[GRATIS OV] - is niet gratis.

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Ds79m » di 05 sep 2006, 19:05

Nu.nl schreef:Kamer wil experimenteren met gratis ov

DEN HAAG - Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil nog dit najaar experimenteren met gratis of bijna gratis openbaar vervoer voor 65-plussers en gehandicapten.

Een PvdA-motie, die zulke experimenten voorstelt, kreeg dinsdag de steun van SP, GroenLinks, D66, christenunie, SGP, LPF en de groepen Nawijn en Van Oudenallen. Een groot aantal van deze partijen pleit in zijn verkiezingsprogamma voor gratis openbaar vervoer voor ouderen.

Minister Karla Peijs (Verkeer, CDA) is er niet voor. Gratis ov is volgens haar geen taak van de rijksoverheid. Bovendien is het in haar ogen niet nodig om ouderen en gehandicapten met een goed inkomen of pensioen voor niets te laten reizen. CDA en VVD zitten ook op die lijn.

Volgens PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma zijn de voordelen van gratis openbaar vervoer in veel andere Europese landen echter "allang" bekend. "Nederland bleef met uitzondering van enkele lokale initiatieven achter." Het stads- en streekvervoer krijgt na jarenlange bezuinigingen door het kabinet "eindelijk weer eens een impuls", voegde fractiegenoot Lia Roefs eraan toe.
Tsja...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 05 sep 2006, 19:12

Hoho, wacht eens even:
DEN HAAG - Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil nog dit najaar experimenteren met gratis of bijna gratis openbaar vervoer voor 65-plussers en gehandicapten.
In die zin wil ik zo'n idee niet meteen naar de prullenbak verwijzen...

Bovendien meen ik dat het alleen voor de daluren zou gelden (al staat dat niet in dit bericht).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 sep 2006, 19:26

Dus wordt het fileprobleem ook bij benadering nog niet opgelost. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 05 sep 2006, 19:29

Vinny schreef:Dus wordt het fileprobleem ook bij benadering nog niet opgelost. :evil:
Dat hoort ook niet het doel te zijn van zo'n maatregel, en dat lees ik ook niet in dit bericht. Dit is meer gewoon een sociale maatregel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 05 sep 2006, 19:34

Dat hoort ook niet het doel te zijn van zo'n maatregel,
Dat ROEPT men altijd bij dit soort projecten. Vandaar dat ik het nog even er pijnlijk in wrijf.

En een sociale maatregel. Ach. Die 65plussers worden nu ook al te veel verwend. Iedereen roept "vergrijzing, vergrijzing, vergrijzing", ja met dít soort maatregelen vergroot je het probleem alleen maar.
Ouderen zijn niet arm en zielig meer tegenwoordig! Dat is een grote mythe. Ik ben trouwens ook voor het plan dat rijke ouderen meebetalen aan de AOW (evt voor de écht arme ouderen die nooit de kans hebben gekregen pensioen op te bouwen)
Ze mogen ook best eens wat van hun eigen geld betalen voor de voorzieningen in Nederland!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 05 sep 2006, 19:42

Vinny, dat ouderen geen auto kunnen (of willen) besturen komt vaak niet eens door geldgebrek, maar door het feit dat ze bang zijn, of fysiek gewoon niet meer in staat om achter het stuur te kruipen. Bij gehandicapten geld dat laatste bijvoorbeeld heel erg. Om een voorbeeld te geven: de vrouw waar ik bij in huis woon is 83. Ze verkeert fysiek nog wel in goede staat om een auto te besturen. Ze heeft pas nog een splinternieuwe auto gekocht, dus aan geldgebrek ligt het ook niet. Toch kiest ze voor langere ritten de trein i.p.v. de auto. Voor mensen op die leeftijd is een lange autorit toch een stuk vermoeider.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 05 sep 2006, 19:43

Alweer?

Nouja, zoiets kost gewoon een hoop geld. Senioren kunnen allang met korting reizen, mijn opa & oma doen dat al jaren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 05 sep 2006, 20:08

Zullen we niet eerst eens afwachten hoe zo'n proef verloopt? Wie weet komt er geen hond, dan weet je zeker dat het niet werkt.

Sociaal of niet: Niet elke 65+-er zit achter de geraniums of is arm. Dat oudere mensen vaak geen auto meer willen/durven rijden is bekend (en veiliger ;) ) maar zoals al gezegd: Er bestaat al een 65+-korting om dat op te vangen. Ook oneerlijk trouwens want niet alleen arme ouderen maar ook steenrijke ouderen hebben recht op korting. Dat vind ik niet kloppen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2006, 21:02

Chris schreef:Alweer?

