[HSL] Oplevering en exploitatie

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 07 apr 2007, 13:27

^^ Bedankt!
Ik reis inderdaad eerste klas ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 07 apr 2007, 13:31

Het zijn nog steeds evenveel tariefkilometers als voor de opening van de Gooiboog.
Het middelpunt is ook maar weinig opgeschoven :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 07 apr 2007, 13:44

Hajo schreef:^^ Bedankt!
Ik reis inderdaad eerste klas ;)
Dat is lekker luxe, mooie leren stoelen. Heb ik één keer gedaan, met een lentetoer en een ICE-toeslag. Dat was tussen Arnhem en Duivendrecht.

In de eerste klas komt de railcatering ook langs, maar je kunt ook zelf naar de BordBistro. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 07 apr 2007, 13:48

In de Tweede klas komt ook railcatering langs. Dan moet je wel het absurde bedrag van € 2,70 betalen voor een kopje thee...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 07 apr 2007, 13:48

Coen Tunnel schreef:In de eerste klas komt de railcatering ook langs, maar je kunt ook zelf naar de BordBistro. 8-)
Gaan we ook zeker doen. ;)

Overigens: je schijnt via een tussenscherm over de schouder van de machinist mee te kunnen kijken, las ik ergens. En zojuist heb ik de tickets per post ontvangen! :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 07 apr 2007, 13:50

Ja, als je helemaal voorin zit kun je meekijken door de glazen afscheiding. Dat is altijd leuk, maar met 300 km/u lijkt me dat echt gaaf om te zien!

(De Spurts en de Lints van Arriva en Syntus hebben dit ook, als de machinist het gordijntje tenminste niet heeft dichtgeschoven :evil: ).

Even een foto'tje van het meekijken met de machinist in ene ICE International (en waar dit is? tussen Zwolle en Harderwijk):

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 07 apr 2007, 14:19

Hajo schreef:Van 1 t/m 3 juni ga ik een weekendje weg naar Frankfurt Main. Ik had de keus tussen auto, vliegtuig of de trein. Ik heb voor het laatste gekozen (ICE).
Ik ben ook ooit een keer met de trein naar Frankfurt geweest, maar toen lag dat HSL-traject er nog niet en reed de ICE niet verder dan Köln. Inderdaad een mooie comfortabele trein.

Tegenwoordig pak ik de auto naar Frankfurt als ik daar voor mijn werk moet zijn. Gaat een stuk sneller.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » zo 08 apr 2007, 0:10

Coen Tunnel schreef:Ja, als je helemaal voorin zit kun je meekijken door de glazen afscheiding. Dat is altijd leuk, maar met 300 km/u lijkt me dat echt gaaf om te zien!

(De Spurts en de Lints van Arriva en Syntus hebben dit ook, als de machinist het gordijntje tenminste niet heeft dichtgeschoven :evil: ).

Even een foto'tje van het meekijken met de machinist in ene ICE International (en waar dit is? tussen Zwolle en Harderwijk):

Afbeelding
Dat doorzichtige scherm is echt übervet! In Nederland is het al mooi, maar als je op het echte hogesnelheidsspoor rijdt, zie je het spoor letterlijk onder je door vliegen. Ook de snelheid waarmee je de auto's achter je laat is mooi. Ik zou zeggen, alvast veel plezier Hajo!

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 25 apr 2007, 0:26

Inmiddels is de nieuwe voortgangsrapportage naar de Tweede Kamer gestuurd.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 184632.pdf

Vooral de problemen met de shuttletreinen vallen op. Het ziet er naar uit dat de levering van deze treinen ruim 2 jaar vertraagd zijn. Oorspronkelijk hadden deze treinen in april 2007 geleverd moeten zijn. De levering staat nu gepland voor eind 2008 - begin 2009, maar zelfs dit is zeer optimistisch. De Deense Spoorwegen wachten al bijna 3 - 4!! jaar op hun bestelde intercities. Deze treinen zijn al in 2000 besteld en hadden in 2005 geleverd moeten zijn. De treinstellen zijn al geproduceerd, maar komen niet door de testritten heen, omdat de treinen te onbetrouwbaar zijn. De Deense Spoorwegen huurt zelfs Duitse ICE treinen in, om het tekort van IC treinen op te vangen.

