg aan het verouderen.

Ik vind zelf ICM wel prettig materieel, maar in VIRM kan ik het ook prima uithouden (al schijn ik op OV fora de enige ben). Wordt tijd dat ze Mat '64 er eens uitgooien. ;) (trapt weer op een aantal schenen)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door boe! » wo 09 apr 2014, 19:17

Vinny schreef:maar in VIRM kan ik het ook prima uithouden (al schijn ik op OV fora de enige ben).
Ik heb ook geen problemen met VIRM al zijn de stoelen in de laatst opgeleverde treinstellen wel wat beter dan de paarse stoeltjes uit de eerste versies.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 apr 2014, 19:48

VIRM is ook een prima trein, maar gekscherend wordt die ook wel wie-wa-wiebel-VIRM genoemd. Als je er regelmatig inzit snap je wel waarom ;)

Ik vind SGM echt het vervelendste materiaal. Helaas is de IC Hoorn - Haarlem heel vaak SGM en slechts soms NID. SGM is oud, oncomfortabel, weinig capaciteit en lelijk.

René heeft wel een punt met het interieur. Het is modern en kitsch tegelijk. Die deurgrepen zien er niet uit, maar ik vind de 2e klas prima zitten, en dat vind ik belangrijker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 20:12

VIRM zou relatief eenvoudig om te bouwen moeten zijn voor exploitatie op de HSL. Het is nog een open vraag of de stellen ook toegelaten kunnen worden voor een operationele snelheid van 200 km/h. Ik heb die vraag wel eens gesteld aan materieeldeskundigen, maar tot nog toe altijd een vaag en/of ontwijkend antwoord gekregen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 apr 2014, 20:14

Dan zou de VIRM wel een nieuw 'motortje' mogen krijgen. Momenteel kan hij maximaal 160 km/h.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door boe! » wo 09 apr 2014, 20:21

Snelwegfreak schreef:René heeft wel een punt met het interieur. Het is modern en kitsch tegelijk. Die deurgrepen zien er niet uit, maar ik vind de 2e klas prima zitten, en dat vind ik belangrijker.
Het is vooral kitsch, maar dat zie ik niet als ik mijn (digitale) krant lees. ;)

Plaats reactie