Nouja, zoiets kost gewoon een hoop geld. Senioren kunnen allang met korting reizen, mijn opa & oma doen dat al jaren.
Precies, want alhoewel de vrije reisdagen door keuzedagen vervangen zijn, kunnen ze nog steeds 7 dagen voor 2 euro per dag reizen als ze een voordeelurenkaart hebben.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 sep 2006, 21:41

Ik wil de proef eerst eens afwachten. Als het een hoop gevaren van de weg afhaalt vind ik het wel prima eigenlijk. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 05 sep 2006, 21:43

ViaHaaren schreef:Ik wil de proef eerst eens afwachten. Als het een hoop gevaren van de weg afhaalt vind ik het wel prima eigenlijk. :)
Ach, die oudjes doen vooral boodschappen met hun autootje. Of reizen korte afstanden, die met het OV toch niet echt handig zijn. Ik denk niet dat het aantal ouderen in de auto sterk zal afnemen, eigenlijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 sep 2006, 21:47

Jeroen schreef:Ze heeft pas nog een splinternieuwe auto gekocht, dus aan geldgebrek ligt het ook niet. Toch kiest ze voor langere ritten de trein i.p.v. de auto. Voor mensen op die leeftijd is een lange autorit toch een stuk vermoeider.
Geld zat, en een eigen keuze. Waarom moet ik daaraan meebetalen ? Laat ze zelf lekker een kaartje kopen.
Voor dergelijke lieden het OV gratis maken vind ik een gotspé. :evil:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 05 sep 2006, 22:54

Gratis OV moet wel leiden tot aanzienlijke vermindering van files.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 05 sep 2006, 22:55

Helaas... zody. Het OV heeft onvoldoende capaciteit om zelfs maar de groei van het verkeer op te vangen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 06 sep 2006, 8:43

Maar alle beetjes helpen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 06 sep 2006, 8:47

In principe wel, maar ik heb mijn twijfels bij of het écht zoden aan de dijk zet, en dan is zo'n project wel vreselijk duur voor een marginaal resultaat. Ook ben ik erop tegen dat dit soort projecten worden betaald uit opbrengsten die automobilisten betaald hebben. Dat geld moet in mijn ogen naar de wegen, en niet naar gratis OV. Maargoed, laten we eerst de proef afwachten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 06 sep 2006, 9:07

Het is peperduur, maar je moet ergens beginnen. Als ik zie hoeveel mensen er 's ochtends in mijn tram zitten, moeten we die mensen maar dankbaar zijn dat ze de auto niet nemen naar Rotterdam. 100 auto's ineens erbij is wel erg veel. En dat per tram (elke 7 minuten).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 06 sep 2006, 9:27

Die mensen in de tram kunnen evenzogoed de fiets nemen. Verder is in het verleden al lang en breed aangetoond dat dit soort maatregelen 0,0 effect op de files hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 06 sep 2006, 9:54

Dat hoeft niet. Mensen die de tram nemen vanuit Barendrecht hoeven niet alleen in de stad te zijn, maar moeten ook door naar Rotterdam Centraal om vandaar ver te reizen met de trein. Dan is de fiets weer te ver weg. En met de tram naar de stad is nu eenmaal sneller dan met de auto. Het effect is zeer zeker niet 0,0, wel klein.

Zelf neem ik wel eens de fiets: Veel gezonder, lekkerder en je bent niet afhankelijk van tramtijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2006, 19:06

Ik wil geen gratis ov, ik zie liever dat dat geld dan geïnvesteerd wordt in beter ov.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 06 sep 2006, 19:17

Je kunt het ook zo stellen: Zonder gratis OV worden de files nog groter. IK wacht met gepast optimisme de proeven af.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 06 sep 2006, 19:59

Stel: Je hebt ongelimiteerde budgetten.

Hoeveel zitplaatsen (capaciteit), zou ons huidige spoornet dan kunnen verplaatsen? (bijvoorbeeld Almere - Amsterdam CS).

Ik zou dat soort cijfers wel eens willen afzetten tegen (traject)groei van het wegverkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2006, 20:10

Met ongelimiteerde budgetten kun je nieuwe beveiliging installeren waardoor treinen dichter achter elkaar kunnen rijden. Tevens kun je sporen aanpassen om de maximum snelheid te verhogen. Nieuwe, snelle en lange dubbeldekstreinen kunnen vervolgens in een metrofrequentie of nog vaker op het spoor rijden.

Theoretisch kan de spoorcapaciteit met ongelimiteerde budgetten enorm omhoog. En dan hebben we het over ons huidige spoor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 sep 2006, 18:34

’Elke dag leuke ritjes maken’
Door NATASJA WEBER

GELDROP – De bushalte tegenover het St. Annaziekenhuis in Geldrop ligt er deze ochtend tussen half elf en half twaalf verlaten bij. Op de parkeerplaats van het ziekenhuis daarentegen rijden automobilisten af en aan.