Ik ben van mening dat de HSA hun bestelling moet annuleren en een nieuwe aanbesteding moet opstarten. Hopelijk dat dan Alstom of Siemens de stellen mag gaan leveren.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 25 apr 2007, 0:35

^^ Het probleem is inderdaad bekend dat die Ansaldo-dingen onbetrouwbaar zijn. Ik dacht dat er meerdere spoorbedrijven waren die problemen met Ansaldo-treinen hebben. Ik heb het nooit een goede zet gevonden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 25 apr 2007, 0:38

Tja...dat komt ervan als je treinen bestelt bij een fabrikant die daarvoor nog nooit HST's gebouwd heeft. Vandaar ook dat de NMBS niet echt happig was om daar zelf ook treinen te bestellen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » wo 25 apr 2007, 8:27

Vinny schreef:
Het zijn nog steeds evenveel tariefkilometers als voor de opening van de Gooiboog.
Het middelpunt is ook maar weinig opgeschoven :P
Volgens mij wordt echt via Weesp gerekend. Daar was nog een hele rel over toen e gooiboog er net lag: de NS zou eerst een TOESLAG rekenen voor de Gooiboog waardoor het "gooiboogkaartje" zelfs duurder zou worden dan t kaarjte via Weesp. Dat is dus gewijzigd in hetzelfde tarief als via Weesp. Echter worden er nog steeds (te veel) reizigerskilometers gerekend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 25 apr 2007, 8:57

R4 schreef:Vandaar ook dat de NMBS niet echt happig was om daar zelf ook treinen te bestellen.
De NMBS bestelt vooral bij Bombardier, waarbij in de onderhandelingen geeist wordt dat de bestelling (deels) in Brugge moet worden gebouwd. Voor de NMBS zou een iets bredere marktverkenning m.i. juist geen kwaad kunnen.

Maar inderdaad: Ansaldo Breda blinkt tot op heden vooral uit in onbetrouwbaarheid.
Bovendien is het ontwerp van hun trein "typisch Italiaans" (lees: foeilelijk).

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 25 apr 2007, 9:16

Nou, nou. Italiaans ontwerp en foeilelijk vind ik twee begrippen die over het algemeen niet bepaald in elkaars verlengde liggen. Over deze treinen valt te twisten, dat ben ik met je eens. Toch vind ik ze wel karakteristiek en stoer overkomen. Aan de andere kant vraag ik me af waarom er per sé een nieuw type moet komen. Je kunt die binnenlandse diensten toch ook gewoon met Thalys of ICE rijden, maar dan in een andere kleurstelling?
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 25 apr 2007, 9:42

Een TGV of een ICE kost véél meer dan zo'n Ansaldo-stelletje.
Men is gewoon voor de laagste aanschafprijs per zitplaats gegaan.
Ze zullen de rekening wel in de vorm van hogere lifecyclekosten en lagere beschikbaarheid gepresenteerd krijgen.
"Goedkoop is veelal duurkoop" is hier volgens mij naadloos van toepassing.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 25 apr 2007, 11:17

Ja, dat zal de reden wel zijn. Je weet wel wat je hebt als ICE of Thalys koopt.
Rainier

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 25 apr 2007, 15:21

René schreef:
R4 schreef:Vandaar ook dat de NMBS niet echt happig was om daar zelf ook treinen te bestellen.
De NMBS bestelt vooral bij Bombardier, waarbij in de onderhandelingen geeist wordt dat de bestelling (deels) in Brugge moet worden gebouwd. Voor de NMBS zou een iets bredere marktverkenning m.i. juist geen kwaad kunnen.
De NMBS is in de eerste plaats nog steeds een overheidsbedrijf en wil dus in de eerste plaats ook de werkgelegenheid in eigen land zoveel mogelijk bevorderen. In dat opzicht is die voorwaarde helemaal niet vreemd. Overheidsbedrijven moeten nu eenmaal geen marktwerking voeren zoals gewone bedrijven, daarom zijn het immers overheidsbedrijven. Overigens, de bij Bombardier gebouwde treinstellen zijn kwalitatief zeer hoogstaand, dus een slechte keuze is het zeker niet. Integendeel, misschien had men voor de HSL beter ook bij Bombardier aangeklopt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » wo 25 apr 2007, 18:23

Wat dat betreft verschillen NS en NMBS dus eigenlijk niet zo veel van elkaar: NS gaat voor nieuwe treinen meestal ook naar Bombardier, en dat is ook goed voor de werkgelegenheid: de VIRM-dubbeldekkers worden gebouwd in Aken, en daar werken ook veel Nederlanders.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 25 apr 2007, 20:54

R4 schreef:
René schreef:
R4 schreef:Vandaar ook dat de NMBS niet echt happig was om daar zelf ook treinen te bestellen.
De NMBS bestelt vooral bij Bombardier, waarbij in de onderhandelingen geeist wordt dat de bestelling (deels) in Brugge moet worden gebouwd. Voor de NMBS zou een iets bredere marktverkenning m.i. juist geen kwaad kunnen.
De NMBS is in de eerste plaats nog steeds een overheidsbedrijf en wil dus in de eerste plaats ook de werkgelegenheid in eigen land zoveel mogelijk bevorderen. In dat opzicht is die voorwaarde helemaal niet vreemd. Overheidsbedrijven moeten nu eenmaal geen marktwerking voeren zoals gewone bedrijven, daarom zijn het immers overheidsbedrijven. Overigens, de bij Bombardier gebouwde treinstellen zijn kwalitatief zeer hoogstaand, dus een slechte keuze is het zeker niet. Integendeel, misschien had men voor de HSL beter ook bij Bombardier aangeklopt.
Maar uiteindelijk zullen de kosten voor de belastingbetaler veel hoger zijn. Bombardier kan op deze manier altijd goedkoper zijn, omdat zij een vestiging in Brugge hebben.

Siemens en Alstom hebben geen vestiging in Belgie en zullen daardoor de opdracht nooit krijgen, terwijl zij in sommige gevallen wel goedkoper (op langere termijn) kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 25 apr 2007, 22:22

Maar uiteindelijk zullen de kosten voor de belastingbetaler veel hoger zijn.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. De werkgelegenheid zal in stand blijven. Dat heeft als rechstreeks gevolg dat er minder overheidsgeld naar uitkeringen hoeft te gaan, en indirect heeft het tot gevolg dat de locale economie op een hogere levensstandaard gebaseerd kan zijn, dat houdt in: hogere belastinginkomsten en minder overheidsuitgaven. Netto levert dat dus een positief verhaal op. Deze economische wetmatigheid is veel gebruikt om een rechtvaardiging van subsidie op bedrijvigheid te geven (bijvoorbeeld scheepswerven e.d.). In het verleden zijn er veel positieve gevolgen geweest van dit overheidsingrijpen. Je kunt het natuurlijk ook te gek maken: je moet niet tegen beter weten in een zinkend schip proberen te redden, want dan ga je de boot in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 26 apr 2007, 0:18

Inderdaad, Vinny. ;) Daarbij komt dat je de garantie van duurzaam materiaal hebt, dat dus langer meegaat. Minder snel nieuw materiaal moeten aankopen is ook een serieuze winst voor de belastingsbetaler.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » do 10 mei 2007, 19:07

Vertraging bij de HSL:

Hispeed wordt Byespeed :doeidoei:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 10 mei 2007, 21:22

ReisThijs schreef:Wat dat betreft verschillen NS en NMBS dus eigenlijk niet zo veel van elkaar: NS gaat voor nieuwe treinen meestal ook naar Bombardier, en dat is ook goed voor de werkgelegenheid: de VIRM-dubbeldekkers worden gebouwd in Aken, en daar werken ook veel Nederlanders.
Nou, dat is niet helemaal waar. Een paar wagons worden gebouwd bij "hofleverancier Talbot", maar het grootste deel van de opdracht wordt geproduceerd in Görlitz.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 11 mei 2007, 17:23

HLN.be schreef:Kostprijs hst-project loopt op tot 5,7 miljard euro

Staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens.De realisatie van het hst-project zal alles samen, zowel aan infrastructuur als rollend materieel, ongeveer 5,7 miljard euro gekost hebben. Dat heeft staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens geantwoord op een schriftelijke vraag van uittredend CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh.

Ondertunneling
Van die 5,7 miljard heeft de overheid 1,62 miljard euro betaald aan zogenaamde 'gemengde projecten', die tegelijk ten goede komen aan de hst en aan het binnenlandse treinverkeer. Denk bijvoorbeeld aan de ondertunneling van Antwerpen-Centraal. Vooral Vlaanderen heeft blijkbaar bijgedragen aan die gemengde projecten: 1 miljard tegenover 0,65 miljard in Wallonië.

Veelvoud
Volgens Van den Bergh blijkt uit het antwoord van Tuybens dat de kostprijs intussen een veelvoud is van de raming waarmee het hst-project destijds werd gestart. Zo was er oorspronkelijk, op het einde van de jaren '80, sprake van 70 miljard oude Belgische frank (1,75 miljard euro).