Ook 65-plussers. Zouden ze hun auto laten staan als het openbaar vervoer gratis wordt?

„Absoluut niet“, zegt mevrouw C. Melis uit Helmond, die haar buurvrouw met de auto naar het ziekenhuis heeft gebracht. „Ik vind gratis openbaar vervoer grote onzin. Ik erger me kapot aan die suggesties van de politiek. Laat iedereen gewoon betalen waar -ie gebruik van maakt. Ik betaal toch ook voor mijn pakjes sigaretten. Plus nog eens een flinke belasting. Bovendien, in Helmond rijdt de bus bij ons in de buurt maar een keer per uur naar het station. Dat schiet toch niet op.“

Mevrouw M. Traa ziet het wel zitten om voortaan gratis met bus en trein te reizen. „Dat zou mij buitengewoon goed uitkomen, want ik heb geen ander vervoer“, vertelt de Eindhovense terwijl ze plaatsneemt in het bushokje voor het ziekenhuis. „Ik zou denk ik nooit meer thuis zijn. Dan ga ik iedere dag leuke ritjes maken, al is het alleen maar om te genieten van het uitzicht.“

Over het openbaar vervoer in Nederland is ze zeer goed te spreken. „De bussen in mijn omgeving rijden twee- of viermaal per uur. Dat vind ik voldoende. En ik heb zo’n 60-plus treinkaart van de NS. Echt ideaal. Gisteren ben ik er nog mee naar Maastricht geweest.“

Als het aan de heer J. Maas uit Asten ligt, maakt hij zo min mogelijk gebruik van het openbaar vervoer. „Ik ben er helemaal niet tevreden over. Ik reis met een boos oog. Als ik in de trein zit, gebeurt er altijd wat.

Toch is Maas het ’helemaal eens’ met de plannen van politieke partijen. „Als je ouder wordt, ben je soms wat minder alert in het verkeer.“ Hij vraagt zich wel af of het er daadwerkelijk van komt. „Eerst zien, dan geloven.“
Laat dat gratis OV maar zitten, er zal dan alleen maar misbruik van worden gemaakt. Dit lijkt me ook niet de bedoeling.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 08 sep 2006, 20:36

Oh ja, hangouderen. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 08 sep 2006, 20:37

De grijze plaag, zoals het bij NS ook wel wordt genoemd...

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 09 sep 2006, 11:55

Eindhovens Dagblad schreef: Brandevoort goedkoop met de trein
Door ANJA VAN DEN AKKER

HELMOND – Om de bewoners van de Helmondse nieuwbouwwijk Brandevoort naar het stadscentrum te lokken, mogen ze in december op zes koopzondagen en winkelavonden voor een zacht prijsje met de trein mee. Bovendien krijgen ze een pakket waardebonnen in de bus, waarmee ze met korting in het stadshart kunnen winkelen.
De gemeente Helmond heeft een overeenkomst gesloten met de Nederlandse Spoorwegen. Wie met zijn tweeën naar het centrum reist, betaalt 1,60 euro per persoon voor een retourtje. Met de ondernemers in het centrum wordt nog gesproken over waardebonnen die de moeite van dat ritje waard moeten zijn.

Bonnen

De bonnen blijven tot en met 31 december geldig. Om het de Brandevoorters extra gemakkelijk te maken, staat er op het Centraal Station op de bewuste data – 16, 17, 20, 21, 22 en 24 december – tijdens openingstijden van de winkels een gratis treintje klaar dat de mensen naar het centrum vervoert en ook weer terug. Bovendien is het de bedoeling om op het NS-station in Brandevoort hulp aan te bieden bij het vervoeren van de boodschappen naar huis.

Aanleiding voor de actie is de opening van het nieuwe NS-station Brandevoort op 10 december. Dan wordt in de wijk een Charles Dickensdag gehouden. Het centrummanagement ziet hierin een mooie gelegenheid de Brandevoorters met het vernieuwde Helmondse centrum te laten kennismaken.

In februari staat nog een officiële feestelijke opening van het treinstation in Brandevoort op het programma.

:klappen:
Espace de zody 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 09 sep 2006, 18:14

Helmond Centraal Station. Het moet niet gekker worden :?

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 09 sep 2006, 19:33

waldo79 schreef:Helmond Centraal Station. Het moet niet gekker worden :?
Wees niet getreurd, Waldo. Met de opening van Tiel Passewaaij krijgen wij binnenkort ook ons eigen Centraal Station... ;)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 09 sep 2006, 19:59

Met station Brandevoort meegeteld, telt Helmond welgeteld 4 stations.
Het wachten is nu op de metro :lol:
Laatst gewijzigd door zody op za 09 sep 2006, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Espace de zody 8-)

Plaats reactie