In de helft van de jaren negentig sprak toenmalig minister van Verkeer Michel Daerden van 147 miljard oude Belgische frank (3,7 miljard euro). "Uiteindelijk is het dus 5,7 miljard euro geworden, meer dan een drievoud van de oorspronkelijke raming", zegt Van den Bergh. (belga/hln)
Klein beetje onderschat...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 11 mei 2007, 17:31

Ja, hier heb je ook de HSL en Betuweroute die ontzettend veel meer geld kostten dan verwacht. Inmiddels zijn de kosten van het Nederlandse deel van de HSL opgelopen tot 7,075 miljard euro.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 11 mei 2007, 17:49

De moraal van het verhaal: bij toekomstig railprojecten de door de spoorsector geraamde kosten eerst met vier vermenigvuldigen, de door de spoorsector voorziene baten door vier delen, en dan pas de K/B-analyse doen...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 12 mei 2007, 0:16

Mja, en dan te bedenken dat het merendeel van de meerkosten te wijten zijn aan het traject dat gevolgd moest worden langs de E19, aangezien Nederland het andere traject niet wou + de vertraging in Nederland bij de realisatie, waardoor de NMBS intussen een ongebruikt spoor moet onderhouden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 13 mei 2007, 23:11

Eindhovens Dagblad (13-05-2007) schreef: Plan voor snelle trein weer stap verder
EINDHOVEN - De NS is gevraagd aan te schuiven bij de plannenmakerij voor aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk. Het gaat om een intercity-verbinding tussen Amsterdam en Aken, met tussenstops in onder meer Eindhoven en Heerlen.
Afbeelding
Een trein raast Eindhoven binnen. Mogelijk wordt het station een tussenstop van de HSL.

Dit heeft een woordvoerder van de NS gisteren laten weten. Hij kon niet melden wanneer de dienstregeling op zijn vroegst kan worden aangepast.

Volgens de NS-woordvoerder bevinden de plannen zich nog in de onderzoeksfase. Het is onduidelijk wanneer er een mogelijk groen licht wordt verwacht. Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de provincies Brabant en Limburg onderzoeken samen met Duitse collega's de mogelijkheden om tot een intercityverbinding te komen. De VVD-Kamerleden De Krom en Weekers vinden de verbinding van groot economisch belang.

Zij willen van verkeersminister Eurlings weten hoe hij tegenover nut en noodzaak van de plannen staat. Daarnaast willen zij van de minister weten of hij een sturende rol wil spelen bij de totstandkoming van de treinverbinding. De VVD'ers hebben hierover deze week Kamervragen gesteld.
Espace de zody 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 14 mei 2007, 8:44

En dan wordt Eindhoven nog steeds geen HSL station :neeneenee: De belangen van NS in ICE (via Arnhem) worden maar snel vergeten :idea: NS gaat heus zelf geen roofbouw plegen op een eigen pareltje...
Een trein raast Eindhoven binnen
Dat heb ik nu nog nooit meegemaakt.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » ma 14 mei 2007, 17:35

waldo79 schreef:En dan wordt Eindhoven nog steeds geen HSL station :neeneenee: De belangen van NS in ICE (via Arnhem) worden maar snel vergeten :idea: NS gaat heus zelf geen roofbouw plegen op een eigen pareltje...
Aansluiting op het Duitse HSL-net hoeft inderdaad nog niet te betekenen dat Eindhoven ook meteen een HSL-station wordt. Volgens mij moet het meer gezien worden zoals de positie van Amsterdam Centraal wat betreft de ICE, het is zeerzeker wel op het Duitse HSL-net aangesloten, maar rijdt alleen van Köln Hbf tot Frankfurt Hbf over een Schnellfahrstrecke (SFS)
Een trein raast Eindhoven binnen
waldo79 schreef:Dat heb ik nu nog nooit meegemaakt.
Kan ook niet, komende vanaf Ht/Tb* wordt voor Ehb de snelheid naar 80 km/h verlaagd, vanaf Ehb tot Ehv mag er nog maar 60 km/h gereden worden. Vanaf de andere kant geldt vanaf Tgra een Vmax van 80 km/h die daarna verlaagd wordt naar 60 km/h. Kortom van 'razen' kan geen sprake zijn.

*) om het verhaal niet te lang te maken heb ik de verschillende stations maar verkort
Ht = 's Hertogenbosch
Tb = Tilburg
Ehb = Eindhoven Beukenlaan
Ehv = Eindhoven
Tgra = Tongelre Aansluiting, het punt waar de lijnen uit Roermond en Venlo samenkomen.

Ik snap eigenlijk niet waarom er nu zo nodig vanaf de Randstad een verbinding met Aachen moet komen, laat de IC uit de Randstad in Heerlen wat beter aansluiten op de Regional Express naar Aachen, dan is er geen IC nodig.
*11-08-2017 L.M.

Plaats reactie